Georg_Ohm 5 222 Postad 31 Mars Båten står på land, ”landströmmen” kopplades bort idag. Jag skulle förlita mig på solcellspanlerna, 2 x 100 watt framöver. Lågt stående sol mesta delen av dagen, parallellkopplade paneler ger mellan 7-8 volt, det blir ingen laddning. Så seriekopplar jag dom istället, nu vid 17- tiden blir det omkring 42 volt, och en laddning på 1-2 ampere, så jag parallellkopplar igen, 7,2 volt och ingen ström. Detta är då uppmätt innan eller då internt i MPPT-regulatorn med MT-5. Min NASA BM-1 batterimonitor ger ungefär samma värden, det skiljer någon tiondel bara. Solcellspanelerna är tvättade, kablarna kontrollerade, skruvterminaler är åtdragna, en del för tillfället oviktiga saker är bortkopplade. Batteribanken har belastats under dagen och hade enligt BM-1 90% kvar. Hur förklarar man detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 31 Mars (redigerade) Är parallellkopplingen korrekt utförd polaritetsmässigt? Alltså så simpelt, men jag måste fråga? Ohms lag har jag i o f s aldrig tvivlat på. Redigerad 31 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 31 Mars 24 minuter sedan skrev Hybro: Är parallellkopplingen korrekt utförd polaritetsmässigt. Alltså så simpelt, men jag måste fråga? + till - till + till -. Ja det är ju klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 31 Mars (redigerade) Ditt beskrivna problem, ingen laddning och låg spänning, uppstår väl vid din parallellkoppling av solcellerna eller? Redigerad 31 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 31 Mars (redigerade) Klura lite mer på detta med Ohms lag! Så kanske du kommer på samma tankar som mig. Jag tror nämligen att resistansen R är mycket låg i del av kretsen. Gissa vart? Resistansen som jag syftar på kan du dock inte mäta med Universalinstrument / multimeter. Bara beräkna. R= U/I Redigerad 31 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 1 April TS. Har Du kommit på något? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 1 April 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: + till - till + till -. Ja det är ju klart! Men det där är seriekoppling. @Hybro frågade ju om du var helt säker på att parallellkopplingen var ok utförd.... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad 1 April Det låter lite märkligt att du inte får hälften av 42 V när du parallellkopplar. Enligt den här trevliga bilden borde du få samma spänning för två parallellkopplade paneler som en panel. Du kan ju alltid kolla vad varje enskild panel ger för att se om de är ok. Att du sedan inte får någon laddning vid 7.2V är ju inte så konstigt eftersom DC/DC omvandlaren i en solregulator oftast är av Buck typ som kräver högre inspänning än utspänning. Men det jag tror jag du vet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 1 April (redigerade) Ingemar E, är inne på rätt spår, vad jag tror. Alltså ett litet misstag har begåtts. Nu får vi invänta herr Ohm. De är ju bäst att han själv kommer med lösningen, även om jag tror mig veta vad som haltar. Har ju lämnat vissa tillräckliga hintar, skulle jag tycka. Redigerad 1 April av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 1 April (redigerade) 1 timme sedan skrev anuba: Det låter lite märkligt att du inte får hälften av 42 V när du parallellkopplar. Enligt den här trevliga bilden borde du få samma spänning för två parallellkopplade paneler som en panel Om mina antaganden stämmer, så endera är det inte två exakt lika paneler som kopplats samman. Om det är det, så har troligen något hänt med den ena. - Ett tips kan vara att vända bort panelerna från solen, innan man löst felet. - Sågar ved... Återkommer senare. Om ingen annan listat ut lösningen. Redigerad 1 April av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 1 April (redigerade) Tråden blir lång.... Jag tror att TS kopplat solcellerna parallellt men inte kopplat solcellerna plus mot plus, respektive minus mot minus. Med andra ord så kortsluter panelerna mot varandra. Hade de varit exakt lika så hade spänningen blivit 0 Volt. Inte dryga 7 V, som nu. Nära nog max ström flyter mellan panelerna. Inget in i regulatorn. Kanhända har TS t o m nu även har fel polaritet in i regulatorn. Beror då på skillnader mellan panelerna, att en spänning på 7 V finns En mätning ger besked om detta. Så TS. Koppla loss båda solcellerna. Kontrollera polariteterna på båda kablarna från solcellerna innan du kopplar in PARALLELLT i regulatorn. Redigerad 1 April av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 303 Postad 1 April Vad händer om de har olika solbelysning? Men oavsett borde du se den spänning den med högst spänning ger för stunden.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 28 Postad 1 April Kan det vara ett avancerat aprilskämt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 1 April 56 minuter sedan skrev olag: Kan det vara ett avancerat aprilskämt? Möjligt men det postades 31:a mars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 1 April 23 minuter sedan skrev Eld-: Möjligt men det postades 31:a mars. Den där Ohm har väl alltid varit före sin tid? Eller är det så att han är ute i helt fel tid? 🫢 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 1 April 21 timmar sedan skrev Hybro: Ditt beskrivna problem, ingen laddning och låg spänning, uppstår väl vid din parallellkoppling av solcellerna eller? Ja precis. Kanske jag skev fel, men samma resultat med den ena, den andra eller båda parallellkopplade. 18 timmar sedan skrev Hybro: Klura lite mer på detta med Ohms lag! Så kanske du kommer på samma tankar som mig. Jag tror nämligen att resistansen R är mycket låg i del av kretsen. Gissa vart? Resistansen som jag syftar på kan du dock inte mäta med Universalinstrument / multimeter. Bara beräkna. R= U/I Jag har förlagt två av mina tre multimetrar… så jag förlitande mig på mätvärdena i de båda displayerna. Nej, mot mina egna principer så kopplade jag inte någon multimeter. Problemet är ju det att regulatorn inte startar på 7 volt, eller det är ju inget problem, det är ju så som det är. Det låter väl litet som Lennart Hellsings ”Trollkarlen från Indialand” där åtta blev nitton och nitton blev tjugotvå. 9 timmar sedan skrev IngemarE: Men det där är seriekoppling. @Hybro frågade ju om du var helt säker på att parallellkopplingen var ok utförd.... I serie funkar det men för låg spänning i singel eller dubbel parallell så regulatorn vaknar ju liksom inte. Parallellkoppling intakt som funkat i flera år. 8 timmar sedan skrev anuba: Det låter lite märkligt att du inte får hälften av 42 V när du parallellkopplar. Enligt den här trevliga bilden borde du få samma spänning för två parallellkopplade paneler som en panel. Du kan ju alltid kolla vad varje enskild panel ger för att se om de är ok. Att du sedan inte får någon laddning vid 7.2V är ju inte så konstigt eftersom DC/DC omvandlaren i en solregulator oftast är av Buck typ som kräver högre inspänning än utspänning. Men det jag tror jag du vet. Vad bra, jag slarvade väl med formuleringen, det var det jag menade att panelerna borde ju givit omkring 20 volt vardera. Javisst är det konstigt. Åtta blev nitton och nitton blev tjugotvå enligt visan… 7 timmar sedan skrev Hybro: Ingemar E, är inne på rätt spår, vad jag tror. Alltså ett litet misstag har begåtts. Nu får vi invänta herr Ohm. De är ju bäst att han själv kommer med lösningen, även om jag tror mig veta vad som haltar. Har ju lämnat vissa tillräckliga hintar, skulle jag tycka. Misstaget var väl att inte mäta med multimeter direkt på varje panel. Jo, strömmen räcker nu inte heller till. 7 timmar sedan skrev Hybro: Om mina antaganden stämmer, så endera är det inte två exakt lika paneler som kopplats samman. Om det är det, så har troligen något hänt med den ena. - Ett tips kan vara att vända bort panelerna från solen, innan man löst felet. - Sågar ved... Återkommer senare. Om ingen annan listat ut lösningen. Panelerna är fastskruvade, men regulatorn har startats om, solen har gott i moln. Panelerna är exakt likadana, inköpta samtidigt och har lika många drifttimmar. Jag har startat om regulatorn genom att både koppla bort batteriplus samt brutit ingående från panelerna. 5 timmar sedan skrev Hybro: Tråden blir lång.... Jag tror att TS kopplat solcellerna parallellt men inte kopplat solcellerna plus mot plus, respektive minus mot minus. Med andra ord så kortsluter panelerna mot varandra. Hade de varit exakt lika så hade spänningen blivit 0 Volt. Inte dryga 7 V, som nu. Nära nog max ström flyter mellan panelerna. Inget in i regulatorn. Kanhända har TS t o m nu även har fel polaritet in i regulatorn. Beror då på skillnader mellan panelerna, att en spänning på 7 V finns En mätning ger besked om detta. Så TS. Koppla loss båda solcellerna. Kontrollera polariteterna på båda kablarna från solcellerna innan du kopplar in PARALLELLT i regulatorn. Nej, det går inte att koppla fel, MC4 kontaktdon. Ja det är precis så jag har kopplat. Tråden blir längre då jag citerar er…. 2 timmar sedan skrev Dava: Vad händer om de har olika solbelysning? Men oavsett borde du se den spänning den med högst spänning ger för stunden.. Jag mätte bara på eftermiddagen, och mitt på dagen är det en jämn halvskugga, men ingen direkt skugga över någon av panelerna. Så jag vet ju inte… men det blir aldrig riktigt jättebra instrålning där båten nu står på land… eller det är ett ”fönster” mellan 16-17, sommartid, då solen kan kina in emellan två byggnader, men då står solen istället rätt så lågt, så jag förväntar mig inga jättebra mätvärden, men det har funkat förr om åren. 50 minuter sedan skrev olag: Kan det vara ett avancerat aprilskämt? Nej! Det gick upp för mig idag att det är första april. Grejen är den att parallellkopplingen var obruten sedan förra säsongen, jag hade kopplat bort regulatorn från batteriplus när jag lade på presseningen i höstas, och kopplade in den igen när jag rev av presseningen häromveckan, men då kollade jag inte om det funkade, eller BM-1 visade att batteribanken var fulladdad eftersom batteriladdarna hade varit igång under natten. Kommande vecka skall jag ägna mig åt andra saker på annan ort, men efter hemkomsten skall jag mäta mer ordentligt, på varje panel, och på inkommande terminaler på regulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 1 April Börja om från början.... Börja om på nytt.... Koppla in bara endast en panel åt gången. Är nog enklast att komma underfund med vad som felar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 1 April 47 minuter sedan skrev Hybro: Börja om från början.... Börja om på nytt.... Koppla in bara endast en panel åt gången. Är nog enklast att komma underfund med vad som felar. Jo, men det har jag ju gjort. Dom ger samma låga spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad tisdag kl 10:06 Utan att ha åtgärdat någonting, så funkar det som det skall. Men om spänningen är låg från panelerna går regulatorn in i någon slags vilofas, jag kan inte finna något i instruktionsboken om det, men jag har nu observerat det vid två tillfällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad tisdag kl 13:42 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Utan att ha åtgärdat någonting, så funkar det som det skall. Men om spänningen är låg från panelerna går regulatorn in i någon slags vilofas, jag kan inte finna något i instruktionsboken om det, men jag har nu observerat det vid två tillfällen. Att regulatorn går ner i ”vilofas” vid låg spänning från panelerna är ju inte så konstigt. De flesta regulatorer behöver 3-5V högre spänning från panelerna än vad batteriet har för att kicka igång laddningen. Orsaken är att så fort regulatorn börjar ladda så sänks spänningen i den och för att inte den ska köra en massa start/stopp krävs en viss marginal i spänningen. Men det visste du säkert redan 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser