Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
Davvo

Mercruiser 4.3 sjövatten läcker

Rekommendera Poster

Hej. Motorn är s.k ClosedCooling, med glykol som kyler motorn och sjövatten som kyler glykolen.

Jag blir tokig. Varje gång jag kommer till båten slevar jag ut 5-7 liter vatten från under motorn, ganska mkt vatten

Kan inte hitta varifrån det kommer. 

Har läst många tips här på forumet så jag hoppas på några bra som peppning för nu är jag knäckt.

Det KAN vara så att den bara läcker som varm. I lördags torkade jag ur och filmade i 2-3 timmar för att för att försöka se nåt. men då kom inget mer vatten.

Jag stänger av sjövattenintaget och då begränsas läckandet. till ung. en hink.

Observationer:

Läckt glykol efter vinterkonservering = inte dyvikan eller skrovet.

Vatten samlas runt sjövattenslangen under motorn vilket antyder att det kommer från sjövattenpumpen.

Bytt limpor och knän - hjälpte inte.

Bytt sjövattenslangen

Det är rostigt under motorn men inga tydliga tecken på rinn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som ägde en Ryds DC 21 med en sådan motor. Han råkade ut för ett läckage av sjövatten i skarven mellan skölden och akterspegeln. Det var väldigt svårt att hitta. Det krävde att de lyfte motorn för att laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Locket till värmeväxlaren?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Davvo:

Hej. Motorn är s.k ClosedCooling, med glykol som kyler motorn och sjövatten som kyler glykolen.

Jag blir tokig. Varje gång jag kommer till båten slevar jag ut 5-7 liter vatten från under motorn, ganska mkt vatten

Kan inte hitta varifrån det kommer. 

Har läst många tips här på forumet så jag hoppas på några bra som peppning för nu är jag knäckt.

Det KAN vara så att den bara läcker som varm. I lördags torkade jag ur och filmade i 2-3 timmar för att för att försöka se nåt. men då kom inget mer vatten.

Jag stänger av sjövattenintaget och då begränsas läckandet. till ung. en hink.

Observationer:

Läckt glykol efter vinterkonservering = inte dyvikan eller skrovet.

Vatten samlas runt sjövattenslangen under motorn vilket antyder att det kommer från sjövattenpumpen.

Bytt limpor och knän - hjälpte inte.

Bytt sjövattenslangen

Det är rostigt under motorn men inga tydliga tecken på rinn.

Kan du ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa modellbeteckning och serienummer på motor och drev.

All information om motor och drev ligger under deras serienummer, har man inte tillgång till dessa så famlar man i blindo.

Behöver serienummer  för att komma in i rätt dokument och se vilken typ av kylsystem du har, finns några olika att välja mellan och det är definitivt inte samma till alla.

Jag har mina misstankar varifrån vattnet kommer för det är väl sjövatten?

Men behöver som sagt en bild på typskylten först.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är sjövatten och inte tex regnvatten?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Eld-:

Ja det kan man ju undra men hoppas att TS har kollat detta.

Men TS skrev i första inlägget att det fanns glykolblandat vatten efter konservering i höstas om det inte var slabbevann...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för fina svar.

1. Inte regnvatten 

2. Skölden bytt för 2-3 år sen

Får återkomma m foto på skylten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-06-01 vid 22:20 skrev Davvo:

1. Inte regnvatten 

2. Skölden bytt för 2-3 år sen

Ett vanligt fel är att det läcker vid Styrtappen men är Skölden bytt för 2-3 år sen borde det inte göra det men det kan ju vara värt att kolla, tryck dit lite toapapper och är det blött nästa gång du kommer då vet du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-06-01 vid 17:50 skrev Eld-:

2026-06-03 vid 23:32 skrev touchwood:

Ett vanligt fel är att det läcker vid Styrtappen men är Skölden bytt för 2-3 år sen borde det inte göra det men det kan ju vara värt att kolla, tryck dit lite toapapper och är det blött nästa gång du kommer då vet du.

Ett annars säkert sätt att ta reda på vad det är för vatten som läckt in, är att att försiktigt smaka på det, om man nu inte har rent sötvatten runt båten, men det måhända kan skilja sig i smak från regnvatten ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det inte läcker i gaveln på värmeväxlaren.

Jag hade en läcka där när packningen hade kommit i kläm.

Det läckte bara in när motorn gick.  Mercruiser 3.0 liggande växlare.

Locket fästes med en sexkantsskruv som lossades när man skulle tömma sjövattensystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan skrev Jorgen01:

Är du säker på att det inte läcker i gaveln på värmeväxlaren.

Jag hade en läcka där när packningen hade kommit i kläm.

Det läckte bara in när motorn gick.  Mercruiser 3.0 liggande växlare.

Locket fästes med en sexkantsskruv som lossades när man skulle tömma sjövattensystemet.

Detta gäller en 4.3 L (262 cu in) V6 där värmeväxlaren sitter fram och högt monterad om det är original Mercruiser slutet kylsystem och man ser om det läcker från gaveln på värmeväxlaren.

Till skillnad från 3.0 med slutet kylsystem där värmeväxlaren sitter mycket illa till och under insug och avgaslimpan.

Den aktuella motorn hade modellbeteckning 4.3 från 1988 fram till 2017 då produktionen upphörde i flera olika utföranden med eller utan slutet kylsystem som även fanns som eftermonterat tillbehör.

Men TS har inte angett fullständig modellbeteckning och serienummer vilket är enda sättet att fastställa vilken modell det rör sig om samt när motorn är tillverkad vilket i sin tur talar vilken typ av värmeväxlare och kylsystem motorn har om det är fabriksmonterad standardutrustning.

Det skiljer en del mellan modeller och tillverkningsår gällande kylsystemet, därför är serienummer mycket viktigt för att fastställa vilket kylsystem motorn har.

Från ett visst serienummer har 4.3 modellerna med slutet kylsystem 1- eller 3-punkts tömning av sjövattensidan i kylsystemet med en luftpump vilket också beror på om motorn har Alpha One eller Bravo drev. Äldre modeller har flerpunkts tömning av sjövattensidan där man får lossa en plugg på de ställen som ska tömmas på sjövatten inför konservering av motor och kylsystem inför vinterförvaring.

Vi får vänta och se vilken modell och vilen typ av kylsystem motorn har när TS återkommer med bild på motorns typskylt.

OT:

På 3.0 motorer med slutet kylsystem brukar det sitta en avtappnings plugg för sjövatten så man slipper lossa gaveln på värmeväxlaren.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var 2003 som jag ägde den SeaRay 19 Seville och minns inte mer än detta.

Båten var ifrån 1988 men detta är av icke intresse för tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pär spännande att du har sån koll!

Båten ligger en bit bort så jag har inte hunnit vara där.

(Har bestämt ett mekjobb som inte verkar hända)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...