Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026

Rekommendera Poster

Jag funderar kring batterierna i min Saltö 3100. Alla batterier står längst fram under kojerna. Startbatteriet försörjer bara startmotorn. Tre AGM (3x75ah) försörjer bogpropeller, ankarspel och övrig förbrukning. AGM-batterierna tappar kraft när bogprop och ankarspel används så att plottern varnar för lågt batteri. 
Vore det bättre att låta startbatteriet istället försörja bogprop? Hur har ni det i era båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev pellerin:

Vore det bättre att låta startbatteriet istället försörja bogprop?

Nej inte på startbatteriet, med maskin stoppad så drar den snabbt ur startbatteriet.

Dessutom får du långa ledningar till bogpropellern om du har startbatteriet i aktern.

Spänningsfall någonstans som det är kopplat nu?

Ankarspelet i aktern?

Om ja, så har du långa ledningar från batterierna i skansen och akteröver.

Vet du hur mycket ström bogpropeller resp. ankarspel drar?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte tre parallellkopplade 75Ah AGM-batterier räcker, så funderar jag på hur friska batterierna är. Hur gamla är de, har de varit ordentligt urladdade några gånger ?

Alternativt om du har dålig kontakt/spänningsfall någonstans, som @Mercury_44XS.

Själv har jag t ex kört 3x100Ah AGM som försörjt både bog- och akterpropeller samtidigt (2x 4hk) utan några problem med att de dippat för mycket.

Du får mäta lite med en multimeter/voltmeter för att försöka kartlägga spänningsfallen. Börja med att mäta direkt över själva batterierna under last - under förutsättning att de inte riskerar att vara ett antal år gamla och därmed inte längre helt krya. För då är det byte som är första åtgärden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 timmar sedan skrev pellerin:

Jag funderar kring batterierna i min Saltö 3100. Alla batterier står längst fram under kojerna. Startbatteriet försörjer bara startmotorn. Tre AGM (3x75ah) försörjer bogpropeller, ankarspel och övrig förbrukning. AGM-batterierna tappar kraft när bogprop och ankarspel används så att plottern varnar för lågt batteri. 
Vore det bättre att låta startbatteriet istället försörja bogprop? Hur har ni det i era båtar?

Det råder olika uppfattningar på detta forum om vad mer än startmotorn ett startbatteri skall försörja.

Som jag ser det skall man inte ha batterier i eller väldigt nära boendeutrymmen ombord, sedan skall ett startbatteri stå nära startmotorn, men inte i själva motorrummet. Om man har bensinmotor får batteriet inte befinna sig i motorrummet.

Jag vill inte ha vätgas inne i båten, ja helst inte alls.

Jag använder bara bogpropellern då motorn är igång och då generatorn laddar. I stort sett likadant med ankarspelet. Startbatteriet står i en avskild och ventilerad box i motorrummet, dieselmotor.

Dessvärre blir det långa kablar till bogisen, men det är 50mm2 kablar. Måhända kanske den tappar litet effekt, men inget som jag märkt av. Lustigt iallafall att en av båtens magnetiska kompasser visar 90° fel då man kör bogpropellern eller spolar på toaletten… men det finns en anledning till det.

Något som föreslås när denna fråga kommer upp, är den att placera ett bogpropellerbatteri förut nära bogisen, och sedan dra kraftiga kablar för laddning av detta batteri från startbatteriet via ett skiljerelä, men då är man ju där igen med att riskera få knallgas, vätgas i förruffen. Sedan väger ju iallafall ett traditionellt bly-syrabatteri en hel del, kan ju påverka gångegenskaperna.

Mina förbrukarbatterier försörjer navigarionselektroniken, VHF, två bilstereor, belysning, lanternor, pumpar, kylskåp, kylbox, laddar telefoner och dator och kanske några andra grejer, dessa båda batterier bildar en batteribank som då inte har någonting med varesig startmotor, bogpropeller eller ankarspel att göra. Men jag har med mig en startkabel så att jag kan koppla ihop batteriplus på startbatteriet och förbrukarbanken, eller reservbatteriet om startbatteriet skulle vara urladdat. Min förbrukarbank står i båtens centrumlinjen strax akter om midskepps, under durk, i nästintill tillslutet och ventilerat utrymme, det kan bli bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en motorbåt kan man ju utan problem koppla navigationselektroniken till startbatteriet. Motorn är ju i alla normala fall igång när den används. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Nej inte på startbatteriet, med maskin stoppad så drar den snabbt ur startbatteriet.

Dessutom får du långa ledningar till bogpropellern om du har startbatteriet i aktern.

Ankarspelet i aktern?

//Pär

Jag kör aldrig bogprop eller ankarspel med maskinen stoppad. Alla batterier står helt nära bogpropen. Köpte båten förra året så jag har inte planerat denna lösning och vet inte mer om AGM-batteierna än att de är av en jä-igt dyr sort. Ålder okänd. 
Om jag nu byter batterierna - vad ska jag ha? De ska klara en relativt snäll allmänförbrukning plus bogprop och ankarspel. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta AGM-batterier är avsedda att användas som förbrukningsbatterier, dvs lämna låg ström under lång tid. Kapaciteten angives i Ah enligt C10 och/eller C20 normen.

MCA, CCA och EN är normer för att ange batteriets förmåga att lämna hög ström under kort tid, vilket är typiskt för ett startbatteri.

AGM-batterier saknar ibland uppgift om kapacitet enligt någon av dessa normer och är de avsedda som rena förbrukningsbatterier.

Exempel på AGM-batterier som är avsedda att funka både som förbruknings och startbatteri är Optima Yellow Top, Blue Top och många Nordmax batterier. Även Red Top är AGM, men är mer avsett som rent startbatteri. Ett mer udda märke är Odyssey Extreme.

I professionellt använda båtar som jag varit ombord på, som vägfärjor, passagerarbåtar och kustbevakning hittar man nästan undantagslöst bara AGM-batterier. Ingen vill ha batterier som kan läcka ut svavelsyra.  Yellow Top och Nordmax är ganska vanliga, men ofta sitter det rena förbrukningsbatterier t.ex. Victron eller Euroglobe som saknar uppgift om CCA eller EN.
Batteribankarna är då ofta lite överdimensionerade i termer av Ah, så det funkar bra ändå.

I ditt ställe skulle jag kolla på NordMax vid ett ev. batteribyte, men gör först som IngemarE föreslår. Mät direkt på batteriet och låt batteriet återhämta sig, helst med laddning innan du gör ytterligare mätningar "nedströms" från batteriet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev pellerin:

Köpte båten förra året så jag har inte planerat denna lösning och vet inte mer om AGM-batteierna än att de är av en jä-igt dyr sort. Ålder okänd. 

Vad är det för batterier, ta en bild eller skriv av beteckning, Ah, CCA mm. Gäller alla batterier inkl.  startbatteri.

Det finns två huvudtyper av batterier:

Startbatterier som är bäst på leverera hög strömstyrka under korta perioder.

Förbrukningsbatterier som är bäst på att leverera låg strömstyrka under längre perioder.

Bara för det asapissadyra batterier betyder det inte att de håller i en evighet, AGM brukar klara mycket men de kan vara svåra att ladda och ladda rätt. På vissa batterier av kända (och dyra) fabrikat kan det finnas en datumstämpel, kolla om det finns något sådant.

Kör man t.ex. bogpropeller och ankarspel på ett förbrukningsbatteri så kommer detta att få kortare livslängd p.g.a. hög belastning under korta perioder.

En bogpropeller till aktuell båtstorlek förbrukar ca 350–400A vilket är hög ström under korta perioder och kan jämföras med en startmotor och bör enligt mitt tycke ha ett separat batteri av starttyp.

Ett ankarspel drar lite mindre ström ca 40–60 A och används under längre period än vad bogpropellern gör men det är ändå ganska hög strömstyrka för ett förbrukningsbatteri.

Mitt förslag:

Ett separat startbatteri för motorn som ev. kan användas till ankarspelet beroende på batteriets kapacitet, startbatteriet bör (skall) vara placerat så nära startmotorn som möjligt. Denna lösning är lämplig under förutsättning att ankarspelet är placerat i aktern. 

Ankarspelets strömförbrukning? Fabrikat, modellbeteckning?

Ett separat batteri (startbatteri) för bogpropellern som är placerat så nära bogpropellern som möjligt.

Ta reda på bogpropellerns strömförbrukning men de flesta för denna båtstorlek brukar klara sig med 650–700 CCA.

Ett separat förbrukningsbatteri (av förbrukningstyp) som försörjer övrig utrustning.

Det är mycket viktigt att man tar reda på fakta om strömförbrukning, det går inte att gissa sig till hur mycket ström någon komponent förbrukar.

Bogpropellerns fabrikat och modellbeteckning?

Ankarspelets fabrikat, modellbeteckning och placering?

Huvudmotorns fabrikat och modellbeteckning?

Har du en multimeter och en batteritestare?

Till att börja med föreslår jag att du mäter upp batterierna obelastat samt under belastning när du kör med bogpropeller resp. ankarspel.

Kolla kablarnas dimension, alla batteripolskor, kabelskor (lödda eller pressade), huvudströmbrytare/batteriseparator mm.

Vad finns det för externa laddare för batterierna?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev guestsson:

De flesta AGM-batterier är avsedda att användas som förbrukningsbatterier, dvs lämna låg ström under lång tid. Kapaciteten angives i Ah enligt C10 och/eller C20 normen.

Nej, jag skulle vilja påstå att skillnaden är mindre än på två batterier som är något år gamla. AGM fungerar bra även som startbatterier och är inte specifikt avsedda att lämna någon signifikant lägre ström fast under längre tid.

Ett tydligt bevis är att vanliga AGM-batterier monteras som standard i väldigt många bilar. Har det i frugans Audi A3 och min egna, alla med "start-stop", gjorda för att snabbt kunna lämna strömmen som krävs för att dra igång en stor dieselmotor.

Likaså standardmonterar t ex Norges största båtvarv, Viknes, AGM-batterier även som startbatterier.

Men innan vi spekulerar och rekommenderar en massa annat så kvarstår frågan till TS: Hur gamla är dina nuvarande batterier och är du säker på att de är helt friska ?

För tre parallellkopplade bly/syrabatterier - oavsett standard, AGM-typ eller annan - skall inte ha några problem att dra en bogis och ett ankarspel (som bara drar en liten del av vad en bogis gör) utan att säcka.
Däremot är det ett väldigt vanligt symptom när batterierna börjar bli trötta att de just säckar onormalt mycket under belastning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka batterier man skall ha…. Det är ju den eviga frågan, som nu kommer i en annan dager då modernare batterityper såsom litiumbatterier blir billigare.

Jag är väl kanske en bakåtsträvare, men har under många år haft golfbilsbatterier i förbrukarbanken, sådana som små elektriska bilar är utrustade med. Traditionella bly-syra, men traktionära och tål djupare urladdningar litet bättre. Dessa är bara på sex volt så två likadana måste seriekopplas för att få tolv volt, mina är på 280 Ah. Nu vet jag inte dagspriset på batterier, men denna typ ger fler amperetimmar per tusenlapp än vanliga ”marinbatterier”.

Som startbatteri har jag bara ett AGM på 95 Ah från en känd lågpriskedja, jag har sedan ett likadant som försörjer ett tredje elsystem ombord, dessa fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-16 vid 07:59 skrev IngemarE:

Nej, jag skulle vilja påstå att skillnaden är mindre än på två batterier som är något år gamla. AGM fungerar bra även som startbatterier och är inte specifikt avsedda att lämna någon signifikant lägre ström fast under längre tid.

Ett tydligt bevis är att vanliga AGM-batterier monteras som standard i väldigt många bilar. Har det i frugans Audi A3 och min egna, alla med "start-stop", gjorda för att snabbt kunna lämna strömmen som krävs för att dra igång en stor dieselmotor.

Likaså standardmonterar t ex Norges största båtvarv, Viknes, AGM-batterier även som startbatterier.

Men innan vi spekulerar och rekommenderar en massa annat så kvarstår frågan till TS: Hur gamla är dina nuvarande batterier och är du säker på att de är helt friska ?

För tre parallellkopplade bly/syrabatterier - oavsett standard, AGM-typ eller annan - skall inte ha några problem att dra en bogis och ett ankarspel (som bara drar en liten del av vad en bogis gör) utan att säcka.
Däremot är det ett väldigt vanligt symptom när batterierna börjar bli trötta att de just säckar onormalt mycket under belastning.

2026-05-15 vid 19:58 skrev Mercury_44XS:

Ankarspelet i aktern?

//Pär

Jag kör aldrig bogprop eller ankarspel med maskinen stoppad. Alla batterier står helt nära bogpropen. Köpte båten förra året så jag har inte planerat denna lösning och vet inte mer om AGM-batteierna än att de är av en jä-igt dyr sort. Ålder okänd. 
Om jag nu byter batterierna - vad ska jag ha? De ska klara en relativt snäll allmänförbrukning plus bogprop och ankarspel. 

Startbatteri Varta enl bild och förbrukning 3st Uplus AGM. Landströmsladdare Victron enl bild men normal laddning är förutom motorns generator (65amp) via solcell/Victron mppt-regulator. 
Jag vet inte hur gamla förbrukningsbatterierna är. Köpte hos firma som inte lämnade så mycket dokumentation. 
Bogprop är en Sidepower (Sleipner) av äldre modell på 4hk. 

IMG_1269.png

IMG_0487.jpeg

IMG_0531.jpeg

Redigerad av pellerin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att mäta upp dina batterier du har med batteritestare både med och utan belastning.

Det är kanske så att de batterier du har är OK men det vet man först efter man kontrollerat.

Länk till de AGM batterier som är monterade i skansen:

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/batteri-agm-uplus-c-12v-75ah.html

Där finns även ett TDS med alla data för batteriet tillgängligt.

Vet du hur gamla batterierna är?

Jag hade nog funderat på att flytta ankarspelets strömförsörjning till motorns startbatteri.

Eftersom du inte kör ankarspelet utan att maskin är igång så borde det inte vara något problem att flytta strömförsörjningen.

Men mät upp alla batterier först...

Vad är det för motor i båten?

Sitter ankarspelet i aktern?

Vad är det för bogpropeller?

Sen kan man ev. fördela om lite bland de tre AGM batterierna beroende på hur mycket bogpropellern kräver.

//Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev pellerin:

Jag har haft Exide AGM, Biltema AGM och Varta AGM och bäst har varit Exide och Varta. De klarar både höga och låga strömstyrkor.

På specen för Biltemas AGM stod det förr att de var till både start och förbrukning men nuförtiden står det bara start.

Köp en storlek som passar i ditt batteri-utrymme.

Om du ändå är och rotar med batterierna så skaffa en batteritankmätare. Victrons Smartshunt är bra, alternativt Victron BMV712 Smart om du vill ha en med display. Jag brukar säga att alla som är intresserade av hur mycket ström de har kvar i batterierna bör ha en sån. Brukar också säga att alla som har en båt med bränslemätare bör ha en sån.

Din bild på laddaren visar att den laddar med hög spänning (14,7V). Det är inte alla AGM-batterier som klarar det och oftast är det bättre för livslängden att använda den lägre spänningen (14,4V) så ställ om den, senast när du byter batterier om det inte är så att specen för dina nya batterier klart säger att 14,7 är OK. (Svårt att läsa på bilden vad ditt nuvarande batteri ska ha.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur gamla förbrukningsbatterierna är. Köpte hos firma som inte lämnade så mycket dokumentation. 

Om du köpte hos en firma och båten är såld med batterier som skall vara ok, så finns ju all anledning att i alla fall ställa frågan till firman. Sedan kan de ju försvara sig med att du inte skött och hållit dem laddade under vintern o.s.v. Men alltför få ställer tyvärr krav även när de köper en så dyr sak som en båt - och från ett företag.

Ibland finns det datummärkning på batterierna. Men det räcker med att ha misskött dem ett fåtal gånger med djupurladdning som inte återladdats omedelbart för att de skall bli dåliga. Det kan man göra ganska snabbt även med nya batterier.

Skillnaden idag på ett s.k. startbatteri och förbrukarbatteri är ganska marginell. Jag hade köpt 3x AGM precis som du har idag, t ex Biltema 80Ah, och inte brytt mig så mycket om det står "startbatteri" på dem eller inte.

Viktigare är snarare hur du har laddaren inställd. Ser på bilden att den går i "bulk"-mode och krämar på 14,7V över batterierna. Oavsett om det påstås att man kan köra högre spänning på ett AGM så lär detta förkorta livslängden. Eftersom laddaren dessutom tror att all förbrukning den känner är batteriet som slukar laddström, så kan vanliga förbrukare som du har på liggandes på landström göra att laddaren kokar batterierna. Jag brukar rekommendera att man stänger av de olika smarta moderna eftersom det inte fungerar praktiskt i båt, och lägger en fast spänning på  "bara"14,0-14,1V eller så i "värsta moden". Ja, det tar kanske 10-15% längre tid att ladda batterierna fulla, men det lär förlänga livslängden drastiskt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Mercury_44XS:

@ChristerN följ länken i mitt senaste inlägg, där finns TDS

//Pär

Tack, jag såg det. Bra. Såg ditt inlägg först när jag klickat på Skicka svar. (Skriver långsamt ibland 😉)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Viktigare är snarare hur du har laddaren inställd. Ser på bilden att den går i "bulk"-mode och krämar på 14,7V över batterierna. Oavsett om det påstås att man kan köra högre spänning på ett AGM så lär detta förkorta livslängden.

Ja, vi är flera som insett detta och nu kanske TS ( @pellerin) inser det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Vad är det för motor i båten?

Sitter ankarspelet i aktern?

Vad är det för bogpropeller?

Sen kan man ev. fördela om lite bland de tre AGM batterierna beroende på hur mycket bogpropellern kräver.

//Pär

Motor VP KAD300

Bogprop är en äldre Sidepower /Sleipner på 4 hk.

Ankarspelet i aktern är ett Power Il som har blyad lina, vet inte mer än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Viktigare är snarare hur du har laddaren inställd. Ser på bilden att den går i "bulk"-mode och krämar på 14,7V över batterierna. Oavsett om det påstås att man kan köra högre spänning på ett AGM så lär detta förkorta livslängden. Eftersom laddaren dessutom tror att all förbrukning den känner är batteriet som slukar laddström, så kan vanliga förbrukare som du har på liggandes på landström göra att laddaren kokar batterierna. Jag brukar rekommendera att man stänger av de olika smarta moderna eftersom det inte fungerar praktiskt i båt, och lägger en fast spänning på  "bara"14,0-14,1V eller så i "värsta moden". Ja, det tar kanske 10-15% längre tid att ladda batterierna fulla, men det lär förlänga livslängden drastiskt.

Bilden på laddaren är från vintern då jag haft landström inkopplad ett tiotal gånger under ett par timmar åt gången. Det finns ingen landström vid min sommarplats.

Enligt tillverkaren Uplus ska mina batterier laddas med 14,4V så det är väl det som gäller. Andra tillverkare skriver 14,4 till 14,8 för sina AGM. Någon skriver att AGM kan ta skada om man laddar med 14,4!? Vilken djungel när man läser om batterier och batteriladdning på nätet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag grävt i lite gamla papper/fakturor som följde med båten och hittat att de aktuella batterierna förmodligen installerades 2017 av en marinelektrisk firma som samtidigt installerade landström och laddare. Man får väl förmoda att de visste vad de gjorde kring batteriernas placering etc även om jag inte vet hur diskussionen gick med dåvarande ägaren.

Hög tid för nya batterier alltså men det är nog ändå inte så dumt att tänka igenom hur man vill ha det framgent. Jag har funderat på litium men inte kommit så långt så det lutar just nu åt att jag bara byter ut de AGM jag har mot nya och planerar ändringar någon vinter. Nu vill man ju bara ut och åka båt, inte hålla på och bygga om batteribanken och dra en massa kabel.

Tack alla för era inspel, man lär sig mycket av sånt.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev IngemarE:

Skillnaden idag på ett s.k. startbatteri och förbrukarbatteri är ganska marginell.

Det beror nog en hel del på vilka batterier man jämför. För ex. UPLUS USC12-serien ovan så anges inte ens CCA eller EN. Det hindrar inte att de kan funka som startbatterier, men de har i denna tillämpning inte samma prestanda som rena startbatterier av motsvarande storlek och vikt har.

USC12 anges av tillverkaren att vara avsedda för deepcycle tillämpningar. Det hindrar inte säljföretag att själva hitta på att de även är avsedda som startbatterier och det förekommer i branchen till och med hittepå CCA-värden, som inte går att hitta hos tillverkaren.

Påståendet är inte tagna ur luften, utan bygger på min egen erfarenhet efter att ha mätt CCA/EN på vid det här laget flera hundra AGM-batterier av varierande fabrikat, typ och ålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt tillverkaren Uplus ska mina batterier laddas med 14,4V så det är väl det som gäller. Andra tillverkare skriver 14,4 till 14,8 för sina AGM. Någon skriver att AGM kan ta skada om man laddar med 14,4!? Vilken djungel när man läser om batterier och batteriladdning på nätet...

Man skall tänka på att tiden det tar att ladda ett bly/syrabatteri beror bara delvis på pålagd laddspänning. Det är batteriet själv som bestämmer hur mycket laddström det vill sluka i sig. Ju högre spänning jämfört med dess egen-EMK (i princip vilospänningen olastat), desto högre ström tar det till sig vid samma laddtillstånd. Åtminstone i den första delen av laddcykeln.

Men lägger man på för hög spänning per cell i relation till laddtillståndet så börjar vätgas att spjälkas ut - batteriet "gasar" eller "kokar".

Alla tillverkare verkar sätta stor prio på att deras batterier (och laddare) skall ladda batteriet så snabbt som möjligt. Det innebär att man gärna anger en hög spänning, som ofta är på gränsen (eller ibland över gränsen) till vad som är "gasningssäkert". Om man räknar med att den högsta spänningen bara är vid väldigt dåligt laddat batteri, vid viss temperatur och förutsätter att alla sex cellerna är identiskt lika, så kan man hamna ganska högt i spänning. Andra är lite mer försiktiga. Det är bakgrunden till lite olika värden som anges.

Men kan man låta det få ta 10-20% längre tid att ladda fullt än  det absolut teoretiskt snabbaste, så behöver man faktiskt inte alls ligga så på gränsen. Det finns en myt att den höga spänningen behövs för att "toppladda" ett bly/syrabatteri, men det är alltså inte sant. De blir fulladdade förr eller senare ändå, t.o.m. redan av en spänning som bara är lite högre än deras egenspänning (t ex 13,5V). Men det tar längre tid.

Med t ex 14,1V så finns lite marginal mot gasning även om alla celler inte är identiskt lika , och batteriet kommer inte riskera att fara alls lika illa som vid 14,4-14,6V t ex. Och ändå laddas fullt rätt snabbt ändå.

De 14,7-14,8V som anges ibland för AGM skulle jag betrakta som direkt skadligt och kommer reducera livslängden ordentligt. I synnerhet om batteriet utsätts för denna spänning i ett ganska välladdat tillstånd (t ex då laddaren inte fattar att det inte är batteriet som slukar ström utan förbrukare i båten). Tåligheten må vara lite bättre beroende på hur vätskan är bunden, men det är ändå bly/syra-teknik och i grunden i princip samma kemi.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tre nya Varta LA80 Dual Purpose AGM 800A 80ah är nu installerade. Det förekom svordomar vid installationen men allt är på plats och funkar väl. De är laddade och testade i helgen och allt verkar tiptop. 
Enda smolket är att min plotter klagar på låg spänning. Gissar på spänningsfall någonstans på vägen. Raymarine Element 9. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev pellerin:

Enda smolket är att min plotter klagar på låg spänning. Gissar på spänningsfall någonstans på vägen. Raymarine Element 9

Ja, det låter troligt att det är spänningsfall på vägen. Mät både vid plottern och bakåt mot batterierna så ser du var det fallerar. (För du har väl en multimeter?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, det låter troligt att det är spänningsfall på vägen. Mät både vid plottern och bakåt mot batterierna så ser du var det fallerar. (För du har väl en multimeter?)

Jajamensan 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...