Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025
Karljohansson

Plotter djupsensor och vinden, tema 2000

Rekommendera Poster

har I dagläget ingen plotter och funderar skaffa en till våren på min scampi, djupmätaren från 90 talet börjar blir kass, fartmätare n med och saknar vindmätare, är för segling på västkusten kanske till danmark. 

Min tanke är köpa plotter som är nema 2000 kompatbiel för att kunna bygga på med tiden vill även köpa en djupsensor som passar med detta som inte kräver borra hål i båten, tänker det är mindre underhåll osv att ha på insidan? Slipper lägga jobb på borra osv

funderar på denna plotter Raymarine Element 7S så prisvärd ut just nu, skönt med knappar istället för touch 

input tankar? 

Djupmätare på insidan skrov har jag inte hittat nån än, input här? är det bättre sämre och ha på insidan? 

Nema 2000 är det framtiden eller vad tror vi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Karljohansson:

funderar på denna plotter Raymarine Element 7S så prisvärd ut just nu, skönt med knappar istället för touch

Till Element serien finns ju inomskrovsgivare:

https://www.raymarine.com/sv-se/vara-produkter/fishfinder-och-ekolodsmoduler/fishfinder-givare/cpt-s-inomskrovsgivare

Men funkar tydligen inte på sandwichlaminat och jag är fördåligt insatt i segelbåtsskrov, så det vet jag inte om det är.

//Pär

PS. Skönt att veta att det finns någon mer än jag som vill ha fysiska knappar istället touch som bara är ologiskt.

Har aldrig förstått mig på varför det ska vara touch, varför ska man behöva trycka 5 gånger på spisjäveln istället för ett vred som man vrider till rätt inställning direkt🤔

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

har I dagläget ingen plotter och funderar skaffa en till våren på min scampi, djupmätaren från 90 talet börjar blir kass, fartmätare n med och saknar vindmätare, är för segling på västkusten kanske till danmark. 

Min tanke är köpa plotter som är nema 2000 kompatbiel för att kunna bygga på med tiden vill även köpa en djupsensor som passar med detta som inte kräver borra hål i båten, tänker det är mindre underhåll osv att ha på insidan? Slipper lägga jobb på borra osv

input tankar? 

Djupmätare på insidan skrov har jag inte hittat nån än, input här? är det bättre sämre och ha på insidan? 

Nema 2000 är det framtiden eller vad tror vi?

Gör det enkelt för dig och köp en "DST810 Gen2 Smart givare

Djup-, hastighets- och temperaturgivare med NMEA2000-utgång."

Ett hål genom botten, en kabel till plottern, tre funktioner från givaren (logg, djup och vattentemperatur, jag tror att det finns lutningsgivare också i den, vad man nu ska med det till...)

Det finns inomskrovsgivare till ekolod men med dämpning av signalerna. Du har ju redan ett hål till nuvarande logg, borra upp det till dimensionen för DST-givaren.

Du ska definitivt välja NMEA2000 om du köper ny plotter och tänker byta givare/sensorer. Det är bara att koppla samman kablarna så fungerar det. Du kan välja komponenter från olika tillverkare som fungerar i samma nätverk och kan presenteras i plotter/display från olika tillverkare. Garmin o Raymarine har olika standard på kontakterna i ändarna av sladdar o prylar men det finns övergångsadaptrar  för det, signalerna i kablarna är desamma. Fördelen med Raymarinekontakterna är att de har mindre diameter och kräver mindre hål.

Jag har blandat Garminplotter, Raymarine presentationsinstrument (I70 som konfigureras att visa alla möjliga värden från samtliga givare), Garmin VHF, Garmin vindgivare (som jag tycker är mer exakt än Raymarines), logg/ekold/temp-givare från Airmar (som säljs som både Garmin o Raymarine), tankgivare av ett par olika fabrikat.

NMEA-kablarna är blandat från Garmin och Raymarine (som kallar sitt NMEA2000-nätverk för SeaTalk NG). Alltsammans fungerar utan krångliga konfigurationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

- - -

PS. Skönt att veta att det finns någon mer än jag som vill ha fysiska knappar istället touch som bara är ologiskt.

Har aldrig förstått mig på varför det ska vara touch, varför ska man behöva trycka 5 gånger på spisjäveln istället för ett vred som man vrider till rätt inställning direkt🤔

Jag håller med dig. Touchknapparna har nog inte tillkommit för användaren. Det är sannolikt billigare för hushållsmaskinstillverkarna att tillverka och montera touchknappar i stället för vred. Allt mekaniskt kräver fler moment.

Å nu har det spritt sig även till fordonstillverkarna. Jag bävar för när jag behöver byta bil, jag gillar mina vred och tryckknappar i bilen...

Till min plotter med touchskärm finns det fjärrkontroll med knappar, en sådan har självklart anskaffats. Fjärren har även fördelen av att kunna sitta på avstånd från plottern och styra visningen (zooma in/ut, aktivera autopiloten, aktivera waypoint mm mm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har plotter med pekskärm och plotter med enbart knappar, och pekskärm är väldigt mycket bättre för en plotter. Bara att flytta markören eller flytta kartutsnittet är en jobbig operation med knappar men supersmidig med pekskärmen. Allra bäst är förstås att båda finns, så man kan använda det bästa i varje läge och ha en backup om den ena varianten strular eller är svåranvänd för tillfället.

I en bil är det en helt annan sak. Där ska man ha uppsikt hela tiden och helst aldrig titta bort, och där borde pekskärm vara totalförbjudet, men i en båt, nä, där funkar det utmärkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, Mercury_44XS said:

Till Element serien finns ju inomskrovsgivare:

https://www.raymarine.com/sv-se/vara-produkter/fishfinder-och-ekolodsmoduler/fishfinder-givare/cpt-s-inomskrovsgivare

Men funkar tydligen inte på sandwichlaminat och jag är fördåligt insatt i segelbåtsskrov, så det vet jag inte om det är.

//Pär

den ska jag spana in, inte nema 2000 men den går ju ändå in mot den plottern jag tittade på, ska undersökas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, Lintott said:

Gör det enkelt för dig och köp en "DST810 Gen2 Smart givare

Djup-, hastighets- och temperaturgivare med NMEA2000-utgång."

Ett hål genom botten, en kabel till plottern, tre funktioner från givaren (logg, djup och vattentemperatur, jag tror att det finns lutningsgivare också i den, vad man nu ska med det till...)

Det finns inomskrovsgivare till ekolod men med dämpning av signalerna. Du har ju redan ett hål till nuvarande logg, borra upp det till dimensionen för DST-givaren.

Du ska definitivt välja NMEA2000 om du köper ny plotter och tänker byta givare/sensorer. Det är bara att koppla samman kablarna så fungerar det. Du kan välja komponenter från olika tillverkare som fungerar i samma nätverk och kan presenteras i plotter/display från olika tillverkare. Garmin o Raymarine har olika standard på kontakterna i ändarna av sladdar o prylar men det finns övergångsadaptrar  för det, signalerna i kablarna är desamma. Fördelen med Raymarinekontakterna är att de har mindre diameter och kräver mindre hål.

Jag har blandat Garminplotter, Raymarine presentationsinstrument (I70 som konfigureras att visa alla möjliga värden från samtliga givare), Garmin VHF, Garmin vindgivare (som jag tycker är mer exakt än Raymarines), logg/ekold/temp-givare från Airmar (som säljs som både Garmin o Raymarine), tankgivare av ett par olika fabrikat.

NMEA-kablarna är blandat från Garmin och Raymarine (som kallar sitt NMEA2000-nätverk för SeaTalk NG). Alltsammans fungerar utan krångliga konfigurationer.

ah flera som går på samma teknik men olika namn, trodde inte exempelvis nedan är nema 2000 kompatible men är nog det med? 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/elektronik-navigation/garmin-echomap-uhd2-72cv?_gl=1*1sqm2ju*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiA6NTJBhDEARIsAB7QHD1iC-DCv_M0hTY4yBaXiBgPfluW69IiJo3MP8HFEQ703TGyGOCZP4AaAm_VEALw_wcB&gbraid=0AAAAADn9YWVQVeLGoqJ-t9wAkqnTiZBwZ

Vill helst köpa en sensor jag kan plocka med mig lätt när jag byter båt, är min första båt jag äger och kollar redan ny båt, så vill helst undvika montera saker fast i båten som ingen ändå kommer ge nått extra för den dag det säljs, därmed tänkte jag det är bättre att montera en på insidan skrovet, skulle man behålla båten länge är ju ovan nobriainer med allt i ett 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Karljohansson:

ah flera som går på samma teknik men olika namn, trodde inte exempelvis nedan är nema 2000 kompatible men är nog det med? 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/elektronik-navigation/garmin-echomap-uhd2-72cv?_gl=1*1sqm2ju*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiA6NTJBhDEARIsAB7QHD1iC-DCv_M0hTY4yBaXiBgPfluW69IiJo3MP8HFEQ703TGyGOCZP4AaAm_VEALw_wcB&gbraid=0AAAAADn9YWVQVeLGoqJ-t9wAkqnTiZBwZ

Vill helst köpa en sensor jag kan plocka med mig lätt när jag byter båt, är min första båt jag äger och kollar redan ny båt, så vill helst undvika montera saker fast i båten som ingen ändå kommer ge nått extra för den dag det säljs, därmed tänkte jag det är bättre att montera en på insidan skrovet, skulle man behålla båten länge är ju ovan nobriainer med allt i ett 

Plottrar blir allt mer funktionsinriktade. Garmins Echomap är nog mest optimerade mot dem som har som främsta hobby att ägna sig åt fiske. GPSMap är nog mångsidigare för segling. Det går att skapa QuickDraw-sjökort även i GPSMap-plottrarna.

Angående ditt önskemål om att ta med givaren när du säljer båten. Det går att dra ur givaren ur genomföringen och ersätta den med en blindplugg. Sedan köper du en ny genomföring och blindplugg till nästa båt.

Sen skriver Garmin lite generellt om Echomap och QuickDraw "Ta hjälp av ekolodstekniken och skapa dina egna sjökort över de områden du fiskar i med QuickDraw funktionen, dela sedan med dig och ta del av andras sjökort i Quickdraw Community."  

Jovisst Garmins QuickDraw ritar jättefina sjökort där du själv kan välja hur du vill färglägga djupkurvorna så de passar till ditt djupgående. Men att det är fritt fram att dela med sig av djupinformationen är lögn! Det gäller bara i insjöar i Sverige. Ute i havet som är det intressanta för de flesta fritidsseglare förbjuder svensk lagstiftning att informationen läggs ut och kan delas.

Jag hade många kontakter med Garmins support innan de erkände att mina uppladdade djupkurvor aldrig skulle bli åtkomliga från nätet. 

Innan jag köpte en "Garmin Striker Cast GPS" för att kartera dåligt sjömätta vikar så jag skulle kunna leta mig in med segelbåten så kollade jag med supporten att jag skulle kunna ladda upp mätningarna på nätet för att sedan hämta tillbaka och installera i båtplottern. Innan jag köpte "flötet" så var det inga problem enligt supporten. Jag gjorde lite testkarteringar och laddade upp till deras moln. När jag hade frågat ett antal gånger varför det inte visades på deras community så skyllde de på att "det var kö" till uppladdningen då allt måste ske manuellt". Så småningom kröp det fram att de aldrig skulle laddas upp. Så nu får jag sitta med mobilen i handen och slingra mig fram i djuprännorna trots att jag har QuickDraw-funktionen i plottern. Sjökorten jag skapat i mobilen är jättebra. Men dataöverföringen är omöjlig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i liknande löge som TS.

Trasig logggivare, loggdisplayen risig, matt med lite imma på insidan. Vindmätare kompatibel med NMEA 1083 och en sprillans ny plotter. Raymarine elements. Ekolod har jag aldrig haft i den här båten.

jag slog till och köpte ett komplett kit Raymarine i70 med givare och NMEA-nätverk. Tog en lördag att installera och funkade glimmrande så fort jag slog på strömmen.

kombiinstrument! Javisst!

Men eftersom jag kan välja att få upp all data på skärmen till plottern så ser jag ingen anledning att ha någon annan skärm än vindgivaren på instrumentet.

att se djupsiffrorna och farten i siffror i hörnet på plottern stör inte.

Funkar jättebra för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Garmin Plotter med Hydrographica och framåtseende ekolod.

Det senare sitter monterad genom skrovet i ett typ rostfritt rör. Plockar ur varje höst.

Funkar riktigt bra. Höjer säkerheten avsevärt när man smyger in på grundare vatten.

Innan jag droppar ankaret för t ex natten lägger jag en waypoint och gör en cirkel runt om denna som jag plottar.

Då ekolodet även ser frammåt, så får jag en god uppfattning om det finns nåt "störande" i närheten och vart.

Droppar ankaret vid waypointen. Och kör fast ankaret.

Sätter även två ankarlarm, varav ett i mobilen.

Sussar gott.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...