Larzon 0 Postad måndag kl 19:18 Hej, Jag ska byta kamrem på min selva/Yamaha f60 efi, men jag lyckas verkligen inte få loss bulten som håller svänghjulet. Känns inte som den borde sitta fast så hårt,men jag lyckas inte rubba på den trots förlängare. Kedjan sitter där för att hålla still svänghjulet. Någon som varit med om samma och har tips på hur man kan få loss den? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad måndag kl 19:32 (redigerade) Ta en bättre bild på svänghjulsmuttern (ingen bult) så man kan se gängorna ordentligt. Redigerad måndag kl 19:41 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad måndag kl 19:58 (redigerade) Hej Kättingen gör inte mycket nytta... Du behöver: https://www.marinshopen.se/product/kuggkransverktyg/ptow80510 https://www.marinshopen.se/c/search?searchText=91-83164M Eller motsvarande, finns säkert på fler ställen än ovan, utan dessa blir det svårt. Googla svänghjulsmothåll utombordsmotor och svänghjulsavdragare utombordsmotor, kolla mått innan köp. Selva använder samma motor som Mercury och Yamaha. Mvh Pär Redigerad måndag kl 20:25 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lutra6300 2 Postad 23 timmar sedan Förra året lät jag en servicefirma komma och byta kamrem. Först körde ha sin Milwaukee för fyllt. När detta inte gick tog han till en värmare, sen gick det till slut. Pröva med en rejäl förlängare, rör 50-100 cm? Motorn, en Yamaha 100 4T, ca 10 år och bytt rem en gång tidigare. Han undrade varför jag bytte efter 1 år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 587 Postad 22 timmar sedan Med en rejäl mutterknackare brukar man få loss en svänghjulsmutter utan mothåll. Trögheten i svänghjulet räcker som mothåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 22 timmar sedan Hej, Självklart menade jag mutter (som jag skrev i titeln). Bifogar några bilder. Att inte kedjan skulle fungera förstår jag inte? Det blir ju ett stumt mothåll. Jag ska testa en mutterknack och se om den kan få loss det. Var bara rädd att jag gör sönder något och förvånad att den satt så som den gör. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 21 timmar sedan (redigerade) Ville bara kolla om det var vänster eller högergäng Ser ut som de absolut flesta. Alltså dra motsols. Du kanske kan värma på muttern med en gasolbrännare. Inget våldsamt, absolut inte mörkröd mutter. -Troligen behöver du sen en avdragare för svänghjulet. Redigerad 21 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 21 timmar sedan 1 minut sedan skrev Hybro: Ville bara kolla om det var vänster eller högergäng Ser ut som de absolut flesta. Alltså dra motsols. Du kanske kan värma på muttern med en gasolbrännare. Inget våldsamt, absolut inte mörkröd mutter. Hej, Ja precis, den är högergängad. Dubbelkollade även servicehandboken 😊 //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 21 timmar sedan 34 minuter sedan skrev Larzon: Att inte kedjan skulle fungera förstår jag inte? Det blir ju ett stumt mothåll. Jag ska testa en mutterknack och se om den kan få loss det. Var bara rädd att jag gör sönder något och förvånad att den satt så som den gör. En kätting ger inget stumt mothåll på samma sätt som ett riktigt verktyg gör och den kan glida samt samt tappa greppet. Vill avråda från "mutterknackare" då gängorna på vevaxeln kan skadas och speciellt om det är rostigt. Värma med gasolbrännare är inte optimalt då komponenter under svänghjulet kan skadas av värmen och muttern kan sätta sig värre, dessutom kan svänghjulet skadas. Om det tvunget måste värmas gör det med största försiktighet och absolut inte för mycket. En riktig svänghjulsavdragare är ett måste för att få loss svänghjulet från vevaxeln. Ett riktigt specialverktyg för att hålla mot svänghjulet behövs dessutom när svänghjulet skall återmonteras och muttern skall dras åt med 115 lb ft (155.9 Nm). //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 20 timmar sedan (redigerade) Nu menade jag att endast värma på muttern. Typ från mitten och uppåt. Max en minut räcker säkert. Det handlar om att muttern blir lite större. Att värma hela svänghjulet med en typ BT gasolbrännare, vete tusan om det går. Ja, kanske om man eldar en halvtimme. Nån som testat?😉 Redigerad 20 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 20 timmar sedan 42 minuter sedan skrev Mercury_44XS: En kätting ger inget stumt mothåll på samma sätt som ett riktigt verktyg gör och den kan glida samt samt tappa greppet. Vill avråda från "mutterknackare" då gängorna på vevaxeln kan skadas och speciellt om det är rostigt. Värma med gasolbrännare är inte optimalt då komponenter under svänghjulet kan skadas av värmen och muttern kan sätta sig värre, dessutom kan svänghjulet skadas. Om det tvunget måste värmas gör det med största försiktighet och absolut inte för mycket. En riktig svänghjulsavdragare är ett måste för att få loss svänghjulet från vevaxeln. Ett riktigt specialverktyg för att hålla mot svänghjulet behövs dessutom när svänghjulet skall återmonteras och muttern skall dras åt med 115 lb ft (155.9 Nm). //Pär Tack Pär! //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser