GTI 43 Postad 19 Maj Har en Monsun 31 med doghouse och tänker på att dra storfallet till sittbrunnen via sidan och inte som brukligt genom ett hål i plasten på doghouset strax ovanför däck. Således ett brytblock vid mastfoten, rulle vid kanten på däckshuset och sedan via avlastare på sidan av doghouset till skotvinchen (o slipper därmed dels att göra hål i däck för fallwinch och dels kostnaden för själva winchen). Förslag från en riggare som just nu monterar en rodkick mm på båten. Någon med erfarenhet kring lösningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 402 Postad 19 Maj Är det s k ”tysk skotning” vi pratar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 19 Maj 59 minuter sedan skrev Peter_K: Är det s k ”tysk skotning” vi pratar om? "..och tänker på att dra storfallet till sittbrunnen via sidan.." Tysk skotning är dubbla skotlinor till storen så man kan skota från båda sidorna av sittbrunn.. TS planerar att dra ner ett fall till sittbrunn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 20 Maj Estetiskt känns det lite stökigt att du lär behöva dra fallet till ett brytblock långt ut på kanten av överbyggnaden, via ett av hålrummen i grabbräckena. Annars lär fallet skava någonstans, som det ser ut när jag tittar på bilder iallafall. Fördelar som jag ser det med att ta fram borren är att: - Du bryter fallet i ett mer centralt placerat brytblock/kindblock framför doghouse = lägre brytvinkel = lägre friktion - Mindre trasslig förvaringsplats för haländan att lägga den framför avlastaren i doghouse än i anslutning till skotvinschen - Bättre "kropp och ögon framåt"-ergonomi med hissning från fallvinsch i doghouse - Du hamnar aldrig i lägen då du vill använda en vinsch till fallet men vinschen är upptagen Lite så går mina spontana funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 402 Postad 20 Maj 20 timmar sedan skrev Lintott: "..och tänker på att dra storfallet till sittbrunnen via sidan.." Tysk skotning är dubbla skotlinor till storen så man kan skota från båda sidorna av sittbrunn.. TS planerar att dra ner ett fall till sittbrunn. Hade otur när jag läste 😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser