Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
Dadde

”gälar” sitter fel?

Rekommendera Poster

Sitter inte dessa ”gälar” (water intake scoop) fel, kanske förväxlat höger och vänster?

IMG_8030.jpeg

IMG_8029.jpeg

IMG_8028.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser onekligen så ut. Enkelt att flytta, tänker jag.

 

Sen har det nog ingen direkt betydelse, det blir vattenfyllt i intagen ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon! 
Jag har problem med att den varnar för överhettning när man kör maxfart ca 40 knop.

men när man kör i marschfart går den jättebra och man kan köra länge. 

Stänger man av den efter den larmat så startar man den utan problem och utan varningar och kan köra i marschfart igen.

 

jag tycker skavallerstrålen minskar lite när man kör max och då tänkte jag på att den kanske inte får in tillräckligt med vatten. Då läste jag på ett annat forum att någon hade monterat sina gälar fel.

kollar man på gälarna så borde vattnet gå in lättare om man monterar de på ”rätt” håll.

 

Det hade ju varit fantastiskt om detta var lösningen på mitt problem.

 

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som de sitter 180 grader fel men vad är det för motor?

 

Länge sedan du kollade/bytte impeller?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ser ut som de sitter 180 grader fel men vad är det för motor?

 

Länge sedan du kollade/bytte impeller?

 

//Pär

Det är en Yamaha F150.

impeller, impellerhus, tempsensor och termostat är bytt.

Den larmar när man kör max, och går in i limp-mode, sedan är det bara att stänga av och man kan köra marsch-fart igen.

Inga felkoder.

 

Tänker att det kanske kan vara någon så här ”dum” grej som felmonterade gälar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att lossa vattenintagssilarna och antingen vrida dom 180 grader eller byt sida på dom men nu sitter dom inte rätt. När jag tittar på bilderna så ser det ut som de ska byta sida men den raka kanten som nu sitter framåt skall vara bakåt, du kommer nog att hur de ska sitta.

 

Om nu inte detta hjälper så sitter det en tryckregleringsventil (PCV) längst ner på kåpan över avgaskanalen i motorblocket, alltså där termostaten sitter överst.

Denna ventil skall kontrolleras 1 gång per år, är detta gjort?

 

Hur såg det ut innanför där termostaten sitter, var det rent och fint?

 

I kåpan över avgaskanalen och i toppen sitter det offeranoder, är dessa kontrollerade?

Skall göras minst vart 5:e år men ibland krävs tätare kontrollintervall. Är dessa anoder helt slut så kan det börja korrodera inne i kylkanalerna och vattenflödet stryps.

 

Om du tar en bild på motorns typskylt så kan jag skicka en länk till rätt reservdelakatalog och ev. en verkstadshandbok om jag hittar någon som finns för gratis nedladdning, annars kan det kosta några kronor.

 

Har du instruktionsbok?

 

//Pär

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har redan fått bra och uttömmande svar, men jag tänkte bara tillägga....

 

....att den s.k. ejektoreffekten (sugeffekten) som blir med vattnet strömmande förbi är kraftigare än man tror när det blir lite fart på vattnet. Det är samma princip som används i t ex blästersprutor för att suga med blästermaterialet/sanden när tryckluften passerar, eller att suga med schampo ur extrabehållaren vid högtryckstvättning.

Denna sugkraft åt "fel" håll skall alltså din impellerpump jobba mot i högre farter, vilket blir tufft. Så gör som @Mercury_44XS föreslagit så tror jag problemet är löst.

 

På en motorbåt skall de i allmänhet alltid vara riktade "framåt" (alltså tvärtom som dina är nu), men på en segelbåt bakåt. Detta för att inte riskera att trycka in vatten i (den stillastående) motorn under segling. I och med segelbåtens (jämförelsevis) låga fart vid motorgång blir inte ejektoreffekten besvärande fast gallret/intaget sitter bakåt.

 

--------------------

 

På min båt (Viknes-familjen) används "sugeffekten" i original för passiv sjötömning av hela septitanken (!) genom att en liten "flärp" skapar undertryck i bakkant av skrovgenomföringen när man kommer upp i över 15 knop. Att det sedan funkar sådär med dess långa slang och tank på 130 liter är en annan sak (jag har elektrisk pump på min). Och framförallt är det ju inte så kul att behöva köra som en dåre för att "nödtömma" tanken....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, vilket bra forum detta är!!!!

 

Är PCV samma som poppetventilen så är den kontrollerad och den fungerar.

 

Termostaten så ok ut men byttes ändå, jag har tyvärr själv inte sett hur smutsigt det var vid termostaten men vad jag fått beskrivit var att det såg ok ut, inte jättesmutsigt men heller inte kliniskt rent.

 

Angående anoderna som skall kontrolleras så vet jag inte när det gjordes sist.

nästa plan skulle vara att ta bort kåpan vid avgaskanalerna och kontrollera detta. Detta är dock inget jag gjort tidigare så jag vet inte hur svårt det är.

 

jag fixar en bild på typskylt så tar jag gärna emot instruktions och verkstadshandbok, helt underbart om det gick att fixa!

 

Men jag byter gälarna så skall jag lägga i båten innan midsommar och kontrollera om det löser allt.

Det låter ju faktiskt troligt när ni förklarar lite närmare hur det skall fungera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Dadde:

Är PCV samma som poppetventilen så är den kontrollerad och den fungerar.

Ja det är samma som "Poppet Valve".

 

51 minuter sedan skrev Dadde:

Angående anoderna som skall kontrolleras så vet jag inte när det gjordes sist.

Yamaha anger 5 års intervall men detta kan behövas göras oftare, man kan hålla koll på de utvändiga anoderna hur snabbt dessa äts upp och när man förbrukat 2 omgångar av de utvändiga anoderna kan det var idé att kolla de invändiga. Även om man ligger i bräckt vatten eller t.o.m. sötvatten kan dessa vara ganska aggressiva och skapa korrosion inne i kylkanalerna.

 

Det finns fördelar och nackdelar med att inte fälla upp motorn ur vattnet;

Fördelen med att ha motorn nedfälld är att man tömmer alla kylkanaler i motorn förutsatt att de är intakta.

Nackdelen med att ha motorn nedfälld är korrosion på växelhus och växelaxel som inte är rostfri på vissa modeller.

Har motorn rostfri propeller kan risken för korrosion öka med motorn nedfälld.

 

Utvändiga anoder skall vara av zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och sötvatten, kan finnas magnesiumanoder men dessa får endast användas i sötvatten.

 

51 minuter sedan skrev Dadde:

nästa plan skulle vara att ta bort kåpan vid avgaskanalerna och kontrollera detta. Detta är dock inget jag gjort tidigare så jag vet inte hur svårt det är.

Inte så svårt bara man tar det försiktigt med skruvarna om de skulle vara fastkorroderade, det är bara att lirka lite fram och tillbaka med skruven så brukar det går bra. Rengör gängorna i blocket och smörj skruvarna/gängorna med kopparfri antikärvpasta eller vanligt fett (dock inte överdrivet). Rengör alla tätningsytor och nya packningar utan klister eller packningssilikon, om något skall användas så står det i verkstadshandboken.

 

Ett gott råd, använd inte kopparfett någonstans på motorn eller på skruvarna någonstans på motorn.

 

Men prova först att montera vattenintagssilarna på rätt håll.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ja det är samma som "Poppet Valve".

 

Yamaha anger 5 års intervall men detta kan behövas göras oftare, man kan hålla koll på de utvändiga anoderna hur snabbt dessa äts upp och när man förbrukat 2 omgångar av de utvändiga anoderna kan det var idé att kolla de invändiga. Även om man ligger i bräckt vatten eller t.o.m. sötvatten kan dessa vara ganska aggressiva och skapa korrosion inne i kylkanalerna.

 

Det finns fördelar och nackdelar med att inte fälla upp motorn ur vattnet;

Fördelen med att ha motorn nedfälld är att man tömmer alla kylkanaler i motorn förutsatt att de är intakta.

Nackdelen med att ha motorn nedfälld är korrosion på växelhus och växelaxel som inte är rostfri på vissa modeller.

Har motorn rostfri propeller kan risken för korrosion öka med motorn nedfälld.

 

Utvändiga anoder skall vara av zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och sötvatten, kan finnas magnesiumanoder men dessa får endast användas i sötvatten.

 

Inte så svårt bara man tar det försiktigt med skruvarna om de skulle vara fastkorroderade, det är bara att lirka lite fram och tillbaka med skruven så brukar det går bra. Rengör gängorna i blocket och smörj skruvarna/gängorna med kopparfri antikärvpasta eller vanligt fett (dock inte överdrivet). Rengör alla tätningsytor och nya packningar utan klister eller packningssilikon, om något skall användas så står det i verkstadshandboken.

 

Ett gott råd, använd inte kopparfett någonstans på motorn eller på skruvarna någonstans på motorn.

 

Men prova först att montera vattenintagssilarna på rätt håll.

 

//Pär

Tack för tipsen!

 

Nu var gälarna bytta och det ser onekligen bättre ut, skall bli spännande om detta lilla och BILLlIGA😀 Löser mitt problem.

IMG_8038.jpeg

IMG_8039.jpeg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100% att det kommer lösa problemet, om det nu inte är så att impellern fått stryk pga dåligt tillflöde av vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...