Gå till innehåll
söndag 25 januari 2026
christian_boat

Kapellmakare i Sverige – mina personliga erfarenheter efter många år med båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tänkte dela med mig av mina personliga erfarenheter, inte som reklam utan som hjälp till andra båtägare som står inför samma val som jag själv har gjort många gånger.

Under åren har jag köpt, ägt och sålt flera olika båtar, både segelbåtar och motorbåtar. I samband med det har jag haft behov av nya kapell, reparationer, förstärkningar och omklädsel av dynor. Jag har därför anlitat och haft kontakt med flera olika kapellmakare runt om i Sverige, i olika prisklasser och med olika arbetssätt.

Det här är alltså mina egna rekommendationer, baserade på hur kapellen faktiskt har fungerat över tid – inte bara hur de såg ut när de var nya.

Några saker jag har lärt mig som båtägare

Efter många säsonger på sjön, särskilt på västkusten, har jag insett att:

• Ett kapell kan se bra ut första året men ändå hålla dåligt över tid
  • Materialval, tråd och förstärkningar är viktigare än man tror
  • Reparation och omsömnad i tid kan förlänga livslängden flera år
  • Passform är avgörande, små detaljer gör stor skillnad i vind och regn

Det är också stor skillnad på kapell som är snabbt producerade och kapell som är hantverksmässigt genomtänkta.

Min starkaste rekommendation efter allt jag testat

Top 1, starkaste rekommendationen är Marstrands Marintextil AB - Båtkapell, Båtdynor och Kapelltvätt

Av alla kapellmakare jag haft erfarenhet av är Marstrands Marintextil den som konsekvent levererat bäst helhet, särskilt för västkustens tuffa förhållanden.

Det jag personligen uppskattar är:

• Mycket bra passform, även efter flera säsonger
  • Rätt material för salt, UV och väder
  • Tydligt fokus på förstärkningar där kapell faktiskt slits
  • Väldigt hög kompetens inom kapelltvätt & impregnering, reparation, omsömnad och båtdynor
  • CAD Bild Design
  • Garanti, erbjuder även montering och leverans.

Det här är kapell som inte bara ser bra ut när de är nya, utan som fungerar i verkligheten över tid. För mig har det varit den tryggaste lösningen när jag vill slippa göra om samma jobb igen efter några år. Utöver båtkapell arbetar de även med båtdynor och kapelltvätt. Jag har själv gjort fem kapelltvättar med impregnering hos dem och har alltid fått tydlig och kunnig rådgivning. Kontakten har skett via deras kundtjänst genom chatt och mejl, och jag har även varit på plats i deras verkstad flera gånger. Det som verkligen sticker ut är att verksamheten drivs av endast far och son. Sonen, som är 18 år gammal, hanterar hela kundflödet på ett mycket professionellt sätt, från mejl, offert och faktura till betalning, beställning, tidsplanering, leverans och löpande rådgivning. Det skapar en stor trygghet som kund. Samtidigt är det Warujan, fadern, som är den tekniska experten och kapellmakaren bakom hantverket. När jag hämtade upp mitt kapell fick jag personlig genomgång och rådgivning direkt i verkstaden. Han förklarade hur olika kapellvävar och material fungerar i praktiken, vilka skillnader som finns och vad som passar bäst beroende på användning och klimat. Det gjorde att jag verkligen förstod vad jag ska titta efter när jag väljer kapellmakare och material, rekommenderar dem starkt men jag har sjukt många andra kapellmakare som är också bra, som jag har haft nytta till med mina andra båtar också!

Andra bra kapellmakare jag också haft eller sett goda erfarenheter av

Jag vill vara tydlig med att det finns flera duktiga kapellmakare i Sverige, och beroende på var man bor och vad man behöver kan dessa också vara bra alternativ:

• Eliassons Kapell & Segel https://www.eliassons.com/ - bra kvalité
  • Kapellmakare Stockholm https://kapellmakarestockholm.se/  - Mycket fint. Det var dock lite svårt att i förväg veta hur mitt kapell skulle se ut, så där fick jag verkligen lita på deras erfarenhet. Jag hade ingen aning om hur kapellet skulle se ut i slutändan, eftersom det inte fanns några bilder eller designreferenser på nätet. Priset var däremot bra.
  • Henricssons Båtkapell - https://www.henricssonsbatkapell.se/, Kommunikationen och leveranstiden var tyvärr inte den bästa, men kvaliteten var mycket bra. Priset var dock något högt.
  • CT Kapell https://www.ctkapell.se/ - Det var dyrt, men leveranstiden var okej. Jag gjorde även en kapellreparation hos dem, men fick be dem sy om förstärkningen två gånger eftersom den inte var lika stark som hos de andra.
  • Mekroth Marin https://www.mekroth.se/ - bra!
  • Ateljé Återbruk https://www.ateljeaterbruk.se/kapellmakare/ - Bra kvalitet, men kommunikationen var svår.

De här företagen är seriösa aktörer, men min upplevelse är att det är stor skillnad i långsiktig hållbarhet, särskilt i tuffare klimat.

Ett tips till dig som båtägare

Titta inte bara på pris eller hur kapellet ser ut vid leverans.
Ställ frågor om:

• material
  • tråd
  • förstärkningar
  • möjlighet till reparation och framtida service

Ett bra kapell ska fungera lika bra en blåsig höstdag som en fin sommardag.

Detta är sista grejen som jag vill skriva och hjälpa er, det är inte bara för att marknadsföra någon, har haft båtar i 25-40 år, jag lever drömmen med att åka båt och få fixa båtar med reparaerar och har inga erfarenhet från början med kapell, för att jag köpte bara direkt ett kapell som jag trodde att det skulle vara med mig i många år men visste inte vad som är viktigt att deta från första gången, så hoppas detta hjälper er, kan hälpåa

Redigerad av christian_boat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har nyligen sytt om sömmarna och bytt rutor på vår 14 säsonger gamla sprayhood, det är den första reparationen.

Jag vill inte rekommendera den kapellmakare som sytt sprayhooden eftersom kapellmakeriet har bytt ägare, men jag kan konstatera att väven Markilux Sunvas, som var en matt väv i spinnfärgad akryl med vattentät insida av polyuretan, har hållit bra.

Vi har inte gjort något annat än att lägga den i blöt i ljummet vatten inför varje rötmånad och den är aldrig impregnerad, håller tätt ändå.

Markilux Sunvas finns inte längre, så vilken väv anses bra och kanske bäst idag?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter, så ta det för vad det är, en båtägare som har hunnit göra både rätt och fel genom åren.

Jag har haft båt väldigt länge, både segelbåtar och motorbåtar, och under den tiden har jag varit i kontakt med många kapellmakare och testat olika kapellvävar. Det tog ganska många år innan jag själv förstod vad som faktiskt spelar roll, och det är just därför jag skriver detta, jag hade velat veta allt det här mycket tidigare.

Det som gjort störst skillnad för mig är rådgivningen. Inte att någon bara säger “den här väven är bra”, utan att någon faktiskt förklarar varför, och hur den funkar i verkligheten.

Där måste jag säga att Marstrands Marintextil AB har varit överlägset bäst i mitt fall.

Jag har varit i deras verkstad flera gånger, gjort kapelltvätt, impregnering, reparationer och även nya kapell och varje gång har jag fått prata igenom allt i lugn och ro.

De förklarar saker på ett sätt som gör att man faktiskt fattar, även om man inte kan något om kapell från början. Hur olika vävar beter sig, vad som passar om man kör mycket, vad som slits snabbast, och vad som är värt att lägga lite extra pengar på och vad som inte är det.

Jag har själv två kapell sydda i Marintextil Storm Plus, bland annat till en Flipper 760, och helt ärligt är det det bästa materialet jag haft.

Det är tjockt och rejält, men ändå väldigt lätt att hantera. Man kan vika ihop kapellet utan att det blir stelt eller får vita märken, vilket jag haft problem med på andra material tidigare. Det är svårt att beskriva exakt, men i vardagen märker man skillnaden direkt.

Jag har även haft bra erfarenheter av Sauleda Sea Force och Swela Ocean, som också är riktigt bra vävar. Sunbrella är absolut bra och välkänd, men om jag ska vara helt ärlig så är den inte min personliga favorit längre, mest för att den kan bli lite stelare i hantering. Smaksak, såklart, men det är min upplevelse.

En grej jag verkligen uppskattar med Marstrands Marintextil är att de inte försöker sälja på en något i onödan. Ibland har jag fått rådet att reparera i stället för att göra nytt, ibland tvärtom. Det känns ärligt.

För den som vill kika själv:

Hemsida: Båtkapell, Båtdynor, Kapelltvätt på västkusten – Marstrands Marintextil

Kontakta dem här så svarar dem inom 48 timmar, för snabba svar så kan du skicka genom deras kundtjänst: https://www.marintextil.com/kontakta-oss/

Jag hörde även nyligen från ägaren att de håller på att lägga upp mer tyg, material och produkter direkt på hemsidan, så det ska tydligen bli möjligt att kunna köpa och beställa mer direkt framöver. Det tycker jag är ett stort plus, för att jag behöver beställa typ YKK Dragkedjor direkt så jag kan hämta den från dem direkt eller ta emot genom frakt. Ni vet själv hur det är under sommaren, det blir alltid nånting som dyker upp.

Jag vill samtidigt säga att det finns fler duktiga kapellmakare i Sverige.
Jag har till exempel haft bra erfarenheter av Blue Ocean Båtkapell, som också levererar bra kvalitet, beroende på behov. Materialet hos dem är Sunbrella. Jag kan starkt rekommendera dem också, snabb service och priset var bra. Vid sådan tillfällen tänker jag inte på priset så mycket, jag vill att det ska hålla länge så jag tjänar på pengar istället, långsiktigt.

Jag säger inte att det bara finns ett bra val i Sverige, men om jag ska rekommendera någon baserat på egen erfarenhet, lång användning och bra dialog, så är Marstrands Marintextil det företag jag haft mest nytta av genom åren.

Hoppas detta hjälper dig @Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ni som har lång ergarenhet av kapell, hur länge brukar era hålla innan det är dags att byta. Förstår att man kan behöva byta fönster, dragkedjor elker sy om sömmar, men tänker mer när ger ni upp och beställer helt nytt?

Det är ju en stor investering och då undrar jag om någon grov riktlinje för avskrivning? Typ ett medelvärde, för jsg gissar spannet kan vara rätt stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan svara hur jag brukar tänka efter många år med båt och kapell.

Om kapellet är gjort i bra väv och har varit hyfsat skött, tycker jag ofta att själva ”stommen” kan hålla länge, ofta runt 10–15 år, ibland mer. Det är nästan alltid detaljerna som ger sig först framför allt sömmar, dragkedjor och fönster. De går i många fall att byta eller sy om utan att hela kapellet är slut.

Jag brukar däremot ge upp och beställa helt nytt när flera problem uppstår samtidigt. Till exempel när väven har blivit trött (tunn, slapp och tappar form) och omsömnad inte längre hjälper, när kapellet börjar läcka i själva väven och inte bara i sömmarna, eller när fönstren är dåliga samtidigt som resten av kapellet också är på väg. Då blir det ofta till slut ”lapp på lapp”, och reparationerna börjar närma sig kostnaden för ett nytt kapell.

Som en grov riktlinje har jag upplevt att 8–12 år är ganska vanligt innan man behöver göra större åtgärder som nya rutor, dragkedjor eller omsömnad. Med bra väv och rätt skötsel kan man ofta komma upp i 12–18 år, medan dålig väv, hård användning eller utebliven skötsel kan göra att ett kapell bara håller 5–8 år.

Hur länge ett kapell håller beror också mycket på hur båten står (ute eller inne), om kapellet ligger uppspänt hela tiden, hur mycket sol, vind och salt det utsätts för och om man tvättar och impregnerar ibland.

En sak som enligt min erfarenhet gör stor skillnad för livslängden är hur man sköter kapellet mellan säsongerna. Jag brukar med jämna mellanrum lägga kapellet i ljummet till varmt vatten, cirka 35–40 grader, och låta det ligga i några timmar. Det löser upp salt och smuts, vilket är extra viktigt för oss som kör båt på västkusten.

Efter blötläggningen brukar jag:

skölja noggrant med rent vatten

borsta försiktigt med mjuk borste eller svamp där det behövs

ibland använda ett milt kapelltvättmedel, men aldrig stark kemi

Jag undviker helt högtryckstvätt, tvättmaskin och starka rengöringsmedel, eftersom de sliter hårt på både väv och sömmar.

När kapellet har torkat helt impregnerar jag igen, oftast vartannat eller vart tredje år, beroende på hur mycket kapellet används.

Så tillslut skulle jag säga att en rimlig avskrivning för ett kapell är runt 10–15 år. Med rätt material, regelbunden skötsel och åtgärder i tid kan det absolut hålla längre och det är ofta de små insatserna som gör den stora skillnaden över tid.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det är ju en stor investering och då undrar jag om någon grov riktlinje för avskrivning? Typ ett medelvärde, för jsg gissar spannet kan vara rätt stort.

Jag skulle sätta avskrivningstiden till 10 år och håller det längre med enklare/billigare reparationer så skulle jag se det som bonus. Bättre att bli glad om kapellet håller några år längre än avskrivningstiden än att bli olycklig när motsatsen inträffa.

Våra segelkapell och vår sprayhood har klarat 14 säsonger utan reparationer (utom dragkedjorna som jag sydde fast själv för ett par år sedan), men nu var det nödvändigt att lämna in dem för rutbyte och översyn av ett antal sömmar för ett par tusenlappar.

Jag räknar med att dessa tusenlappar ska förlänga livslängden med tre säsonger, så 700:- kronor per år. Kanske håller det längre, eller kortare för att vävven blir för dålig. UV-skyddet blir ju sämre och sämre.

Priset för motsvarande nytt är väl idag ungefär 30 000:- kronor och om det håller i 15 år blir det 2 000:- kr/år, men jag skulle nog ändå räkna med 10 års avskrivningstid, dvs. 3 000:- kr/år.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Avskrivning är väl fel uttryck?

Kanske, men det jag syftar på är förväntad livslängd och det fick jag svar på😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...