Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
ottow

XRF-mätning västkusten?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Grefab har meddelat att dom inte kommer att sjösätta båtar som saknar intyg på att dom är tenn och blyfria i bottenfärgen från och med 1 april 2027.

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/xrfmatning

 

När jag försökte beställa mätning av min båt meddelade dom att "Vi är klara med mätningarna för denna vår. Vi sätter upp dig på listan för kommande mättillfälle vinter/vår 26/27" 😞

 

Kan någon rekommendera en annan utförare av XRF-mätningar på västkusten?
Har försökt få rekommendationer via Sweboat, men dom verkar inte svara på mail.

 

 

Redigerad av ottow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ottow:

Grefab har meddelat att dom inte kommer att sjösätta båtar som saknar intyg på att dom är tenn och blyfria i bottenfärgen från och med 1 april 2027.

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/xrfmatning

 

När jag försökte beställa mätning av min båt meddelade dom att "Vi är klara med mätningarna för denna vår. Vi sätter upp dig på listan för kommande mättillfälle vinter/vår 26/27" 😞

 

Kan någon rekommendera en annan utförare av XRF-mätningar på västkusten?
Har försökt få rekommendationer via Sweboat, men dom verkar inte svara på mail.

 

 

Har du sjösatt eller ska du sjösätta?

Det är ju nästan ett helt år till 1/4 2027 och du är väl uppsatt på listan för nästa mättillfälle vinter/vår 26/27 eller?

 

Ska du beställa egen mätning så blir det nog asapissadyrt.

 

Svenska Båtunionen brukar väl anordna mätningar.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på mätning av tbt finns flera som utför detta runt Göteborg kostnad från 1100:- till ca 6000:-. Jag skulle väntat på nästa tillfälle att mäta i hamnen. Renskrapning går på två helger med hjälp av en kompis,lämna bort för detta arbete hamnar på ca 30 till 50 tusen beroende på storlek av båt. Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljöförvaltningen i Göteborg har lämnat uppgift om att Grefab inte fått något föreläggande från dem.

 

Har mailat Grefabs VD Anders Söderberg och frågat vad sjösättningsförbudet från första april 2027 är grundat på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2026-04-09 vid 19:06 skrev Ronnienr10:

Sök på mätning av tbt finns flera som utför detta runt Göteborg kostnad från 1100:- till ca 6000:-. Jag skulle väntat på nästa tillfälle att mäta i hamnen. Renskrapning går på två helger med hjälp av en kompis,lämna bort för detta arbete hamnar på ca 30 till 50 tusen beroende på storlek av båt. Ronnie

Enligt Grefab ska det vara förbjudet att sanera båtbottnar i deras hamnar. Så om det upptäcks via mätning att båtbotten innehåller bly och eller tenn. Ja då blir det att transportera bort båten till godkänd aktör för sanering eftersom båten med giftig gammal botten färg inte får sjösättas i Grefab hamn. Vilket inte är annat än ren idioti.

 

Grefab borde här vara behjälpliga med områden i sina hamnar där sanering är tillåten.

Antingen för båtägare eller godkända aktörer. Frågan som hänger  i luften är om verkligheten Grefab kan förbjuda båtar med gift i botten från att sjösätta ?

 

Förr var hela hamnar fulla med båtar med giftig färg. Nu mer är dessa betydligt färre.

Kanske då bättre att gamla ej sanerade båtar får låta ev gift stilla lakas ur i lugn och ro.

Gfterna har väl ändå minskats väsentligt  hamnar, vilket naturligtvis är bra och bättre lär det bli med tiden.

Redigerad av otyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2026-04-09 vid 15:57 skrev ottow:

Grefab har meddelat att dom inte kommer att sjösätta båtar som saknar intyg på att dom är tenn och blyfria i bottenfärgen från och med 1 april 2027.

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/xrfmatning

 

När jag försökte beställa mätning av min båt meddelade dom att "Vi är klara med mätningarna för denna vår. Vi sätter upp dig på listan för kommande mättillfälle vinter/vår 26/27" 😞

 

Kan någon rekommendera en annan utförare av XRF-mätningar på västkusten?
Har försökt få rekommendationer via Sweboat, men dom verkar inte svara på mail.

 

 

Vore intressant att veta hur många båtar i grefabs hamnar som stoppats från att sjösättas pga brist på godkänt intyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev otyg:

Vore intressant att veta hur många båtar i grefabs hamnar som stoppats från att sjösättas pga brist på godkänt intyg. 

Inga alls.

 

Reglerna börjar inte gälla förrän nästa år.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...