Gå till innehåll
onsdag 05 november 2025
myrby

Termostat saknas MD17C

Rekommendera Poster

Hej.

Nybliven Albin 25 ägare och helt novis i ämnet.

Någon som har ett bra svar på detta.

Motor MD17C sjövattenkyld går hur bra som helst men tempmätaren rör sig knappt ,tänkte kolla termostaten men den saknas.

Finns det någon anledning till att man tagit bort den ?

Vågar jag  sätta dit en ny ?

Motorn vitröker(ånga?) vid högt varvtal.

Kan det bero på att motorn inte kommer upp i temp?

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att tidigare ägare haft problem med motorn vid högre temp/arbetstemp.

Det är inte ovanligt att MDxB/MD11/MD17 på ålderns höst får problem med oljetrycket när oljan blir varm och lättflytande (p.g.a. inre slitage).

 

På din skulle jag tyvärr snarare befara sönderrostade toppar, dels då den är sjövatten/saltvattenkyld, dels då det redan från början är väldigt lite material för toppackningen att täta på mellan vattenkanal och lopp (och därmed rostkänsligt) och dels för att den vitryker (och det redan på låg temp).

MD17 har utbytbara foder, men är skadan i toppen/topparna är den nog mer eller mindre skrot.

 

Du har just köpt båten, eller hur ?  Så vad säger säljaren/tidigare ägaren ?  För att motorn inte kommer upp i temp är ju inget denne kan ha missat, och är dessutom termostaten borttagen så finns ju uppenbarligen någon information du undanhållits....

 

EDIT:

Är du säker på att det är en MD17C och inte en MD3B ?  Har du separata gas/växelspakar ?  Motorerna är snarlika för det otränade ögat, men MD3B har inte lösa foder, monterades med RB-backslag i A25 (=två spakar) och satt i första serien "DL" i A25, dvs årsmodell 1973-1975. Den senare MD17C var nämligen ofta (men inte alltid) färskvattenkyld redan från början, så därav min fundering eftersom din inte är det....
För inte sällan ser man A25 på Blocket som både påstås vara senare årsmodell än vad de är och dessutom ha MD17C fast det är en MD3B-motor.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer är från grunden konstruerade att jobba med en termostat för att i möjligaste mån hålla lämplig arbetstemperatur. Då utan att kylvattnet kokar.

 

Att man plockat bort termostaten beror troligen på att endera var den trasig. Helt öppen eller stängd, kanske inte höll rätt temperatur.

 

Eller också har man sett detta med vitrök, vid högre varv och tolkat detta som att vatten då tränger in i förbränningsrum.

Kanhända att just  frånvaron av termostat gett mindre vitrök. Detta utan att ta reda på orsaken, som t ex kan vara spricka i topplock eller annat gjutgods. Kan även vara trasig blockpackning.

 

Minns jag rätt kan även oförbränd diesel

p g a felaktig spridare även ge vitrök.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vitrök kan bero på flera orsaker som tidigare nämnts i tråden.

1 timme sedan skrev myrby:

Motor MD17C sjövattenkyld går hur bra som helst men tempmätaren rör sig knappt ,tänkte kolla termostaten men den saknas.

Finns det någon anledning till att man tagit bort den ?

Har du kollat motorns verkliga temperatur och känt på motorn (avgaslimpa, cylindertoppar, cylindrar) om den är varm eller kall?

 

Har du en IR-termometer? Använd denna isf. och har du ingen kostar de från ca 200 kr på billighetsvarusen, en IR-termometer har man mycket användning för även i hemmet.

 

Har du kollat impellern i vattenpumpen?

Är den sliten eller defekt så minskar kylvattenflödet genom motorn.

264988979_ImpellerDligBra.png.29fdf78c104dbd070cd96abd3dd1156c.png

Ser den ut som till vänster så ska du byta.

Är delar eller en hel vinge avbruten skall du byta, kolla så du hittar den del av en vinge som är avbruten då denna kan ligga och strypa flödet. Kan ju även vara så att förre ägare kört sönder impellern och sedan bytt men struntat i att leta upp ev. delar som ligger och blockerar i någon kylkanal.

Impellern till höger är helt normal...

 

Ta bort en termostat är nog gjort av ren okunskap och en nödlösning på ett kylproblem med t.ex. överhettning av motorn.

 

Börja med att kolla:

  • Bottenventilen till kylvattenintaget fungerar som den skall och det kommer kylvatten igenom den när den är öppen.
  • Kolla impellern i vattenpumpen om den är defekt eller sliten. 
  • Kolla så det kommer tillräckligt med vatten ur avgasutsläppet i aktern
  • Kolla motorns verkliga temperatur

 

Bifogar en länk till instruktionsbok, det brukar ju alltid saknas av någon konstig anledning🤔

 

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md11c_md17c_ins_sve.pdf

 

Samt en länk till en "Gör det själv handbok":

 

https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf

 

//Pär

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar..

Vad ska jag vara extra uppmärksam på om jag sätter i en termostat och låter hon gå på tomgång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motortemperaturen...

 

Lita inte på den temperaturmätare som sitter i båten förrän du referensmätt med en IR-termometer eller annan termometer du litar på.

 

Men kolla så du har tillgång till fullt flöde kylvatten och kolla impellern innan du provstartar.

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev myrby:

Tack för snabba svar..

Vad ska jag vara extra uppmärksam på om jag sätter i en termostat och låter hon gå på tomgång

Om/när du sätter i en termostat så se till att du köper en för sjövattenkylning, då det är olika temp om du har färsk- eller sjövattenkyld motor. Den sistnämnda håller lägre temperatur, tror termostaten bara är på 58°C eller däromkring.

(Även temperaturgivaren till tempmätaren är f.ö. olika, så tempinstrumentet ska visa ungefär "lagom" på båda varianterna).

 

Och hur var det - är du säker på att det är en MD17C ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bra IR mätare .Vart är bästa stället att mäta på ?

kommer även att värma upp tempgivaren i varmvatten och se hur instrumentet reagerar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev myrby:

Har en bra IR mätare .Vart är bästa stället att mäta på ?

kommer även att värma upp tempgivaren i varmvatten och se hur instrumentet reagerar

 

Mät på olika ställen och anteckna värdet på dessa olika ställen med en viss intervall mellan mätningarna med IR.

Följ kylvattenflödet från sjövattenpumpen och framåt på motorn, se flödesschema i instruktionsboken.

Skiljer det mycket och är varmare på en eller flera ställen så finns där någon forma av restriktion som hindrar flödet just där. Kan t.ex. vara rost eller skräp som minskat diametern på ett genomströmningshål mellan avgaslimpa och topp.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hittar några "hot spot" så markera gärna med tuschpenna så är det enklare återfinna kritiska punkter när du gör kontrollmätning efter eventuell genomgång/reparation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kör utan termostat på en sjövattenkyld motor brukar den gå varm, eftersom mycket kylvatten aldrig passerar motorn, utan går rätt ut i avgaskröken via by- pass hålet i termostathuset. När motorn är kall går kylvattnet förbi motorn och ut i avgaskröken. När motorn blir varm går termostaten upp och stänger by- passhålet, och vattnet går genom motorn. Om motorn är färskvattenkyld är by- pass kanalen pluggad och all kylvätska går genom motorn. Kanske har din motor haft färskvattenkylning tidigare, och har by-passkanalen pluggad. Då går motorn kall, då kallt sjövatten passerar motorn hela tiden. Kolla om det sitter en plugg i slangen mellan T-röret under limpan, och termostathuset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Om du hittar några "hot spot" så markera gärna med tuschpenna så är det enklare återfinna kritiska punkter när du gör kontrollmätning efter eventuell genomgång/reparation.

Tack det va smart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var klurigt😃

 

Om man kör utan termostat på en sjövattenkyld motor brukar den gå varm, eftersom mycket kylvatten aldrig passerar motorn, utan går rätt ut i avgaskröken via by- pass hålet i termostathuset. När motorn är kall går kylvattnet förbi motorn och ut i avgaskröken. När motorn blir varm går termostaten upp och stänger by- passhålet, och vattnet går genom motorn. Om motorn är färskvattenkyld är by- pass kanalen pluggad och all kylvätska går genom motorn

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Rollen:

Om man kör utan termostat på en sjövattenkyld motor brukar den gå varm, eftersom mycket kylvatten aldrig passerar motorn, utan går rätt ut i avgaskröken via by- pass hålet i termostathuset. När motorn är kall går kylvattnet förbi motorn och ut i avgaskröken. När motorn blir varm går termostaten upp och stänger by- passhålet, och vattnet går genom motorn. Om motorn är färskvattenkyld är by- pass kanalen pluggad och all kylvätska går genom motorn. Kanske har din motor haft färskvattenkylning tidigare, och har by-passkanalen pluggad. Då går motorn kall, då kallt sjövatten passerar motorn hela tiden. Kolla om det sitter en plugg i slangen mellan T-röret under limpan, och termostathuset.

Intressant det måste jag kolla upp.

Kommer inte ha tid med båten så mkt nu ,annat har kommit upp

kollar det så fort jag får tid 

Tack /Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla goda råd.Har kommit lite andra saker imellan

så jag får lägga båten på is ett tag

Kommer fortsätta skriva här när jobbet återuppas.

Stort tack 😄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...