Regulator 0 Postad 17 November Hej jag ska fylla mina motorer (Volvo penta tamd 70D) med glykolblandning på sjövattensidan. båten ska ligga kvar i sjön och jag undrar om något har ett bra tillvägagångssätt för detta. Min tanke är att först tömma allt sjövatten, sedan lägga ner slangen som är ansluten till impellern i en glykolblandning, och även där lägga slangen som är ansluten till avgaskröken, så att det blir som en loop. Detta för att vara helt säker på att den får i sig allting osv. jag kopplar en vattenslang till avgaskröken så att det inte blir för varm där. för om jag förstår det rätt så sitter båda termostaterna på färskvattensidan, stämmer detta? detta innebär i så fall att jag kan göra detta medans motorn är kall. tips och trix mottages gärna☀️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 17 November (redigerade) I Seglarsnack skrev jag om detta: Vinterkonservering Yanmar YSM12 - Bör ju funka även om motorerna är två. Som du ser så frostskyddas även avgassystemets vattensamlare (ljuddämpare enligt vissa). Men jag har inget sjövattenfilter utan anslöt glykolslangen direkt på sjövattenpumpens anslutning. Bör väl gå att ansluta på inloppet till sjövattenfilter om det sitter sådana monterade. Det bör då blir två dunkar med glykolblandat vatten, för enklaste hantering. Jag brukar starta min motor typ en gång i månaden kalla årstiden. Laddar batterierna lite och så blir det mindre risk att det bildas rost på ventiltallrickar och säten, som nån oroade sig över. Kör även värmaren lite. Redigerad 17 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 17 November 4 timmar sedan skrev Regulator: tips och trix mottages gärna☀️ Det borde funka, så gör vi fast lite mera sofistikerat med förmonterade trevägsventiler, en före pumpen och en före avgasknäet. En plastljuddämpare kan möjligen frysa sönder om det är för mycket vatten i den, men du borde kunna blåsa ut nästan allt vatten genom att sluta spola kylvatten med vattenslangen och göra ett ganska kort gaspådrag som det sista du gör. En gummiljuddämpare fryser inte sönder, men dumt att få en massa is där iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 17 November 5 timmar sedan skrev Regulator: Min tanke är att först tömma allt sjövatten, sedan lägga ner slangen som är ansluten till impellern i en glykolblandning, och även där lägga slangen som är ansluten till avgaskröken, så att det blir som en loop. Detta för att vara helt säker på att den får i sig allting osv. jag kopplar en vattenslang till avgaskröken så att det inte blir för varm där. för om jag förstår det rätt så sitter båda termostaterna på färskvattensidan, stämmer detta? Jag slänger in min konserveringsdunk här, ett system som jag tycker är lätthanterligt utan en massa onödigt slabb i maskinrummet. Dunken brukar jag ställa på durken ovanför maskinrummet. Kolla vad du har för dimension på inkommande slangar så du får tillräckligt flöde till sjövattenpumpen om du väljer denna lösning. Är det riktigt stora motorer så kör jag dubbla dunkar som kopplas ihop efter bottengenomföringen och kulventilen med ett Y-rör och en slang till sjövattenpumpen. Det som kommer ut ur slangen före avgaskröken kan du ju samla upp i en annan tom dunk och återanvända, behövs kanske silas innan man använder det igen. Kör några sekunder på slutet utan vatten i avgaserna så blåser du ut allt därifrån (eller i varje fall det mesta) så slipper du isklumpar i ev. plastljuddämpare. Man hör ju på ljudet när det går utan vatten men kör inte länge så något blir överhettat och smälter om det finns detaljer som inte klarar lite värme. Glöm inte backslagens oljekylare... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 18 November (redigerade) Minst en gång i månaden kör jag motorn, när båten står på land... kanske 10 minuter åt gången. Men nu är det en encylindrig 12 hästars motor, så det dröjer innan avgasknäet blir för varmt att lägga handen på. Redigerad 18 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 509 Postad 18 November 1 timme sedan skrev Hybro: Minst en gång i månaden kör jag motorn, när båten står på land... kanske 10 minuter åt gången Varför det??? Startar du gräsklipparen varje månad under vintersäsongen också? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 19 November (redigerade) Vill ju höra donkinga från motorn😁 Å så vet jag glykolen kommer åt överallt. Elen avstängd under vintern i hamnen, så batterierna får sig en uppfräshning. Redigerad 19 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 193 Postad 20 November Att kallstarta motorer upprepade gånger under vintervilan ser jag ingen som helst nytta med, speciellt inte TS 70 motorer som är lite större. Lägg tiden på att göra en ordentlig konservering istället. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser