Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
Karljohansson

Trimma in rigg - tips?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det är också så här att med förseglet upp, så blir det töjkraft på fallet. Mer än 11 mer fall bara inuti masten som ger med sig lite, när viden brallar i. Detta under många år.

Alltså skaver mastgeomföringen, som troligen spricker och ger vassa kanter.

Oavsett är det väl inte bra att ha en lös wire inuti masten. Kan väl ev trassla ihop sig med nåt annat.

Själv skulle jag dra ur detta.

Kanske även kolla de andra genomföringarna.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatt. Mastar på inom 14 dagar.

Ska kolla hur det ser ut på min Cumulus då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att på enklaste vis få ner en ny draglina genom masten så knyt en cykelkedja i en tunn lina, mata in kedja o lina i masttoppen och fiska ut vid mastfoten. Cykelkedjan har mycket lättare att leta sig förbi popnitar mm inne i masten än en klumpig tyngd och lättare att fiska ut när den nått till utmatningshålet.

Om spinnakerfall som ersättare för genuafall: Genuafall har mycket mer töjmån än en fockfallsvire som är hyfsat stum. Din fock kommer att sacka i förliket och få väldigt ogynnsam form om du använder spinnakerfallet. Som tillfällig lösning är det ok men inte permanent.

Om du ersätter fallviren med dyneemalina så kolla databladet på linan. De billigare dyneemalinorna har rätt mycket töjning vid belastning.

Jag bytte till dyneema i storfallet för ett antal år sedan och var nära att köpa en billig lina innan jag upptäckte skillnaden i töjning mot en dyrare variant.

För två år sedan gjorde jag om självslående skotvagnen och behövde gå ner i dimension på skotet och då var det ännu viktigare att hitta ett klenare skot med minimal töjning. Den här har t.ex. endast 0,6% töjning.

https://www.poly.se/butik/batliv/tagvirke/fallina/fallina-prorace-one/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oavsett kolla mastgenomföringen för fallet och byt om den är skadad.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cykelkedja var smart😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några kompisar tog bilder vid seglingen man kan se tydligt vart den gått av se bild nedan efter första dagens segling då den redan då hade gått av , den där jag ringat in i grönt

IMG_0598.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag ska ge mig på och byta den vill man ju kanske byta till dyneemalina och byta hjulet där uppe, kanske även fler sånna när man ändå är igång? antar ger sig en ger sig fler 

Ska hyra en drönare i veckan och filma där uppe lite och dela, tänker så jag vet lite mer innan jag hissar upp mig där eller plockar ned masten

har också en stormfock som sitter på en annan vajer/lina upp till masttoppen, skulle kunna köra på denna och lösa detta till hösten istället i värsta fall

kommer lite fler bilder jag tagit tidigare på masttoppen, vet inte om de ger några mer insikter, men tar gärna emot dem

Bra input kring cykelkedja metoden! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Just detta är väl enkelt att åtgärda.

Ska väl bara gå runt lintrissan inget annat!

IMG_20260504_124730.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Men har du en närbild på mastgenomföringen i toppen för det vant som gick av?

För att kolla om det syns några slitageskador.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ska fallet gå. Alltså runt lintrissan.

IMG_20260504_130034.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, Hybro said:

Så här ska fallet gå. Alltså runt lintrissan.

IMG_20260504_130034.jpg

Det är så det är nu, bilderna ovan var när masten var på backen inför förra årets resning av masten, tänkte om bilderna gav er några insikter som kunde hjälpa mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du med hjälp menar att fixa problemet med att dra ett nytt fall så har du fått lite tips ovan.

Men menar du en mer långsiktig lösning så är jag ganska övertygad om att grundproblemet är att din fallwire har följt med runt när du rullat in eller ut seglet och då dragits sönder. Det är inte helt ovanligt och Selden beskriver tydligt att man måste ha minst 10-15 graders vinkel mellan fall och förstagsprofil. Och en ännu större vinkel om svirveln inte är längst upp då fall och förstag går bredvid varandra en lite längre bit. Har den väl börjat följa med runt förstaget blir det väldiga krafter på wiren när den försöker hålla emot.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-03 vid 11:05 skrev Karljohansson:

Vad tror du om att använda spinnakerfallet som alternativ? 

Som nödlösning, kanske.

Det bör som sagt vara 10 - 15 graders vinkel mellan fallet och förstagsprofilen för att inte fallet ska trassla in sig när man rullar ut/in förseglet. Om du rullar in och ut med stor uppsikt kan det gå, men i ett snabbare läge kommer du eller någon annan att glömma bort att man måste vara försiktig.

image.png.5ccb56e40c967b8c3ca6ddb600f1f86c.png

Du skrev något om att du har ett fall till, använd det istället om du inte vill trä i ett nytt fall just nu.

Flytta ner falledaren så att du får den nödvändiga vinkeln.

Passa på att vända på falledarna så att du börjar slita på dem på andra sidan. Nya finns inte att köpa längre, inte från Seldén iaf.

Nej, det är inte av illvilja de slutat tillverka dessa, men deras maskin för att tillverka dessa falledare i brons packade ihop och efterfrågan är liten nu när allt fler går över till dynema.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minute ago, Mackey said:

Som nödlösning, kanske.

Det bör vara 10 - 15 graders vinkel mellan fallet och förstagsprofilen för att inte fallet ska trassla in sig när man rullar ut/in förseglet. Om du rullar in och ut med gor uppsikt kan det gå, men i ett snabbare läge kommer du eller någon annan att glömma bort att man måste vara försiktig.

image.png.5ccb56e40c967b8c3ca6ddb600f1f86c.png

Du skrev något om att du har ett fall till, använd det istället om du inte vill trä i ett nytt fall just nu.

Flytta ner falledaren så att du får den nödvändiga vinkeln.

Passa på att vända på falledarna så att du börjar slita på dem på andra sidan. Nya finns inte att köpa längre, inte från Seldén iaf.

Nej, det är inte av illvilja de slutat tillverka dessa, men deras maskin för att tillverka dessa packade ihop och efterfrågan är liten nu när allt fler går över till dynema.

ja skulle ju kunna använda fallet till storm förseglet, kan vara att det går upp till toppen av masten bredvid genua fallet, i så fall, men lite osäker om det går hela vägen upp eller om det går in nån annanstans längre ned på masten,

Skulle ju också kunna köra storm försegel en period tills jag får tid att fixa fallet till genua, stormförsegel är dock inte på rulle, så det blir ju lite mer jobb varje gång då för att hissa och sen plocka ned seglet varje gång, kanske hanterbart 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undvik att trassla in spinnackerfallet i förstaget. Se till att det går fritt framför eller vid sidan av förstaget.

image.png.9519ae267d445d5f9bdd259f0e44353d.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ser ni vart inre förstaget går på masten

när man sen ska hissa mindre föresegel på denna funkar det tro då att använda spinnakerfallet eller är det det vanliga fallet som är av som ska användas ?

kommer några till bilder efter denna 

image.thumb.jpeg.b63c8fd209c66753af1c909f094773a3.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hitta även denna i båten, har nått svagt minne att den kan vara kopplad till riggen eller drömmer jag? Tänkte isf på inre förstag  eller är det något kopplat till ankaret ?

IMG_D5703DEE-181B-4D2D-B93B-74FE4C5B44EB.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om själva fallet för spinnakern är för vekt eller flexar för mycket så är det ju lätt gjort att byta detta till en dynema tänker jag, tar gärna input här! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Karljohansson:

Hitta även denna i båten, har nått svagt minne att den kan vara kopplad till riggen eller drömmer jag? Tänkte isf på inre förstag  eller är det något kopplat till ankaret ?

IMG_D5703DEE-181B-4D2D-B93B-74FE4C5B44EB.jpeg

Ser ut som en stagsträckare tycker jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

Här ser ni vart inre förstaget går på masten

när man sen ska hissa mindre föresegel på denna funkar det tro då att använda spinnakerfallet eller är det det vanliga fallet som är av som ska användas ?

kommer några till bilder efter denna 

image.thumb.jpeg.b63c8fd209c66753af1c909f094773a3.jpeg

Det du kallar för inre förstag kallar jag för fall, ett fall som kanske används för att hissa något segel med pistolhakar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Mackey said:

Det du kallar för inre förstag kallar jag för fall, ett fall som kanske används för att hissa något segel med pistolhakar.

ah så är det kanske, har ett segel med sånna pistolhakar, var det jag tänkte man skulle hissa på den, men kanske inte är så man gör? pistolhkarna jag har ser ut typ som nedan
image.png.c1ef28e92f51a7f72bfe11563e9f5271.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Mackey said:

Ser ut som en stagsträckare tycker jag.

funderar om den används till att spänna det jag kallar inreförstag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På ett förstag alltså ren wire som går från masttopp till ett beslag i fören kan man använda sådana pistolhakar som då sitter fast monterade i försegel.

Förstaget används även då för att hindra masten att trilla bakåt, så klart.

- Oftast nuför tiden har man en förstagsskena trädd på förstagswiren.

Förstagsskenan har ett eller två spår, som man kan trä in ett segels förlik (kant) i.

Varför två? Jo då kan man byta segel under färd eller t o m länsa (segla med vinden) med ett segel åt varsitt håll.

I dag används ofta en s k "furlexrulle", kan ha flera namn, monterade på företagsprofilen enligt ovan. Då kan man enkelt rulla ut större eller mindre del av ett rullsegel, rullgenua, rullfock e t c, som normalt förvaras inrullade runt FÖRSTAGET och FÖRSTAGSPROFILEN.

Själv har jag nästan alltid en Rullgenua med påsytt UV-skydd.

Inrullade så är då detta skyddat mot både sol o regn.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här är något du måste kolla. Innan du hissar segel eller seglar ö h t.

Wiren? markerad med blått, verkar vara snodd runt annat!

Då blir det mer bekymmer.

Är nog läge att någon annan än den som hjälpte dig att masts på kollar detta åt dig. Blir förstaget skadat kan masten trilla bakåt. I vart fall flera fall skavs! som det tycks vara enligt bilden.

Och då är risken att det blir mera skrot.

Hoppas att du får hjälp av den som har drönaren snart.

IMG_20260506_144245.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
43 minutes ago, Hybro said:

Här är något du måste kolla. Innan du hissar segel eller seglar ö h t.

Wiren? markerad med blått, verkar vara snodd runt annat!

Då blir det mer bekymmer.

Är nog läge att någon annan än den som hjälpte dig att masts på kollar detta åt dig. Blir förstaget skadat kan masten trilla bakåt. I vart fall flera fall skavs! som det tycks vara enligt bilden.

Och då är risken att det blir mera skrot.

Hoppas att du får hjälp av den som har drönaren snart.

IMG_20260506_144245.jpg

ska åka förbi och kolla idag, först trodde jag det var en synvilla, men är nog det du ser som är det inre förstaget, det jag tidigare visat bild på måste vara fallet för seglet som sätts på inre förstag, det ger mening i så fall, ska kolla! Bra input! 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oavsett det detta ser rörigt ut.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...