Gå till innehåll
onsdag 03 juni 2026

Rekommendera Poster

Jag har efter vintern fått en reva på ca 1 dm i kapellet. Undrar ifall någon har tips på hur jag bäst ska laga det.

Kan jag sy igen det eller behöver jag lappa, hur har ni med erfarenhet löst det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Batsmans:

Jag har efter vintern fått en reva på ca 1 dm i kapellet. Undrar ifall någon har tips på hur jag bäst ska laga det.

Kan jag sy igen det eller behöver jag lappa, hur har ni med erfarenhet löst det?

En bit kapelltyg som du limmar med textillim på insidan brukar funka bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är varken sykunnig eller kapellkunnig men har sett när proffs gjort lagningar i kapellduk.

1. Köp speciallim för att limma kapellduk men kan funka med ett bra textillim (fukttåligt).
  2. Se till att kapellet är rent på insidan, torka av med fuktad disktrasa vid behov.
  3. Lägg kapellet på en plan yta med insidan uppåt.
  4. Klipp ut en "lagningslapp" som täcker revan med ca 1-2 cm utanför revan på alla håll.
  5. Markera på kapellduken med vit textilpenna, krita eller liknande var lagningslappen kommer att hamna.
  6. Sprid ut im på både kapellduk (inom markeringarna) och lagningslapp. Läs instruktionerna för hur limmet skall hanteras innan applicering.
  7. Se till att revan hålls ihop så mycket det bara går när kapellduken ligger plant, ev. kan man sätta tejpbitar på utsidan som håller ihop revan.
  8. Lägg på lagningslappen innanför markeringarna, smörpapper på lappen samt bordskivan eller vad det nu ligger på och sedan en tung plan skiva t.ex. skärbräda, plankbit etc. Ställ tyngder på skivan och låt limmet torka enligt instruktioner.
  9. Limningen är klar, vill man köra överkurs så kan man zick-zacka över revan från utsidan och lägga en söm som håller lagningslappen samt täta sömmarna med lim.

Finns säkert de som har andra metoder och det finns något man strycker på, en typ av lagningslapp med lim som aktiveras av värme från strykjärnet.

Annars är det bara att kontakta en kapellmakare.

Googla: Lim för kapellduk, Lim för tält duk etc.

Läs igenom instruktioner för limmet noga...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Rascal:

En bit kapelltyg som du limmar med textillim på insidan brukar funka bra.

Jag skulle hellre vilja föreslå riktigt lösningsmedelsbaserat kontaktlim, och en ”lagningslapp” på båda sidorna. Sedan lämnar du in kapellet till en kapellmakare nästa höst precis efter det att du tagit upp båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle hellre vilja föreslå riktigt lösningsmedelsbaserat kontaktlim, och en ”lagningslapp” på båda sidorna. Sedan lämnar du in kapellet till en kapellmakare nästa höst precis efter det att du tagit upp båten.

Jag gjorde en lagning med textillim och en bit kapellduk på insidan på mitt förra kapell, på inrådan av min kapellmakare, det fungerade utmärkt i dom femton år som kapellet levde.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle hellre vilja föreslå riktigt lösningsmedelsbaserat kontaktlim, och en ”lagningslapp” på båda sidorna. Sedan lämnar du in kapellet till en kapellmakare nästa höst precis efter det att du tagit upp båten.

Kontaktlimmet kommer ge fula fäckar. Dessutom sitter det väldigt dåligt om kapellet har någon impegnering kvar.

Om man bara behöver sy genom två lager kapellväv så går det med en vanlig hushållssymaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Eld-:

Kontaktlimmet kommer ge fula fäckar. Dessutom sitter det väldigt dåligt om kapellet har någon impegnering kvar.

Om man bara behöver sy genom två lager kapellväv så går det med en vanlig hushållssymaskin.

Nejdå. Eller det ger fula fläckar om man kladdar utanför lagningsstället.

Men på riktigt gammalt hederligt kontaktlim kan man med tummen eller annan valfri finger, gnugga bort sådant lim som kommit utanför där det skall lagas.

Om att kontaktlim sedan skulle fästa dåligt på nyimpregnerad kapellduk opponerar jag mig däremot inte.

Men ingenting jag märkt av. I ärlighetens namn har jag bara lagat ett brännmärke på gamla båtens kapell, det var en vilsekommen fyrverkeripjäs som landade där…. Ja det gick hett till på den kräftskivan… 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...