Projekt70tal 0 Postad 16 April Hej! Jag testkörde igår min Johnson 70 hk 2-takt från 1991. Upptäckte vid provkörning att den gärna tänder på två cylindrar vid låga varv för att sen gå upp och tända på alla tre vid högre varv. Tomgången är orolig. Vid anbringande av växel dör den gärna om man inte lägger gaspådrag direkt. Vid gaspådrag får jag också en känsla av ”allt eller inget” den tappar från fullt till nästan tomgång snabbt och viseversa när man gasar upp. Jag justerade upp tomgången men det blev bara sämre. Någon som vet vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 16 April Mest troligt enligt din beskrivning är beläggningar i förgasarna. Demontera alla 3, ta isär allt och tvätta med bromsrengöring och blås rent med tryckluft. Man kan behöva tvätta flera gånger efter varandra, alternativt lämna in för ultraljudstvätt om du inte har en egen. Håll koll på var alla detaljer och munstycken satt någonstans. Skulle någon packning/packningar gå sönder eller vara sprucken, köp nya. Det går inte att laga med packningsklister eller ersätta med packningssilikon! Montera ihop alla delar i rätt ordning. Blandningsskruvarna för lågfart skruvas in lätt i bottenläge och sedan backas ut 1,5 varv. Kolla spetsen på nålventilen på blandningsskruvarna så den inte är skadad. Dessa skruvar får inte dras åt hårt, då skadas spetsen. Se till att alla gasspjäll är stängda och rullen på gasarmen får inte ligga emot gaskammen. Justera om länkaget vid behov och alla spjäll ska vara stängda på låg tomgång samt lika mycket öppna på WOT. Justering görs på gasaxeln på varje enskild förgasare. Hur justerade du tomgången? Kolla även så du har gnista på alla 3 cylindrar, prova helst med gnistprovare med justerbart gap mellan elekroderna, gnistan skall klara minst 10 mm i fria luften och vara klart blå till färgen. Vilka tändstift sitter i nu? Kontrollera att tändningen står rätt med stroboskop när du fått igång motorn, brukar sitta en dekal med info på insugningsljuddämparen eller där i närheten. Tänk på att INTE köra på E10 (95 oktan) bensin, den innehåller ca 10% etanol och vissa bensinbolag tillsätter mer. Etanol drar till sig vatten... Dessutom finns en massa onödiga tillsatser i E10 som t.ex. bionafta som är organsikt och blandas detta med vatten bildas avlagringar och det kan bildas ättiksyra som ger grå/gul/vita avlagringar som är svåra att få bort. 2-taktsolja måste vara märkt TC W-3 Har din motor VRO-systemet kvar? Anteckna motorns serienummer eller ta en bild på typskylten så kan jag länka till rätt reservdels-katalog med sprängskisser. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 19 April 2026-04-16 vid 07:40 skrev Mercury_44XS: Mest troligt enligt din beskrivning är beläggningar i förgasarna. Demontera alla 3, ta isär allt och tvätta med bromsrengöring och blås rent med tryckluft. Man kan behöva tvätta flera gånger efter varandra, alternativt lämna in för ultraljudstvätt om du inte har en egen. Håll koll på var alla detaljer och munstycken satt någonstans. Skulle någon packning/packningar gå sönder eller vara sprucken, köp nya. Det går inte att laga med packningsklister eller ersätta med packningssilikon! Montera ihop alla delar i rätt ordning. Blandningsskruvarna för lågfart skruvas in lätt i bottenläge och sedan backas ut 1,5 varv. Kolla spetsen på nålventilen på blandningsskruvarna så den inte är skadad. Dessa skruvar får inte dras åt hårt, då skadas spetsen. Se till att alla gasspjäll är stängda och rullen på gasarmen får inte ligga emot gaskammen. Justera om länkaget vid behov och alla spjäll ska vara stängda på låg tomgång samt lika mycket öppna på WOT. Justering görs på gasaxeln på varje enskild förgasare. Hur justerade du tomgången? Kolla även så du har gnista på alla 3 cylindrar, prova helst med gnistprovare med justerbart gap mellan elekroderna, gnistan skall klara minst 10 mm i fria luften och vara klart blå till färgen. Vilka tändstift sitter i nu? Kontrollera att tändningen står rätt med stroboskop när du fått igång motorn, brukar sitta en dekal med info på insugningsljuddämparen eller där i närheten. Tänk på att INTE köra på E10 (95 oktan) bensin, den innehåller ca 10% etanol och vissa bensinbolag tillsätter mer. Etanol drar till sig vatten... Dessutom finns en massa onödiga tillsatser i E10 som t.ex. bionafta som är organsikt och blandas detta med vatten bildas avlagringar och det kan bildas ättiksyra som ger grå/gul/vita avlagringar som är svåra att få bort. 2-taktsolja måste vara märkt TC W-3 Har din motor VRO-systemet kvar? Anteckna motorns serienummer eller ta en bild på typskylten så kan jag länka till rätt reservdels-katalog med sprängskisser. //Pär Hej, tusen tack, ska se till att följa dessa steg! bifogar bild med typskylt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 19 April Reservdelskatalog med sprängskisser https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1991&hp=70&model=J70TLEIE //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 58 Postad 19 April Jag är absolut ingen expert på detta, utan det är den hjälpsamma herren som redan gett dig ett svar som är kunnig på detta. MEN. Jag har ägt en liknande snurra, med liknande problem. Då var det tändstiften som var problemet. Jag trodde inte det då den gick fint ibland. Så jag fibblade med massa annat innan jag ens testade att byta ut dem. Det va slöseri med tid. Är enkelt och billigt att testa i all fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 20 April (redigerade) 9 timmar sedan skrev FinaKillen: Jag är absolut ingen expert på detta, utan det är den hjälpsamma herren som redan gett dig ett svar som är kunnig på detta. MEN. Jag har ägt en liknande snurra, med liknande problem. Då var det tändstiften som var problemet. Jag trodde inte det då den gick fint ibland. Så jag fibblade med massa annat innan jag ens testade att byta ut dem. Det va slöseri med tid. Är enkelt och billigt att testa i all fall. Tändstift brukar det första man byter som lekman när en motor går illa men visst kan det vara fel på både nya och gamla tändstift, speciellt om det är radioavstörda tändstift. Därför frågade jag TS: 2026-04-16 vid 07:40 skrev Mercury_44XS: Vilka tändstift sitter i nu? Att rengöra förgasarna där det blir avlagringar med tiden är väl inget slöseri med tid. Med dagens utspädda skitbensin blir det avlagringar och den är dessutom knappt är värd namnet bensin om man jämför med den kvalitet den hade på 1970-talet och luktade t.o.m. gott. Att kontrollera tändningen så att den står rätt är väl heller inte något slöseri med tid och speciellt om någon förra ägare varit där och "fibblat". Tyvärr är det allt för många lekmän eller "fibblare" (vad detta nu är?) som springer och köper del efter del efter del till sin båtmotor utan att felsöka och konstatera vad som är fel. Man kör med den vanliga manfolkstaktiken att byta delar och kolla vad som var fel på. Ganska vanligt att det kommer in en kund och köper tändstift vilket är ganska normalt men en timme senare står samma kund i butiken och ska köpa 3 tändspolar till den motorn de köpte tändstift till. Ytterligare en timme eller två står samme kund i butiken och vill lämna tillbaka 3 tändspolar som de monterat och provat på en motor som går dåligt för att prova om det var tändspolarna men det var tydligen inte fel på varken tändstift eller tändspolar. SEn blir de förbannade för att de inte får lämna tillbaka tändspolarna, då brukar jag peka på en skylt i butiken där det står med versaler: EL- OCH TÄNDDELAR ÅTERTAGES EJ! Sen står det lite text under med normal skrift om de vill har en förklaring till varför och dessutom brukar ja alltid tala om för kunderna när de köper el- eller tänddelar att det är inte är öppet köpt på dessa delar. Redigerad 20 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 21 April @Mercury_44XS @FinaKillen Tack till er båda!! Jag har köpt nya tändstift nu (original). Ska testa byta dessa först och se om det hjälper. Värt att tillägga är att vid första start i år gick den väldigt fet då vi ev. Chokade för mycket och pumpade lite för mycket bensin. det kan ju såklart satt sina spår på tändstiften.. Enl. säljaren var båten inne på verkstad förra sommaren för rengöring och inställning av förgasarna. Därför avvaktar jag med dem(Man ska väl iofs aldrig lita på en säljare) Blir det inte bättre efter felsökning av tändningen och byte av tändstiften tänkte jag testa kompression och i värsta fall får jag väl ta isär de där förgasarna igen… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 21 April Så länge man inte köper radioavstörda (resistor) tändstift så spelar det mindre roll vilket fabrikat man köper, sen behöver man ju inte köpa något billigt okänt fabrikat som man knappt kan uttala namnet på. Givetvis måste de motsvara det värmetal som tillverkaren rekommenderar. Till denna motor Evinrude/Johnson 70 hk 918cc har jag för mig det satt Champion L77JC4 från fabrik på vissa marknader satt det QL77JC4, där Q står för radioavstört. Ett vanligt tändstift för dessa motorer är NGK B9HS 10 och är beteckningen BR9HS 10 är det radioavstört. Tändstift med radioavstörning/resistor är mycket känsliga för att bli sura då bensin kortsluter motståndet/kolledaren inne i tändstiftet. Ännu värre med dagens skitbensin som inte ens är värt namnet bensin. Har sett att vissa oljebolag har upp till 35–40% tillsatser sedan är det 10% etanol och sedan resten bensin gällande E10 (95 oktan). Så tänk på att alltid kolla detta så att tändstiften inte är radioavstörda innan man köper. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 22 April (redigerade) @Mercury_44XS Jag har köpt radioavstörda. QL77JC4. Verkstaden rekommenderade dessa, och tydligen började Johnson med radioavstörda i slutet av 80 talet då de funkade bättre med dess elsystem(enligt vad jag försökt läsa mig på). Testar med dessa först, annars går jag till de andra om det inte blir bra såklart. Gällande justering av tomgång måste jag dessvärre erkänna att jag justerade gaskammen mot rullen då jag trodde det var här man justerade tomgång. Detta verkar vara justering av tändning kontra gas. Förklarar varför den INTE gick bättre vid justering! Jag ska försöka justera tillbaka kammen till där den var innan, som tur är har jag bild på detta. vart skall jag istället justera tomgången? Finns video/bild på detta är jag evigt tacksam! Ursäkta min okunskap, endast meckat med MC-motorer innan. Vill gärna lära mig allt som går! Redigerad 22 April av Projekt70tal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 22 April 15 minuter sedan skrev Projekt70tal: Jag har köpt radioavstyrda. QL77JC4. Verkstaden rekommenderade dessa, och tydligen började Johnson med radioavstyrda i slutet av 80 talet då de funkade bättre med dess elsystem(enligt vad jag försökt läsa mig på). Testar med dessa först, annars går jag till de andra om det inte blir bra såklart. Motorn går inte sämre med radioavstörda men de är mycket mer känsliga än vanliga om de blir sura eller om man skulle råka tappa ett stift i golvet. Nej de stör inte motorns elsystem men förr i världen när det inte fanns mobiltelefoner så använde man ofta kommunikationsradio för att kunna prata med varandra inte bara på sjön utan även i skogen eller på vägarna och gnistorna från tändstiften kunde störa genom att det knastrade och sprakade mer. Vissa påstår även att det kan störa pacemaker, ekolod mm men jag har då aldrig sett att det stör ett modernt ekolod iaf. Dessutom har radioavstörda tändstift kortare livslängd än vanliga och är lite dyrare. 43 minuter sedan skrev Projekt70tal: vart skall jag istället justera tomgången? Finns video/bild på detta är jag evigt tacksam! Tar för lång tid att förklara detta och du behöver en verkstadshandbok. Här en du kan läsa online eller ladda ner: https://www.scribd.com/document/325468088/johnson-evinrude-1990-2001-service-manual-pdf Sidorna 2–72 till 2-74 behandlar tändningsjustering för Evinrude/Johnson 70 hk. 2-taktsmotorn. Har inte kollat i boken men de brukar vara fullt läsbar text och tydliga bilder. Finns säkert fler att välja mellan, googla på 1990–2001 OMC 70 hp service manual Finns säkert videor på Youtube du får kolla om du hittar något vettigt där. Stroboskoplampa är ett måste och induktiv varvräknare med digital display underlättar. 1 timme sedan skrev Projekt70tal: När man gasar direkt på förgasarspjällen varvar den dock upp utan problem, och då borde ju isåfall inte tändningen hänga med? Detta är lite märkligt, brukar gå att gasa men den är inte speciellt rapp i gensvar och det brukar hosta eller baktända om man gör så. Går motorn på alla 3? Lyft av en tändstiftshatt i taget och se om motorns gång försämras eller inte men gör inte detta när motorn är igång om du inte har en isolerad tändkabeltång. Det är mycket hög spänning i tändkablarna (30–50 tusen volt) och känns rejält😳 Tänk på att alla skruvskallar och muttrar är tum, millimeter nycklar kan passa men de passar väldigt dåligt ibland. //Pär PS. återkom om det är något du undrar över och det finns inget som heter okunskap utan alla kan lära sig bara man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 1 Maj @Mercury_44XS Hej igen! bytt tändstift nu, jag tycker den går någorlunda. finns det någonstans man kan justera tomgången på bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 1 Maj Ja men du måste ha en verkstadshandbok för att kunna justera korrekt. Man ska dels ställa tändningläge på tomgång och sedan på WOT (full gas). Rullen från gaslänkaget får inte ligga emot kamskivan på låg tomgång. Här är många klåfingringa "hemmameckare" och skruvar ändrar vad dom tror är rätt och sen står alla förgasare i osynk. Jag har inte värdena för tändning i huvudet och bäst att du har tillgång till VHB annars är det lätt att det blir fel. Ska se om jag hittar något och länka till. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 1 Maj (redigerade) Här kommer länk till VHB: https://www.scribd.com/doc/257202039/Johnson-Evinrude-1-5-70HP-1990-2001-Service-Manual Sidorna 2-72 till 2-75 handlar om justering av tändning och tomgång på 70 hp. //Pär PS. Stroboskoplampa är nödvändigt Redigerad 1 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 2 Maj @Mercury_44XS Tack! Jag gav mig på att justera gasvajern på ”motorsidan” igår, då jag tyckte att den gick lite för lågt (nästan som en gammal tändkulemotor😁). Man såg att de hade varit på och skruvat på den. Den var nästan i botten och många gängor mot ökning av tomgången var ”rena”. Efter justeringen tycker jag att en gick mycket renare och jämnare, samt så dog den aldrig vid iläggande av växel. jag kommer kompressionstesta den och kontrollera tändningen framöver, men tycker att den går bra nu.(för vad det är). Tänder på alla cylindrar och går jämnt på tomgång. Jag bytte tändstift från NGK till Champion. De gamla tändstiften var rena och fina, vilket också indikerar att den tänder på alla. Det enda ”problemet” som kvarstår är att den, när man jämnt och långsamt t.ex släpper på gasen, håller den kvar mycket gas för att sen gå ner på låga varv ganska snabbt(alltså ingen jämn övergång). Det känns till viss del som att gasvajer ev. kärvar lite. Ni kanske har en annan spaning på problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 2 Maj Du ska inte ha gasvajern ansluten när du justerar tomgång och tändning. Det är tändningsläget som ändrar tomgångsvarvtalet, inget annat... Följ anvisningarna i VHB gällande justering av tändning och tomgång. På låg tomgång skall tändningsläget vara 3–5 grader ATDC (efter övre dödpunkt) och på WOT skall tändningen stå 18–20 grader BTDC (före ödp) Se även sidan 2-93 för fullständiga specifikationer. Vet inte om denna video är till någon hjälp: https://www.youtube.com/watch?v=dOBK2aiMvOg Detta är en OMC original utbildningsfilm. Eller sök på Youtube efter "1991 OMC ignition timing adjustemt" men hoppa över allt från privatpersoner som tror de ska bli "influencers" och tjäna pengar på ingenting, är det ett företag så kan det vara värt att titta på. Har du ingen stroboskoplampa så köp en, det är ett måste! //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 11 Maj Hej! Efter mycket som kommit emellan är det nu dags att ta tag i detta igen. tack för bra instruktioner! @Mercury_44XS någon som vet vart man kan få tag i TDC-kolvstoppsverktyget till dessa maskiner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj 1 minut sedan skrev Projekt70tal: någon som vet vart man kan få tag i TDC-kolvstoppsverktyget till dessa maskiner? Kostar multum och svårt att få tag på. Kolla med Marinshopen om de har men det är nog inte billigt. Skjutmått duger eller indikatorklocka med adapter för tändstiftsgänga. Men du har ju TDC markering på svänghjulet och den ljuger sällan. Förtydliga markeringarna på svänghjulet om de syns dåligt, dessa använder du sedan med stroboskoplampan för kontroll. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Projekt70tal 0 Postad 11 Maj 50 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Kostar multum och svårt att få tag på. Kolla med Marinshopen om de har men det är nog inte billigt. Skjutmått duger eller indikatorklocka med adapter för tändstiftsgänga. Men du har ju TDC markering på svänghjulet och den ljuger sällan. Förtydliga markeringarna på svänghjulet om de syns dåligt, dessa använder du sedan med stroboskoplampan för kontroll. //Pär ja, såg att de få som fanns att tillgå var superdyra! Kanske hoppar det första steget av inställningen och litar på tdc inställningen som du säger. Stroboskåplampa skall såklart införskaffas. Med den lär jag få en klarare bild👍 får montera rpm-mätare dessutom för att kunna ställa in ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj 3 minuter sedan skrev Projekt70tal: Stroboskåplampa skall såklart införskaffas. SUN Specials med batteri funkar i alla lägen. Finns nog några till som är bra men köp med batteri i stroboskoplampan så slipper man två kablar som knappt räcker ner till båtens startbatteri. Oavsett vilket fabrikat du köper, kolla så den klarar både 2-takt och 4-takt. 2-takt ger ju gnista varje varv medan 4-takt vartannat varv, så vissa billiga klarar inte 2-takt mer än på låg tomgång sen hänger inte den induktiva givaren med längre. När du kollar max tändförställning kommer motorn upp i varv trots man kopplat bort gaslänkaget. Kolla inte max tändförställning med gaslänkaget anslutet, då kommer motorn varva över 6500 r/min😱 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser