Jens_Sthlm 27 Postad 8 December Jag vill lägga igen några skruvhål med biltemas glasfiberspackel Artnr. 36-0188, korttrådigt. Det står inget om lägsta tempratur vid applicering. Båten står ute och jag har inte möjlighet att köra någon värmare. Det är runt 7 grader kommande dygn. Kan jag köra med max dosering härdare eller kommer det bli en dålig lagning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 8 December Det behöver minst vara +15 och helst runt +20 grader för att vanlig polyester skall härda normalt och glasfiberspackel är polyesterbaserat. Försöker man påskynda härdning med ökad mängd härdare så blir det också fel, det härdar för snabbt och blir grynigt och ömtåligt. Kollade lite snabbt på Plastic Paddings hemsida och där står det minsta rek. temperatur är +20 grader. Bättre att vänta till våren då temperaturen är över +15 grader och inte ta för mycket härdare. Är det över eller under vattenlinjen? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 8 December 17 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Det behöver minst vara +15 och helst runt +20 grader för att vanlig polyester skall härda normalt och glasfiberspackel är polyesterbaserat. Försöker man påskynda härdning med ökad mängd härdare så blir det också fel, det härdar för snabbt och blir grynigt och ömtåligt. Kollade lite snabbt på Plastic Paddings hemsida och där står det minsta rek. temperatur är +20 grader. Bättre att vänta till våren då temperaturen är över +15 grader och inte ta för mycket härdare. Är det över eller under vattenlinjen? //Pär Tack för svar. Det är ovanför vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 8 December Är det inga jättehål hade jag enbart lagat med gelcoatspackel, finns i små förpackningar, gäller samma temperaturområde där och sen får man en lagning som syns mindre eller blir helt osynlig. Men som sagt det beror ju på hålens storlek... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 68 Postad 9 December jag och många jag känner, även yrkesmän har plastat i minus utan problem..bara det är torrt. plastade ett roder i trä i 10 minus för 20 år sen. ser lika bra ut idag. fast mercury har en bättre idé. om hålen är små 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 875 Postad 9 December (redigerade) 3 timmar sedan skrev Zaphir: jag och många jag känner, även yrkesmän har plastat i minus utan problem..bara det är torrt. plastade ett roder i trä i 10 minus för 20 år sen. ser lika bra ut idag. Säger inte att det inte går, men det är inte lätt att få härdningen att komma igång när det är kallt. Fast har den väl kommit igång så självuppvärmer sedan polyestern sig så härdningen nog blir ok även i kyla. Själv sätter jag gränsen för att plasta/spackla polyester vid +10-12°C och då med max mängd härdare (men inte mer). Hade jag varit TS skulle jag väntat ut vädret och inte chansat, om det nu inte går att arrangera en tillfällig uppvärmning av lagningsstället. När det sedan gäller valet av spackel håller jag med @Mercury_44XS att enbart gelcoatspackel är smidigare om hålen är mycket små. Men är de kanske 8-10mm eller större riskerar lagningen att spricka med tiden om man inte först "bottnar" med t ex den typ av armerat spackel som TS nämner (som f.ö. är mycket bra, tycker jag). Och ju fulare hål, desto bättre fäster spacklingen. Är det alltför snygga kanter så riv först upp dem lite med t ex en rasp, så kommer risken för framtida sprickbildning i skarven minska. Och se till att allt är rent och inte minst fritt från Sikaflexrester innan du börjar spackla. Temperaturkravet - som var ursprungsfrågan - är ju som sagt dock detsamma oavsett. Redigerad 9 December av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 10 Postad 18 December Jag hakar på det här ämnet. Jag upptäckte några gelcoat-släpp under vattenlinjen (kanske dåliga gamla lagningar) när jag tog upp båten i höst och har jag slipat ned dem till att börja med. Men kontentan är alltså att jag inte ska ge mig på att laga dem förrän i vår? Om det måste vara 15-20 grader blir det ju ganska sent på våren. Jag tänkte köra gelcoatspackel, men det kanske ska vara nåt med fibrer i (filler?) och sedan gelcoat med paraffin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 18 December 27 minuter sedan skrev SCGB: Jag hakar på det här ämnet. Jag upptäckte några gelcoat-släpp under vattenlinjen (kanske dåliga gamla lagningar) när jag tog upp båten i höst och har jag slipat ned dem till att börja med. Men kontentan är alltså att jag inte ska ge mig på att laga dem förrän i vår? Om det måste vara 15-20 grader blir det ju ganska sent på våren. Jag tänkte köra gelcoatspackel, men det kanske ska vara nåt med fibrer i (filler?) och sedan gelcoat med paraffin? Optimal härdningstemperatur för gelcoatspackel, topcoat eller polyester ligger runt ca 20 grader och man bör inte arbeta i temperaturer under 15 grader. Det går men det finns en viss risk att det kan bli grynigt eller felhärdat på annat sätt. Om det är 15–16 grader när du börjar så har gelcoatspacklet härdat på någon timme och sedan bör du vänta minst 24 h (beroende på nattemperatur) innan du tvättar med aceton och slipar med våtslip. Gelcoatspackel kan kännas klibbigt på ytan men under är det genomhärdat och om det varit tillräckligt varmt under själva härdningen. Topcoat (gelcoat med vaxlösning) är lättare att använda om det mindre repor men kan även användas för lite djupare skador ner 2–3 mm men man får lägga på i flera lager med tvätt och slipning mellan lagren tills man är uppe i rätt nivå. Du ska inte påskynda härdning genom direkt värme med varmluftpistol eller liknande men du kan ställa ett värmefläkt om du har båten helt täckt eller gör en provisorisk täckning med några presenningar där du lagar. Låt fläkten vara på någon timme om temperaturen sjunker fram på eftermiddagen. Man ska inte ta för mycket härdare för att påskynda eller säkerställa härdning, det finns risk för sprickbildning då det är för mycket härdare då det blir varmt. Håll dig till normala 2% i temperaturer under 20 grader och över 20 grader kan man med fördel gå ner till 1,5% för att reducera gelétiden och man slipper kasta det man blandat. Angående lagning med glasfiber: Det beror helt och hållet på hur djupa dina "gelcoat-släpp" är och har blivit efter du slipat. Är det under 2 (max3) mm kan du enbart köra med gelcoatspackel som får härda 24 h sedan tvätt med aceton och slipning med våtslip. Därefter fyller du på igen om det behövs. Är det lite djupare än 2–3 mm kan du lägga glasfibermatta/flock och mätta med polyester och låta härda 24 h. Därefter tvätt med aceton och slipning med torrslip. Men du får inte fylla upp för mycket med glasfiber, det skall vara 2 mm kvar till befintlig yta som sedan fylls upp med gelcoatspackel eller topcoat. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 10 Postad 18 December Stort tack! Då blir det till att vänta till våren, och så kör jag gelcoatspackel. Ingen av skadorna är djupare än 2-3 mm. Försöker bara hitta så många saker som möjligt att göra under vintermånaderna när vi ändå har 5-10 plusgrader, men det finns andra saker att göra också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 18 December (redigerade) 36 minuter sedan skrev SCGB: Stort tack! Då blir det till att vänta till våren, och så kör jag gelcoatspackel. Ingen av skadorna är djupare än 2-3 mm. Försöker bara hitta så många saker som möjligt att göra under vintermånaderna när vi ändå har 5-10 plusgrader, men det finns andra saker att göra också. Ett tips: Jag använder BHPs produkter som jag tycker är bra och dessa finns hos Watski-butikerna, finns i olika kulörer så man kan laga över vattenlinjen utan att det avviker för mycket kulörmässigt. Erlandssons och Moory har FiberFix som också finns i olika kulörer. SeaSea har egen (Byggplast & Båtprylar) och finns i flera kulörer. Blitema, Plasic Padding m.fl. finns bara VIT och det finns flera olika vita kulörer, så dessa kan skilja sig vid en lagning, inte så snyggt att laga med J2000/N1000 om det skall vara J8008 (Offwhite) som är mer gråtonad. Läs instruktionerna noga innan du börjar. //Pär Redigerad 18 December av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 10 Postad 18 December (redigerade) Om det bara är kulören som skiljer så spelar det inte så stor roll för mig, det hamnar ju bottenfärg ovanpå. Om det däremot finns erfarenheter om hållbarheten hos olika spackel så är det förstås intressant. Jag defaultar till Biltema för det mesta. Några erfarenheter där? När det gäller synliga lagringar har jag kollat mycket på Fishbump TV på Youtube. Tycker att han ger väldigt ingående och bra förklaringar kring allt runt gelcoat och glasfiber. Men när man läser på forum förstår man också att det finns en massa olika skolor kring tekniker, material osv. https://www.youtube.com/@FishBumpTV Redigerad 18 December av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 875 Postad 18 December 3 timmar sedan skrev SCGB: Jag defaultar till Biltema för det mesta. Några erfarenheter där? Har i princip bara använt Biltemas polyester/gelcoat/glasfiberprodukter för plastning på mina båtar under många år, med enbart positiva resultat. När man inte klantat till det själv, vill säga.... (Har tiotals mil till närmaste Marinbutik, så det är även av det skälet inget alternativ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 25 Postad 18 December 8 hours ago, SCGB said: Om det bara är kulören som skiljer så spelar det inte så stor roll för mig, det hamnar ju bottenfärg ovanpå. Känns det viktigt att komma igång tidigare kan du köpa Biltemas epoxispackel. Det härdar från fem grader ungefär. Nackdelen med epoxi är att den inte kan övermålas med gelcoat. Och ska man göra större strukturella lagningar är det bra att laga med polyester som båten är byggd av för att återskapa samma mekaniska egenskaper som innan. Ska du bara jämna till lite grann där gelcoaten släppt och sedan måla över med bottenfärg finns inga direkta nackdelar med att använda epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 10 Postad 18 December Mycket bra! Jag ska starta en egen skrov-tråd, men stort tack för tipset. Jag hade inte tänkt på epoxi av nån anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 18 December (redigerade) Polyester och epoxi är inte samma material och lagar man ett laminat av glasfiber och polyester med epoxi är risken stor att det släpper. Av någon konstig anledning (Youtube) har många fått för sig att epoxi är det bästa att laga båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester, det går men är inte optimalt. Det är ungefär det samma som att laga en vägg som är putsad med KCB bruk med finbetong, det går med är inte alls bra. Jag tillhör den "gamla skolan" och reparerat båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester i +40 år och fått lära mig av erfarna båtbyggare att man inte skall använda epoxi till reparationer på båtar tillverade i glasfiberarmerad polyester. Sen får ju var och en göra som de själva vill men jag skulle aldrig få för mig att använda epoxi om det inte är ett epoxilaminat. //Pär Redigerad 18 December av Mercury_44XS 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 25 Postad 19 December 14 hours ago, Mercury_44XS said: Polyester och epoxi är inte samma material och lagar man ett laminat av glasfiber och polyester med epoxi är risken stor att det släpper. Inte i det aktuella fallet. Ska man bara fylla en liten ojämnhet i ytan i skrovet sitter epoxi bättre än polyester. Det är först när "lika rörelse" blir en relevant aspekt, dvs i konstruktionsdetaljer som flexar, som det börjar bli olämpligt att använda den vanliga epoxin som är för stel för att hänga med och blir en samlingspunkt för stress. Men det finns flexibel epoxi till sånt också. Hade jag haft en varmlokal hade jag aldrig använt epoxi heller, men jag brukar försöka ha båten i sjön när det är 15-20 grader och då blir det epoxi till fixet under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 10 Postad 22 December Intressant med olika åsikter. Jag kanske testar epoxi för att ha något att göra, och nästa höst när jag planerar att epoxibehandla hela botten får jag ju se om det verkar hålla. En annan grej jag har läst nån gång är att man inte ska torka med aceton efter att ha slipat ur inför lagningen, eftersom det smälter ihop fårorna man skapat i ytan och försämrar greppet för lagningsmassan. Åsikter om det? Bäst att bara blåsa rent med tryckluft efter att ha ruggat upp ytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 717 Postad 22 December 23 minuter sedan skrev SCGB: En annan grej jag har läst nån gång är att man inte ska torka med aceton efter att ha slipat ur inför lagningen, eftersom det smälter ihop fårorna man skapat i ytan och försämrar greppet för lagningsmassan. Åsikter om det? Bäst att bara blåsa rent med tryckluft efter att ha ruggat upp ytan? Har inte så stor erfarenhet av epoxi men vid gelcoatning och annat plastarbete är det mycket viktigt att tvätta ytan med aceton (flera gånger) innan man börjar lägga i. Har tyvärr erfarenhet av hur det blir när man inte gör det. Har aldrig tidigare hört att acetonen skulle få ytan att smälta ihop. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 22 December Ytterligare en sak som gör att man skall vänta till våren med att laga gelcoatsläpp är fukt och vatten. Har man gelcoatsläpp så har man garanterat vatten i laminatet och lagar man för tidigt så stänger man in fukten och risken för släpp ökar. Dessutom kan man få frostsprickor och vill det sig riktigt illa så får man böldpest i laminatet. Nu mitt i vintern torkar inte ett vattenmättat laminat upp på samma sätt som på vårkanten när det börjar bli torrare i luften. Har haft kunder genom åren som gjort misstaget och spacklat med bilspackel eller epoxispackel på vått lamninat och "lagningarna" har släppt inom 2-3 månader. Det tar ganska lång tid att torka upp ett laminat som har sugit åt sig vatten och inget man kan påskynda/snabbtorka med värme eller avfuktare p.g.a. kapillärverkan i glasfibertrådarna och fukten går långt in i laminatet. Det kan kännas torrt på ytan men några centimeter in är det fuktigt. Gå till biblioteket och låna böcker om hur man lagar båtar i glasfiberarmerad polyester, finns hur många som helst och man ska inte tro att allt är sant som visas på Youtube. Det är ofta rena amatörer som inte har en susning vad de gör utan tror de kan bli s.k. "influencers" och tjäna pengar på sin videor de lägger upp. Sen finns det ju proffs även på Youtube men de är mer sällsynta än alla amatörer som gör fel efter fel efter fel och det största felet är att laga med epoxi på polyester... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 875 Postad måndag kl 17:31 4 timmar sedan skrev SCGB: En annan grej jag har läst nån gång är att man inte ska torka med aceton efter att ha slipat ur inför lagningen, eftersom det smälter ihop fårorna man skapat i ytan och försämrar greppet för lagningsmassan Aldrig hört talas om detta. Det gäller i vart fall inte härdplaster, då de inte löses upp av t ex aceton. Tvärtom är det mycket viktigt att rengöra med något avfettande innan lagningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 10 Postad måndag kl 17:32 Mycket bra, tack! Det florerar många olika sanningar på nätet. Kanske bäst att vänta till våren och köra ett race med lagning precis före bottenmålning och sjösättning då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 25 Postad tisdag kl 16:47 Kritiker mot aceton brukar mer rikta in sig på att det avdunstar så snabbt. Bäst blir rengöringen om man löser smutsen i lösningsmedel och sedan avlägsnar alltihop med torra rena trasor så att smutsen faktiskt lyfts bort från ytan. Om lösningsmedlet bara får vädra bort så hänger inte smutsen med utan avsätts på ytan igen och det här går väldigt fort med aceton. Så ur den aspekten är xylen, toulen, MEK m fl lättare att arbeta med då de är mycket mindre flyktiga och köper användaren mer arbetstid än acetonet erbjuder. Tyvärr är de också mycket mer skadliga för hälsan så aceton är trots allt en hygglig kompromiss. Men jobba gärna skyndsamt och i flera omgångar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 665 Postad tisdag kl 18:29 (redigerade) 2025-12-18 vid 21:48 skrev Mercury_44XS: Polyester och epoxi är inte samma material och lagar man ett laminat av glasfiber och polyester med epoxi är risken stor att det släpper. Av någon konstig anledning (Youtube) har många fått för sig att epoxi är det bästa att laga båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester, det går men är inte optimalt. Tyvärr är ju detta fel! Det är egentligen tvärt om. Det var så även låååååångt innan Youtube fanns och är inget "många fått för sig". Generellt limmar epoxi bättre på polyester än polyester gör på polyester. Har själv läst teori och utfört laborationer på universitetet (dock 20 år sedan) där vi dragbelastade provbitar av polyester GRP, först oförstörda bitar, sedan kapade bitar som fogats ihop med polyester och med epoxi. Syfte att verifiera teori med praktiska test. Sen om man använder epoxi vid laminering måste man använda rätt glasfiber oxå. T.ex. så limmar man aluminium/aluminium med epoxi i vissa applicationer istället för att nita eftersom det ger större hållfasthet för vissa belastningar t.ex. vill jag minnas att det görs så på JAS Gripen. Med det sagt så är det skillnad på epoxi och epoxi, finns många olik designade varianter för olika applicationer. På normala båtar så finns dock sällan någon anledning att av hållfasthetsskäl använda epoxi. Och så är det ju mycket dyrare, vilket då många inte vill betala när det ändå inte behövs. Kan dock finnas andra fördelar....och nackdelar. Att laga med polyester blir tillräckligt starkt, är mer förlåtande att jobba med och mycket mycket billigare, så av den anledningen är det inget varv (vill jag påstå) som reparerar skador, eller ombyggnader med epoxi i normala fall. Kan tilläggas att det är enkelriktat, dvs polyester funkar inte på epoxi. Och att det som alltid beror på hur, var och när det ska användas, det som Virvelvind var inne på. Jag har inte jobbat praktiskt (yrkesmessigt) med GRP, bara studier. Redigerad tisdag kl 19:38 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser