saltpeter 19 Postad 1 Juli Tips för att laga gummikanot ? Hålet är i själva bottenplattan. Sitter i en skarv mellan överdel och underdel Materialspecen säger PVC / polyetylen. Ni som har provat, vad är oddsen för att man kan laga den här håligheten. Har läst mig till här att det är tvåkomponentslim som är bäst. Finns kit på hjertmans för typ 700. Ingår rengöring, laglappar och tvåkomponentslim. Alla tips välkomna, särskilt från er med erfarenhet av ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad 1 Juli De som har gjort hålet kan väl laga det, de kan ju sy😉 https://www.youtube.com/watch?v=BxANT4izShI Skämt åsido, jag hade nog tagit med den till en gummiverkstad de har riktiga grejor att laga och lappa med. Kanske golvläggare eller någon med plastsvets... Var det detta kitet du menade annars? https://www.hjertmans.se/sv/produkt/gummibatar-vattensport/gummibatar/gummibatstillbehor/polymarine-2-komponent-lim-pvc Är ytan så buktad som den är på bilden eller har du klämt ihop? Kan ju vara lite knepigt att få in lim och lagningslapp genom hålet och sedan få till det som i instruktionsvideon på Hjertmans hemsida. Kolla på hela filmen... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 19 Postad 2 Juli (redigerade) 2026-07-01 vid 16:11 skrev Mercury_44XS: Är ytan så buktad som den är på bilden eller har du klämt ihop? Jo, när det inte är luft i, det är golvdelen(insatsen) i kanoten och den har gått sönder i skarven mellan överdel och underdel. Skarven är limmad utanpå och betår av lite mjukare material som reser sig när man pumpar in luft. Övedel och underdel är tjockare golvmaterial. Har försökt kolla lite efter golvläggare / pool-duks-reperatör men inte hittat något som verkar vettigt. Kanske en SUP uthyrare kan detta ? Redigerad 2 Juli av saltpeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad 3 Juli Problemet är ju hålet som sitter på världens sämsta ställe och nästan omöjligt att sätta en lapp på insidan som de gjorde i videon för lagningskitet. Förr fanns det Casco Liquisole som jag har använt att laga vissa "gummi" detaljer med och även använt för att täta mina vadarbyxor och funkade jättebra, har för mig att man även kunde fylla igen slitna skosulor eller hål i skosulor med detta. Detta har nu bytt namn till Casco Rubberfix men har inte provat under det nya namnet och vet inte heller om de ändrat något innehåll eller bytt recept. Kanske kan funka att fylla igen hålet med men man får nog göra det i omgångar som när man svetsar igen ett hål en i en tunn plåt. Sen får man lägga en lagningslapp utanpå detta. Är vad jag kan komma på just nu... Annars är det golvläggare eller någon annan med plastsvets som kan "svetsa" igen hålet. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 3 Juli 2026-07-01 vid 15:25 skrev saltpeter: Tips för att laga gummikanot ? Hålet är i själva bottenplattan. Sitter i en skarv mellan överdel och underdel Materialspecen säger PVC / polyetylen. Ni som har provat, vad är oddsen för att man kan laga den här håligheten. Har läst mig till här att det är tvåkomponentslim som är bäst. Finns kit på hjertmans för typ 700. Ingår rengöring, laglappar och tvåkomponentslim. Alla tips välkomna, särskilt från er med erfarenhet av ämnet. Jag behövde komplettera en gummibåt (Metzeler, jag tror att det var en "riktig gummibåt" och ingen PVC-väv i den) med ett par bättre dragöglor. Chansade inte utan letade upp en RIB-båtreparatör som limmade dit ett par extra fästöglor. Jag blev helnöjd med resultatet. Det satt fast under resten av gummibåtens livslängd tills hela jollen fick sådana torrsprickor att jag skrotade den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 19 Postad 3 Juli Tack, vilken bra ide med RIB reperatör. hittade en firma i saltis som utför även mindre reperationer, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad tisdag kl 16:11 Du kan väl rapportera hur det gick och om det funkade, kan ju vara bra att veta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 19 Postad tisdag kl 17:48 Jo det gick bra. Otroligt dålig uppkopplimg i ytterskärgården så svårt att få till inlägg. Testade biltemas plastsvetslim. Rib-lagar expert firma tipsade om att sätt liten lapp först för att få tätt och sedan större lapp. ( de sa att laga hos dem kostar mer än ny kanot dvs mer än 4000 sek) Viktigt att limma när det är lagom klibbigt enligt experten. Laga alltid i uppblåst läge annars blir det konstiga veck. Använd släta sidan av lagningslappen mot kanoten, inte den lätt räfflade. För den andra större biten använde jag heltäckande remsor med maskeringstejp på utsidan för att hålla allt på plats under härdning. Har använt kanoten i två dagar nu, allt verkar ok. Total kostnad biltema platssvetslim 42 sek. Maskeringstejp 2 sek. Tack för ert stöd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 19 Postad tisdag kl 17:51 Ps rengöring före limming gjordes med städservett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 736 Postad tisdag kl 18:20 (redigerade) Jag har lagat vanlig gummibåt som utifrån din bild verkar vara i samma material. -Tvättade med aceton -sandpapprade -tvättade igen -strök på lim på bägge ytor. Det 1-komponents lim som följde med i gummibåtens reparationskit när jag köpte den (typ samma som för cykelslang). -lät det torka enligt instruktion -smällde på lappen. Resultatet blev att det ganska omgående började läcka igen, limmet funkade inte alls bra. Köpte lim istället, 2-komponents dom kostade typ 500 kr (säkert det för 700 idag). Samma procedur och den lagningen håller än idag typ 5 år senare. Det blir ju en riktig fullträff om Biltemas 42 kr lim funkar lika bra som 700 kr limet. Det skulle jag känt till för 5 år sedan🙂 Redigerad tisdag kl 18:22 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser