GTI 38 Postad onsdag kl 20:55 (redigerade) Funderar på att fixa till lite på min Monsun bla ett nytt storsegel, bor i Malmö o har båten i Limhamn och kan tänka mig en lokal leverantör. Båten fr 1977 och lite under-riggad så jag behöver inget racingsegel utan crusing för det mesta, vilken kvalitet är bäst för ändamålet, kan tänka mig lägga en peng på det, men inte ngt värstingsegel. Vad borde jag välja? Nummer två. Monsunen byggdes med rullbom men min är fast numera och jag har lazyjack/bag men inte rodkick (seglar singel) och vill gärna slippa hålla på att mecka med dirken vid segelsättningen (fall på masten). Bommen vickar lite (efter rullsegeltiden) så kan man låsa den och montera en kick, eller är det ett jobb för en proffs-riggare? Tyck till önskar en sundetseglare Redigerad onsdag kl 20:56 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 486 Postad torsdag kl 08:28 (redigerade) Det finns väl två segelmakare på Limhamn, Sydsegel och Gransegel. https://www.sydsegel.se/segel.html https://www.gransegel.se Har du kollat med dom? Finns visst någon på Råå också om du vill åka en bit, kolla på Hitta eller Eniro. //Pär Redigerad torsdag kl 08:46 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 386 Postad torsdag kl 13:51 Du talar lite emot dig själv, å ena sidan är det mest cruising och inte så noga med fart, å andra sidan är båten lite underriggad. Hur seglar du; är det i sol och medvind, eller är det i alla väder och mycket? Kryssar du eller startar du motorn vid motvind? Är det långa sträckor längs kusten med sikte på långsegling, eller är det enstaka helger? Osv. Material har lite olika egenskaper. Till en Monsun behöver det inte vara fel med dacronduk, speciellt inte om du väljer en bättre. Jag valde laminat från Boding i mitt storsegel, tycker det funkar bra, men det beror ju lite på vad man vill ha. Laminatet är formstabilare, men kanske inte riktigt lika slitstarkt. Beroende på hur händig du är så kan du montera en rodkick eller inte. Det är inte jättesvårt. Skaffa eller låna en bra popnittång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 908 Postad torsdag kl 15:53 Vi har i stort sett samma segelytor på vår Comfort 32 (som bara är 31 fot) som du har. När vi köpte segel 2012 så pratade vi med många segelmakare på båtmässan, då var nästan alla på plats. Det slutade med en stor i en bra dacron-duk (300 g/m2) och en 110 % genua i lite kraftigare laminat för att vi skulle kunna segla genuan delvis inrullad i hårt väder utan att förstöra den (så mycket). Den högsmala storen på en mastheadriggad båt tar inte så mycket stryk, troligen skadas den mera av att beslås på bommen än av att seglas. Väldigt lätthanterligt med dacron jämfört med laminat tycker jag och utan risk att seglet ska bli direkt förstörd av veck. Vi seglar rätt mycket tycker vi (50 dagar per säsong) och gärna i hårt väder oavsett varifrån det blåser och vart vi ska. Det blir kanske 500 M per år i snitt, så sammanlagt 7 000 M hittills. Det har funkat bra och nu i höstas lämnade vi in seglen för översyn och segelmakarens bedömning var att seglen fortfarande var i helt okej form och att de säkert har tre år kvar efter lite småreparationer på runt 5 000:- kr, kanske fem år. Det trista är att segel är dyrt, du får nog räkna med minst 30 000:- kr för en stor i dacron och 40 000:- kr för en genua i laminat om du beställer för att använda sommaren 2026. Om du däremot beställer till sommaren 2027 kan du nog få 25 - 30 % rabatt. Rodkick Det går säkert att stabilisera bommen och en rodkick är inte svårt att montera. Lägg upp några bilder på hur bommen ser ut och hur den är fäst i masten så får du säkert några bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad fredag kl 10:21 Tack för input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser