myrby 1 Postad måndag kl 06:04 Hej. Nybliven Albin 25 ägare och helt novis i ämnet. Någon som har ett bra svar på detta. Motor MD17C sjövattenkyld går hur bra som helst men tempmätaren rör sig knappt ,tänkte kolla termostaten men den saknas. Finns det någon anledning till att man tagit bort den ? Vågar jag sätta dit en ny ? Motorn vitröker(ånga?) vid högt varvtal. Kan det bero på att motorn inte kommer upp i temp? Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 838 Postad måndag kl 06:42 (redigerade) Låter som att tidigare ägare haft problem med motorn vid högre temp/arbetstemp. Det är inte ovanligt att MDxB/MD11/MD17 på ålderns höst får problem med oljetrycket när oljan blir varm och lättflytande (p.g.a. inre slitage). På din skulle jag tyvärr snarare befara sönderrostade toppar, dels då den är sjövatten/saltvattenkyld, dels då det redan från början är väldigt lite material för toppackningen att täta på mellan vattenkanal och lopp (och därmed rostkänsligt) och dels för att den vitryker (och det redan på låg temp). MD17 har utbytbara foder, men är skadan i toppen/topparna är den nog mer eller mindre skrot. Du har just köpt båten, eller hur ? Så vad säger säljaren/tidigare ägaren ? För att motorn inte kommer upp i temp är ju inget denne kan ha missat, och är dessutom termostaten borttagen så finns ju uppenbarligen någon information du undanhållits.... EDIT: Är du säker på att det är en MD17C och inte en MD3B ? Har du separata gas/växelspakar ? Motorerna är snarlika för det otränade ögat, men MD3B har inte lösa foder, monterades med RB-backslag i A25 (=två spakar) och satt i första serien "DL" i A25, dvs årsmodell 1973-1975. Den senare MD17C var nämligen ofta (men inte alltid) färskvattenkyld redan från början, så därav min fundering eftersom din inte är det.... För inte sällan ser man A25 på Blocket som både påstås vara senare årsmodell än vad de är och dessutom ha MD17C fast det är en MD3B-motor. Redigerad måndag kl 06:52 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad måndag kl 06:51 (redigerade) Motorer är från grunden konstruerade att jobba med en termostat för att i möjligaste mån hålla lämplig arbetstemperatur. Då utan att kylvattnet kokar. Att man plockat bort termostaten beror troligen på att endera var den trasig. Helt öppen eller stängd, kanske inte höll rätt temperatur. Eller också har man sett detta med vitrök, vid högre varv och tolkat detta som att vatten då tränger in i förbränningsrum. Kanhända att just frånvaron av termostat gett mindre vitrök. Detta utan att ta reda på orsaken, som t ex kan vara spricka i topplock eller annat gjutgods. Kan även vara trasig blockpackning. Minns jag rätt kan även oförbränd diesel p g a felaktig spridare även ge vitrök. Redigerad måndag kl 07:26 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 08:14 Hej Vitrök kan bero på flera orsaker som tidigare nämnts i tråden. 1 timme sedan skrev myrby: Motor MD17C sjövattenkyld går hur bra som helst men tempmätaren rör sig knappt ,tänkte kolla termostaten men den saknas. Finns det någon anledning till att man tagit bort den ? Har du kollat motorns verkliga temperatur och känt på motorn (avgaslimpa, cylindertoppar, cylindrar) om den är varm eller kall? Har du en IR-termometer? Använd denna isf. och har du ingen kostar de från ca 200 kr på billighetsvarusen, en IR-termometer har man mycket användning för även i hemmet. Har du kollat impellern i vattenpumpen? Är den sliten eller defekt så minskar kylvattenflödet genom motorn. Ser den ut som till vänster så ska du byta. Är delar eller en hel vinge avbruten skall du byta, kolla så du hittar den del av en vinge som är avbruten då denna kan ligga och strypa flödet. Kan ju även vara så att förre ägare kört sönder impellern och sedan bytt men struntat i att leta upp ev. delar som ligger och blockerar i någon kylkanal. Impellern till höger är helt normal... Ta bort en termostat är nog gjort av ren okunskap och en nödlösning på ett kylproblem med t.ex. överhettning av motorn. Börja med att kolla: Bottenventilen till kylvattenintaget fungerar som den skall och det kommer kylvatten igenom den när den är öppen. Kolla impellern i vattenpumpen om den är defekt eller sliten. Kolla så det kommer tillräckligt med vatten ur avgasutsläppet i aktern Kolla motorns verkliga temperatur Bifogar en länk till instruktionsbok, det brukar ju alltid saknas av någon konstig anledning🤔 https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md11c_md17c_ins_sve.pdf Samt en länk till en "Gör det själv handbok": https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrby 1 Postad måndag kl 08:56 Tack för snabba svar.. Vad ska jag vara extra uppmärksam på om jag sätter i en termostat och låter hon gå på tomgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 09:08 Motortemperaturen... Lita inte på den temperaturmätare som sitter i båten förrän du referensmätt med en IR-termometer eller annan termometer du litar på. Men kolla så du har tillgång till fullt flöde kylvatten och kolla impellern innan du provstartar. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 838 Postad måndag kl 09:30 28 minuter sedan skrev myrby: Tack för snabba svar.. Vad ska jag vara extra uppmärksam på om jag sätter i en termostat och låter hon gå på tomgång Om/när du sätter i en termostat så se till att du köper en för sjövattenkylning, då det är olika temp om du har färsk- eller sjövattenkyld motor. Den sistnämnda håller lägre temperatur, tror termostaten bara är på 58°C eller däromkring. (Även temperaturgivaren till tempmätaren är f.ö. olika, så tempinstrumentet ska visa ungefär "lagom" på båda varianterna). Och hur var det - är du säker på att det är en MD17C ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrby 1 Postad måndag kl 10:05 Japp. Står på motorskylten MD17C NO 9492 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrby 1 Postad måndag kl 10:08 Har en bra IR mätare .Vart är bästa stället att mäta på ? kommer även att värma upp tempgivaren i varmvatten och se hur instrumentet reagerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 11:09 51 minuter sedan skrev myrby: Har en bra IR mätare .Vart är bästa stället att mäta på ? kommer även att värma upp tempgivaren i varmvatten och se hur instrumentet reagerar Mät på olika ställen och anteckna värdet på dessa olika ställen med en viss intervall mellan mätningarna med IR. Följ kylvattenflödet från sjövattenpumpen och framåt på motorn, se flödesschema i instruktionsboken. Skiljer det mycket och är varmare på en eller flera ställen så finns där någon forma av restriktion som hindrar flödet just där. Kan t.ex. vara rost eller skräp som minskat diametern på ett genomströmningshål mellan avgaslimpa och topp. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 100 Postad måndag kl 13:11 Om du hittar några "hot spot" så markera gärna med tuschpenna så är det enklare återfinna kritiska punkter när du gör kontrollmätning efter eventuell genomgång/reparation. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 592 Postad måndag kl 16:12 Om man kör utan termostat på en sjövattenkyld motor brukar den gå varm, eftersom mycket kylvatten aldrig passerar motorn, utan går rätt ut i avgaskröken via by- pass hålet i termostathuset. När motorn är kall går kylvattnet förbi motorn och ut i avgaskröken. När motorn blir varm går termostaten upp och stänger by- passhålet, och vattnet går genom motorn. Om motorn är färskvattenkyld är by- pass kanalen pluggad och all kylvätska går genom motorn. Kanske har din motor haft färskvattenkylning tidigare, och har by-passkanalen pluggad. Då går motorn kall, då kallt sjövatten passerar motorn hela tiden. Kolla om det sitter en plugg i slangen mellan T-röret under limpan, och termostathuset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrby 1 Postad måndag kl 16:59 3 timmar sedan skrev Lintott: Om du hittar några "hot spot" så markera gärna med tuschpenna så är det enklare återfinna kritiska punkter när du gör kontrollmätning efter eventuell genomgång/reparation. Tack det va smart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad måndag kl 17:00 (redigerade) Detta var klurigt😃 Om man kör utan termostat på en sjövattenkyld motor brukar den gå varm, eftersom mycket kylvatten aldrig passerar motorn, utan går rätt ut i avgaskröken via by- pass hålet i termostathuset. När motorn är kall går kylvattnet förbi motorn och ut i avgaskröken. När motorn blir varm går termostaten upp och stänger by- passhålet, och vattnet går genom motorn. Om motorn är färskvattenkyld är by- pass kanalen pluggad och all kylvätska går genom motorn Redigerad måndag kl 17:03 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrby 1 Postad måndag kl 17:04 49 minuter sedan skrev Rollen: Om man kör utan termostat på en sjövattenkyld motor brukar den gå varm, eftersom mycket kylvatten aldrig passerar motorn, utan går rätt ut i avgaskröken via by- pass hålet i termostathuset. När motorn är kall går kylvattnet förbi motorn och ut i avgaskröken. När motorn blir varm går termostaten upp och stänger by- passhålet, och vattnet går genom motorn. Om motorn är färskvattenkyld är by- pass kanalen pluggad och all kylvätska går genom motorn. Kanske har din motor haft färskvattenkylning tidigare, och har by-passkanalen pluggad. Då går motorn kall, då kallt sjövatten passerar motorn hela tiden. Kolla om det sitter en plugg i slangen mellan T-röret under limpan, och termostathuset. Intressant det måste jag kolla upp. Kommer inte ha tid med båten så mkt nu ,annat har kommit upp kollar det så fort jag får tid Tack /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrby 1 Postad måndag kl 17:13 Stort tack för alla goda råd.Har kommit lite andra saker imellan så jag får lägga båten på is ett tag Kommer fortsätta skriva här när jobbet återuppas. Stort tack 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser