Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
No_jah

Batteri - Vilken typ av pol till vad?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag undrar om det verkligen stämmer som det sägs i denna video att den gängade batteripolen bara ska använda för låga strömuttag, typ larm och länspump?

Det borde ju isåfall nämnas något om det när man i batteritillverkarnas dokument?

 

Spontant känns det ju annars att man borde få bättre kontakt om man skruvar fast sin kabelsko på den gängade polen då det blir en kontaktyta mindre än om man använder den traditionella bateripolen med en polsko som man sedan skruvar fast sin kabelsko på?

 

 

  

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju i första hand den plana ytan som skall bära strömmen på den delen med gänga. Och den är så väl tilltagen att det bör fungera alldeles utmärkt med hundratals ampere även på den.

 

Visst finns det batterier med en extra väldigt klen gängad anslutning, men det handlar det ju inte om här. Har aldrig hört talas om att den på din bild bara skulle få användas till förbrukare upp till några få ampere.

 

1 timme sedan skrev No_jah:

....då det blir en kontaktyta mindre än om man använder den traditionella bateripolen med en polsko som man sedan skruvar fast sin kabelsko på

De flesta batterikabelskor (inte alla dock) har väl en klämkonstruktion för anslutning av den grova kabeln direkt. Visserligen använder en del kanske skruvarna till klämman för att ansluta via kabelsko, och det kan nog bli lite "sådär".

 

Oavsett så är jag helt övertygad om att rekommendationen bör tas med en nypa salt och näve förnuft.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är ju i första hand den plana ytan som skall bära strömmen på den delen med gänga. Och den är så väl tilltagen att det bör fungera alldeles utmärkt med hundratals ampere även på den.

 

Visst finns det batterier med en extra väldigt klen gängad anslutning, men det handlar det ju inte om här. Har aldrig hört talas om att den på din bild bara skulle få användas till förbrukare upp till några få ampere.

 

De flesta batterikabelskor (inte alla dock) har väl en klämkonstruktion för anslutning av den grova kabeln direkt. Visserligen använder en del kanske skruvarna till klämman för att ansluta via kabelsko, och det kan nog bli lite "sådär".

 

Oavsett så är jag helt övertygad om att rekommendationen bör tas med en nypa salt och näve förnuft.

Då är det nog ungefär som jag tänker alltså.

 

Och när det gälle batterikabelsko/polplint så är det denna typ jag tänker på, som man ansluter med presskabelsk.

 

image.png.d834f4606199ac90ceada2c7ffc3aa39.png

 

Jag är lite allergisk mot typen man klämmer kabeln direkt i, då kabel har en tendens att oxidera eftersom man inte får en lufttät anslutning.

image.png.baefe07df5e030a1e87e005c649ed6c5.png  

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev No_jah:

Då är det nog ungefär som jag tänker alltså.

 

Och när det gälle batterikabelsko/polplint så är det denna typ jag tänker på, som man ansluter med presskabelsk.

 

image.png.d834f4606199ac90ceada2c7ffc3aa39.png

 

Jag är lite allergisk mot typen man klämmer kabeln direkt i, då kabel har en tendens att oxidera eftersom man inte får en lufttät anslutning.

image.png.baefe07df5e030a1e87e005c649ed6c5.png  

 

 

 

Den undre varianten funkar också med en ringkabelsko. Skruva fast den mellan de yttre ändarna av delen där kabelns trådar annars skulle ha klämts in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Den undre varianten funkar också med en ringkabelsko. Skruva fast den mellan de yttre ändarna av delen där kabelns trådar annars skulle ha klämts in.

Ja, så kan man väl också göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika typer av batteripolskor, vissa rent ut sagt asapissadåliga, vissa mndre bra och sen de som är jättebra men dyra.

 

Skyllermarks är jättebra och kostar ca 120 kr st för den som visas på bilden ovan.

 

Sen finns det denna typen där man får både + och - för nästan samma pris, också jättebra.

https://www.moory.se/p/polskor-pos-neg-10-8-2st/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Midperformers&utm_adgroup=Categorized midperforming brands&utm_term=&utm_content=76553688493261&msclkid=97b5fdd9126d1058291797e01bf98263

 

Finns på fler ställen än ovan, är bar ett exempel på hur de ser ut.

 

Finns vissa av ovanstående typ med vingmutter, jag gillar inte vingmuttrar på batteripolskor. Byt ut mot vanlig mutter eller köp en annan sort.

 

Den vanliga typen som visas på nedre bilden där brukar jag sätta kabelskon under muttern på själva klämskruven om kunden inte vill ha nya polskor. Brukar dra ett par tag med en fil för att jämna ut gjutgodset för maximal kontakt yta. Brukar funka för det mesta men har hänt att man får byta ut skruven till längre, är ju en vanlig M8.

 

Vad man absolut inte ska använda är såna där med rött och blått plastlock som klämmer fast polskon på batteripolerna, helt värdelösa enligt mig. Som tex. dessa här:

https://www.moory.se/p/batteripolsko-m-skydd-set/?_gl=1*yn648w*_up*MQ..*_ga*NDkwNTYwMDAxLjE3ODIxMjI5MjE.*_ga_H5HZXBFMDE*czE3ODIxMjI5MjEkbzEkZzAkdDE3ODIxMjI5MjEkajYwJGwwJGgxNTc0OTY5MDU0

 

Viktigt att man använder rätt fett på batteripolskorna, finns speciellt fett att köpa men det funkar även med vitt vaselin oftast. Använd inte vanligt fett eller än värre kopparfett...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju svävat iväg lite från själva grundfrågan som var om man kan använda den gängade batteripolen istället för den traditionella konformade batteripolen till annat än länspump och larm vilket antyddes i filmen i urspriungsinlägget, vilket jag tycker verkar märkligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till grundfrågan så skall man inte belasta dessa plintar mer än vad tillverkaren anger men det är ganska konstigt att det inte står något om detta på batteripoolen.se.

Sen vet jag inte om det följer med någon annan instruktion eller anvisningar med batteriet, men det borde ju stå klart och tydligt på deras hemsida hur mycket man får belasta de andra plintarna med.

 

Så anledningen till att vi kom lite på avvägar är nog att skaffa bättre batteripolskor än de vanliga billiga där man klämmer kabeln mellan byglarna och detta är ju rent värdelöst sätt att montera på tycker jag iaf.

 

Har du köpt batterier av Batteripoolen eller funderar du på att köpa?

Tag isf kontakt med dem och hör hur mycket man kan belasta plintarna med och be att de lägger ut det på sin hemsida så att alla kan se detta klart och tydligt.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

För att återgå till grundfrågan så skall man inte belasta dessa plintar mer än vad tillverkaren anger men det är ganska konstigt att det inte står något om detta på batteripoolen.se.

Sen vet jag inte om det följer med någon annan instruktion eller anvisningar med batteriet, men det borde ju stå klart och tydligt på deras hemsida hur mycket man får belasta de andra plintarna med.

 

Så anledningen till att vi kom lite på avvägar är nog att skaffa bättre batteripolskor än de vanliga billiga där man klämmer kabeln mellan byglarna och detta är ju rent värdelöst sätt att montera på tycker jag iaf.

 

Har du köpt batterier av Batteripoolen eller funderar du på att köpa?

Tag isf kontakt med dem och hör hur mycket man kan belasta plintarna med och be att de lägger ut det på sin hemsida så att alla kan se detta klart och tydligt.

 

//Pär

Nej,

 

Jag bara funderar rent allmänt, då jag spontant tycker det borde vara bättre att ansluta ringkabelsko direkt på den gängade batteripolen för att eliminera den extrra "skarven" det blir med med batterikabelskon på den koniska batteripolen, och sen ringkabelko.

 

Men som sagt så hittar jag ingen information om maxström för respektive poltyp för de batterierna jag sett med dubbla poltyper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev No_jah:

Vi har ju svävat iväg lite från själva grundfrågan som var om man kan använda den gängade batteripolen istället för den traditionella konformade batteripolen till annat än länspump och larm vilket antyddes i filmen i urspriungsinlägget, vilket jag tycker verkar märkligt.

 

 

 

3 timmar sedan skrev No_jah:

Nej,

 

Jag bara funderar rent allmänt, då jag spontant tycker det borde vara bättre att ansluta ringkabelsko direkt på den gängade batteripolen för att eliminera den extrra "skarven" det blir med med batterikabelskon på den koniska batteripolen, och sen ringkabelko.

 

Men som sagt så hittar jag ingen information om maxström för respektive poltyp för de batterierna jag sett med dubbla poltyper.

Så som jag ser på saker och ting, skall man egentligen inte ha mer än en enda kabel på plus, och en enda kabel på minuspolerna, sedan må dessa vara kopplade mot plintar där förgreningar sedan sker.

 

Men Skyllermarks polskor är ju en terminal i sig, så med sådana tycker jag absolut att man kan skruva fast fler kablar på om dom sedan vara är avsäkrade nära batteriet.

Om du då använder vanlig polsko + skruvanslutningen så funkar ju det, om du nu vill ha sådan anslutning istället för en ordentlig plint.

  • Märk då att en klenare kabel, kopplat via säkring till förbrukaren ” X” kanske inte bryts av batterifrånsklijaren/huvudströmbrytaren…. Vilket kan vara bra om X är en automatisk länspump, men dåligt om X är lanternorna eller ruffbelysningen, som är lätt att glömma av.

 

Grundfrågan, mitt svar, ”det spelar ingen roll”. Jag har kopplat 50mm2 kablarna till startmotorn och bogprpopellern på de gängade skuvanslutningarna, på mitt startbatteri är det M8 med 13 mm mutter. Samma på min förbrukarbank. Men vad jag sett kan det vara M6 också, men det är nog mer på mindre batterier till ”typ” snöskotrar och åkgräsklippare.

 

Polskor, och då som jag brukar förtydliga, så avser jag då inte Republiken Polens kvinnor… 😝

Sådana där man klämmer fast kabeln i skall genast förpassas till lämplig återvinninscontainer, inte ens i gamla bilar duger dessa, tycker jag, det är en källa till problem framöver!

 

Nej @raoul! Det blir lätt ”Glappkontakt av tredje graden” om man ger sig på att klämma in kablar i sådan skrot till polskor…. (Himla bra film, föresten…)

 

Jag är ingen ivrig vän av Sutar/Skyllermarks affärsidé, visst dom har bra grejer, men till ett högt pris. MEN deras polskor är fantastiskt bra! Sådana skall du genast införskaffa, om du inte redan har gjort det! Sedan gäller det då att kunna pressa ringkabelskor på tjocka kablar… jag köpte mig en sådan större krymptång av Batterilagret för några år sedan, den var inte jättedyr, men väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...