Seawolf 391 Postad söndag kl 07:57 Tänker skaffa ett Sidescan ekolod, troligen ett Lowrance Eagle Tripleshot. Flera tillverkare varnar för att måla antifouling på givaren. Hur gör ni och vilken färg har ni på era givare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 489 Postad söndag kl 08:01 Det ska vara färg utan ketoner, och de är svåra att hitta. Jag målade med VC17m, som bara har ett enklare kolväte som lösningsmedel, och är ketonfritt. Den färgen är tyvärr inte tillåten längre och går inte att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad söndag kl 10:02 Montera givaren på ett justerbart fäste så du kan hissa upp den om du ligger i ett vatten med kraftig beväxning. Bottenfärger med koppar eller annan metall kan ge störningar. Sök efter "justerbart fäste Lowrance givare" det finns ett original sen finns det säkert flera olika typer av justerbara fästen. Sen kan man modifiera lite som man vill. Enda problemet är att man ska ut över akterspegeln, hitta låsratten och dra upp givaren ur vatten eller skicka ner den när man ska ut. Du får kanske inspiration när du ser dessa och gör ett eget. Hör med din lokala Lowrance återförsäljare så att ett ev. justerbart fäste klarar av givaren till "Tripleshot" ekoloden, den är ganska stor och lång. Kolla om det finns manualer på Lowrance hemsida och kolla vad det står angående bottenfärg på givaren. Jag har aldrig målat någon av mina egna eller de jag monterat till kunder, sen vet jag ju inte vad de gjort i efterhand. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad söndag kl 14:43 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Seawolf: Tänker skaffa ett Sidescan ekolod, troligen ett Lowrance Eagle Tripleshot. Flera tillverkare varnar för att måla antifouling på givaren. Hur gör ni och vilken färg har ni på era givare? Jag använde Hempels sprayfärg för propellrar, nu heter den någonting med ”eco” vilket gör mig misstänksam. Men föregångaren fungerade iallfall hyfsat bra, det växte några havstulpaner på givarna, men inte värre än att ”signalen gick fram”. Jag sprayade öven paddelhjulsgivaren (Silva Nexus) och dess genomföring med denna spray, men den har jag fått lyfta upp minst två gånger under säsongen och rensat från havstulpaner. Min erfarenhet annars är att havstulpaner släpper igenom ekolodets ljudpulser, det är däremot värre om man har en kombinationsgivare med paddelhjul för loggen som havstulpanerna blockerar. Ekolodsgivarens temperaturgivare låter ju sig heller inget hindras av havstulpanerna. Redigerad söndag kl 14:47 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 489 Postad söndag kl 14:52 Kopparn påverkar inte ekolodets signaler. Det som påverkar ljudpulserna är stora ljudhastighetsskillnader, som bubblor eller kraftigt avvikande material. Några mikrometer koppar har ingen betydelse alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 507 Postad söndag kl 18:43 Och hur kommer ketonerna in i sammanhanget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 117 Postad söndag kl 19:02 (redigerade) 14 timmar sedan skrev Seawolf: Tänker skaffa ett Sidescan ekolod, troligen ett Lowrance Eagle Tripleshot. Flera tillverkare varnar för att måla antifouling på givaren. Hur gör ni och vilken färg har ni på era givare? Jag har en sådan här Raymarine Triducer (logg lod temp)/Airmar DST800. Jag målar årligen både paddelhjulet och den lilla ytan för ekolodet. Jag har kvar en skvätt gammal VC17 som jag använder efter att ha dragit in givaren i båten. Det fungerar bra, jag har inga havstulpaner och har inte noterat några dämpningar av djupmätningen. Redigerad söndag kl 22:53 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 489 Postad söndag kl 23:20 4 timmar sedan skrev ABC: Och hur kommer ketonerna in i sammanhanget? De kommer in på så vis att tillverkarna av ekolodsgivare använder material som påverkas negativt av ketoner. Därför skriver de att man inte ska måla givarna med färg som innehåller ketoner. När jag kollade för några år sen hittade jag ketoner i många bottenfärger. Nu när jag kollar lite snabbt hittar jag det inte. Men tyvärr finns det ingen fullständig lista över ingredienser. Säkerhetsdatabladet behöver inte ha med allt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser