wahlis 26 Postad 27 Juni Hej jag har sett att det kommer lite vatten vid ett skruvhål till bärplanet och gör att det samlas lite vatten vid mitt roder. Jag skulle behöva göra en temporär tätning nu tills jag har båten på land. I och med att det är blött så är det säkert svårt att få sika att härda, kan säkert trycka in lite fett också, detta med silvertejp hade säkert funkat men finns det bättre förslag? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 27 Juni PL400 Men jag vet inte riktigt vad du menar med "skruvhål till bärplanet och gör att det samlas lite vatten vid mitt roder." PL400 brukar fästa även om det är lite blött men det är ju absolut inte mer än en nödlösning tills du är torrsatt. Kan du barlasta båten i fören så den lättar lite i aktern medan du nödtätar? Kanske någon knådepoxi men kan vara ett helvete att få bort sen. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 27 Juni Tätningsmassan "Ettan" har jag som träbåtsägare förlitat mig på i 50 år sen jag köpte min första båt en Petterssonnare. Den fäster även på fuktig yta och kan tas bort med en trasa fuktad med lacknafta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 28 Juni (redigerade) 13 timmar sedan skrev Rascal: Tätningsmassan "Ettan" har jag som träbåtsägare förlitat mig på i 50 år sen jag köpte min första båt en Petterssonnare. Den fäster även på fuktig yta och kan tas bort med en trasa fuktad med lacknafta. Ja är det en träbåt är "Ettan" helt superbt och överlägset alla andra "nödlösningar". https://claessons.com/tatning-natmassa/ettan-batkitt/ Klicka på "ÅTERFÖRSÄLJARE" så hittar du närmsta inköpsställe. //Pär Redigerad 28 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 28 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja är det en träbåt är "Ettan" helt superbt och överlägset alla andra "nödlösningar". Det behöver inte vara en träbåt, Ettan fäster på ALLT inklusive dina fingrar🙂. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 28 Juni 11 minuter sedan skrev Rascal: Ettan fäster på ALLT inklusive dina fingrar🙂. Så det fäster inte på dina fingrar då😐 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 28 Juni 23 timmar sedan skrev wahlis: Hej jag har sett att det kommer lite vatten vid ett skruvhål till bärplanet och gör att det samlas lite vatten vid mitt roder. Jag skulle behöva göra en temporär tätning nu tills jag har båten på land. I och med att det är blött så är det säkert svårt att få sika att härda, kan säkert trycka in lite fett också, detta med silvertejp hade säkert funkat men finns det bättre förslag? /Wahlis Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Varför inte kleta en en skruv ned valfritt marintätningsmedel och dra i den i skruvhålet där det läcker in vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 390 Postad 28 Juni Är båten full med vatten innanför skruven. Vart den nu sitter förutom i bärplanet. I o f s vanligt att rodret är vått, i vart fall när båten är i sjön Skruva ur skruven och se om det kommer mer vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 28 Juni 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Varför inte kleta en en skruv ned valfritt marintätningsmedel och dra i den i skruvhålet där det läcker in vatten? Jag tolkade det som att båten ligger i sjön och en tillfällig nödreparation krävdes från insidan, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 28 Juni 8 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Så det fäster inte på dina fingrar då😐 Fråga mig inte varför jag vet att Ettan fastnar på fingrar😡 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 28 Juni 1 timme sedan skrev Rascal: Jag tolkade det som att båten ligger i sjön och en tillfällig nödreparation krävdes från insidan, Ja, och skruvhålet som det droppar vatten ur är väl också på insidan…!? Där kan man ju dra i en skruv med något klet på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 28 Juni 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Ja, och skruvhålet som det droppar vatten ur är väl också på insidan…!? Där kan man ju dra i en skruv med något klet på. Återigen min tolkning men om det är en skruv som håller trimplanet så kommer den väl från utsidan. Antingen en skruv med mutter på insidan eller en för lång plåtskruv som sticker igenom lite. En bild vore ju bra. Men Ettan är ett bra alternativ hur som hellst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 26 Postad 29 Juni När jag tittade på det så ser det ut som att man borrat ett hål som är genomgående och säkert haft någon tätning, som nu gett upp. Skruven sitter ju på utsidan, vet inte ens om den är synlig där, kanske är dold väl bakom massa bottenfärg och annat. Det är en mindre skruv på några max 5 mm, så inget jättehål vi pratar om, har gjort en liten temporär lagning nu med lite pl600 sedan hade jag lite gorilla tejp som jag satte över. Det är ju inte heller något tryck på vattnet in där utan mer som jag sa att det kommer någon droppe då och då. Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 820 Postad 29 Juni 41 minuter sedan skrev wahlis: När jag tittade på det så ser det ut som att man borrat ett hål som är genomgående och säkert haft någon tätning, som nu gett upp. Skruven sitter ju på utsidan, vet inte ens om den är synlig där, kanske är dold väl bakom massa bottenfärg och annat. Det är en mindre skruv på några max 5 mm, så inget jättehål vi pratar om, har gjort en liten temporär lagning nu med lite pl600 sedan hade jag lite gorilla tejp som jag satte över. Det är ju inte heller något tryck på vattnet in där utan mer som jag sa att det kommer någon droppe då och då. Wahlis Hade ju varit himla bra om man kunde lägga upp bild på hur det ser ut redan från början så man slipper gissa vad det är för hål. Bärplan? Såna satt det på de gamle flygbåtarna som gick mellan Malmö och København förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 29 Juni (redigerade) 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hade ju varit himla bra om man kunde lägga upp bild på hur det ser ut redan från början så man slipper gissa vad det är för hål. Bärplan? Såna satt det på de gamle flygbåtarna som gick mellan Malmö och København förr. Bärplansbåtar är ju inte jättevanliga, men båttypen är antagligen på frammarch. 6 timmar sedan skrev wahlis: När jag tittade på det så ser det ut som att man borrat ett hål som är genomgående och säkert haft någon tätning, som nu gett upp. Skruven sitter ju på utsidan, vet inte ens om den är synlig där, kanske är dold väl bakom massa bottenfärg och annat. Det är en mindre skruv på några max 5 mm, så inget jättehål vi pratar om, har gjort en liten temporär lagning nu med lite pl600 sedan hade jag lite gorilla tejp som jag satte över. Det är ju inte heller något tryck på vattnet in där utan mer som jag sa att det kommer någon droppe då och då. Wahlis Det kan ju bli bra, men bra nödlagningar är egentligen inte jättebra, då dom blir för bra och kan glömmas bort, så dom blir permanenta. Permanent lagning av hål när båten står på land, som jag praktiserat med framgång. Jag hade ett antal hål i akerspegeln under vattenlinjen, efter en givare till ekolod, samt, visade det sig, även för kabeklammrar, de senare var ju tätade endast med bottenfärg… Jag borrade iallafall upp hålen till 9,5 mm, mest beroende på att det redan satt ett sådant borr i maskinen, kanterna fasades med en försänkare. Tvätt med aceton. Sedan blandade jag plast och härdare och rullade små rullar av glasfiber, dessa trycktes in i hålen med en skruvmejsel. Sedan fick detta härda till dagen därpå, då sågades överflödet bort och så blev det spackling. Säkert hade det gått lika bra med marint glasfiberspackel, men varför göra någonting enkelt? Det blev iallafall helt tätt. Redigerad 29 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser