Jens_Sthlm 33 Postad 16 Mars Jag har tagit bort all gammal bottenfärg med lefant paintremover. Jag kommer att stryka på ett lager Hempels´s Converstion Primer och därefter hempels hempaspeed tf. Hur rengör jag botten på rester av paintremovern? Räcker det att spola med högtryckstvätten eller måste hela botten tvättas med typ aceton för att få bort alla rester innan jag går på med epoxigrunden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 460 Postad 16 Mars 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har tagit bort all gammal bottenfärg med lefant paintremover. Jag kommer att stryka på ett lager Hempels´s Converstion Primer och därefter hempels hempaspeed tf. Hur rengör jag botten på rester av paintremovern? Räcker det att spola med högtryckstvätten eller måste hela botten tvättas med typ aceton för att få bort alla rester innan jag går på med epoxigrunden? Jag har provar två olika färgborttagningmedel vid två tillfällen, på två olika båtar, och det funkade lika dåligt båda gångerna, så jag skulle rekommendera Skrapning och slipningg alla dagar i veckan. Tittar man på den nedanstårnde filmen så verkar ju lefants färgborttagning suverän. Men jag antar att dom målade bottenfärgen på en nyvaxad botten innan dom skrapade bort den med en spacklespade iom. att färgen försvinner sådär lätt, och hade förmodligen lika väl spolat bort den med högtrycktvätt. För släppte inte färgen i princip alla någon av de två gångerna med färgborttagningsmeden, det var bara ett jäkla kladdande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 57 Postad 16 Mars Lösningsmedel är bra för att ta det sista men är det för mkt smuts på skrovet kommer du bara smeta runt smutsen om du går på med aceton. Köp Hempels Pre-Clean eller annan starkt avfettande grovrengöring. Spola av skrovet med vatten. Borsta sedan med cleanern, gärna med ljummet vatten om du har tillgång till det. Spola av igen. Låt torka. Blev det inte rent kör du ett varv till. När skrovet redan är rent kan du gå ett varv med lösningsmedel för att fånga upp ev feta rester inför målningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 754 Postad 16 Mars 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har tagit bort all gammal bottenfärg med lefant paintremover. Jag kommer att stryka på ett lager Hempels´s Converstion Primer och därefter hempels hempaspeed tf. Hur rengör jag botten på rester av paintremovern? Räcker det att spola med högtryckstvätten eller måste hela botten tvättas med typ aceton för att få bort alla rester innan jag går på med epoxigrunden? Så här står det i bruksanvisningen på Lefants hemsida: Länk till sidan: https://www.lefant.se/produkter/lefant-paint-remover/ Hempels hemsida, Hempaspeed TF och Conversion Primer: https://www.hempel.com/all-products/hempaspeed-tf-77222 https://www.hempel.com/all-products/hempels-conversion-primer-45441 Klicka på "Product Data Sheet" och välj språk och ladda ner. Läs noga innan du använder produkterna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 33 Postad 16 Mars 6 timmar sedan skrev No_jah: Jag har provar två olika färgborttagningmedel vid två tillfällen, på två olika båtar, och det funkade lika dåligt båda gångerna, så jag skulle rekommendera Skrapning och slipningg alla dagar i veckan. Tittar man på den nedanstårnde filmen så verkar ju lefants färgborttagning suverän. Men jag antar att dom målade bottenfärgen på en nyvaxad botten innan dom skrapade bort den med en spacklespade iom. att färgen försvinner sådär lätt, och hade förmodligen lika väl spolat bort den med högtrycktvätt. För släppte inte färgen i princip alla någon av de två gångerna med färgborttagningsmeden, det var bara ett jäkla kladdande. För min del fungerade det ypperligt med paint remover. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 33 Postad 16 Mars 5 timmar sedan skrev Virvelvind: Lösningsmedel är bra för att ta det sista men är det för mkt smuts på skrovet kommer du bara smeta runt smutsen om du går på med aceton. Köp Hempels Pre-Clean eller annan starkt avfettande grovrengöring. Spola av skrovet med vatten. Borsta sedan med cleanern, gärna med ljummet vatten om du har tillgång till det. Spola av igen. Låt torka. Blev det inte rent kör du ett varv till. När skrovet redan är rent kan du gå ett varv med lösningsmedel för att fånga upp ev feta rester inför målningen. Låter rimligt, det kör jag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 460 Postad 17 Mars 11 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: För min del fungerade det ypperligt med paint remover. Då får jag gratulera, men jag antar att hur väl man lyckas med kemisk färgborttagning till stor del beror på hu många lager bottenfärg man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 754 Postad 17 Mars (redigerade) Gällande rengöringsmedel så har det nog inte någon större betydelse om man använder Hempel eller någon annan tillverkares rengöringsmedel för båt, det går lika bra med t.ex. Cillit Bang Kitchen Degreaser (grön flaska) eller något annat liknande alkaliskt avfettande rengöringsmedel. Gäller bara att skölja med rent vatten efter tvätt. Lägg på med biltvättsvamp, låt verka någon minut och tvätta med rent vatten och ren svamp. Finns ett jättebra rengöringsmedel/avfettning som heter Alfanol HD Grön men finns tyvärr bara i 5 eller 25 L förpackningar samt fat och 1m3. Jag har själv använt detta i många, många år och det löser upp gammal intorkad smuts, sot, fett mm. tar t.o.m. intorkade rester av fiskrens. Utmärkt att rengöra maskinrum, kölskarpen (ösena som det heter i Skåne) där det brukar vara grisigt. Det enda man ska passa sig för gällande Alfanol HD grön är på att låta medlet sitta kvar en stund i direkt solljus så det torkar in, gelcoaten kan bli matt och kritas lite. Gör inte för stora ytor i taget... Obehandlad eller eloxerad/anodiserad aluminium är känsligt för Alfanol HD Grön! Skall spädas med vatten till brukslösning, läs anvisningarna! Alfanol HD Grön finns i butiker och online. https://www.clemondo.se/product/6018-alfanol-hd-gron I länken ovan finns instruktioner, produktblad och säkerhetsdatablad. På båtar med smutsrand brukar jag spraya i en fuktig svamp och lägga på, vänta några minuter och sedan rent vatten och en ren svamp, alternativt spola av med högtryck. Gör om behandlingen vid behov. Är smutsranden ingrodd får man gå på med rubbing, polermedel eller s.k. "Super Wash" som är biltvättmedel som innehåller lite rubbing/polermedel. Skyddshandskar är ett måste när man använder alkaliska rengöringsmedel. Duger gott med vanliga diskhandskar eller kemikalietåliga engångs... //Pär Redigerad 17 Mars av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 991 Postad 18 Mars (redigerade) 2026-03-17 vid 10:15 skrev Mercury_44XS: Finns ett jättebra rengöringsmedel/avfettning som heter Alfanol HD Grön Vilken alkalisk avfettning som helst funkar väl? Redigerad 18 Mars av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 754 Postad 19 Mars 12 timmar sedan skrev Kane: Vilken alkalisk avfettning som helst funkar väl? 2026-03-17 vid 10:15 skrev Mercury_44XS: Gällande rengöringsmedel så har det nog inte någon större betydelse om man använder Hempel eller någon annan tillverkares rengöringsmedel för båt, det går lika bra med t.ex. Cillit Bang Kitchen Degreaser (grön flaska) eller något annat liknande alkaliskt avfettande rengöringsmedel. Gäller bara att skölja med rent vatten efter tvätt. Lägg på med biltvättsvamp, låt verka någon minut och tvätta med rent vatten och ren svamp. Men Alfanol HD Grön är bäst😉 Har själv använt det sedan slutet av 1980-talet eller början på 1990-talet, har provat andra men alltid återvänt till detta helt suveräna rengörings-/avfettningsmedel. Det finns säkert något som är lika bra men det gäller bara att hitta det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser