Gå till innehåll
fredag 05 december 2025
sy_Alice

Skrotar en båt

Rekommendera Poster

Hello, long time no seen. Det var några år sedan sist jag var här.

Men nu är jag tillbaka igen.

Jag har mig en båt som jag köpte 2019 och på grund av diverse olika orsaker så har den aldrig kommit i sjön och nu till slut så har jag bestämt mig för att skrota den. Båten som är en Beason 31 född 1978 står nu vid min sommarstuga i skogen djupt inne i Laholms kommun. Och motorn är redan borta, likaså masten och det mesta av inredningen, det är redan uppsågat diverse stora hål i båten. Och planen är att jag ska nu under denna vinter och vår såga ner henne till sådana hanterbara bitar att jag kan själv bit för bit slänga henne på återvinningen. Det finns vissa detaljer som jag ska sälja till metallåtervinningen som kölen till exempel och även andra delar.

Men nu när blocket har straffat ut sig själva och det har blivit dels svindyrt att posta annonser där och nästintill sk*tjobbigt att surfa omkring där, så vad finns det då för ställen där jag kan sälja av alla delar som jag skulle vilja ge chansen till andra att kanske vilja köpa. Jag försökte med facebook, men där fanns en eller flera individer som inte tyckte om vad jag skrev i vissa grupper, så jag blev blockad av facebook och hade till slut jättejobbigt att ens kunna skriva ett svar på någon annans tråd. Så jag har avinstallerat facebook och faktum är att jag har aldrig egentligen gillat Meta, så jag tvivlar starkt på att jag kommer tillbaka dit, det är synd för där fanns det en hel del grupper som var bra för mitt ändamål.

Jag har försökt lite med tradera, men det är svårt att sälja där om man inte sätter ut en auktion, och nån auktion kommer jag inte göra igen, för den är bindande, jag måste sälja varan till oavsett pris. Vilket innebär att jag då bara kan använda mig av deras köp o sälj, men där är det inte hög trafik.

Så kom jag då att tänka på maringuiden. Kan här finnas en bra marknadsplats? Och jo, ja det finns en köp o sälj här, men den ser väldigt insomnad ut, det känns inte som om där är mycket trafik. Känns som om många av annonserna där har legat kvar i evigheter och aldrig tagits bort, trots att varan ej längre är till salu av diverse olika orsaker.

Så vart ska jag vända mig om jag vill sälja av båtrelaterade prylar och jag kan inte använda mig av varken blocket eller facebook och knappt ens tradera?

Om jag inte får sålt det, så kommer jag slänga det, alternativt sälja det som är metall till metallskroten!

Och nej, jag tänker inte sälja båten till dig så som hon står idag, jag ser faktiskt fram emot det här att faktiskt själv få skrota ner henne!

20251025_105623.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det drev?

Vad satt det för motor på detta i s f?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Hybro:

Är det drev?

Vad satt det för motor på detta i s f?

Va, får jag lov att sälja i denna tråd?

Eller varför vill du veta det?

Men ja det är ett s-drev 120 eller nåt sånt heter det, det var kopplat till vp md7a!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske vet en som är ute efter ett drev.

Han har en Bison som han talar på att flytta  motorn bakåt från förpiken.

Funkade drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jo tror det, kommer inte ihåg.

Men jo det har det nog gjort för jag körde ju med båten första säsongen jag ägde den.

Men båten har stått på land i evigheter o propellern vet17 var den är någonstans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar Tradera och du kan ju själv sätta ett utgångspris eller ett reservationspris, så man måste inte sälja "oavsett pris" på auktionen, utan kan ju styra minimipriset.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev sy_Alice:

Men nu när blocket har straffat ut sig själva och det har blivit dels svindyrt att posta annonser där

89:- kronor för 60 dagars annonsering av diverse (många) båttillbehör tycker jag inte är så farligt. Blocket har ju fördelen att det faktiskt är många som faktiskt söker saker den vägen.

Gör typ en sådan här annons, https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18365426

image.png.16a7d63f4fc81e8bd4fecb2298d8f552.png

Tillägg: Jag kan väl erkänna att jag inte heller gillar hur Blocket blivit (har inte använt det så mycket ännu), men när man ska sälja är det ju inte så viktigt vad man tycker.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej iofs sant, problemet är väl inte priset, problemet med nya blocket är trafiken, man får inte längre träffar och besök på annonserna. Har hört det av jättemånga, stora butiker som förut hade 100 tals unika besök per dag ligger nu med några få upp emot kanske 10 unika besök per dag. Har en annan annons ute på blocket på en verkstadshandbok o jag har sålt såna böcker förr, dels så försvinner boken på bara några dagar o dels så har det förr vart hård trafik på boken. Idag har jag fått totalt 8 besök under 2 veckor…

och sedan så gällande varan, jag försökte lägga ut en massa rep, ca 50 st, men den blev nekad för det var olika rep och skulle därmed egentligen ligga i en 4-5 olika kategorier….

Så det som gör att blocket idag går bort är för att det har blivit skitsvårt att komma igenom deras nålsöga med vad det är för prylar jag lägger ut och hur o vart de ligger. Och att då betala 89 spänn per annons och jag då inte får några besök på annonsen, känns som om jag då betalar för ingenting…

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag förstår @sy_Alice tillfullo.

Använt Blocket dagligen åtminstone de senaste 20 åren, främst för att slösurfa runt i "närområdet" för att se om det finns något intressant, oavsett kategori. Nästan varit ett (kul) beroende. Samt haft några sparade sökningar på vissa saker som jag är lite mer intresserad av. Även en sparad sökning på "köpes", oavsett kategori, i mitt närområde.

Och det har blivit en del köp genom åren av sådant jag inte ens visste att jag behövde 😉

Att vi är många som just "slösurfar" bland annonserna inom viss region verkar de styrande på Blocket inte förstå. Länge - och i synnerhet nu efter omsminkningen - har allt fokuserat på att den som söker på Blocket vet alltmer exakt vad den vill ha, och först när man åtminstone gått in i denna kategori kan man välja var/region. Man basunerar ut att det nu är lättare än någonsin att söka. Ja, kanske - om man vet exakt vad man vill ha, men inte minst att även säljaren vet exakt vad denne säljer.

Men så är det ju sällan. Som köpare har man viss flexibilitet så en alltför detaljerad filtrering (som idag ofta krävs) är inte bara av godo. Och "fynden" gör man ju inte sällan där beskrivningen och säljarens kunskap kanske haltar lite (eller någon bara inte orkat beskriva allt så noga) fast man själv som köpintresserad känner till varan och inser vad det är. Men de annonserna går ju inte hitta längre.

Sedan har vi problemet med att man använder antingen ovanligt inkompetenta människor som granskar annonserna, alternativt någon AI-motor för detta. Därmed kommer annonserna väldigt ofta inte alls att tillåtas hamna där säljaren vill (och som är rätt) så snart annonsen ligger lite utanför AI:ns kompetens. Och de är faktiskt inte alls så kompetenta som Blockets ansvariga och kodknackare verkar tro.

Men ett  av de största misstagen anser jag vara att man delat upp Blocket i två delar - "Torget" för småsaker (?) och "Övrigt" för Bilar, båtar MC o.s.v. Det går inte ens att söka på båda områdena samtidigt längre. T ex om man är ute efter bildelar till en viss bilmodell så ligger dessa under "Torget". Men om det är en hel reservdelsbil som säljs, så ligger den under den andra avdelningen. För en hel bil är minsann en bil och inga reservdelar, alldeles oavsett om den är skrotfärdig. Allt enligt Blockets annonsgranskare, minsann (jo, det är testat).

I denna kategori (t ex Bilar) ser man heller inte när annonsen lades in, inte ens hur gammal den är. Och just tidsstämplingen är också ett nerköp på alla annonser - istället för datum/klockslag har man nu hur många timmar gammal annonsen är. Men det kräver ju att sidan är alldeles nyss uppdaterad, och om den lades upp för 10 eller 55 min sedan framgår inte.

Visst, någon webbskapare som hittat en kul funktion som jämför klockslag och räknar ut timmar. Men varför inte hålla det enkelt och bara visa tidsstämpeln på annonsen rakt av istället för att klabba till det ?

F.ö. är det nog inte alls ett helt "nytt" Blocket som man påstår och vill låta påskina. Det är till stora delar fortfarande det gamla som man (återigen) sminkat om. Jag har t ex en del sparade "genvägar" genom direktiv i adressfältet till just alla kategorier i närområdet, samt inte minst "köpes" i alla mina närliggande regioner, oavsett kategori. Samt en del avgränsningar som nu inte ens finns att klicka sig fram till på vanligt sätt. 

I princip samtliga av dessa fungerar fortfarande med dessa gamla koder för län o.s.v, även om funktionen nu alltså inte finns i "nya" Blocket. Så uppenbarligen ligger det gamla någonstans i bakgrunden.

Inser nu att det var nästan en vecka sedan jag var ute på Blocket senast. Saknar det, men samtidigt blir jag bara frustrerad och trött istället för intresserad av att köpa något. Och när sökmotorn ger de mest skumma träffar så gör jag något mer upplyftande istället....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag förstår @sy_Alice tillfullo.

Jag håller med, fullständigt. Gällande min repannons ovan, så ville deras ai först inte veta av 50 olika rep i 1 annons, för den ansåg att det ska vara 1 produkt per annons.

Så jag hade ett långt chatsamtal med en idiot som kallade sig Bosse, men jag tror att han oxå var en ai, för hans svar var ibland riktigt skumma. Men han ansåg ju till slut, att nej 50 rep borde ju kunna ligga i samma annons o ber mig återigen lägga ut annonsen där han då skulle se till att den godkändes, då kom nästa patrull.

Jag ville lägga annonsen under övrigt i fordonstillbehör, och då får jag reda på att övrigt får jag inte lägga den under för rep är inte övrigt det är något annat, övrigt ville blocket inte godkänna alls. Men då undrade jag varför de har kategorin övrigt om ingenting får läggas där och då får jag ett standardsvar igen om att det ska vara lätt att söka efter varor på blocket, så jag får förslaget last o transport under affärsverksamhet… 🤔

Men jag tycker ju då att, då kommer ju inte båtfolket hitta min annons, för en seglare som söker efter en tross till sin båt kollar ju inte under affärsverksamhet, och om det höll ai med om lite granna, dock under protest… Men sedan så såg den då ankarlinor, och då skulle jag minsann splitta annonsen igen o lägga ankarlinorna under förtöjning i båtdelar och resten av repen i trädgård… 😡🤣🤣🤣

Men repen med inbyggda ryckdämpare då, tyckte jag de borde ju ligga under förtöjning då också och även alla andra rep och under förtöjning. Men nej, det ska vara lätt att söka på blocket och nu kom kravet tillbaka på att 1 produkt 1 annons?.

Då gav jag upp…

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det upphör aldrig att förvåna mig hur välbesökta och populära tjänster gång på gång kör i diket fullständigt med förändringar som omöjligen kan förbättra för nån, och bara gör det sämre och krångligare för normalanvändaren. Nu Blocket, nyligen Prisjakt, och många, många andra.

Vem kommer med kraven på förändring, och vad är det för ägghjärnor som godkänner förändringarna?

Det är synd att det är så svårt att synas i dagens förstörda sökmotorer, annars hade det varit läge att starta en ny annonstjänst som verkligen bara är en sökbar, digital anslagstavla med annonser. Naturligtvis med vissa kontroller så inte illegala varor och tjänster säljs, men i övrigt fritt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev raol:

Vem kommer med kraven på förändring, och vad är det för ägghjärnor som godkänner förändringarna?

Generation Y (millenials) och generation Z (zoomers) även kända som snöflingor.

De är uppfostrade på ett helt annat sätt än vi "Babyboomers" och kräver ständig bekräftelse och ständig förändring samt har gått i "skolan" i minst 25 år... 

Går tyvärr inte att föra ett normalt samtal med dessa då det är som att "hälla vann på en gås"🤣

Uttalande från Kitty Ehn, kommunikationschef, saxat från Expressen:

"Men bytt är bytt och Blocket planerar inte att ta tillbaka den gamla hemsidan och appen."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/missnoje-efter-blockets-nya-andring/

Tack och lov finns det undantag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mercury_44XS:

Generation Y (millenials) och generation Z (zoomers) även kända som snöflingor.

De är uppfostrade på ett helt annat sätt än vi "Babyboomers" och kräver ständig bekräftelse och ständig förändring samt har gått i "skolan" i minst 25 år... 

Går tyvärr inte att föra ett normalt samtal med dessa då det är som att "hälla vann på en gås"🤣

Nonsens och trams. Det där är fördomar utan grund i verkligheten. Mer i så fall att generationerna ovanför tror det om dem, och försöker anpassa sig till det på felaktiga grunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Uttalande från Kitty Ehn, kommunikationschef, saxat från Expressen:

"Men bytt är bytt och Blocket planerar inte att ta tillbaka den gamla hemsidan och appen."

1 timme sedan skrev raol:

Tja, du har väl bl a svaret i länken som @Mercury_44XS lade in.

Är man en "influencer" på sociala medier, och dessutom med en historik som aktivist inom olika områden inte rädd för att ha lite radikala åsikter s.a.s. "ute på kanten" så är man uppenbarligen som klippt och skuren att bli kommunikationschef på Sveriges (ännu) största annonssajt. För då vet man ju vad som går hem och vad folk vill ha !

Sedan lär hon tydligen fått städa lite i sina mest radikala inlägg nyligen efter att ha hamnat i rampljuset och folk börjat fundera på vem hon är. Klimataktivist kan man ju få vara och lite radikala åsikter kan man ju få ha. Men det gick nog lite för långt med några uttalanden om det motsatta könet (som nu lär vara raderade).

Påminner mig om när Praktiskt Båtägande bytte ägare för många år sedan och i samma veva även fick med en från Aftonblaskan. Som hamnade i en dominerande position på redaktionen och hade "fräscha" ideer om hur tidningen skulle utformas. Lättläst och mainstream, inga djupa artiklar längre eller annat "som inte alla förstår". Och ut med alla gamla (dyra) skribenter, nu ska vi minsann få den här skumma tidningen att bli som en tidning ska vara. Och artiklar finns det ju gott om, vi kan köpa in andra tidningars eller låta någon vanlig journalist prata med båtfolk och skriva lite.

Och från den dagen var PB inte den vitamininjektion som Båttidningsvärlden och läsarna behövde, utan blev en nästan lika slätstruken blaska som alla andra.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Tack och lov finns det undantag...

Vad för undantag då?

Var finns de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...