Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
GKB

Det tjuter innan båda motorerna startat

Rekommendera Poster

Hej,

hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har en nimbus Avanta med dubbla ad41b fr 93. När jag ska starta så börjar ” buzzern ” och tjuta redan då jag slagit på tändning och den slutar inte förrän jag har båda motorerna igång. Har provat och kör en motor i taget med varv ca 2300, men ingen skillnad. Tacksam för tips!

mvh Göran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligen ett larm för oljetryck ev temp , slutar tjuta när oljetrycket ev temp är korrekt , börjar tjuta om du tappar oljetrycket under gång . Bra sak att ha .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. 
Kan det vara så att det slutar att tjuta då oljetrycket byggts upp, och/eller då laddningen kommit igång?

I min förra båt, med en TAMD30 hände det samma sak som du beskriver, men bara ibland, i min nuvarande med KAD43 har det hänt en eller två gånger under tio säsonger, senast i våras efter sjösättningen.

 

Egentligen skall det inte tjuta när man vrider på tändningen, innan motorerna startats, men det skall tjuta och larma när motorerna är igång och laddningen eller oljetrycket uteblir, då skall ju samtidigt respektive varningslampa tändas. Sedan kan man kvittera larmet med larmknappen på panelen, då skall det tystna men varningslampan skall fortsätta att lysa.

Larmknappen är också en testknapp, tryck på den och det skall tjuta, oavsett laddnings- eller oljetrycksstatus. 


En gång i våras då det den ”akustiska signalgivaren”, buzzern, tutade innan jag hade startat motorn tryckte jag på larmknappen, och då slutade det att föra oväsen, sedan har detta inte upprepats.

Jag har ingen aning om det skall vara så eller inte, har inte läst instruktionsboken, inte sett filmen eller ens hört soundtracket😃.

 

MEN jag hör ofta att det tutar i andra båtar när man slagit på tändningen, och vill minnas att det var så i farsans segelbåt med en liten marindiesel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svaren. Jag ska prova att kvittera larmet och se om det tystnar. Det konstiga är att det tjuter innan start och så länge som bara en motor är igång. Så fort båda motorerna är igång så tystnar det. Jag har testat och starta i olika ordning men som sagt inte provat att kvittera. Återkommer om det funkar.

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min motor (Yanmar) så tjuter larmet när jag slår på tändningen och så ska det vara enligt instruktionsboken. Tjutet är en test av att larmet fungerar. Samtidigt lyser laddnings och oljetrycksvarningen. När motorn startat så slocknar laddningskontrollampan och strax efter så slocknar oljetryckslampan. Vi som inte sitter med visarinstrument framför ögonen när vi kör för motor uppskattar att bli uppmärksammade på att någon varningslampa tänds och det görs genom att larmet skriker. Men då måste den ju fungera vilket testas vid varje motorstart.

 

Hjälpte häromdan en kamrat med felsökning. Larmet fungerade inte som det skulle och motorverkstan erbjöd sig att byta kretskortet i motorpanelen för 2.700:- + arbetskostnaden. Jag ville kolla att oljetrycksgivaren fungerade innan han beställde ett nytt kretskort. Då upptäckte jag att anslutningen till oljetrycksgivaren lossnat. Efter återmontering så fungerade både varningslampor och larm när tändningen slogs till och slocknade/tystnade när motorn gick igång....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev GKB:

Hej,

hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har en nimbus Avanta med dubbla ad41b fr 93. När jag ska starta så börjar ” buzzern ” och tjuta redan då jag slagit på tändning och den slutar inte förrän jag har båda motorerna igång. Har provat och kör en motor i taget med varv ca 2300, men ingen skillnad. Tacksam för tips!

mvh Göran 

Jag skulle vilja hävda att det är normalt (kan dock inget om just din specifika motor). Så är det på min och jag lever i tron att det är universellt att det fungerar så, i alla fall de få jag varit i kontakt med. Precis som @Lintott säger så är det en vital test som syftar till att visa att vitala larm fungerar. Precis som i bilen då alla varningslampor tänds när man vrider på tändningen, samma princip alltså (med skillnaden att bilen inte har en summer).

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev GKB:

Jag har en nimbus Avanta med dubbla ad41b fr 93. När jag ska starta så börjar ” buzzern ” och tjuta redan då jag slagit på tändning och den slutar inte förrän jag har båda motorerna igång. Har provat och kör en motor i taget med varv ca 2300, men ingen skillnad. Tacksam för tips!

Hej

 

Har du bara en varningssummer?

För du har väl två instrumentpaneler med varsitt tändningslås eller?

Har du varningslampor samt temperatur- och oljetrycksmätare på panelen?

På Volvo Penta brukar summern sitta på instrumentpanelen men kan av någon förre ägare flyttats, kanske någon förre ägare som kopplat ihop båda motorerna till en summer.

 

Förfarandet med med varningssignal som tystnar när motorn startat är annars helt normalt och när man slår på tändningen så börjar den ljuda, när oljetrycket överstiger ett visst värde tystnar varnings-summern. Om oljetrycket skulle sjunka under detta värde under drift ljuder varningssummern som även larmar för överhettning. På vissa modernare motorer ljuder dock summern bara en kort stund när man slår på tändningen för att indikera att den fungerar, tystnar efter ett kort pip.

 

Har varit med om att det kan vara olika tonlägen (ett för varje motor) om båten har dubbla motorer.

Finns många som tycker denna ofta höga ljudsignal är enerverande och någon hade t.o.m. klippt kablarna vilket är mycket dumt, då finns ju ingen varningssignal om man skulle mista oljetryck eller kylning på motorn för vem står och stirrar på instrumenten under körning.

 

Skulle det mot förmodan dröja länge innan varningssummern tystnar efter start bör man fefelsöka samt kontrollera oljetrycket på motorn.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev GKB:

Hej,

Tack för svaren. Jag ska prova att kvittera larmet och se om det tystnar. Det konstiga är att det tjuter innan start och så länge som bara en motor är igång. Så fort båda motorerna är igång så tystnar det. Jag har testat och starta i olika ordning men som sagt inte provat att kvittera. Återkommer om det funkar.

/Göran

Elfel, skulle jag tro. Det som inland kallas för ”jordfel” då åsyftande att komponenten, i detta fallet den lilla dosan med enkel elektronik och  kontrollamporna som inte får kontakt med minus, strömmen letar sig andra vägar tillbaka till batteriminus och kan då utlösa larm eller orsaka andra konstiga effekter. Det sitter en avlång multikontakt ansluten i denna elektronikdosa på instrumenttavlans undersida, kolla att anslutningarna i denna inte är oxiderade. Det kan hjälpa att lossa kontaktdonet och återansluta det igen, men litet elektronikspray på kontaktytorna är aldrig fel. Elektronikspray är INTE samma sak som 5:56, WD40 och liknande feta sprayer, elektronikspray innehåller isopropanolalkohol och är ”torr” bromsskivespray är ungefär samma sak.

 

Men Du, kolla även anslutningarna på generatorn på den motorn som larmet kommer ifrån! Särskilt anslutningen D+ som öven kan heta DF.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Har du bara en varningssummer?

För du har väl två instrumentpaneler med varsitt tändningslås eller?

Har du varningslampor samt temperatur- och oljetrycksmätare på panelen?

På Volvo Penta brukar summern sitta på instrumentpanelen men kan av någon förre ägare flyttats, kanske någon förre ägare som kopplat ihop båda motorerna till en summer.

 

Förfarandet med med varningssignal som tystnar när motorn startat är annars helt normalt ……

Båtar med motorer, har två instrumenttavlor, eller om man tagit bort tavlorna, två uppsättningar med instrument. Trådskaparen har ju varit tydlig med det.

 

På Volvo-Pentas större och litet äldre marindieslar är det inte normalt att den akustiska signalgivaren larmar innan start, men det är det på mindre motorer, bland annat från Yanmars enligt uppgift i denna diskussion. Hur det är på andra marinmotorer har jag ingen aning om, det är ju inte heller relevant i denna diskussionen. Men jag har ju många gånger hört hur det tjuter från andra båtar innan dom startar sina motorer.

Som jag skrev i mitt första inlägg skall det vara tyst innan start och endast larma när motorn går och om det då är något fel som utebliven laddning eller förlorat oljetryck.

Däremot finns det en knapp att trycka på om man vill testa den akustiska signalgivaren, det kan göras när som helst då tändningen är på, med samma knapp kvitterar man larmet. Om man har dubbelkommando, med två instrumenttavlor till samma motor, måste larmet kvitterar på båda.


 

I mitt förra inlägg trevar jag litet åt generatorn, om förmagnetiseringens ström, som passerar dosan med kontrollamporna, till vilken även den akustiska signalgivaren är ansluten,  som då är kopplad till generatorns fältlindning i serie med minus, som då är generatorns gods, eller B- om sådan anslutning finns, om det är dålig kontakt där kan det kanske, eventuellt, möjligtvis vara så att larmet går om förmagnetiseringen uteblir. 
Jag har ju några gånger fått byta generator under förhållanden som inte är optimala och då inte lyckats få alla anslutningarna ordentligt ordentligt åtdragna, och då har det larmat, men då har ju motorn varit igång…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en tvåa…

Båtar med råtvp motorer har två instrumenttavlor, eller iallafall dubbla uppsättningar med instrument om man nu valt att ta bort de fula tavlorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ena AD31:a gör likadant, det är varning för lågt oljetryck men det tystnar så snart trycket kommer över ca 1 bar. Men det ska ju inte låta när du bara slår på tändningen om det inte skiljer på olika årsmodeller för det finns ju en testknapp för larmet att trycka på, eller saknar din panel en sån? Den sitter brevid brytaren för belysningen till instrumenteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...