Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Bojesper

Mögelsporer i förpik och akterruff

Rekommendera Poster

Hej!

Båten vinterförvaras utomhus och jag har bevisligen slarvat vid upptagning och mögelsporer finns i tyget i både förpik och akterruff. Jag har några frågor och förhoppningsvis finns det någon med erfarenhet som kan vägleda.

Är det dumt att använda väteperoxid 3% för att både döda sporer och bleka lite?

Ska hyra en textiltvätt som förhoppningsvis hjälper mig med uppgiften men tar gärna emot förslag ifall det finns bättre alternativ som både dödar och hjälper mig att ”få bort” fläckarna.

Sist men inte minst. Hur gör ni för att minimera mögelsporer? Torrboll/elektrisk mini avfuktare?

Tacksam för hjälp

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifoga gärna en bild på hur illa det är. Väteperoxid 3% fungerar bra för att rengöra tillsammans med en rotborste eller nagelborste. Ättika är även bra för att få bort lukten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att väteperoxid bleker färgad textil, det är mildare än klorin men det kan bli fläckar eller missfärgningar.

Det finns mögeltvätt att köpa i sprayflaska men även dessa kan bleka/missfärga, läs på flaskorna isf.

Annars finns massor av s.k. "husmorstips" som t.ex. bikarbonat som man strör ut och dammsuger upp torrt. Finns 1 kg påse Kryddhuset bikarbonat universal (om det var Dollarstore?)

Man kan tvätta med vinäger, luktar bättre än ättika men inte tillsammans med bikarbonat för då blir det pys.

Ångtvätt kan funka men vissa textiler är känsliga för värme.

Har du en grovdammsugare med HEPA-filter som klarar att suga vått så kan du använda den.

Vanliga dammsugare är svaga och de flesta har för dåliga påsar, sån här "fleece-påse" som släpper igenom för stora partiklar.

Ska se om jag hittar något vettigt att länka till.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Kasjo:

Bifoga gärna en bild på hur illa det är. Väteperoxid 3% fungerar bra för att rengöra tillsammans med en rotborste eller nagelborste. Ättika är även bra för att få bort lukten. 

Hej! Så illa är det nog inte men då jag är så besviken på mig själv så blev jag lite uppjagad när jag såg det. Klädseln är typ ”grädde/beige” men rotborste går nog inte så tyget är ganska känsligt. Jag använder gärna väteperoxid men det vore ju hemskt tråkigt om det blir missfärgat. Jag vill bara åt en produkt som verkligen hjälper mig att både döda och ”lösa upp” fläckarna som textiltvätten kan spola och suga upp. Textiltvätten heter Kärscher puzzi. Kan återkomma med bild.

Tack för ditt svar

jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Tänk på att väteperoxid bleker färgad textil, det är mildare än klorin men det kan bli fläckar eller missfärgningar.

Det finns mögeltvätt att köpa i sprayflaska men även dessa kan bleka/missfärga, läs på flaskorna isf.

Annars finns massor av s.k. "husmorstips" som t.ex. bikarbonat som man strör ut och dammsuger upp torrt. Finns 1 kg påse Kryddhuset bikarbonat universal (om det var Dollarstore?)

Man kan tvätta med vinäger, luktar bättre än ättika men inte tillsammans med bikarbonat för då blir det pys.

Ångtvätt kan funka men vissa textiler är känsliga för värme.

Har du en grovdammsugare med HEPA-filter som klarar att suga vått så kan du använda den.

Vanliga dammsugare är svaga och de flesta har för dåliga påsar, sån här "fleece-påse" som släpper igenom för stora partiklar.

Ska se om jag hittar något vettigt att länka till.

//Pär

Hej!

Japp jag har förstått det. Färgen på väggarna skulle jag säga är ”grädde/beige”. Jag skulle gärna använda väteperoxid men det vore ju hemskt tråkigt ifall textilen blir missfärgad.

Textiltvätten är en Kärscher Puzzi, som både spolar och suger samtidigt. 

Drömmen vore om någon varit i samma sits och kunde säga ”gör så här så dödar du både möglet och blir av med prickarna”, så slipper jag uppfinna hjulet igen 😂

Många fina tips, tack.

/Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Bojesper:

Textiltvätten är en Kärscher Puzzi, som både spolar och suger samtidigt. 

Drömmen vore om någon varit i samma sits och kunde säga ”gör så här så dödar du både möglet och blir av med prickarna”, så slipper jag uppfinna hjulet igen

Jag hyrde en maskin för 20 år sedan på ett byggvaruhus som både spolade och sög samtidigt. Till den köpte jag ett medel, tror det var Kärcher, som var till för textiltvätt och städade dåvarande ny-köpta begagnade båt med detta.

Väggarna i båten var klädda med sånt där mattliknande material och j_klar vad med skit som kom loss. Där fanns en hel del partier som var angripna av mögelsporer också och av dessa varken kände jag någon lukt eller annat under de följande 5 åren jag hade båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag hyrde en maskin för 20 år sedan på ett byggvaruhus som både spolade och sög samtidigt. Till den köpte jag ett medel, tror det var Kärcher, som var till för textiltvätt och städade dåvarande ny-köpta begagnade båt med detta.

Väggarna i båten var klädda med sånt där mattliknande material och j_klar vad med skit som kom loss. Där fanns en hel del partier som var angripna av mögelsporer också och av dessa varken kände jag någon lukt eller annat under de följande 5 åren jag hade båten.

Kanon, tack för svar Christer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev Bojesper:

Drömmen vore om någon varit i samma sits och kunde säga ”gör så här så dödar du både möglet och blir av med prickarna”, så slipper jag uppfinna hjulet igen 😂

Något undermedel som gör allt på en och samma gång och som fungerar i verkligheten det hade varit bra men på reklamfilm där fungerar allt och "all sjiit försvinner"🤣

Prova som @ChristerN gjorde och om du ska hyra tvätt så brukar stället där du hyr maskinen veta vilket tvättmedel du ska använda och många gånger har maskinuthyrningsfirman fullt sortiment.

Vinäger dödar mögelsporer, så spraya gärna innan du tvättar med textiltvätten.

För att förhindra framtida mögelangrepp så gäller det att hålla rent och torrt.

Finns det inget organiskt material (smuts i allmänhet) så blir det inget mögel.

Torrbollar och elektriska avfuktare håller torrt men de elektriska brukar ha en lägsta temperaturgräns, kolla detta innan du köper. Är det minusgrader så är det oftast ingen fukt i luften.

Kattsand i s.k. silicakristaller fungerar utmärkt som avfuktare, man häller det i en rentvättad och torr gammal hosesock som man knyter igen eller med en påsklämma. De suger åt sig fukt i luften och räcker länge. Vi brukar ha i bilarna på senhöst, vinter och tidig vår för att slippa imma på insidan och blött på gummimattorna.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förebyggande:

Jag ser till att det finns ventilation, att båten är torr inombords på hösten, att det inte finns några organiska ämnen kvar i båten.

Fett, brödsmulor, svett, stekos och sådant som bevisar att vi levt ombord, kan ge möglet näring.

Torrboll övergav jag för mer än 20 år sedan. Hade då även övergått till hemmagjord torrboll bestående av en 10 liters plasthink, ovanpå den ett plastdurkslag med vägsalt i. Jag tror nämligen att jag avfuktade ”hela världens luft” alltså även den luften som cirkulerade runt båten, eftersom den där tiolitershinken fylldes upp ganska snabbt.

Så nu eftersträvar jag att ha luftcirkulation under presenningen, ha båtens ventilatorer öppna och då ha städat ur och torkat ur båten på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Förebyggande:

Jag ser till att det finns ventilation, att båten är torr inombords på hösten, att det inte finns några organiska ämnen kvar i båten.

Fett, brödsmulor, svett, stekos och sådant som bevisar att vi levt ombord, kan ge möglet näring.

Torrboll övergav jag för mer än 20 år sedan. Hade då även övergått till hemmagjord torrboll bestående av en 10 liters plasthink, ovanpå den ett plastdurkslag med vägsalt i. Jag tror nämligen att jag avfuktade ”hela världens luft” alltså även den luften som cirkulerade runt båten, eftersom den där tiolitershinken fylldes upp ganska snabbt.

Så nu eftersträvar jag att ha luftcirkulation under presenningen, ha båtens ventilatorer öppna och då ha städat ur och torkat ur båten på hösten.

Hej!

Jag har en väl ventilerad presenning och öppet till alla utrymmen, dock så bildas det. Jag börjar mer tro på att stänga till och använda torrboll/elektrisk avfuktare för hittills har det inte fungerat för min del, tyvärr.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Något undermedel som gör allt på en och samma gång och som fungerar i verkligheten det hade varit bra men på reklamfilm där fungerar allt och "all sjiit försvinner"🤣

Prova som @ChristerN gjorde och om du ska hyra tvätt så brukar stället där du hyr maskinen veta vilket tvättmedel du ska använda och många gånger har maskinuthyrningsfirman fullt sortiment.

Vinäger dödar mögelsporer, så spraya gärna innan du tvättar med textiltvätten.

För att förhindra framtida mögelangrepp så gäller det att hålla rent och torrt.

Finns det inget organiskt material (smuts i allmänhet) så blir det inget mögel.

Torrbollar och elektriska avfuktare håller torrt men de elektriska brukar ha en lägsta temperaturgräns, kolla detta innan du köper. Är det minusgrader så är det oftast ingen fukt i luften.

Kattsand i s.k. silicakristaller fungerar utmärkt som avfuktare, man häller det i en rentvättad och torr gammal hosesock som man knyter igen eller med en påsklämma. De suger åt sig fukt i luften och räcker länge. Vi brukar ha i bilarna på senhöst, vinter och tidig vår för att slippa imma på insidan och blött på gummimattorna.

//Pär

Nej men det hade varit magiskt om det fanns ett sånt medel 😂

Angående rent och torrt så vet jag inte hur man ska tänka när det sitter i textilen på väggarna i för- och akterpik. Jag kan ju absolut ställa in en avfuktare och stänga till men ska man behöva sanera väggarna inför varje vinterförvaring, det känns väldigt mödosamt.

Fungerar vinäger bättre än ättika? För jag hade tänkt använda just ättika. 

Spännande. Hur mycket kattsand talar vi om? Och vad är en hosesock?

Tack för dina svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Bojesper:

Nej men det hade varit magiskt om det fanns ett sånt medel 😂

Angående rent och torrt så vet jag inte hur man ska tänka när det sitter i textilen på väggarna i för- och akterpik. Jag kan ju absolut ställa in en avfuktare och stänga till men ska man behöva sanera väggarna inför varje vinterförvaring, det känns väldigt mödosamt.

Fungerar vinäger bättre än ättika? För jag hade tänkt använda just ättika. 

Tack för dina svar

Aj då, vilken miss!

All typ av textil jag jag ut ur båten på hösten, gardinerna har ibland glömts bort, och det ör väldigt obra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Bojesper:

Fungerar vinäger bättre än ättika? För jag hade tänkt använda just ättika

Ättika är aggresivt/frätande mot vissa syntetmaterial i textiler och luktar mer illa.

Vinäger är lite snällare mot syntetmaterial och luktar godare men funktionen är den samma.

Man ska inte använda balsamvinäger😦

30 minuter sedan skrev Bojesper:

Hosesock trodde jag var Svenska så det fick jag slå upp= strumpa😂

Vi brukar fylla de hosesockor (strumpor) vi lägger i bilarna så mycket det går och sen knyter ihop eller en påsklämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Förebyggande:

Bättre anser jag är att städa ur båten på hösten och stänga till allt. Alla ventiler, allt!

Sen se till att båten blir och förblir torr under hela vintern. Sommarvägsalt i durkslag i hinkar och, när jag är på plats, elektrisk avfuktare. Utan fukt och utan sånt som möglet gillar blir det inget mögel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-25 vid 09:58 skrev Bojesper:

Hej! Så illa är det nog inte men då jag är så besviken på mig själv så blev jag lite uppjagad när jag såg det. Klädseln är typ ”grädde/beige” men rotborste går nog inte så tyget är ganska känsligt. Jag använder gärna väteperoxid men det vore ju hemskt tråkigt om det blir missfärgat. Jag vill bara åt en produkt som verkligen hjälper mig att både döda och ”lösa upp” fläckarna som textiltvätten kan spola och suga upp. Textiltvätten heter Kärscher puzzi. Kan återkomma med bild.

Tack för ditt svar

jesper

Testa på en kudde på en del som är dold, kanske undersidan. Då ser du om det blir missfärgat, och det är inte hela världen om det är på ngt som är doldt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...