Gå till innehåll
torsdag 06 november 2025
Johan77

Sikaflex '291i' härdningstemperatur

Rekommendera Poster

Hej,

Står i valet och kvalet att täta en båtruta (uppe på däck) med sikaflex 291i, idag.. Det ska bli +10C idag och 6-8C under natten, följt av 4-5 dagar med regn (=milt, 10-12 dygnet runt)..

Det står inget om temperaturer under 10C, så man undrar ju förstås vad man riskerar om den dippar nedåt 5C i några timmar under en natt.. 'Återupptas' härdningen därefter, eller är den permanent avstannad?

Fogen torde inte bli tjockare än 5mm någonstans.. 

Hälsningar Johan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sikaflex 291i är fukthärdande och ju lägre temperatur/fuktighet desto längre tid tar det för den att bli genomhärdad.

https://swe.sika.com/sv/fritidsbatar/taetning/sikaflex-291i.html

Finns även ett produktblad på sidan men du har kanske redan läst...

Jag har använt Sikaflex 291i i temperaturer under 15 grader men detta har varit tunna skikt (<2mm) som tätning av skruvförband mm. dock inte fogat som du skall göra.

Jag tror att har den väl börjat härda (bildat skinn) så är det nog ingen fara men detta är en ren "gubbgissning". Kolla med Sika för sökerhets skull, finns både telefonnummer och e-mail på deras hemsida.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Sikaflex 291i är fukthärdande och ju lägre temperatur/fuktighet desto längre tid tar det för den att bli genomhärdad.

https://swe.sika.com/sv/fritidsbatar/taetning/sikaflex-291i.html

Finns även ett produktblad på sidan men du har kanske redan läst...

Jag har använt Sikaflex 291i i temperaturer under 15 grader men detta har varit tunna skikt (<2mm) som tätning av skruvförband mm. dock inte fogat som du skall göra.

Jag tror att har den väl börjat härda (bildat skinn) så är det nog ingen fara men detta är en ren "gubbgissning". Kolla med Sika för sökerhets skull, finns både telefonnummer och e-mail på deras hemsida.

//Pär

Jag ringde Sika precis.. Och fick ett snabbt och bra svar..

Det är inga problem så länge det inte är 'frost'.. Går temperaturen under 'nollan' så avbryts härdningen och kommer därtill inte 'kicka igång' igen när temperaturen ökar.. Så i mitt fall ska det gå fint :).. om nu meteorologin gissat rätt förstås ;).. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Toppen då vet vi ju förutsättningarna.

Ja det är ju inte ofta som meteorologerna gissar rätt idag.

Vi i Skåne kan ju förlita oss på DMI som brukar ha lite mer säkra prognoser än SMHI och jag fick lära mig sedan barnsben att lyssna på Danskarnas väder.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Toppen då vet vi ju förutsättningarna.

Ja det är ju inte ofta som meteorologerna gissar rätt idag.

Vi i Skåne kan ju förlita oss på DMI som brukar ha lite mer säkra prognoser än SMHI och jag fick lära mig sedan barnsben att lyssna på Danskarnas väder.

//Pär

Ja, idag hade de iaf rätt här, väldigt bra jobbväder här på västkusten, dock i skugga.. Men då slapp man iaf få den lågt stående solen rätt i ögonen 😇..

Och så lärde jag mig en sak idag, bättre sent i livet än aldrig.. När man lagt 'strängen' med tätningsmassa, så ska man därefter inte försöka 'peta in' den längre in med ett verktyg, i vart fall inte så som jag gjorde.. Det blev vaniljvisp, visade det sig.. Dvs mängder med luftbubblor poppade upp efter att man skapat en snygg rak/platt fog.. Det blev en hel del merarbete minst sagt, men nu är det klart, dock inte lika snyggt som efter 'första omgången' (bortsett från bubblorna), p g a att när maskeringstejpen skulle bort, så visade det sig att massan börjat lösa upp den (relativt dyra) maskeringstejpen 😬, så det tog också sin tid 😅

Hälsningar Johan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Johan77:

Jag ringde Sika precis.. Och fick ett snabbt och bra svar..

Det är inga problem så länge det inte är 'frost'.. Går temperaturen under 'nollan' så avbryts härdningen och kommer därtill inte 'kicka igång' igen när temperaturen ökar.. Så i mitt fall ska det gå fint :).. om nu meteorologin gissat rätt förstås ;).. 

Det svaret förbryllade mig. Jag har alltid låtit Sikatuben ligga kvar i båten och efter vintern så har Sikan fortfarande fungerat att både kleta ut och att få att härda. Mitt största Sikaproblem brukar vara att massan har härdat i tuben när jag tar fram den. Vid några tillfällen då jag varit i akut behov av tätningsmassa och det inte gått att pressa ut ur tuben så har jag skurit av tuben och använt den kletiga massan som funnits kvar längst ner i tuben. Om det bara gått att stryka ut massan så har det fungerat och den har härdat på normalt sätt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Johan77:

När man lagt 'strängen' med tätningsmassa, så ska man därefter inte försöka 'peta in' den längre in med ett verktyg, i vart fall inte så som jag gjorde.. Det blev vaniljvisp, visade det sig..

Ta lite såpvatten på fingret och peta in och jämna till. Ha rikligt med trasor till hands. Kanske så dags att skriva det nu? ☹️

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Lintott:

Det svaret förbryllade mig. Jag har alltid låtit Sikatuben ligga kvar i båten och efter vintern så har Sikan fortfarande fungerat att både kleta ut och att få att härda. Mitt största Sikaproblem brukar vara att massan har härdat i tuben när jag tar fram den. Vid några tillfällen då jag varit i akut behov av tätningsmassa och det inte gått att pressa ut ur tuben så har jag skurit av tuben och använt den kletiga massan som funnits kvar längst ner i tuben. Om det bara gått att stryka ut massan så har det fungerat och den har härdat på normalt sätt.

Ja det var ju konstigt.. Är det samma sort, 291i ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Ta lite såpvatten på fingret och peta in och jämna till. Ha rikligt med trasor till hands. Kanske så dags att skriva det nu? ☹️

Tack, ja jag hade en burk vatten med lite diskmedel i 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har slutat använda Sika 291 och använder istället TEC7, ett av skälen till det är att man inte behöver fundera på temperaturen då TEC7 funkar ner till minus 10 grader. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Johan77:

Ja det var ju konstigt.. Är det samma sort, 291i ? 

bild.png.97a71d86fc4a5500ecf8e6a4069453fd.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har alltid låtit Sikatuben ligga kvar i båten och efter vintern så har Sikan fortfarande fungerat att både kleta ut och att få att härda.

Samma här!

Kan det möjligen vara så att det skinn som bildats får svårare att släppa igenom fukt om det en gång har fryst?

Nu blir jag sugen på att testa att göra en klick som får härda lite på ytan och sedan stoppa ner den i frysen och därefter ta upp den och de vad som händer.

Många "sanningar" kan man slå hål på ganska lätt själv.

Tyvärr ligger ju tuben i båten. :(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...