Gå till innehåll
lördag 18 oktober 2025
NPe

Erfarenhet av tyngre motor än båtspec - Uttern S51

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern S51 (5,01m lång, 2,08m bredd, 14grader bottenvikel, 690kg utan motor) som jag kikar efter alternativ motor och letar efter forumets erfarenheter från tidigare eskapader. Även erfarenheter från andra båtar med liknande spec är intressant att höra om)

Båten har en motorspec på max 165kg och 100hk. 

 

Gillar båten skarpt och vill inte byta till något större, men vill få lite mer fart i skutan.

 

Alternativen är att byta dagens optimax (115hk / 171kg) mot en ny Mercury F80-115hk (163kg) och uppdatera till 160hk eller en Mercury F150 (206kg), där det senare är mitt föredragna alternativ eftersom jag slipper modifiera en ny motor.

 

F150 motorn väger ju tyvärr ca 40kg mer än max spec och gissar att vikten  kommer vara största problemet.

Har redan en  "u-balk" (transom plate) mellan övre motorinfästningspunkter i akterspegeln, för att hindra punktbelastning från motorn. (Inte för att det behövdes utan som en förebyggande åtgärd)

Akterspegeln är 6cm tjock och verkar rejäl, men har givetvis ingen aning om det är interna olikheter i akterspegeln och konstruktion mot Uttern S57 som har F150 som maxmotor.

 

Mer effekt är ju bara en fråga hur man modererar gasreglaget och man tar det lugnt när det är lite sjö, så förutsatt att båten inte börjar bete sig lustigt, hoppas jag den biten kommer fungera. Tror inte heller denna båt kommer göra några monstruösa hastighetsökningar med +35-40hk. Jag hoppas den kommer upp i +40knop till skillnad mot dagens 38knop. ( Så låt oss hoppa över försäkringsdiskussionen... :) )

 

Några tips och erfarenheterr som ni har med att köra med "för tung motor", och vad man ev. kan göra för att hjälpa situationen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev NPe:

Mer effekt är ju bara en fråga hur man modererar gasreglaget och man tar det lugnt när det är lite sjö, så förutsatt att båten inte börjar bete sig lustigt, hoppas jag den biten kommer fungera. Tror inte heller denna båt kommer göra några monstruösa hastighetsökningar med +35-40hk. Jag hoppas den kommer upp i +40knop till skillnad mot dagens 38knop. ( Så låt oss hoppa över försäkringsdiskussionen... :) )

Tror inte den högre vikten i sig kommer att medföra att båten bär sig konstigt åt om du hänger på en motor som väger 206 kg, däremot har skrovet i sig en begränsning gällande fart (konstruktionsfart) och kan börja bära sig konstigt åt i högre farter. Kommer att ligga lite djupare i aktern men det är nog marginellt, är båten i sjön kan du ju testa genom att lägga 40–50 kg i motorbrunnen.

Tror inte heller du kommer att få någon "monstruös" ökning av toppfarten men du kommer över 40 knop. Mercury Pro XS 150 har något högre max. varvtal än vanliga F150 och tillåts varva 6000 r/min istället för 5800 r/min.

 

Alternativet är Mercury 115 Pro XS som har lite högre maxvarvtal (6300 r/min) än den vanliga 115 (6000 r/min) och med rätt propellerval och monteringshöjd kan du komma upp till +40 knop samt håller dig inom rek. maxvikt. Skall enligt uppgift ge 125 hk...

 

Har inte hittat något test på Uttern S51 med mer än 80 hk men hittade denna där dom testar en Mercury F115 CT mot en Mercury 125 Optimax på samma båt ifs är något större än din men ger ändå en liten indikation.

https://www.youtube.com/watch?v=gej5dBiVEVo

 

//Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tror inte den högre vikten i sig kommer att medföra att båten bär sig konstigt åt om du hänger på en motor som väger 206 kg, däremot har skrovet i sig en begränsning gällande fart (konstruktionsfart) och kan börja bära sig konstigt åt i högre farter. Kommer att ligga lite djupare i aktern men det är nog marginellt, är båten i sjön kan du ju testa genom att lägga 40–50 kg i motorbrunnen.

Tror inte heller du kommer att få någon "monstruös" ökning av toppfarten men du kommer över 40 knop. Mercury Pro XS 150 har något högre max. varvtal än vanliga F150 och tillåts varva 6000 r/min istället för 5800 r/min.

 

Alternativet är Mercury 115 Pro XS som har lite högre maxvarvtal (6300 r/min) än den vanliga 115 (6000 r/min) och med rätt propellerval och monteringshöjd kan du komma upp till +40 knop samt håller dig inom rek. maxvikt. Skall enligt uppgift ge 125 hk...

 

Har inte hittat något test på Uttern S51 med mer än 80 hk men hittade denna där dom testar en Mercury F115 CT mot en Mercury 125 Optimax på samma båt ifs är något större än din men ger ändå en liten indikation.

https://www.youtube.com/watch?v=gej5dBiVEVo

 

//Pär

 

 

Tackar för svar!

Lutar nog åt F150 motorn, gör ingen jätteskillnad vid nerlastning av aktern, och blir det allt för tokigt vid drift så får jag väll hänga tillbaks Optimaxen och kika efter en lite längre båt ändå.

F150 Motorn kan man ju alltid ha i garaget tills vidare.

Redigerad av NPe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Försäkringsbolaget kan ha vissa synpunkter vid för hög motorstyrka.

Jajjemän, båtförsäkring i normal form kan man nog glömma. Sakförsäkring kanske dock går att ordna?

Bara att kedja fast båten i varje hörn mot stöld, och hoppas man håller sig från grund vid körning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade lite på Amerikanska forum och flera där hade bytt 2-takt mot 4-takt och faktiskt köpt mindre motor än vad de räknat med.

Ex.

Yamaha 130 V4 byttes mot Suzuki DF115: Marginell förändring av toppfart men betydligt bättre acceleration samt lägre ljudnivå och lägre bränsleförbrukning (vilket säger sig själv med en motor som har rötter i 1980-talet).

 

Mercury 125 Optimax 1.5 L 3 cyl. byttes mot Mercury F115 Pro XS: Toppfarten ökade med ca 1 knop och betydligt bättre acceleration samt lägre bränsleförbrukning och lägre ljudnivå.

 

 

Hittade exakta effektsiffror:

 

Mercury F115: 117 hk

Mercury F115 Pro XS: 126 hk

Mercury 115 Optimax: 113 hk

 

Så är din Optimax 115 hk (113 hk) från fabrik så har du 13 hk till med en F115 Pro XS.

Men valet är ditt...

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-14 vid 19:31 skrev Mercury_44XS:

Kollade lite på Amerikanska forum och flera där hade bytt 2-takt mot 4-takt och faktiskt köpt mindre motor än vad de räknat med.

Ex.

Yamaha 130 V4 byttes mot Suzuki DF115: Marginell förändring av toppfart men betydligt bättre acceleration samt lägre ljudnivå och lägre bränsleförbrukning (vilket säger sig själv med en motor som har rötter i 1980-talet).

 

Mercury 125 Optimax 1.5 L 3 cyl. byttes mot Mercury F115 Pro XS: Toppfarten ökade med ca 1 knop och betydligt bättre acceleration samt lägre bränsleförbrukning och lägre ljudnivå.

 

 

Hittade exakta effektsiffror:

 

Mercury F115: 117 hk

Mercury F115 Pro XS: 126 hk

Mercury 115 Optimax: 113 hk

 

Så är din Optimax 115 hk (113 hk) från fabrik så har du 13 hk till med en F115 Pro XS.

Men valet är ditt...

 

//Pär

Tack igen Pär för feedback!

 

Det slutade med att jag beställde en F150, så jag får återkomma med rapport när första turen är avklarad.

Tror dock det inte blir läge innan våren, så väntan  kommer bli olidligt lång :)

Redigerad av NPe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är fel ute är det Enertia propeller till den motorn, dock ingen dimension vald ännu.

Företaget som sålde motorn skall höra runt lite om det finns något liknande kombo man kan luta sig mot för att få referens.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna brukar säljas utan propeller det får kunden välja själv, så var det förut iaf men mycket möjligt de ändrat på det.

 

Jag vet inte om jag hade valt Enertia, den är avsedd för lite tyngre och större båtar än din.

 

Här kan du läsa om Mercury Marines propellrar:

https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers

 

Där finns även ett propellerväljarverktyg som är till stor hjälp som för tillfället verkar vara ur funktion och visar helt galna resultat gällande stigning.

Sen verkar det som alla gamla bra (fart) propellrar uteblir från resultaten.

 

//Pär

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-14 vid 19:03 skrev NPe:

Jajjemän, båtförsäkring i normal form kan man nog glömma. Sakförsäkring kanske dock går att ordna?

Bara att kedja fast båten i varje hörn mot stöld, och hoppas man håller sig från grund vid körning :)

Det viktigaste är att ha en ansvarsförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Motorerna brukar säljas utan propeller det får kunden välja själv, så var det förut iaf men mycket möjligt de ändrat på det.

 

Jag vet inte om jag hade valt Enertia, den är avsedd för lite tyngre och större båtar än din.

 

Här kan du läsa om Mercury Marines propellrar:

https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers

 

Där finns även ett propellerväljarverktyg som är till stor hjälp som för tillfället verkar vara ur funktion och visar helt galna resultat gällande stigning.

Sen verkar det som alla gamla bra (fart) propellrar uteblir från resultaten.

 

//Pär

 

Du har nog rätt, står "stålpropeller" så behöver säkert inte vara Enertia, Jag inbillade mig bara att det var standardvarianten på den motorn.

Om man kikar på Mercurysortimentet i länken ser Fury ut att vara närmast matchning för båten / andvändning, men får väll se vad shoppen rekomenderar efter sondering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Det viktigaste är att ha en ansvarsförsäkring.

Yes, Jag får kika på vilka lösningar som står till buds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...