Johan77 12 Postad 2 Maj Hej, Är i valet och kvalet vilken olja jag ska satsa på till min nyslipade rorkult (teak).. Har tröttnat på lack som spricker.. Har Benarolja och Biltemas marinolja (grund A och 'täckolja') hemma.. Vilken hade ni satsat på och varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 2 Maj (redigerade) Benar UVR har jag haft i typ 15 år på mina egentillverkade ruffluckor av Teakfaner. Tror jag strök om på utsidan för 10 år sedan. Nu senast behövdes en uppfrächning med lite tvåkomponentspackel på utsidan. Målade sen med Hjertmans ljusgrå PU-färg. Insidorna fortfarande fina. Redigerad 2 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 9 minuter sedan skrev Hybro: Benar UVR har jag haft i typ 15 år på mina egentillverkade ruffluckor av Teakfaner. Tror jag strök om på utsidan för 10 år sedan. Nu senast behövdes en uppfrächning med lite tvåkomponentspackel på utsidan. Målade sen med Hjertmans ljusgrå PU-färg. Insidorna fortfarande fina. Ok.. Använde du någon grundolja innan? Det ska ju tydligen inte behövas i och för sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 2 Maj Benaroljan utan tvekan om du inte vill köpa något annat, då köper du Kinesisk träolja. Ja den heter så men inte tillverkad i Kina🤔 https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/utomhus/oljor/herdins-kinesisk-traolja/ Jag använder sällan eller rättare sagt aldrig något annat än just Herdins Kinesisk Träolja till ädelträ. Drygt, torkar snabbt, klibbar inte, träet spricker inte... Ska jag olja in ännaträ på vanligt furuvirke då är det linolja. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 5 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Benaroljan utan tvekan om du inte vill köpa något annat, då köper du Kinesisk träolja. Ja den heter så men inte tillverkad i Kina🤔 https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/utomhus/oljor/herdins-kinesisk-traolja/ Jag använder sällan eller rättare sagt aldrig något annat än just Herdins Kinesisk Träolja till ädelträ. Drygt, torkar snabbt, klibbar inte, träet spricker inte... Ska jag olja in ännaträ på vanligt furuvirke då är det linolja. //Pär Ger den oljan någon kulörförändring på träet? Vissa oljor tenderar ju att ge en mörk ton, som inte alltid är önskvärt.. Samt hur tålig är den mot sol och salt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 2 Maj (redigerade) 2 timmar sedan skrev Johan77: Ok.. Använde du någon grundolja innan? Det ska ju tydligen inte behövas i och för sig.. Nej. Men visst vill du få djupinträngning, så kan du spä ut. Njaa... Lite mörkare blir det väl. Spotta på en tumme och testa på det nyskapade...ungefär så. Och ja. Du får väl räkna antalet soldagar fr o m april t o m september x 10 år. Det går väl att slipa lite lätt och lägga på ett lagar vart 3:dje år, så är du graderad. Saltvatten har jag provat en vecka. Redigerad 2 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 1 minut sedan skrev Hybro: Nej. Men visst vill du få djupinträngning, så kan du spä ut. Jag har ju Biltemas grundolja, den suger in rätt duktigt.. Vågar man använda den och sen lägga ett par lager benarolja..? Eller säkrast att inte kombinera olika fabrikat..? Rorkulten är visserligen av teak, som inte ruttnar.. Men alltid lite trist när det uppstår gråa partier efter ett par år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 2 Maj 20 minuter sedan skrev Johan77: Ger den oljan någon kulörförändring på träet? Vissa oljor tenderar ju att ge en mörk ton, som inte alltid är önskvärt.. Samt hur tålig är den mot sol och salt? En aning kulörförändring men jag tycker det är till det bättre, det går från gråbrunt till gyllenbrunt på teak. Träet får en helt annan lyster jämfört med andra oljor. Jag skulle nog säga att den är mycket tålig mot sol, salt samt väder och vind öht. Trädgårdsmöblerna står ju ute i alla väder, nu är det ju inte salt inblandat på landbacken. Jag ska se om jag har en liten provbit med obehandlad teak, så kan jag ta bild före och efter. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 6 minuter sedan skrev Mercury_44XS: En aning kulörförändring men jag tycker det är till det bättre, det går från gråbrunt till gyllenbrunt på teak. Träet får en helt annan lyster jämfört med andra oljor. Jag skulle nog säga att den är mycket tålig mot sol, salt samt väder och vind öht. Trädgårdsmöblerna står ju ute i alla väder, nu är det ju inte salt inblandat på landbacken. Jag ska se om jag har en liten provbit med obehandlad teak, så kan jag ta bild före och efter. //Pär Ok, det låter ju som benarolja (dyr, 300kr/0,7L på billigaste stället).. Vi har det på ytterdörren (vet inte vilket trädslag, men inte furu) på huset sen många år, som utsätts för mycket sol sommartid, men inte mycke salt jämfört med vad rorkulten får uthärda.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 2 Maj (redigerade) Enl min uppfattning så torkar inte benarolja, den är alltid seg och följer med rörelser. MEN det innebär att den upplevs som kladdig i början. Därför körde vi med fernissa på grabbens rorkult. International Compass först i 6 lager (2 utspädda) sen 2 lager International Goldspar satin. Eftet 3 år är det fortfarande en möbel. Redigerad 2 Maj av Janne_G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 11 minuter sedan skrev Janne_G: Enl min uppfattning så torkar inte benarolja, den är alltid seg och följer med rörelser. MEN det innebär att den upplevs som kladdig i början. Därför körde vi med fernissa på grabbens rorkult. International Compass först i 6 lager (2 utspädda) sen 2 lager International Goldspar satin. Eftet 3 år är det fortfarande en möbel. 'Kladdig', men inte att det fastna nåt på handen väl? 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 2 Maj Hittade en frånskära i skrotlådan. Här kommer bilder på slipad (120) och obehandlad till vänster samt behandlad med Herdins Kinesisk träolja, ett lätt dopp med penseln och strök av den mot kanten det var max 5 droppar kvar i penseln. Torkade dock inte av överflödig olja för hade ingen trasa i närheten mer än nytvättade pudevar som hängde på strecket😄 Nu är den ju inte intorkad utan nystruken men kan ta en bild i morrn och lägga upp alla 3 bredvid så kanske det syns hur det blir när den torkat. Har behandlat allt från teakdäck, badplattformar, badstegar till trädgårdsmöbler och ytterdörrar i ädelträ med denna olja. Våra gamla utemöbler (sen 1900-talet) fick en rejäl rengöring för 3-4 år sedan och två strykningar och tror de klarar en sommar till. Matbordet vi har ute är tillverkat i något av de "nya" träslagen som ska ersätta teak och var alldeles grådassigt, blev som nytt efter tvätt med ättika, såpa och vatten lätt slipning samt 2 strykningar med denna olja. Har inte plockat ner det ännu från vintervilan i garaget, så tyvärr ingen bild på det. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 3 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hittade en frånskära i skrotlådan. Här kommer bilder på slipad (120) och obehandlad till vänster samt behandlad med Herdins Kinesisk träolja, ett lätt dopp med penseln och strök av den mot kanten det var max 5 droppar kvar i penseln. Torkade dock inte av överflödig olja för hade ingen trasa i närheten mer än nytvättade pudevar som hängde på strecket😄 Nu är den ju inte intorkad utan nystruken men kan ta en bild i morrn och lägga upp alla 3 bredvid så kanske det syns hur det blir när den torkat. Har behandlat allt från teakdäck, badplattformar, badstegar till trädgårdsmöbler och ytterdörrar i ädelträ med denna olja. Våra gamla utemöbler (sen 1900-talet) fick en rejäl rengöring för 3-4 år sedan och två strykningar och tror de klarar en sommar till. Matbordet vi har ute är tillverkat i något av de "nya" träslagen som ska ersätta teak och var alldeles grådassigt, blev som nytt efter tvätt med ättika, såpa och vatten lätt slipning samt 2 strykningar med denna olja. Har inte plockat ner det ännu från vintervilan i garaget, så tyvärr ingen bild på det. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj (redigerade) Aha, det får du gärna göra 🙂.. Den ser aningens lite för mörk ut just nu 😇 Å andra sidan så bleker ju/väl solen den efterhand.. Redigerad 2 Maj av Johan77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 2 Maj Ja det bleks kanske lite men inte så mycket, det beror ofta på träet i sig själv också. Du ser att den är lite ljusare på högersidan än vad den är på vänstersidan. Sen står ju solen inte så högt heller nu på aftonkvisten samt att en stor ask (inte fullt utslagen) skymde solen lite. Hade som sagt ingen lase till hands heller att torka av överflödig olja med och det var ändå inte många droppar i penseln... Tar ny bild i morrn när det torkat in ordentligt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 2 Maj Enligt min ringa erfarenhet så är Benarolja mer flexibel än tex fernissa/lack och passar därmed på saker som flexar lite. Vanlig ”kinesisk” träolja ger en yta som nästan liknar bart trä medans Benarolja ger en yta som liknar fernissat. Benarolja håller längre utan ”påfyllnad”. Tror att valet bör stå beroende på hur man vill ha ytan och hur ofta man vill lägga på ny olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 2 Maj 49 minuter sedan skrev ChristerN: Enligt min ringa erfarenhet så är Benarolja mer flexibel än tex fernissa/lack och passar därmed på saker som flexar lite. Vanlig ”kinesisk” träolja ger en yta som nästan liknar bart trä medans Benarolja ger en yta som liknar fernissat. Benarolja håller längre utan ”påfyllnad”. Tror att valet bör stå beroende på hur man vill ha ytan och hur ofta man vill lägga på ny olja. Aha.. Hur flex-tålig tycker du den kinesisk oljan är jämfört med benarolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 2 Maj 48 minuter sedan skrev Johan77: Aha.. Hur flex-tålig tycker du den kinesisk oljan är jämfört med benarolja? Enligt min erfarenhet så är den kinesiska träoljan helt flexibel och, som jag skrev, valet bör bero på hur man vill ha ytan och hur ofta man vill bättra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 3 Maj 14 timmar sedan skrev Johan77: 'Kladdig', men inte att det fastna nåt på handen väl? 🤔 Nej, det kletar inte av sig men man får känslan att handen fastnar. Tar några veckor innan det försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 3 Maj Här kommer slutresultatet med Herdins Kinesisk Träolja. Fr. vänster: Obehandlad och slipad med 120, Nystruken ej avtorkad och sedan helt torr bit. Blev lite olika ljusförhållanden och mobilen ska jag ta med till Antikrundan, tog bilden betydligt senare idag än igår. Biten är lite ljusare idag än igår när den var nystruken med 5 droppar olja. Idag helt klibbfri och betydligt snyggare än obehandlad. I morrn ska jag spraya den med saltvatten, alltså riktigt salt vatten (1–2%) och se vad som händer när vattnet avdunstar. Tar man vanligt vatten (egen brunn) med en vanlig blomspruta så pärlar det sig och rinner av som om man "häller vann på en gås"🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 3 Maj 20 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Här kommer slutresultatet med Herdins Kinesisk Träolja. Fr. vänster: Obehandlad och slipad med 120, Nystruken ej avtorkad och sedan helt torr bit. Blev lite olika ljusförhållanden och mobilen ska jag ta med till Antikrundan, tog bilden betydligt senare idag än igår. Biten är lite ljusare idag än igår när den var nystruken med 5 droppar olja. Idag helt klibbfri och betydligt snyggare än obehandlad. I morrn ska jag spraya den med saltvatten, alltså riktigt salt vatten (1–2%) och se vad som händer när vattnet avdunstar. Tar man vanligt vatten (egen brunn) med en vanlig blomspruta så pärlar det sig och rinner av som om man "häller vann på en gås"🤣 Tackar 👍🙂.. Det blev att jag körde med benarolja idag på förmiddagen.. Får se hur det ser ut imorgon innan nästa skickt.. Just nu ser det ut exakt ut som din mittersta bild.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 4 Maj 2026-05-02 vid 17:28 skrev Mercury_44XS: Benaroljan utan tvekan om du inte vill köpa något annat, då köper du Kinesisk träolja. Ja den heter så men inte tillverkad i Kina🤔 https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/utomhus/oljor/herdins-kinesisk-traolja/ Jag använder sällan eller rättare sagt aldrig något annat än just Herdins Kinesisk Träolja till ädelträ. Drygt, torkar snabbt, klibbar inte, träet spricker inte... Ska jag olja in ännaträ på vanligt furuvirke då är det linolja. //Pär 2026-05-02 vid 20:36 skrev Johan77: Aha.. Hur flex-tålig tycker du den kinesisk oljan är jämfört med benarolja? 2026-05-03 vid 08:42 skrev Janne_G: Nej, det kletar inte av sig men man får känslan att handen fastnar. Tar några veckor innan det försvinner. Benarolja har inte heller jag förstått mig på, jag tycker också att den bara är kladdig. Liksom @Mercury_44XS använder jag också Kinesisk träolja, eller Biltemas ”Kinaolja” bland annat på badbryggan och sittbänkarna som jag har på akterdäck… MEN dessa måste behandlas varje vår, men det beror nog mer på att dom är gjorda av ett hårt ”teakliknande” träslag, ingen aning om vad det är eller från vilken skog det härstammar, men det är ”nästan helt och hållet olikt” teak, om jag nu delvis skall citera LGTG. Jo, den där kinaoljan torkar snabbt in i trät iallafall och missfärgar inte trädetaljerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser