Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
derbyboy

Kätting till boj

Rekommendera Poster

Ska placera ut en P-ring för boj. Tanken är att en båt 6-7m (vikt 700-900 kg) ska förtöjas mot land och boj.

P-ringen ska placeras ut 2-3 båtlängder från land och bojkättingen ska vara 2-3 x djupet vid placeringen av ringen.

Spänner jag upp båten mot bojen och land så lär jag kunna spänna in bojen i båten. Bojen ska väl ligga 2-3m från båten när den är förtöjd.

Jag får inte ihop det där med att köttingen ska vara 2-3 x djupet för i min värld kommer jag med handkraft kunna dra in bojen hela vägen till båten när jag ska förtöja.

Djupet är ca 7 meter 3 båtlängder ut från bryggan. Det innebär att jag ska ha 14-21m kätting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev derbyboy:

Ska placera ut en P-ring för boj. Tanken är att en båt 6-7m (vikt 700-900 kg) ska förtöjas mot land och boj.

Kan du göra en enkel skiss hur du tänkt och hur det ser ut?

Nä några 14-21 meter kätting är alldeles för överdrivet, var har du hittat det?

7–8 m borde räcka. Några meter som ligger på botten och resten som drar ut båten från bryggan men det är bara det att bojen kan motverka den kraften.

Och man ska aldrig förtöja i den övre tenens ögla på bojen vilket många gör men den blir krokig och det blir galet. Däremot kan man med fördel hänga aktertampen i övre tenens ögla istället för de ska ligga i vattnet och flyta.

Eller så skiter du i boj och förtöjer så här:

1607929386_Skrmavbild2025-11-11kl_13_35_31.thumb.png.7dc8c974ee74ebe0e1bd1926f4ce8557.png

Klicka på bilden så blir den större.

Akterförtöjningen sitter ihop med en tunnare fånglina som går ända in till kajringen i bryggan.

Förtöjning som vanligt i fören med avfjädring.

Ingen j...a boj att hålla koll på när man ska backa ut från sin plats.

Så här lägger man ut:

1. Starta motorn och varmkör. 
  2. Släpp akterförtöjningen i aktern först. Kättingen och ev. extra tyngd kommer att sänka tågvirket till botten men det sitter fast i fånglinan som kan ha ett litet flöte strax föröver om låringen så det inte är i vägen. Fånglinan sitter fast i bryggan/kajen och även med aktertampen.
  3. Gör loss i fören och backa ut, inget som är i vägen utan bara fritt vatten rakt akteröver.

Så här lägger man till:

1. Gör fast förtöjningarna i fören först.
  2. Ta fånglinan och följ den akteröver eller lyft upp flötet med båtshaken och ta tag i fånglinan.
  3. Dra i fånglinan tills du får upp aktertampen med ögla eller karbinhake.
  4. Gör fast aktern.
  5. Stäng av motorn, KLART.

Kättingen skall vara grov, mycket grov. Helst riktig ankarkätting från fartyg med 10–15 mm gods.

Det är kättingens tyngd som drar ut båten från bryggan eller kajen.

Ibland kan man sätta en barlasttacka eller något annat tungt som extra vikt på kättingen om man inte hittar grov kätting men tyngden ska inte bottna när båten ligger förtöjd.

Frågor på det?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Rekommendationerna om kättinglängd på 3-4 x vattendjupet vid användande av sk P-ring är nog bra att hålla sig till. Ringarna håller ju sig kvar i sitt läge på botten med sin förmåga att sjunka ner i botten och ha friktion mot den. Detta till skillnad mot boj-stenar som i huvudsak använder sin vikt för att ligga kvar på botten. Det är ju därför en ring kan väga betydligt mindre än en sten och göra samma jobb. Att då ha för kort kätting gör att båtens lyft-kraft på ringen gör att den lyfter lite och till sist, när man minst vill det, släpper.

Jag har dock för mig att jag läst någonstans att det räcker med 2 x vattendjupet.

Dock så kräver ringar en botten där de kan sjunka ner. Kan de inte det så är en stor tung sten att föredra.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo absolut men en kätting som är 2-3 x djupet innebär rimligen att man kan dra bojen hela vägen in till båten. Alltså att det inte går att spänna båten mot bojen.

åtminstone om den andra rekommendationen ska följas, dvs att P-ringen ska ligga 2-3 längder ut från bryggan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag inte får ihop är hur kättingens längd ska gå ihop med avståndet från bryggan.

IMG_5951.bmp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev derbyboy:

Jo absolut men en kätting som är 2-3 x djupet innebär rimligen att man kan dra bojen hela vägen in till båten. Alltså att det inte går att spänna båten mot bojen.

åtminstone om den andra rekommendationen ska följas, dvs att P-ringen ska ligga 2-3 längder ut från bryggan. 

Då får man lägga bojen (eg ringen) så pass långt ut att bojen inte kommer in till båten i max sträckt läge. Man får väl använda den gamla greken Pythagoras sats för att räkna ut hur långt det blir.

Men hur ser botten ut där du ska ha ringen?

Du skrivet att det en kort bit ut är hela 7 m djupt. Ofta är det vid så branta stränder mest sten på botten och risken med såväl ringar som stenar är att de kasar/rullar längre ut om det blir fortsatt djupare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Håller med inläggen ovan. Anledningen med 2-3 x djupet är att p-ringen inte ska kunna lyftas rakt upp om man har bojen precis ovanför p-ringen. 

Helt riktigt kan det hända att bojen/båten kommer för nära bryggan med 2-3 x djupet om man använder exempelvis ett rep istället för kätting. 

Om man använder ett rep mellan p-ring och boj (ej att rekommendera), så kan man använda Pythagoras sats. Enligt Pythagoras sats ska man i så fall släppa ned p-ringen sisådär 15-20 meter bakom bojen (om det är ungefär 7 meter djupt och att hypotenusan ska vara 2-3 gånger så stor djupet 14-21 meter).

Men så fort du lägger in vikt i repet/kättingen, så får du ju dämpning och du kan minska avståndet. Då kanske kan minska avståndet med 40%. Ungefär 9-12 meter bakom bojen med tyngre kätting.

Man kan göra detta till en hel vetenskap och istället beräkna krafter från vågor och vind:

https://sailing-blog.nauticed.org/anchoringhow-much-chain-and-rope/

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ovan i skärmklippet från Moory (vitsigt) skriver dom 2–3 gånger vattendjupet.

Jag själv och många äldre här nere i Skåne har aldrig förstått det där med boj bakom båten som är i vägen och det ligger en massa lösa tampar och flyter. I min gamla hemma hamn var det ingen som använde boj, dels var hamnen trång men det var ingen som begrep varför heller. Detta var en hamn i ett litet fiskeleje och alla större fiskebåtar låg bredsida medan de mindre låg med stäven mot kaj och utan boj akteröver. När antalet sommargäster ökade, ökade även antalet bojar i hamnen och till slut var det en djungel av bojar och blå PP-linor som låg och flöt i hamnen. Till slut var vi i hamnföreningen tvungna att förbjuda bojar och flytande tågvirke inne i hamnen p.g.a. att det var svårt att ta sig fram men ute på stora stenhammaren i ytterhamnen var det tillåtet med boj. När de som låg ute på stenhammaren insåg att det var enklare och gick snabbare att förtöja utan boj, började de också använda samma typ av akterförtöjning som visas på bilden i mitt förra inlägg. De större båtarna 25–35 fot som låg vid stenhammaren låg vid Y-bommar.

Som @ChristerN skriver kan man inte använda P-ring på alla bottnar som t.ex. ör eller stenbotten där de inte greppar alls, då ska man använda en s.k. "bojsten" som ska vara stor och tung, större och tyngre än man tror.

Kätting närmast P-ring eller bojsten skall vara mycket grov, helst riktig ankarkätting från ett fartyg och med gods på minst 10–12 mm beroende på båtens längd och vikt, ju större båt desto tyngre och kraftigare kätting.

Det går inte med klent "lekepykke" med gods på 3–4 mm...

Kätting skall alltid vara kortlänkad om den är under 8 mm i gods.

Det är kättingens tyngd som håller ut båten från bryggan eller kajen.

Får man inte tag på riktigt kraftig kätting så hänger man en barlasttacka eller något annat tungt i ett schackel i kättingen och tyngden skall inte röra botten.

Här ett förslag med boj bakom:

1772981123_Frjningmedboj.thumb.png.8000e74d8d82cc1c5406e2aacebdd298.png

Har inte satt ut några mått eftersom det är variabelt.

Den tunga kraftiga kättingen bör vara ca 2 gånger vattendjupet men det går med lite kortare.

Den klena kättingen kan vara betydligt kortare och är egentligen bara en ytfyllnad mellan den grova kättingen och bojen, kan räcka med någon meter. Men allt beror på vattendjup och hur utsatt läget är.

Helst ska man inte förtöja i övre tenens ögla utan i den undre och akterförtöjningarna som görs loss från båten hänger man upp i övre öglan, de ska inte ligga i vattnet.

Du får googla runt lite och se om du hittar någon bra beskrivning men skippa AI och allt sånt.

Prova att söka här på MG, här finns säkert många trådar om just detta ämne och det finns nog olika skolor i detta ämne men välj det du känner dig säker med.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grannen har lagt P-ring. Jag har 2 P-ringar till en flytbrygga. 

grannen har dykt ner och kollat och säger att det är ok med p-ring. 

jag kommer utgå från att p-ring är ok trots att det är brant och blir djupt snabbt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Busteri:

Håller med inläggen ovan. Anledningen med 2-3 x djupet är att p-ringen inte ska kunna lyftas rakt upp om man har bojen precis ovanför p-ringen. 

Helt riktigt kan det hända att bojen/båten kommer för nära bryggan med 2-3 x djupet om man använder exempelvis ett rep istället för kätting. 

Om man använder ett rep mellan p-ring och boj (ej att rekommendera), så kan man använda Pythagoras sats. Enligt Pythagoras sats ska man i så fall släppa ned p-ringen sisådär 15-20 meter bakom båten (om det är ungefär 7 meter djupt och att hypotenusan ska vara 2-3 gånger så stor djupet 14-21 meter).

Men så fort du lägger in vikt i repet/kättingen, så får du ju dämpning och du kan minska avståndet. Då kanske kan minska avståndet med 40%. Ungefär 9-12 meter bakom båten med tyngre kätting.

Man kan göra detta till en hel vetenskap och istället beräkna krafter från vågor och vind:

https://sailing-blog.nauticed.org/anchoringhow-much-chain-and-rope/

så är det nog 2-3 x djupet är nog vid rep! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte rep och P-ring. Då lyfter p-ringen.

Kraftig kätting närmast p-ringen, typ 2 meter och sen lite klenare. 

Och så tar du 20 m kätting totalt så att ryckdämpningen blir kättingen som lyfts från botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev derbyboy:

P-ringen ska placeras ut 2-3 båtlängder från land och bojkättingen ska vara 2-3 x djupet vid placeringen av ringen.

Måste ha missat detta, får köpa nya glojärn på macken idag🤣

2–3 båtlängder ut från bryggan är alldeles för långt ut och sedan 2–3 gånger vattendjupet, det blir ju en j...a massa kätting🤔

Skulle nog säga att det räcker med max 2 gånger båtens längd från bryggan inkl främre förtöjning.

Så om båten är 5,5 m + 0,75 främre förtöjning= 6,25 m + 5,5 m≈ 10–12 m ut från bryggan borde vara tillräckligt.

Men jag har lagt med betydligt kortare avstånd, ifs utan boj då förstås...

Men det viktiga är att det är riktigt tung kätting...

Det kan finnas begagnad ankarkätting från större fartyg eller lyftkätting, kolla Blocket, Blinto, Klaravik eller skrotar i närheten.

De är oftast tillverkade i mycket hållbara legeringar och finns det galvad så är det ett plus.

Finns det bara obehandlad så kan man tjära den vilket förlänger livslängden avsevärt.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Den tunga kraftiga kättingen bör vara ca 2 gånger vattendjupet men det går med lite kortare.

Ja, håller helt med.

I Östersjön iaf är det vanligast att slitaget och rosten på kättingar är som värst ca 1,3 m under vattenytan. Därför bör man ha en översta kätting som är längre än så och som kan bytas lättare. Och att den undre kättingen vara så lång så att den går att lyfta upp till vattenytan så man kommer åt schackel som förbinder de två kättingarna är kanske uppenbart men värt att nämna.

Jag har vid flera tillfällen bytt den övre kättingen och ibland inte kunnat öppna schacklet den är fäst vid den undre med. Då schacklar jag bara fast den nya övre kättingen en länk längre ner på den undre och låter den gamla, övre, bara sitta kvar. Brukar också använda Örnbojar och fästa i bojens överdel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...