Garpen61 13 Postad 23 Juni Remmen hoppade på motorn, har inte hunnit kolla varför, misstänker vattenpumpen. om man ska köpa ny vattenpump, vilket alternativ är vettigast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 790 Postad 23 Juni Är det cirkultionspumpen du tänker på? Hade inte du något mystiskt glykolsvinn föra säsongen? Originaldelar är bäst i längden. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 23 Juni Det var remmen som var slut, billigt 😁. Jo jag trodde det i alla fall. Jag får se hur det går i sommar🌞 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 811 Postad 23 Juni Har något i bakhuvudet som poppar upp att det är något av ett standardfel på nyare penta något med servopumpens linjering mot generatorn som gör att remmen jävlas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 13 Postad 27 Juni 2026-06-23 vid 18:40 skrev Garpen61: Det var remmen som var slut, billigt 😁. Jo jag trodde det i alla fall. Jag får se hur det går i sommar🌞 Ett tips. köp remmen på en bildelsfirma. Minst halva priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 790 Postad 28 Juni 22 timmar sedan skrev pismo: Ett tips. köp remmen på en bildelsfirma. Minst halva priset. Jo det kan man ju göra om man nu hittar exakt samma längd men du hinner nog avverka 2–3 "billiga" remmar på en OEM*. Sen kan det ju vara rätt svårt att gå in på en bildelsfirma och säga att man ska ha en 6PKxxxx rem, expediten kommer troligtvis att fråga efter registreringsnummer på bilen🤣 * Mercruiser OEM remmar kommer med all sannolikhet från en välkänd remtillverkare men inte bara en rem i mängden utan tillverkad med helt andra specifikationer än andra remmar, därav priset... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 13 Postad söndag kl 19:23 12 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jo det kan man ju göra om man nu hittar exakt samma längd men du hinner nog avverka 2–3 "billiga" remmar på en OEM*. Sen kan det ju vara rätt svårt att gå in på en bildelsfirma och säga att man ska ha en 6PKxxxx rem, expediten kommer troligtvis att fråga efter registreringsnummer på bilen🤣 * Mercruiser OEM remmar kommer med all sannolikhet från en välkänd remtillverkare men inte bara en rem i mängden utan tillverkad med helt andra specifikationer än andra remmar, därav priset... //Pär Du måste naturligtvis ta med den gamla remmen till bildelsfirman så du får rätt längd och spår. När det gäller remmen på en Mercruiser så skiljer den inget mot en GM bilmotor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 13 Postad söndag kl 19:34 (redigerade) Du måste naturligtvis ta med den gamla remmen till bildelsfirman och mäta så du får rätt längd och spår. När det gäller remmen på en Mercruiser så skiljer den inget mot en GM bilmotor, det är möjligt att livslängden är mindre än original. Jag har kört ca 5 säsonger på en rem köpt på bildelsfirma ( Gates Belt ) Redigerad söndag kl 19:34 av pismo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 268 Postad måndag kl 20:45 2026-06-23 vid 20:27 skrev Gelis: Har något i bakhuvudet som poppar upp att det är något av ett standardfel på nyare penta något med servopumpens linjering mot generatorn som gör att remmen jävlas Inte bara på nyare motorer… Jag fick ”shimsa” ut generatorns remskiva minst två millimeter med en rostfri bricka från ”bra-att-ha-lådan” för att det skulle linjera med drivremmen på min KAD43 med eftermarknadsgenerator, men jag sår på originalgeneratorn att den hade svarta partiklar på sig också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser