marjus 4 Postad 1 April Hej ! Fick skrapa bort en massa snäckor från botten efter förra sommaren och nu står jag inför att grundmåla och har lite frågor för vad jag behöver göra. På vissa ställen är det rätt mycket som är bort skrapat, jag kan se tre lager ibland. Är det någon form av tätskikt som behövs ? Hur jag hantera dessa områden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 765 Postad 1 April Svårt att se på bilden men jag ser att det är många, många lager bottenfärg av olika kulör och säkert olika typ. Är du nere på gelcoaten? Ser du glasfiber någonstans? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marjus 4 Postad 1 April 4 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Svårt att se på bilden men jag ser att det är många, många lager bottenfärg av olika kulör och säkert olika typ. Är du nere på gelcoaten? Ser du glasfiber någonstans? //Pär Hm jag vet faktiskt inte hur jag kan avgöra det. Antar att jag skulle se något sorts väv liknande mönster om jag skulle se glasfiber och det har jag inget minne av att sett. Gelcoaten vet jag inte riktigt heller, ska se ut och kännas lite som det som är ovanför vattenlinjen då? Är inte där nu men kan kolla närmre när jag åker dit imorgon/fredag och bra att veta vad jag ska kolla efter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 765 Postad 1 April 5 minuter sedan skrev marjus: Hm jag vet faktiskt inte hur jag kan avgöra det. Antar att jag skulle se något sorts väv liknande mönster om jag skulle se glasfiber och det har jag inget minne av att sett. Gelcoaten vet jag inte riktigt heller, ska se ut och kännas lite som det som är ovanför vattenlinjen då? Är inte där nu men kan kolla närmre när jag åker dit imorgon/fredag och bra att veta vad jag ska kolla efter Jo du är inne på rätt spår... Under alla lager med bottenfärg skall det egentligen se ut som på friborden, en blank och hård yta= Gelcoat Ser du glasfiber eller känner med fingertoppen så är gelcoatskitet borta på det stället. På de ställen där du ser/känner glasfiber, slipar du rent från bottenfärg på en yta som är ca dubbelt så stor som själva skadan. Sedan kan du dammsuga och tvätta med aceton innan du lagar skadan. Lagning gör du enklast med gelcoatspackel som du lägger på och låter härda, titta på förpackningen angående öppentider, härdningstider och mängden härdare samt vilken lägsta temperatur det kan användas. Oftast +15 grader. När gelcoatspacklet härdat så tvättar du med aceton och sedan slipar jämnt med fint torrslippapper och upprepar spackling vid behov. Sök på MG eller din sökmotor på gelcoatskador, gelcoatsläpp, laga gelcoat mm. och titta på bilder så ser du hur det kan se ut. Finns ett antal trådar här på MG om just detta. När du gjort dina ev. lagningar så kan du grunda med valfri primer/epoxiprimer men det kan vara så att vissa epoxiprimer inte går ihop med tidigare lager av bottenfärg, så måla inte på bottenfärgen med primer utan att testa först. Finns även olika typer/fabrikat av spärrgrund som gör att man kan måla över gammal bottenfärg med en ny typ av bottenfärg. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marjus 4 Postad 1 April 9 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jo du är inne på rätt spår... Under alla lager med bottenfärg skall det egentligen se ut som på friborden, en blank och hård yta= Gelcoat Ser du glasfiber eller känner med fingertoppen så är gelcoatskitet borta på det stället. På de ställen där du ser/känner glasfiber, slipar du rent från bottenfärg på en yta som är ca dubbelt så stor som själva skadan. Sedan kan du dammsuga och tvätta med aceton innan du lagar skadan. Lagning gör du enklast med gelcoatspackel som du lägger på och låter härda, titta på förpackningen angående öppentider, härdningstider och mängden härdare samt vilken lägsta temperatur det kan användas. Oftast +15 grader. När gelcoatspacklet härdat så tvättar du med aceton och sedan slipar jämnt med fint torrslippapper och upprepar spackling vid behov. Sök på MG eller din sökmotor på gelcoatskador, gelcoatsläpp, laga gelcoat mm. och titta på bilder så ser du hur det kan se ut. Finns ett antal trådar här på MG om just detta. När du gjort dina ev. lagningar så kan du grunda med valfri primer/epoxiprimer men det kan vara så att vissa epoxiprimer inte går ihop med tidigare lager av bottenfärg, så måla inte på bottenfärgen med primer utan att testa först. Finns även olika typer/fabrikat av spärrgrund som gör att man kan måla över gammal bottenfärg med en ny typ av bottenfärg. //Pär Okej tusen tack! Då känns det ganska lugnt och tydligt vad att göra nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marjus 4 Postad 2 April En till fråga här med att lägga på epoxiprimer på dessa mindre ställen: jag kan inte riktigt vänta på att det ska bli stabilt 10+ . Är det jättedumt att göra det när det är lite kallare , tex pendlar runt 5 grader ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 57 Postad 3 April Bäst är att följa tillverkarens rekommendationer. Vissa säger 5 grader, andra 10 grader och det beror på att det inte är samma epoxi och härdare i produkterna. Eftersom lagningarna är så pass djupa hade jag skippat primern och köpt ett spackel. Är lagningarna inte så många eller så stora så räcker det kanske med en liten burk Plastic Padding Marine Epoxy, det spacklet kan användas från 5 grader. I sammanhanget finns en annan poäng med att spackla och det är att spacklet läggs på tjockt. Härdningen är exoterm (värmebildande) och ju tjockare lager man lägger på, desto mer värme bildas och det ger härdningen en hjälpande kick. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 81 Postad 3 April Räcker det med att härdningen kommer igång? Eller avstannar den om temperaturen sjunker under tillverkarens rekommendationer? Exempel: Tillverkaren skriver minst fem grader. Så då spacklar jag en dag när det är säg 8 grader. Men på natten sjunker det ner till noll grader. Avstannar härdningen då? Måste det vara över fem grader ända till det härdat klart ca en vecka senare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 57 Postad 3 April 49 minutes ago, Stormfocken said: Räcker det med att härdningen kommer igång? Eller avstannar den om temperaturen sjunker under tillverkarens rekommendationer? Exempel: Tillverkaren skriver minst fem grader. Så då spacklar jag en dag när det är säg 8 grader. Men på natten sjunker det ner till noll grader. Avstannar härdningen då? Måste det vara över fem grader ända till det härdat klart ca en vecka senare? Du vill att härdningen kommer så långt att epoxin är hård och torr och inte längre klibbig. Sen är det lugnt om härdningen tar en paus, den kommer igång igen när tempen stiger nästa dag. Kruxet är att då har de allra flesta aminerna i härdaren bundit till epoximolekylerna. Om epoxin fortfarande är klibbig finns fortfarande en hel del fria aminer och under en viss temp kan de inte binda till epoxin. Aminerna väntar då inte på epoxin utan kommer hitta på annat under natten - främst binda till koldioxid och skapa karbonatisering. Så nästa dag när epoxins aktivitet tilltar igen finns inte längre tillgängliga aminer i rätt mängd att binda till, de är så att säga förbrukade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser