Mercury_44XS 722 Postad 20 Maj Nja, nödlösning som kan ställa till det mer än vad det redan är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Om man tar bort bränsleslangen från bränslepumpen rinner det soppa då från tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 Maj Nej, ska inte göra det normalt sett men jag pluggar alltid alla bränsleledningar om de ska vara lösa mer än några minuter. Tror det är 3/8" slang så leta upp en 3/8 UNC/UNF bult, kapa av gängorna och tryck in i slangen och drag åt med slangklämman. Kan funka med en M10 också men är slange 3/8" (9,35 mm) kan det bli trångt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Tack! Helvete vad det såg ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 Maj Ja fy f.n vad äckligt🤮 Dagens j....a "bensin" som är helt värdelös på alla punkter och speciellt E10 som är mer sprit och lösningsmedel än bensin, lågt energivärde så att alla bensindrivna fordon drar mer än nödvändigt. Sen köper folk diverse "konserveringsmedel" och häller i tanken som oftast inte gör mycket nytta utan kan istället ställa till mer förtret då det blir en riktig "häxblandning" i tanken som kan skapa diverse kemiska reaktioner som är svåra att få bort. Tänk på det alla, kör inte på E10 (95 oktan) utan bara 98 och så lite i tanken som möjligt när hösten börjar närma sig. Jag kommer senare i god tid innan hösten lägga upp servicescheman och vad man gör på hösten med motor/drev när man tar upp båten inför vintervilan. Följer man det så är risken för såna här missöden lika med 0... Om du inte känner dig mogen för att ta itu med fördelaren så kontakta din närmsta Mercury/Mercruiser verkstad så får du hjälp med det. Det såg inte speciellt grant ut och att bara spraya med något och hoppas det hjälper kan bara göra det värre. Jätteviktigt att tändningen ställs in rätt så det inte blir fel och motorn får skador av felinställd tändning. Hur/var/när har all denna fukt kommit in i fördelaren? Kolla upp detta, är inte normalt att det ser ut som det gör i din fördelare, lite oxid i fördelarlocket och rotorn är vanligt men inte resten. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Skruvade isär förgasaren igen. Vilken ordning ska dessa sitta i? Såg att hållet var mindre på ena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 Maj Ja se det får du hålla reda på själv😉 Rent logiskt bör de båda som är lika vara huvudmunstycken och det andra är berikningsventilen. Ska kolla lite... Men lägg alltid alla detaljer ner till minsta skruv/bricka i ordning, i små Zip-påsar, askar och ta bilder på detaljerna innan de demonteras, skriv sedan var de hör hemma Angående bränslefilter: Har du inget vattenskiljande filter före bränslepumpen? Ett sånt här: Om inte skaffa ett sådant... Men det ska helst vara original... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Jag trodde dem var likadana Nej jag har inget sånt men förstår att jag måste skaffa ett. Samt att köra på 98 Ang fördelaren så kom det in fukt när en slang från kylningen lossnade. Trodde jag hade fått det torrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Man kunde se hur dem skulle sitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Troligen hade jag monterat dit dem fel när jag gjorde ren förgasaren sist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Jag tänkte att den med lilla hålet skulle vara till vänster nu är motorn helt död Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 Maj Till vänster??? Jag ska leta upp hur det ska sitta... Har du gnista? Har du bytt något mer än bara rotor och fördelar lock? har du sprayat med något i fördelaren och isf vad? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 Maj (redigerade) Länkade tyvärr fel till en tidigare modell utan TKS och ECT, raderat länk... Ska kolla om det finns rätt VHB... //Pär Redigerad 23 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Bilden kom inte med Jag var hos Marinshopen och dem sa att jag bara behöver byta lock och rotor. Har inte sprayat något. Ska kolla gnistan i morgon, luften gick ur mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 Maj Röda pilar= Huvudmunstycke 2 st Gul pil= Munstycke för berikningsventil 1 st 20 minuter sedan skrev Danne_GB: Jag var hos Marinshopen och dem sa att jag bara behöver byta lock och rotor. Jaha, det får ju stå för dom eller rättare sagt den eller de som sa det. Jag tror ju inte att någon av komponenterna i din fördelare är "Tiptop" med tanke på hur fördelaren såg ut inuti. Har aldrig i mitt liv sett något liknande om inte hela båten varit under vatten förstås. Den kanske startar och går hjälpligt men denna motor har ett speciellt tändsystem med elektronisk tändförställning som troligen inte är helt friskt och fungerar inte detta som det ska så kan motorn skadas mer allvarligt eller t.o.m. lägga av mitt ute på sjön långt från land. Jag hade ju inte litat på att bara byta fördelarlock och rotor, utan verkligen kolla upp om allt är friskt och fungerar som det ska men det är ditt beslut att ta. Brun smutsrand en bit upp från botten i flotttörhuset, hur mycket vatten har det stått här? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Jag köpte båten i augusti 2025. Dagen efter lossnar en slang från kylningen och motorn gick dåligt. Torkade rent i locket till fördelaren sen gick den som en klocka hela säsongen ut. Vet inte varför det har varit vatten i förgasaren. Istället för att hosta upp 7500kr för en fördelare började jag med lock och rotor som dem sa till mig. Jag kan ju inte köpa allt nytt som kanske är trasigt ska kolla gnistan i morgon snart ligger båten på botten i Mälaren… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 23 Maj Kan man felsöka fördelaren på något sätt? När motorn gick på tomgång här om dagen så var stiften sotiga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 Maj 9 timmar sedan skrev Danne_GB: Kan man felsöka fördelaren på något sätt? Ja men det enda du kan kolla själv är pickup-spolen i fördelaren. Med en multimeter inställd på ohm Rx1 skall det vara oändligt (∞) motstånd mellan grön och vit kabel. Se VHB, sektion 4B, sidan 13 https://www.scribd.com/doc/103611359/Mercruiser-4-Cyl-3-0-Service-Manual Resten får du nog överlåta till auktoriserad verkstad för modulen kan man inte felsöka utan specialverktyg. Om du bor i Stockholmsområdet finns det ju Mercruiserverkstäder lite var stans i stan eller strax utanför. Här hittar du din närmsta återförsäljare/verkstad: https://www.mercurymarine.com/se/sv/find-a-dealer Värmdö Motorteknik brukar dessutom ha gott om begagnade delar, kan även finnas begagnade delar hos andra återförsäljare. En begagnad fördelare kan vara möjligt att hitta och har inte den ena så vet de kanske någon som kan ha. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj Jag ska ta och mäta pickupen i kväll och kolla om jag har gnista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 24 Maj 19 timmar sedan skrev Danne_GB: Jag köpte båten i augusti 2025. Dagen efter lossnar en slang från kylningen och motorn gick dåligt. Torkade rent i locket till fördelaren sen gick den som en klocka hela säsongen ut. Om det är oxid som orsakar problemet så händer det ju inte på en gång utan tex efter att det fått gosa till sig över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj Fick hjälp av sonen nu. Gnista på alla stiften Tycker det rinner till väldigt mycket soppa i förgasaren när man försöker starta. Kanske ska vara så? Ligger ganska mycket soppa på spjällen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj Den högra kontakten som sitter på pickupen har bara en sladd som är kopplad. Vad är de andra två till som inte är kopplade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 Maj 22 minuter sedan skrev Danne_GB: Tycker det rinner till väldigt mycket soppa i förgasaren när man försöker starta. Kanske ska vara så? Ligger ganska mycket soppa på spjällen Någon som "juckat" med handgasen. Nog enda chansen om inget är helt felmonterat eller bortglömt, t.ex. bottenventilen för accelerationspumpen. Kan du se var det droppar eller rinner bensin i förgasaren? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 Maj 23 minuter sedan skrev Danne_GB: Den högra kontakten som sitter på pickupen har bara en sladd som är kopplad. Vad är de andra två till som inte är kopplade? Detta är inte pickupen, det är modulen. De båda extra kablarna är som man bryggar (jumper wire) vid tändningsinställning och de skall egentligen vara vita. Se sektion 4B sidan 10 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Någon som "juckat" med handgasen. Nog enda chansen om inget är helt felmonterat eller bortglömt, t.ex. bottenventilen för accelerationspumpen. Kan du se var det droppar eller rinner bensin i förgasaren? //Pär Ingen har juckat med handgasen. Det kom soppa när startmotorn gick. Tyckte det såg mycket ut men det ska kanske vara så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Detta är inte pickupen, det är modulen. De båda extra kablarna är som man bryggar (jumper wire) vid tändningsinställning och de skall egentligen vara vita. Se sektion 4B sidan 10 //Pär Är det pickupens kablar som går in i modulen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 Maj 32 minuter sedan skrev Danne_GB: Ingen har juckat med handgasen. Det kom soppa när startmotorn gick. Tyckte det såg mycket ut men det ska kanske vara så Nej, det ska inte komma någon bensin så det rinner, nu vet ju inte jag hur mycket det kommer men inga större mängder iaf. Något som är felmonterat, sitter flottör, flottörventil korrekt och har du kollat flottörhöjden samt att flottörventilen stänger korrekt? Enda sättet att få större mängd bensin i förgasarhalsen och nere i insuget är annars att man "juckar" med handgasen några gånger, då sprutar accelerationspumpen in bensin. 29 minuter sedan skrev Danne_GB: Är det pickupens kablar som går in i modulen? Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj Vad sitter på fjädern upp mot flottören? Nål, fjäder och sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne_GB 2 Postad 24 Maj Den har jag inte. Måste ha sumpat den när jag gjorde ren förgasaren första gången. Men frågan är om man får de här symtomen som jag har haft när den inte är på plats. Motorn gick bara på tomgång. Jag gör rent i förgasaren (den var skitig) jag missar den som ska sitta på fjädern och båten går först lite, sen bara på tomgång, och nu startar den inte alls Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 24 Maj Flottören måste fixas först av allt, om du inte hittar delen du markerat så får du köpa ny flottörnål (14). Finns vissa som har utan fjäder men har du fjäder i flottörnålen skall du även ha tappen som du ringat in. Du kan ju ha fyllt cylindrarna med bensin så motorn är rejält sur och kanske t.o.m. spätt ut motoroljan med bensin. Kolla nivån på oljestickan och lukta på oljan. Motorolja utspädd med bensin smörjer dåligt, mycket dåligt... Kör runt motorn med tändstiften demonterade och nödstoppen till i ca 20–30 sek, låt startmotorn vila 1–2 min upprepa tills det slutar spruta bensin ur tändstiftshålen. Se till att batteriet är fulladdat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser