Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
rekrevs

Propeller axeln läcker in vatten

Rekommendera Poster

Hej

Det läcker in vatten från propeller axeln, tror kanske att gummit är slitet och torkat, inget vatten i oljan, det här har jag aldrig gjort tidigare, någon som har några tipps, gärna steg för steg

mvh sverker

IMG_1800.jpeg

IMG_1801.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är slangen med olja som skall gå in på nippeln på mässings klumpen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här vid röda pilen skall det sitta en slang som är ansluten till en oljebehållare med SAE 90, 80W/90 olja. Finns den slangen och oljebehållaren någonstans i båten?

25648226_Skrmavbild2026-05-01kl_13_15_52.png.70e5420dbfc28f4a20c19366aea8dd5d.png

Vad är det för blått som ligger under vattnet på botten i maskinrummet?

Var kommer detta vatten ifrån?

Varför så många slangklämmor på slangen mellan hylsa och tätning?

En slangklämma är dessutom lös, nr 2 bakifrån...

Vad är det för båt och motor?

Jag ser att det är en äldre Yanmar men modell?

Har du sjösatt?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har ingen slang med separat oljebehållare, olja finns i mässingskopplingen, slangklämmorna satt där när jag köpte båten för 4 år sedan, motorn är en yse 12

mvh sverker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mässingdelen måste ha kontinuerlig tillgång till olja, annars måste man fylla på där i nippeln varje gång man ska ut på sjön och kanske t.o.m. efter några timmar om man åker långt.

Får inte packboxarna (radialtätningar) smörjning så bränns läppen sönder och det börjar läcka.

Finns något utförande av denna tätning som har fettsmörjning men denna ska ha oljesmörjning.

Slangen mellan hylsan och tätningen är till för lite flexibilitet och skall sitta med två slangklämmor bak och två fram.

På slangklämmorna skall spännskruvarna vara vridna 180 grader mot varandra, de skall såldes inte sitta på samma sida.

Sätter man slangklämmor i mitten och drar åt så minskar rörligheten och det finns risk för skador på packboxarna.

Du kan inte åtgärda detta om båten ligger i sjön, då kommer det att läcka in så pass mycket vatten att länspumpen inte hänger med.

Ser att det sitter en lucka i durken och det är ont om plats.

Finns andra typer av propelleraxeltätningar som är smidigare än denna t.ex. "Black Jack".

Här ett exempel på hur dessa ser ut:

https://www.moory.se/p/propelleraxeltatning-25-mm-axel-42-mm-ror/?_gl=1*8d3pw6*_up*MQ..*_ga*MTg0NDQ1OTE5NS4xNzc3NjM5MzMy*_ga_H5HZXBFMDE*czE3Nzc2MzkzMzEkbzEkZzAkdDE3Nzc2MzkzMzEkajYwJGwwJGg4ODM2MzM5Mzc.

Finns på fler ställen...

Sitter motorn på gummitassar eller stumt i bädden?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte båten av farbrorn så fanns det ingen olja i mässingsdelen, det har jag fyllt på när jag tog över den, sen har jag aldrig behövt fylla på någon olja, kan det vara packboxarna?

ska jag dra ut axeln ?jag har lossat axeln inpå motorn men kan inte dra ut den, 

motorn har gummitassar

mvh Sverker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde att det blåa är lite glykolspill sen i höstas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt bästa råd till dig är att byta den gamla axeltätningen inkl. gummislangen till en s.k. "Black Jack" tätning som är fettsmord och man fyller på fett vart annat år ca beroende på hur många timmar man kör per år.

Googla "Black Jack axeltätning" eller "Black Jack propelleraxeltätning" så får du fram alternativ.

Enda nackdelen med denna typ av tätning är att de har ett bytesintervall på 4–7 år beroende på antal driftstimmar och då byter man hela tätningen.

Finns även med vattenanslutning och fettpåfyllning på har de lite längre livslängd men kostar i gengäld mer i inköp.

Mät axeldiameter och ytterdiameter på hylsan innan du köper.

Anledningen till att jag tycker du ska byta till annat utförande är att det är trångt i kölskarpen på din båt och det verkar inte finnas någon vettig lösning på oljesmörjning till den typ som sitter där.

Den måste ha tillgång till smörjolja som leds fram via en slang från en oljebehållare som man fyller på med jämna mellanrum.

Förre ägare hade säkert inte en aning om detta och du skriver att du fyllde på olja en gång men sedan inte mer?

Kan även vara så att någon förre ägare har renoverat tätningen någon gång och kan ha monterat tätningarna fel så att den lilla mängd olja som fanns i huset och röret inte förbrukades och då går det varmt och tätningarna förstörs.

Den lilla mängd olja man får i huset och den lilla rörstumpen räcker normalt sett inte så länge, denna tätning förbrukar olja kontinuerligt och hade det fungerat som det skulle hade du behövt fylla på efter 4–5 timmar kanske.

Skall du renovera befintlig tätning så måste det anslutas en extern oljebehållare och en slang ner till tätningen och slangstosen på tätningen måste vara uppåt som det är på bilden. Oljebehållaren kan rymma allt från några dl upp till 1 liter och det finns att köpa men har sett att vissa använder en gammal plastflaska med pip för att ansluta slangen till. Oljebehållaren måste dessutom sitta högre än slangstosen, helst 30–50 cm så oljan rinner ner lätt och fyller på vid behov.

Kolla även motorns "gummitassar" så de är hela och inte för mjuka eller håller på att släppa i ett hörn.

Propelleraxelns inriktning mot backslagets fläns måste kontrolleras och justeras vid behov.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har gjort detta i förbyggande syfte. Skrivet på forum, för 15 år sen.

Så Blackjack varar längre?

Kanske nåt att satsa på?

Linjering av motor / backslag gentemot propelleraxeln. Passade på att byta s k Cutlesslager.

Funkar fint sen 15 år tillbaks. Varför byta till nåt annat?

O ja.... De tre packboxarn köptes in på Momentum. Blev inte värst dyrt.

Värsta mecket var att rikta/linjera motorn.

I mitt fall behövde jag även lossa rodret, för att kunna dra axeln bakåt.

Passade då på att byta axellagret längst bak. I mitt fall ett Cutlesslager.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär en väldigt utförlig beskrivning av detta, det blir till att byta till en Black Jack  tätning, har du någon idé hur man tar isär det befintliga? Har lossat slangklämmorna samt axeln in på motorn 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lossa de 4 skruvarna på klämkopplingen (se röda pilar nedan) men låt klämkopplingen sitta kvar på backslaget.

597955276_Skrmavbild2026-05-02kl_10_59_40.png.195e38e3258ba9e3744be03c417b5856.png

Gå ut ur båten och dra propelleraxeln bakåt samtidigt som du vrider lite på propellern.

Lägg backslaget i växel innan du gör detta.

Om det går trögt eller inte alls, kila upp spåret ytterst lite i klämkopplingen men inget våld...

Du kan använda en gammal flat skruvmejsel (eller 2) till detta.

När propelleraxel släppt drar den bakåt men inte mer än nödvändigt om inte roderet tar emot.

Därefter är det bara att försöka få loss den gamla tätningen, du kan skära sönder slangen i nödfall eftersom du inte ska använda den mer.

Mät upp axeldiameter och hylsans diameter.

Köp en Black Jack som passar och följ anvisningarna vid montering.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det finns plats, så är att propelleraxeln bakåt.

Efter att du fått loss axelkopplingen, d v s fläns kopplingens bakre del. Det främre på backslagets utgående axel ska sitta kvar.

När du sen ska montera ihop flänskopplingens två halvor så kollar du med t ex 0.4 mm på fyra ställen runt om.

Det ska vara lika "tajt" runtom.

Om inte så blir det att justera motorns montering och höjden på motorkuddarna.

Pyssligt med det går.

Nu är det en fläns på ena kopplingen, som styr i motsvarande ursvarvning på den andra, så att man behöver lyfta bakre flänsen och propelleraxeln, så att de smiter ihop.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack till er båda, nu blir till att meka

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, det var fler som svarade, tack till er allihopa 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen 

nu har jag demonterat den gamla propeller tätningen, har förstått att det finns kopior på Black Jack tätning , jag vill så klart ha originalet av denna, Mercury , du skickade en länk på denna axeltätning, är det den jag ska beställa?

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var bara ett exempel, tog första bästa sökresultat och länkade till.

Original? Är nog ingen större skillnad på dessa såvida de inte kostar 199.99 på TEMU eller nån annan sida som säljer billiga kopior.

Har sett någon med "galvad" slangklämma, såna bör man nog undvika.

Det viktiga är att du får rätt dimensioner på den nya "Black Jack" tätningen.

Mät propelleraxelns och stävhylsans diametrar, det dessa mått man går efter.

Handla hos din lokala fristående båttillbehörsbutik, så får den hjälp du behöver och så du får rätt tätning som passar din axel och stävhylsa.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Super , tack Pär för info om detta, då ska det gå vägen att beställa rätt modell.

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

nu har jag beställt ny smorning ,det blev en sådan, men det här med cutlesslager, kan det om det är slitet göra så att det läcker in vatten från det med? 

Hälsningar Sverker 

IMG_1929.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej.

Håller s a s bakre änden på propelleraxeln centrerad mitt i propelleraxeltrumman. Är sjövattensmord.

Om du lyfter på propellern och den med axeln s a s glappar en eller två mm, har ingen betydelse för funktionen. Möjligen skulle du kunna få nåt ljud.

Å andra sidan är ett Cutlesslager lätt att byta om du hittar rätt dimension.

Längd, innerdiameter och ytterdiameter.

Har skrivit om detta på maskinisten.net.

Så även om inriktning av motor i förhållande till propelleraxeln.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

nu ska jag montera den nya black Jack tätningen, men ska jag fetta in inuti innan den monteras på axeln, hur mycket fett ska den tryckas in i nippeln sen?

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev rekrevs:

Hej

nu ska jag montera den nya black Jack tätningen, men ska jag fetta in inuti innan den monteras på axeln, hur mycket fett ska den tryckas in i nippeln sen?

Hälsningar Sverker 

Fick du ingen monteringsanvisning?

Ser lite otydligt på din skärmdump men det ser ut som det är en anslutning för vatten på bilden, stämmer det med den du fått?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

då här ser den ut, den blå plasthylsan, vad ska den användas till, ingen direkt bruksanvisning tycker jag, tack för att du tar dig tid

mvh Sverker

IMG_2031.thumb.jpeg.5e8eb1f96b2127556def4daad3811744.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev rekrevs:

ingen direkt bruksanvisning tycker jag

Det är en monteringsanvisning, följ punkt 1 till 8.

Men kolla om du fått en tätning med vattenanslutning innan du monterar.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är en packning med vattenanslutning jag fått. Finns det någon risk med att använda denna utan att tillföra vatten , utan enbart använda medföljande fett? 

Båten i fråga går inte mer än 7knop. 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte fel, bara att byta till rätt 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-06-20 vid 11:54 skrev rekrevs:

Hej

då här ser den ut, den blå plasthylsan, vad ska den användas till, ingen direkt bruksanvisning tycker jag, tack för att du tar dig tid

mvh Sverker

IMG_2031.thumb.jpeg.5e8eb1f96b2127556def4daad3811744.jpeg

Den blå plasthylsan stoppas in i tätningen, därefter stoppas propelleraxeln genom den blå hylsan och in i tätningen. Blå plasthylsan skyddar då tätningarna inne i propelleraxeltätningen från skador under monteringen (det kan finnas små ojämnheter i änden av propelleraxeln...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För att lossa i vart fall tvåbladig propeller kan man använda t ex Biltemas Drivknutsavdragare, på detta viset.

Ev i samband med byte av Cutlesslager. 

Å andra sidan ska ju hela axeln ut då.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408#p3460611

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...