agne987 3 Postad 12 Maj Hej, Precis titeln avslöjar så har jag konstaterat att det är luft i bränslesystemet på min Volvo Penta MD21B. Jag har haft båten ett år och är ny på dieslar och i egentligen allt som har med båtmotorer att göra. Meckat har jag gjort med bilar genom åren. Förra året innan torrläggning gick fungerade allt bra med motorn förutom att det läckte lite från matarpumpen som jag då bytte. Lyckades på något sätt få ur luften ur systemet utan att titta i manualen. Inför sjösättningen tyckte jag att det var en bra idé att göra rent förfiltret samt byta bränslefiltret. Sagt och gjort så byter jag bränslefilter, det är ett himla pillande med packningar eftersom bränslefiltret sitter under värmeväxlaren så man ser ju egentligen inte vad man gör. För att byta packningen på bulten var jag tvungen att lossa filterhållaren från motorn och vinkla den för att få upp bulten. Jag får dit alla packningar och skruvar fast filtret. Jag har inte fyllt det i förväg och missat att stänga ventilen så jag trycker nog en hel del luft vidare i systemet när jag luftar förfilter och finfilter. Nu börjar jag titta i manualen och inser att jag gjort fel. Jag försöker ändå lufta systemet efter manualen men får inte ut någon diesel på högtryckssidan när jag lossar på spridarrören. Jag misstänker att jag gjort fel med filtret och tar loss det och sätter tillbaka det igen. Nu har jag stängt ventilen men har inte fyllt filtret så jag pumpar nog in ännu mer luft i systemet. Efter det här har jag följt manualen till punkt och pricka när jag luftar och får samma slutresultat, ingen diesel kommer ur rören till spridarna. Det finns en luftningskruv på ett av spridarrören nere vid pumpen som det kommer minimalt med diesel ut. Stoppet är kontrollerat, gasen är max och jag har kört en hel del startmotor med väl laddade batterier. Självklart är det luft i systemet men hur får jag ut luften, och kan det vara så att det läcker in luft någonstans? Det blev ingen sjösättning utan båten är kvar på land tills problemet är löst. Jag mottager alla råd jag kan. Lägger till lite bilder på gamla slangar och kopplingar så ni med tränade ögon kan upplysa mig vad jag bör göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 12 Maj Hej och välkommen till MG. 43 minuter sedan skrev agne987: Sagt och gjort så byter jag bränslefilter, det är ett himla pillande med packningar eftersom bränslefiltret sitter under värmeväxlaren så man ser ju egentligen inte vad man gör. Smörjde du packningarna/gummiringarna med olja vid montering? Förfiltret är bara vattenavskiljande men du kan montera dit ett Lucas/CAV 296 om du vill, då har du ytterligare filtrering av dieseln. Svårt att se var eller om det läcker in luft någonstans... Börja om från början, se till att alla gummiringar är smorda med olja och dra inte åt för hårt. Kontrollera alla koppar-/aluminiumbrickor så de är oskadda, egentligen är kopparbrickor bättre än aluminium. Vissa aluminiumbrickor är mycket dåliga och har ojämna kanter (made in PRC). Kolla även banjonipplarna så de är oskadda och inga färgflagor eller något som ligger på tätningsytan. Känner du att matarpumpen tar när du rickar på handtaget? Om inte dra runt motorn 1/2 varv och prova igen, om inget motstånd dra runt motorn ytterligare 1/2 varv. När du fått fram bränsle till insprutningspumpen, återmontera alla spridarrör men dra inte åt fullt uppe vid spridarna. Muttrarna kan vara 1/2 varv från åtdraget. Kör med startmotorn och dra åt ett spridarrör i taget, möjligt du behöver hjälp till denna manöver om du inte når startknappen eller har fjärrstartsknapp så du kan manövrera startmotorn från maskinrummet. Kör inte mer än 20–30 sekunder i taget med startmotorn, risk för överhettning. När motorn startat, dra åt alla spridarrörsmuttrar fullt. Prova detta till att börja med. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 12 Maj (redigerade) Kopparbrickor blir hårdare varje gång de återmonteras. Om du värmer upp en bricka med t ex gasolbrännare, så att den verkligen glödgas och sen släpper ned den i ett glas med kallvatten, så blir kopparbrickan mjuk och formbar igen. Går att upprepa. Just detta att vrida svänghjulet / vevaxeln som nämns ovan är att hitta ett läge där diselpumpen inte påverkas av en kam på vevaxeln. Då först går det att pumpa manuellt på dieselpumpen med pumparmen. Lite lurigt att hitta rätt läge. Men det märks på att pumparmen, går på ett annat sätt. Sen detta med luft.. om man inte får ut luften, eller om det läcker in luft någonstans från sugröret i tanken, om det nu är en sån, genom en otät slang/rör/packning/filter e t c, så kommer pumpen inte att kunna pumpa fram diesel. Luften fjädrar för varje pumslag. Nåt liknande kan det bli bli om det finns luft mellan pump och spridare. Då öppnar inte en spridare eller flera. Så luftat har jag gjort även ute vid spridare, när det krånglat. Så hela systemet måste vara tätt och utan luft. Jo, när man luftar, så öppnar man luft nippel, eller kragmuttrar på spridare, ytterst lite tillfälligt, så bara luft under tryck pyser ut. Öppnar du för mycket, så kommer det in luft innan du hinner stänga. Redigerad 12 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 12 Maj Kolla in denna tråd som kanske kan ge dig lite hjälp: Det enda som inte beskrivs i manualen är förfiltret/grovfiltret/vattenavskiljaren (din bild nr 2). Jag gissar även det måste luftas om du haft isär det, vilket då inte borde kunna göras med matarpumpen (din bild nr 1) eftersom pumpen sitter efter i flödet och då bara suger in luft istället. Jag är dock inte säker på att det måste luftas, det kanske löser sig när man luftar själva dieselfiltret. @Mercury_44XS kanske kan svaret på det. Det @Mercury_44XS skrev om matarpumpen och eventuellt behov av att dra runt motorn 1/2 varv är viktigt. Det är något man kanske inte tänker på. Självlärde mig det den hårda vägen som novis första gången jag skulle lufta min MD21A (min första och hittills enda inombordare). Jag har hört att det för MD21 är viktigt att följa de exakta instruktionerna och att genvägar bestraffar sig. Du säger att du gjort ddt. Om du lyckas med att lufta dieselfiltret med matarpumpen så vet du att du får diesel dit och då borde det sedan funka om du följer instruktionen till punkt och pricka. Kolla med bilderna i den länkade tråden att det är rätt skruvar du använder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 17 Postad 12 Maj 3 timmar sedan skrev agne987: Jag försöker ändå lufta systemet efter manualen men får inte ut någon diesel på högtryckssidan när jag lossar på spridarrören. Jag misstänker att jag gjort fel med filtret och tar loss det och sätter tillbaka det igen. Nu har jag stängt ventilen men har inte fyllt filtret så jag pumpar nog in ännu mer luft i systemet. Efter det här har jag följt manualen till punkt och pricka när jag luftar och får samma slutresultat, ingen diesel kommer ur rören till spridarna. Det finns en luftningskruv på ett av spridarrören nere vid pumpen som det kommer minimalt med diesel ut. Stoppet är kontrollerat, gasen är max och jag har kört en hel del startmotor med väl laddade batterier. Självklart är det luft i systemet men hur får jag ut luften, Vilken härlig gammal motor. Har inte erfarenhet av just denna motormodell men visst handpumpar du när du luftar ?!? Hade lite svårt att avgöra vilken bild som visar pumphandtaget. Jag kommer ihåg från min Yanmar YSM 12 att man fick pumpa bra länge för att luften skulle åka ut samt att bränslet skulle komma sprutandes i nästa steg i luftningen. Lite som att mjölka en gammal ko, fast annan luktförnimmelse. Dessutom fanns det ett trögare läge halvvägs i pumpslaget så man var tvungen att pump fullt utslag för att luften skalle lämna. Tog ett tag innan man fick till snitsen. Ett sånt där grått bränslefilter / centrifugalfilter / vattenfilter hade jag oxå, lätt hänt att det monterades fel /packning och sög luft. Bytte sedan ut det mot modernare grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 12 Maj 3 minuter sedan skrev saltpeter: Vilken härlig gammal motor. Indenor, Fabriqué en France... Numera PSA. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 17 Postad 12 Maj 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Känner du att matarpumpen tar när du rickar på handtaget? Om inte dra runt motorn 1/2 varv och prova igen, om inget motstånd dra runt motorn ytterligare 1/2 varv. just det, så ska man göra !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agne987 3 Postad 13 Maj @Mercury_44XS Jag smorde inga packningar till filtret med olja vid montering. Men nu har filtret suttit i snart en vecka och varit av och på tre gånger så det kanske kan räknas som smort av dieseln? Bra idé att även sätta dit ett filter på förfiltret men det får bli ett senare projekt om jag får igång motorn. Luft kan det säkert läcka på 1000 ställen. Men jag har känt på alla anslutningar och det enda jag har haft bort är filtret. Matarpumpen ger bra tryck och jag kan med enkelt lufta finfilter och så får jag fram diesel till den första luftningsskruven som manualen visar som @Boanjohan laddade upp. Där får jag fram rejält med diesel utan luft. Men jag har inte riktigt gjort som @Hybro skriver, öppnat skruvarna lite grann. I början gjorde jag det men sen när det aldrig gick blev skruvarna mer och mer uppskruvade samt att spridarrören varit helt lossade. Jag har också läst tråden som du länkar till @Boanjohan och knackat lite lätt på insprutningspumpen. Jag har handpumpat dieseln fram till skruv 1 enligt manualen, sen har jag stängt den och gått vidare till att köra startmotorn för att få fram diesel vid skruv 2. @saltpeter Jag har pumpat länge, länge, länge :). Men det är här jag känner att det inte riktigt kommer fram dieseln. Det kommer mer diesel vid skruv 3. Kan det vara så mycket luft i insprutningspumpen att det inte räcker med att lufta vid skruvarna och att spridarrören på pumpen måste lossas? Jag ska till båten ikväll och försöka igen och får då prova öppna skruvarna mindre när jag luftar samt eventuellt smörja packningarna om ni tror det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 13 Maj Trist att det inte funkar. Jag har tyvärr inte mer kunskap att bidra med. För mig har det fungerat fint. Enda skillnaden i sådana fall är att jag nog bara lossat skruvarna kanske 1-2 varv (så de är lite lösa). Låter dock skumt att det skulle vara boven, men värt att pröva. Gör om hela processen från början (med start finfiltret) så du inte börjar mitt i processen. Säkrast så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 Maj Och full gas enligt bild 5? Det är inte så att nån stopp för motorn är aktiverad? Då lär det inte komma bränsle till spridarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 13 Maj (redigerade) Kolla varenda gummislang så de inte är spruckna, även små mikroskopiska sprickor läcker. De kan ha ytterst små sprickor på utsidan men på insidan kan de vara större och dessa ser du inte- Vad kör du på för diesel? Köp ett Lucas/CAV 296 filter och monterad detta direkt. Är det bara förfilter och finfilter du haft loss nu innan du fick luft i systemet? Precis som både @Hybro och @Boanjohan skriver skall luftskruvarna bara öppnas lite grand, inte flera varv eller demonteras. Dra åt luftningskruvar medan handpumpens arm hålls kvar i nedtryckt läge eller fortsätt pumpa, man kan inte släppa handpumpen och börja dra åt lufningsskruvarn. Lossa även inkommande till handpumpen och vrid den lite åt sidan så du får fritt blås för handpumpens arm. Inget som har med läckage att göra men den ser ut att sitta lite i farvannet som vi säger i Skåne. Och lufta ett ställe i taget med början på finfiltret. Men börja med att kolla alla slangar var de än sitter inte bara på motorn utan även bakåt i ledet. Såg även nu att det sitter en avstäningsventil modell Ä före förfiltret. Under muttern på ventilaxeln sitter en packning/tätning kan t.o.m. vara denna som drar in luft. Är ofta en äldre typ av packning som lätt torkar ut och det drar in tjuvluft den vägen. Var köpte du matarpumpen? //Pär Redigerad 13 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 Maj (redigerade) Hittade lite här. När du pumpar för hand eller kör motorn. Suger pumpen om du sätter ett finger för inloppet? Trycker det ut på utloppet? Ser den nya pumpen likt ut som den gamla. Funkar armen som går in i motorn på samma sätt? Redigerad 13 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 Maj (redigerade) Till min Yanmar YSB12, vill jag minnas att det sitter både packningar och en distans bricka, typ 10 mm tjock mellan pump och motorblock. Om endera fattas så kommer inte själva pumparmen att få rätt rörelse, typ kanske hela tiden bottnad. Och då funkar det inte att pumpa för hand heller, när pumpen är monterad. Jämför även hur armen kan röra sig på pumparna. Redigerad 13 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 625 Postad 13 Maj Det är att rekommendera att ta ur impellern på sjövattensidan om man ska köra motorn torrt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 Maj När min båt står på land, har jag kopplat en 10 liters dunk med glykolblandat kylvatten. Ser till att det finns samma i vattensamlaren (ljuddämparen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 13 Maj 58 minuter sedan skrev Hybro: Till min Yanmar YSB12, vill jag minnas att det sitter både packningar och en distans bricka, typ 10 mm tjock mellan pump och motorblock. Jo, så är det även här men kommer inte ihåg hur tjock mellanlägget är. Det sitter packning, mellanlägg och packning. Ser ut så här: Själva matarpumpen har en kort hävarm som drivs av kamaxeln via en tryckstång (3). Har man glömt montera något här så påverkas ju pumpens rörelse men det kommer ingen tjuvluft den vägen. Men matarpumpen TS har köpt ser definitivt inte ut som originalet (spelar mindre roll) och inte som någon av de vanliga eftermarknads-matarpumparna som t.ex. denna från Olsson i Ellös som jag tror kommer från Orbitrade: https://www.olssonparts.com/se/sv/product/reservdelar/motor/branslesystem/111070/111070?currentVehicle=886ad28cfd4745a7b56d5d9fbf97c6b0&category=34ce294e6644430bb1430f6faeb7cde7 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agne987 3 Postad 13 Maj Hej, @Boanjohan Tack för dina tips, alla tips är bra tips. @Hybro Full gas på reglaget där det stannar så att säga. Det går att föra det lite längre fram om jag håller i det. Det är stoppvajer på motorn och armen som stoppvajern är kopplad till är inte i stoppläge så att säga. Jag har även, dragit stoppet ett par gånger fram och tillbaka ifall något skulle kärva. Vad det gäller matarpumpen så fungerade den innan torrsättning så matar fram bränsle gör den. Jag har inte testat om den suger eller trycker men jag tar med mig det och går på den om jag inte lyckas. Det går att pumpa fram bränsle med pumpen. @excel319 Jag har inte tagit ut impellern men jag har inte haft igång motorn utan bara kört på startmotorn. Men det kanske räknas ändå? @Mercury_44XS Jag har bara haft bort för och finfilter. Men nu när jag tänker efter så lossade jag även på muttern röranslutningen på insprutningspumpen som går från finfiltret, se bild.. Jag trodde det var en skruv i luftningsprocessen. Men det är allt. Det är marindiesel från sjömack i tanken som övervintrat. Inga tillsatser. Avstägningsventilen, ska jag byta den helt eller bara leta ny packning? Vad jag sett finns det bara slangar på returen mellan spridarna och ner till pumpen. Samt från förfiltret till matarpumpen och sedan från returen på finfiltret till tanken. Jag kan byta samtliga men slangarna som går till och från tanken är pressade. Går det att ersätta med ny slang och slangklämma? När du skriver Köp ett Lucas/CAV 296 filter och monterad detta direkt. Går det köpa bara filtret och montera dit eller är det ny hållare som gäller också? Kan du länka något? Jag köpte matarpumpen på drevdelar.se, artikelnummer 6471. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 13 Maj 20 minuter sedan skrev agne987: Det är marindiesel från sjömack i tanken som övervintrat. Inga tillsatser. 👍 Bara nu den sjömacken har blankdiesel i sina cisterner och inget annat. 32 minuter sedan skrev agne987: Avstägningsventilen, ska jag byta den helt eller bara leta ny packning? Kolla hur det ser ut, ibland kan det hjälpa att mjuka upp packningen med lite olja men ser det för illa ut, byt. 34 minuter sedan skrev agne987: Vad jag sett finns det bara slangar på returen mellan spridarna och ner till pumpen. Samt från förfiltret till matarpumpen och sedan från returen på finfiltret till tanken. Jag kan byta samtliga men slangarna som går till och från tanken är pressade. Går det att ersätta med ny slang och slangklämma? Kolla alla slangar, speciellt den mellan förfilter och matarpump. Man kan ersätta med ny slang och slangklämma men kolla så att slangen klarar diesel. Slangklämmor bör inte vara den vanliga ABA-typen, minislangklämma eller öronslangklämma (kräver specialtång men kan gå med hovtång) och de ska vara rostfria A4. 37 minuter sedan skrev agne987: När du skriver Köp ett Lucas/CAV 296 filter och monterad detta direkt. Går det köpa bara filtret och montera dit eller är det ny hållare som gäller också? Kan du länka något? Finns i varenda båttillbehörsbutik eller där de säljer reservdelar till traktorer/lantbruksmaskiner. Nya gummiringar följer med. Oftast passar det direkt men i sällsynta fall får man byta den långa skruven som håller ihop filtret. Men det ska vara original Lucas/CAV/Delphi, inga Kina-kopior därför nämner jag inte lågprisvaruhusen😉 44 minuter sedan skrev agne987: Jag köpte matarpumpen på drevdelar.se, artikelnummer 6471. Ser inte ut som den du monterat... Betydligt billigare än Orbitrades, behöver ju inte vara sämre för det men man vet aldrig. Har inte sett den typen du köpt tidigare, står "made in EU"? Har du monterat alla packningar och distansen? Se bilden mitt förra inlägg. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 13 Maj 1 timme sedan skrev agne987: Vad det gäller matarpumpen så fungerade den innan torrsättning så matar fram bränsle gör den. Jag har inte testat om den suger eller trycker men jag tar med mig det och går på den om jag inte lyckas. Det går att pumpa fram bränsle med pumpen. Jag köpte matarpumpen på drevdelar.se, artikelnummer 6471. Eftersom du kan pumpa fram bränsle till finfiltret så fungerar matarpumpen, annars hade du aldrig kunnat fylla finfiltret och inte heller lufta det🙂 Sålde faktiskt en"begagnad" men flång ny oanvänd sån pump till en person förra året. Fick återkoppling att den funkade och att allt var frid och fröjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 Maj Lägg upp bilder på gamla och nya pumpen där man ser flänsen mot motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agne987 3 Postad 13 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: 👍 Bara nu den sjömacken har blankdiesel i sina cisterner och inget annat. Det får man ju hoppas. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Kolla hur det ser ut, ibland kan det hjälpa att mjuka upp packningen med lite olja men ser det för illa ut, byt. Då ska jag kolla på det idag. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Kolla alla slangar, speciellt den mellan förfilter och matarpump. Man kan ersätta med ny slang och slangklämma men kolla så att slangen klarar diesel. Slangklämmor bör inte vara den vanliga ABA-typen, minislangklämma eller öronslangklämma (kräver specialtång men kan gå med hovtång) och de ska vara rostfria A4. Men då ska jag nog ta och byta lite slangar. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Finns i varenda båttillbehörsbutik eller där de säljer reservdelar till traktorer/lantbruksmaskiner. Nya gummiringar följer med. Oftast passar det direkt men i sällsynta fall får man byta den långa skruven som håller ihop filtret. Men det ska vara original Lucas/CAV/Delphi, inga Kina-kopior därför nämner jag inte lågprisvaruhusen😉 Då köper jag ett filter så får jag hoppas att bulten räcker :D. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ser inte ut som den du monterat... Betydligt billigare än Orbitrades, behöver ju inte vara sämre för det men man vet aldrig. Har inte sett den typen du köpt tidigare, står "made in EU"? Har du monterat alla packningar och distansen? Se bilden mitt förra inlägg. Jag kollade ordern och det är samma artikelnummer i min order men jag håller med om att den inte ser likadan ut på bilden. Jag monterade den nya matarpumpen med exakt antal packningar som den gamla satt med. @Hybro Om jag hittar den gamla och tar bort den som sitter monterad så ska jag fixa lite bilder. @Mercury_44XS Tack för att du lärde mig citera korrekt. Redigerad 13 Maj av agne987 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 602 Postad 13 Maj 18 timmar sedan skrev agne987: Hej, Precis titeln avslöjar så har jag konstaterat att det är luft i bränslesystemet på min Volvo Penta MD21B. Jag har haft båten ett år och är ny på dieslar och i egentligen allt som har med båtmotorer att göra. Meckat har jag gjort med bilar genom åren. Förra året innan torrläggning gick fungerade allt bra med motorn förutom att det läckte lite från matarpumpen som jag då bytte. Lyckades på något sätt få ur luften ur systemet utan att titta i manualen. Inför sjösättningen tyckte jag att det var en bra idé att göra rent förfiltret samt byta bränslefiltret. Sagt och gjort så byter jag bränslefilter, det är ett himla pillande med packningar eftersom bränslefiltret sitter under värmeväxlaren så man ser ju egentligen inte vad man gör. För att byta packningen på bulten var jag tvungen att lossa filterhållaren från motorn och vinkla den för att få upp bulten. Jag får dit alla packningar och skruvar fast filtret. Jag har inte fyllt det i förväg och missat att stänga ventilen så jag trycker nog en hel del luft vidare i systemet när jag luftar förfilter och finfilter. Nu börjar jag titta i manualen och inser att jag gjort fel. Jag försöker ändå lufta systemet efter manualen men får inte ut någon diesel på högtryckssidan när jag lossar på spridarrören. Jag misstänker att jag gjort fel med filtret och tar loss det och sätter tillbaka det igen. Nu har jag stängt ventilen men har inte fyllt filtret så jag pumpar nog in ännu mer luft i systemet. Efter det här har jag följt manualen till punkt och pricka när jag luftar och får samma slutresultat, ingen diesel kommer ur rören till spridarna. Det finns en luftningskruv på ett av spridarrören nere vid pumpen som det kommer minimalt med diesel ut. Stoppet är kontrollerat, gasen är max och jag har kört en hel del startmotor med väl laddade batterier. Självklart är det luft i systemet men hur får jag ut luften, och kan det vara så att det läcker in luft någonstans? Det blev ingen sjösättning utan båten är kvar på land tills problemet är löst. Jag mottager alla råd jag kan. Lägger till lite bilder på gamla slangar och kopplingar så ni med tränade ögon kan upplysa mig vad jag bör göra. Kommer det bränsle utan luftbubblor när du öppna luftskruvarna på insprutningspumpen. För att lufta pumpelementet i insprutningspumpen lossar du luftskruven som sitter på den översta tryckventilen, den som spridarröret sitter i. Kör på starten tills det börjar skvätta. dra åt skruven, lossa alla spridarrör på insprutarna. Kör på starten tills det skvätter ur alla spridarrör. Om det är en inombordare där avgasslangen går upp högre än avgaskröken måste du stänga bottenkranen om du kör länge med startmotorn utan att motorn startar. Annars fylls avgasslangen med vatten, som kan tränga in i cylindrarna via avgasventilerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 13 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Slangklämmor bör inte vara den vanliga ABA-typen, minislangklämma eller öronslangklämma (kräver specialtång men kan gå med hovtång) och de ska vara rostfria A4. Jag uttryckte mig kanske lite tokigt här🤪 Helst inte vanliga ABA slangklämmor, du vet nog vad jag menar (Jubilee clip in English). Bättre att man använder minislangklämma eller öronslangklämma (Oetiger) är bättre men den sistnämnda går inte att öppna så lätt men fy f.n vad de klämmer åt😆 Och givetvis rostfria A4. //Pär Redigerad 13 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 Maj (redigerade) En svåger till mig var på väg tvärs över Vänern. Plötsligt stannade motorn. Sjöräddningen ryckte ut. Svågerns bror, mekaniker fann snart felet. Slangen från lägre liggande bränsletanken, var full i torrsprickor. Själv tankar jag numer alltid B0 på OK, då sjömacken bytt ägare flera gånger. Sägs ha bra lagringskapacitet, så jag har typ 30 liter hemma til elverket. Tar med till båten allt eftersom. Redigerad 13 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agne987 3 Postad 13 Maj 29 minuter sedan skrev Rollen: Kommer det bränsle utan luftbubblor när du öppna luftskruvarna på insprutningspumpen. För att lufta pumpelementet i insprutningspumpen lossar du luftskruven som sitter på den översta tryckventilen, den som spridarröret sitter i. Kör på starten tills det börjar skvätta. dra åt skruven, lossa alla spridarrör på insprutarna. Kör på starten tills det skvätter ur alla spridarrör. Om det är en inombordare där avgasslangen går upp högre än avgaskröken måste du stänga bottenkranen om du kör länge med startmotorn utan att motorn startar. Annars fylls avgasslangen med vatten, som kan tränga in i cylindrarna via avgasventilerna. Det kommer bränsle ur luftskruvarna utan bubblor eller iallafall den nedre på insprutningspumpen. Enligt manualen ska rören till spridarna lossas tillsammans med skruven på spridarröret. Men jag testar även denna variant för att se om det blir skillnad. Båten står på land för tillfället då motorn inte går. @Mercury_44XS Jag byter nog alla slangar och kör med öronslangklämmor. Givetvis rostfria A4. Det är ju inte så att man ska ta bort slangarna så det är bara bra om det sitter som berget. Så får man även köpa ett nytt verktyg vilket alltid är kul. 22 minuter sedan skrev Hybro: Slangen från lägre liggande bränsletanken, var full i torrsprickor. Det finns nog en slang mellan röret till förfiltret och tanken som jag inte kan se. Det ska jag också kolla upp och passa på att byta den när man ändå är i farten och byter slangar. Har man inte jobb så skaffar man sig jobb. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agne987 3 Postad 14 Maj Hej, Vill återkoppla lite från det senaste besöket i båten igår. Det började med att suga med en pump på spridaren längst bort från anslutningen tillbaka till insprutningspumpen. Det blev inget tryck i pumpen så någonstans vid returslangarna kom det in luft. Alla returslangar mellan spridare och ner till insprutningspumpen byttes. Det är slangarna som syns på bilden nedan. Eftersom vi nu var inne på slangarna så tog vi även loss slangen som gick från förfiltret till matarpumpen och körde ner den i en dunk med diesel. Den röda pilen visar där slangen ansluter mot röret fanns det ingen bricka utan gängorna var tätade med gängtejp. Gängtejpen var helt upplöst. Den gula pilen som visar anslutningen av röret mot filterhållaren saknade också tätning av alla slag. Röret drogs kant mot kant hårt för att inte läcka. Satt som berget. Efter dessa två åtgärder gick det att lufta sugsidan precis som tidigare men det försvann ett ljud från matarpumpen när man pumpade manuellt som jag tidigare trodde var ett ljud som uppstod när armen gick tillbaka. Men det måste ha varit luft som sögs in hela tiden. Luftade motorn enligt nedan: Stängde ventilen på finfiltret. Öppnade luftningsskruven på finfiltret och luftningsskruv 1 på insprutningspumpen. Pumpade med matarpumpen tills det kom ren diesel ur luftningsskruven på finfiltret och stängde den. Pumpade vidare tills det kom diesel utan luft vid luftningsskruv 1 på insprutningspumpen och stängde den. Öppnade sedan luftningsskruv 3 på insprutningspumpen och handpumpade tills det kom diesel utan luft och stängde den. Öppnade ventilen på finfiltret och öppnade luftningsskruv 2 på insprutningspumpen. Körde startmotorn tills det kom diesel ur luftningsskruv 2. Full gas hela tiden. Lossade på tryckrören till alla spridare. Körde startmotorn med full gas tills det kom bränsle ur rören till 3 av spridarna. Försökte starta motorn på 3 cylindrar och den tände lite och då kom det även diesel till sista spridaren. Startade motorn och den gick lite dåligt så lossade vid en spridare i taget tills motorn gick lite jämnare. Med motorn igång öppnade jag luftningsskruv 3 igen tills motorn fick lite jämnare tomgång. Succé med andra ord, motorn går. Impellern hade klarat sig för kilen som ska sitta på axeln hade hamnat fel. Det tog längre tid att få dit kilen till impellern än att göra allt ovan. Det som återstår nu är att koppla förbi rörbiten där anslutningen var dålig med ny slang. Så nu är jag på jakt efter en banjonippel med slanganslutning till matarpumpen och en anslutning till filterhåller med slanganslutning så jag kan sätta ny slang med klämma. Jag har inte kollat diametern på slangen men skulle gissa på 10mm? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 14 Maj (redigerade) Banjonipplar brukar finnas hos firmor som pressar hydraulslang eller säljer hyadraulkomponenter eller lantbruksmaskiner, Swedol har kanske men de flesta har väl stängt idag på Kristi flygare. Du får kolla runt lite online och se om det finns hos någon i närheten. Slangen kan var 3/8" (9,35–9,5) eller 10 mm men det brukar stå på slangarna med finstilt eller dåligt/utslitet tryck i färg. OT: Gängtejp borde vara förbjudet öht! //Pär Redigerad 14 Maj av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 14 Maj (redigerade) Härligt att Du fått liv i maskinen. Nu är Du proffs på dessa👍😁 Hydroscand fixar slang, kopplingar e t c. . Redigerad 14 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 14 Maj 50 minuter sedan skrev agne987: Så nu är jag på jakt efter en banjonippel med slanganslutning till matarpumpen Är det denna du menar? Isf. kan du återanvända den, såga försiktigt upp presshylsan och fläk upp den. Där under sitter en slangnippel, sen är det ju bara att mäta dimensionen och sätta dit en ny slang med den slangklämma du vill ha. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 14 Maj 1 timme sedan skrev agne987: Hej, Vill återkoppla lite från det senaste besöket i båten igår. Det började med att suga med en pump på spridaren längst bort från anslutningen tillbaka till insprutningspumpen. Det blev inget tryck i pumpen så någonstans vid returslangarna kom det in luft. Alla returslangar mellan spridare och ner till insprutningspumpen byttes. Det är slangarna som syns på bilden nedan. Eftersom vi nu var inne på slangarna så tog vi även loss slangen som gick från förfiltret till matarpumpen och körde ner den i en dunk med diesel. Den röda pilen visar där slangen ansluter mot röret fanns det ingen bricka utan gängorna var tätade med gängtejp. Gängtejpen var helt upplöst. Den gula pilen som visar anslutningen av röret mot filterhållaren saknade också tätning av alla slag. Röret drogs kant mot kant hårt för att inte läcka. Satt som berget. Efter dessa två åtgärder gick det att lufta sugsidan precis som tidigare men det försvann ett ljud från matarpumpen när man pumpade manuellt som jag tidigare trodde var ett ljud som uppstod när armen gick tillbaka. Men det måste ha varit luft som sögs in hela tiden. Luftade motorn enligt nedan: Stängde ventilen på finfiltret. Öppnade luftningsskruven på finfiltret och luftningsskruv 1 på insprutningspumpen. Pumpade med matarpumpen tills det kom ren diesel ur luftningsskruven på finfiltret och stängde den. Pumpade vidare tills det kom diesel utan luft vid luftningsskruv 1 på insprutningspumpen och stängde den. Öppnade sedan luftningsskruv 3 på insprutningspumpen och handpumpade tills det kom diesel utan luft och stängde den. Öppnade ventilen på finfiltret och öppnade luftningsskruv 2 på insprutningspumpen. Körde startmotorn tills det kom diesel ur luftningsskruv 2. Full gas hela tiden. Lossade på tryckrören till alla spridare. Körde startmotorn med full gas tills det kom bränsle ur rören till 3 av spridarna. Försökte starta motorn på 3 cylindrar och den tände lite och då kom det även diesel till sista spridaren. Startade motorn och den gick lite dåligt så lossade vid en spridare i taget tills motorn gick lite jämnare. Med motorn igång öppnade jag luftningsskruv 3 igen tills motorn fick lite jämnare tomgång. Succé med andra ord, motorn går. Impellern hade klarat sig för kilen som ska sitta på axeln hade hamnat fel. Det tog längre tid att få dit kilen till impellern än att göra allt ovan. Det som återstår nu är att koppla förbi rörbiten där anslutningen var dålig med ny slang. Så nu är jag på jakt efter en banjonippel med slanganslutning till matarpumpen och en anslutning till filterhåller med slanganslutning så jag kan sätta ny slang med klämma. Jag har inte kollat diametern på slangen men skulle gissa på 10mm? Snyggt jobbat och felsökt😃💪 Trösten är, som @Hybro var inne på, att man lär sig maskinen. Bra att du delade resultatet här, någon annan kommer ha nytta av det. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser