KlasG 34 Postad 28 Mars Vill bara dela med mig av en fantastisk upptäckt vi gjorde förra säsongen. Sambon/barnen hatar spindlar, har provat en hel del olika produkter, till slut hittade jag den. Myrr spray. Provade både hemma på huset och i båtarna. Var tillochmed så pass noggrann att jag lämnade en lampa i takfoten och halva badbryggan obehandlad bara för att kolla om det var någon skillnad. Det var skillnad. Spindlarna hoppar bokstavligen i sjön när man sprayar under relingslisten. Och dem kommer inte tillbaka. Effektiv i fyra veckor, ännu länge om det är på ett regnfritt ställe. Underbart att slippa all spindelskit/spindelnät/spindlar. Hade inte ens spindelnät i mantågen. Trevlig båtsommar på er alla. 4 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 28 Mars (redigerade) Frågar åt en kompis. Blir det regn hela sommaren om man sprayar bort alla spindlar? Redigerad 28 Mars av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 34 Postad 28 Mars Det är en risk jag (frugan) är villig att ta 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 83 Postad 28 Mars Det är underligt med spindlarna. Vad ska de på båtar att göra!? Om jag vore en spindel skulle jag svårligen kunna tänka mig en sämre plats att bo på än en båt. -blött -människor som stör och river sönder mina nät hela tiden. -ont om mat i form av flugor och andra kryp Vad är det som lockar? Fukt och mörker kanske. Men de är ju på däck, där är det vare sig mörkt eller fuktigt. Jag hittar aldrig några nät nere i båten, bara på däck efter längre finväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 950 Postad 29 Mars 20 timmar sedan skrev KlasG: Vill bara dela med mig av en fantastisk upptäckt vi gjorde förra säsongen. Sambon/barnen hatar spindlar, har provat en hel del olika produkter, till slut hittade jag den. Myrr spray. Provade både hemma på huset och i båtarna. Var tillochmed så pass noggrann att jag lämnade en lampa i takfoten och halva badbryggan obehandlad bara för att kolla om det var någon skillnad. Det var skillnad. Spindlarna hoppar bokstavligen i sjön när man sprayar under relingslisten. Och dem kommer inte tillbaka. Effektiv i fyra veckor, ännu länge om det är på ett regnfritt ställe. Underbart att slippa all spindelskit/spindelnät/spindlar. Hade inte ens spindelnät i mantågen. Trevlig båtsommar på er alla. Gjorde test med detta, se tråden. https://www.maringuiden.se/forum/topic/103461-spindlar/?tab=comments#comment-792704 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 34 Postad 29 Mars 2 timmar sedan skrev patrikflink: Gjorde test med detta, se tråden. https://www.maringuiden.se/forum/topic/103461-spindlar/?tab=comments#comment-792704 Ok. Sökte ändå på forumet innan jag postade, scrollade inte tillräckligt långt 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 950 Postad 29 Mars 16 minuter sedan skrev KlasG: Ok. Sökte ändå på forumet innan jag postade, scrollade inte tillräckligt långt 😀 Att det fungerar är grymt. Men var intresserad av om det förstör något, typ kapell osv. Vi huserar dom flesta mellan kapellet och bågarna. Sen bor det alltid några mellan fendrar och hållare. Men bra att du lyfter mirakelkur mot spindlar (är inte rädd för dom, men dom lämnar avföring som bränner fast i gelcoaten och på dynorna). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 34 Postad 29 Mars 15 minuter sedan skrev patrikflink: Att det fungerar är grymt. Men var intresserad av om det förstör något, typ kapell osv. Vi huserar dom flesta mellan kapellet och bågarna. Sen bor det alltid några mellan fendrar och hållare. Men bra att du lyfter mirakelkur mot spindlar (är inte rädd för dom, men dom lämnar avföring som bränner fast i gelcoaten och på dynorna). Jag har sprayat på kapell/trä/gelcoat, ser inga som helst spår av medlet. Inte heller på vårt svarta hus syns spår (oljefärg på trä) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 29 Mars Detta måste jag testa, ska spraya under takskägget på huset där det bor flera hundra edderkoppar som skitar ner. OT: Kan undra om det funkar mot fästingar också? Detta j...a otyg som bara blir fler och fler, trodde de skulle minska lite i antal efter finbulvintern men icke sa Nicke. Men det lär ju gå åt en hel del om jag ska spraya hela tomten med Myrr. Man kan ju undra varför de ökar i antal, när vi var små på 1960-talet blev vi varnade för fästingar men ingen fick några fästingar. Katterna fick inga fästingar... Jag fick min första någon gång i slutet av 1980-talet men katterna hade inga större mängder. Kraftig ökning en bit in på 2000-talet och sedan 2010 har det fullkomligt exploderat... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser