buddy 2 Postad 19 Oktober , 2025 Hej inspekterade vår Oxelö 30 botten nu efter upptagning. Första gången iom att vi blev ägare i år. Ser sjysst ut överlag men den skulle behöva mer än bara vanlig bottenfärg. I alla fall som första lager. Känns som det behövs något starkt/hårt som fyller igen små repor o "skador". Innan ev primer och ny bottenfärg. Är det någon 2-komponents grej jag ska leta efter eller vad rekommenderar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 474 Postad 19 Oktober , 2025 1 timme sedan skrev buddy: Känns som det behövs något starkt/hårt som fyller igen små repor o "skador". Har skadorna gått igenom gelcoaten så man kan se glasfiberlaminatet så lagar du dessa med TOPCOAT som är gelcoat med 4–5% vaxlösning och sedan tillsätter 2% härdare. Lägg på i tunna lager och låt härda 24 h mellan lagren, tvätta av lagningen med lite aceton på en trasa och eftertorka med ren trasa. Slipa med fint torrslippapper (120–320) innan du påbörjar nästa lager. Upprepa samma procedur som första lagret och lägg på tills det är jämnt och du är nöjd med resultatet. Men detta måste vänta till våren när värmen är över 15 grader under dagen, annars härdar inte topcoaten som den skall. På övre bilden ser det bara ut som att någon förre ägare målat på tjocka lager med epoxigrund över dåligt slipad/rengjord gelcoat, kan vara så att epoxigrunden inte fått fäste p.g.a. att det suttit rester kvar av gammal bottenfärg. Vet inte riktigt vad som hänt för bottenfärgen har krackelerat och det kan bero på flera saker, den vanligaste är för tjocka lager eller att grundfärgen inte härdat korrekt innan bottenfärgen målats på. Om du inte vill slipa rent hela botten så är det bara att slipa ner där du har såna här fläckar där det släppt som på övre bilden och grunda på nytt med en epoxigrund. Men slipa inte för mycket så du slipar igenom gelcoaten och bara lätt på handen samt låta maskinen jobba. Finkorniga slippapper är att föredra. Slipa rent kan du göra nu om du inte är frusen av dig men målning med grund och bottenfärg får vänta till våren då det blivit varmare och torrare i luften. Fast jag hade nog slipat bort den krackelerade bottenfärgen tills det blir jämnt och fint, sedan målat på en ny bottenfärg som är av ett välkänt fabrikat. Ligger båten i saltvatten (västkust till Skanör) eller brackvatten (Östersjön) eller sötvatten? Sen hade jag investerat i ett par riktiga bockar med sidostöd, ser lite vanskligt ut med den klena bocken😧 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad 19 Oktober , 2025 8 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Har skadorna gått igenom gelcoaten så man kan se glasfiberlaminatet så lagar du dessa med TOPCOAT som är gelcoat med 4–5% vaxlösning och sedan tillsätter 2% härdare. Lägg på i tunna lager och låt härda 24 h mellan lagren, tvätta av lagningen med lite aceton på en trasa och eftertorka med ren trasa. Slipa med fint torrslippapper (120–320) innan du påbörjar nästa lager. Upprepa samma procedur som första lagret och lägg på tills det är jämnt och du är nöjd med resultatet. Men detta måste vänta till våren när värmen är över 15 grader under dagen, annars härdar inte topcoaten som den skall. På övre bilden ser det bara ut som att någon förre ägare målat på tjocka lager med epoxigrund över dåligt slipad/rengjord gelcoat, kan vara så att epoxigrunden inte fått fäste p.g.a. att det suttit rester kvar av gammal bottenfärg. Vet inte riktigt vad som hänt för bottenfärgen har krackelerat och det kan bero på flera saker, den vanligaste är för tjocka lager eller att grundfärgen inte härdat korrekt innan bottenfärgen målats på. Om du inte vill slipa rent hela botten så är det bara att slipa ner där du har såna här fläckar där det släppt som på övre bilden och grunda på nytt med en epoxigrund. Men slipa inte för mycket så du slipar igenom gelcoaten och bara lätt på handen samt låta maskinen jobba. Finkorniga slippapper är att föredra. Slipa rent kan du göra nu om du inte är frusen av dig men målning med grund och bottenfärg får vänta till våren då det blivit varmare och torrare i luften. Fast jag hade nog slipat bort den krackelerade bottenfärgen tills det blir jämnt och fint, sedan målat på en ny bottenfärg som är av ett välkänt fabrikat. Ligger båten i saltvatten (västkust till Skanör) eller brackvatten (Östersjön) eller sötvatten? Sen hade jag investerat i ett par riktiga bockar med sidostöd, ser lite vanskligt ut med den klena bocken😧 //Pär Jättetack för utförligt svar låter som kloka tips och synpunkter. Båten ligger i saltvatten i Stockholm. Bocken är ett skämt. Det är varvet vi ligger på i år som kör med såna i fören men de har vettig i aktern. Vi har anpassade för båten från Press o Son men varvet kräver sina egna. Hänger ihop med att det är "deras grejer deras ansvar" om något händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 474 Postad 19 Oktober , 2025 Ja vi får fråga de som ligger i Stockholms skärgård vad de rekommenderar för bottenfärg. 4 minuter sedan skrev buddy: Bocken är ett skämt. Det är varvet vi ligger på i år som kör med såna i fören men de har vettig i aktern. Vi har anpassade för båten från Press o Son men varvet kräver sina egna. Hänger ihop med att det är "deras grejer deras ansvar" om något händer. Ja verkligen ett skämt, vad är detta för "varv"? Punktbelastning som heter duga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad 19 Oktober , 2025 Det är ett välkänt varv och de gör så på alla båtar. Därför blev jag väldigt förvånad. Vi har rätt mycket att fixa med båten under vintern. Känns inte bra att gå runt på båten med den här lösningen även om mycket av vikten ligger akterut samt att båten står i en svag lutning med aktern som lägsta punkt. Tänkte be dem sätta in vår egna ordentliga bock - kostar säkert 2 500 bara det. Det skulle inte förvåna mig. Det och en utskällning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 157 Postad 19 Oktober , 2025 29 minuter sedan skrev buddy: Det är ett välkänt varv och de gör så på alla båtar. Därför blev jag väldigt förvånad. Vi har rätt mycket att fixa med båten under vintern. Känns inte bra att gå runt på båten med den här lösningen även om mycket av vikten ligger akterut samt att båten står i en svag lutning med aktern som lägsta punkt. Tänkte be dem sätta in vår egna ordentliga bock - kostar säkert 2 500 bara det. Det skulle inte förvåna mig. Det och en utskällning.... Skadade båtar går alltid att ersätta men ihoppressade båtägare är svårare att skadereglera. Bocken ser ut att ha använts under ett antal år (gråfärgat sprucket trä). Ingen kryssstagning så den verkar lite ranglig o rank. Jag skulle inte vilja krypa under den båten för att t.ex. bottenskrapa. Jag rekommenderar dig att köpa ett par båtstöd (Seaquip/Biltema/...) och stoppa in bredvid främre stöttan med en kätting mellan stöttorna. Sen får du väl ta bort stöttorna inför sjösättningen för att inte göra varspersonalen upprörd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser