IngemarE 3 838 Postad 22 September (redigerade) Kommer behöva låta blästra båten och lägga ny primer/bottenfärg från grunden, då den Jotunfärg som den levererades med visat sig vara undermålig (tydligen fabrikationsfel på en stor batch). Varvet har visserligen hjälpt till att driva reklamationsärende mot Jotun (de har fått många båtar garantiåtgärdade på Jotuns bekostnad), men det går trögt och kommer bli så opraktiskt vid ev. åtgärd att jag bestämt att ordna det "lokalt". Att Jotun nu dessutom lämnat en stor del av bottenfärgsmarknaden (i alla fall inom EU) gör det inte lättare. Men nuvarande Jotunfärg och dess problem är en annan historia, och inte ämnet för mitt inlägg. Hade på min gamla båt några lager Gelshield 200 på gelcoaten och sedan International "Lago Racing II" i ett par lager ovanpå det. Höll helt fantastiskt (tiotal år), och eftersom beväxningen är nästan obefintlig här räckte det med att högtryckstvätta för att båten skulle se nästan nymålad ut. Varje höst, utan bättringsmålning. Inte mer än där lyftbanden nött på färgen. Tänkte göra ungefär samma på den nuvarande inom närmaste året (efter blästring ner till ren gelcoat), men upptäcker nu att "Lago Racing II" verkar vara allt svårare att få tag på. Vill ju ha något som verkligen sitter, helst år ut och år in, och den funkade ju perfekt här med otrolig hållbarhet. Flera säljer någon annan färg från International som skall vara en kombo av spärr, grund och allt på en gång (Antifouling seal.... någonting). Jag behöver ju dock varken grund eller spärr. Denna påstås - av dem som inte också säljer "Lago Racing II" att rakt av ersätta denna, vilket jag inte riktigt tror på fullt ut då det uppenbarligen inte är riktigt samma mål och syfte med "färgen". Så vad kan rekommenderas ? Hård, biocidfri, svart och hållbar (om man bara högtryckstvättar). Självpolerande är inget alternativ, inte heller vill jag ha bottenfärg med silikon. (Ja, jag skulle egentligen inte behöva bottenmåla alls och bättrar därför inte heller den alltmer avflagnande och uppkrullande Jotunfärgen. Inte mer än vid vattenlinjen, där det syns. Men fåfängan i mig vill ha den "snygg" så småningom - även där bara fiskarna ser) Redigerad 22 September av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 397 Postad 22 September Hej Kolla in Hempel Ecopower Racing har inte själv använt den men det är kanske någon annan här som har. Här länk till Hempels hemsida: https://www.hempelyacht.com/sv-se/products/hempels-ecopower-racing-76460-76460 Finns produktblad och säkerhetsdatablad att ladda ner. Försökte kolla upp vad TecCel är men det närmsta jag kom var ett vax som innehöll PTFE. Du får googla runt lite och det finns tester och recensioner att läsa om man söker, kolla även sidor i övriga Europa. Finns kanske liknande produkt hos någon annan tillverkare... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 71 Postad 22 September På den båtklubb jag ligger (västra Mälaren) är det inte många som målar något mer än epoxi (motsvarande gelshield) efter att de sanerat sin botten från giftig bottenfärg. Vi har ett tjugotal båtar som har gjort 2-3 säsonger utan någon traditionell bottenfärg. Här växer det just inget på båtarna, utan det är mer lite slem som man lätt tvättar bort. De båtarna som valt svart färg ser fortfarande nymålade ut efter att de tvättat med högtryck efter upptagningen. Det kanske kan vara ett alternativ för dig också, att helt skippa bottenfärgen och bara måla med epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 838 Postad 22 September @Mercury_44XS: Jo, Googlat har jag gjort friskt, och hittat även Hempel Ecopower Racing med "TecCel". Men även Hempel "Hempaspeed". Och flera andra som kanske skulle vara alternativ. Därav frågan och villrådigheten, i synnerhet som jag litar mycket mer på båtägares erfarenhet än tillverkarnas/saluställenas produktblad och information... @Tristan_301: Är det t ex denna du menar ? Har också funderat lite på den, det är ju en tvåkomponent som därmed blir hård och slitstark samt finns i just svart. Därmed uppfylls mitt "krav" som ju egentligen bara är estetiskt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 397 Postad 22 September 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Försökte kolla upp vad TecCel är men det närmsta jag kom var ett vax som innehöll PTFE Kunde inte släppa detta (nyfiken i en strut) utan googlade runt på Engelskspråkiga sidor och vad jag kommit fram till (utan inblandning av AI) är att TecCel är nanopartiklar av just PTFE (Polytetrafluoroethylene) som inte är så där himla nyttigt🙄 Sen får ju var och en ta ställning till om de vill använda dessa bottenfärger. //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad 22 September 4 timmar sedan skrev IngemarE: @Tristan_301: Är det t ex denna du menar ? Har också funderat lite på den, det är ju en tvåkomponent som därmed blir hård och slitstark samt finns i just svart. Därmed uppfylls mitt "krav" som ju egentligen bara är estetiskt...... Den färgen verkar riktigt bra faktiskt, blir lite sugen på att prova den själv men vill inte ha svart. // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 71 Postad 23 September 22 timmar sedan skrev IngemarE: @Tristan_301: Är det t ex denna du menar ? Har också funderat lite på den, det är ju en tvåkomponent som därmed blir hård och slitstark samt finns i just svart. Därmed uppfylls mitt "krav" som ju egentligen bara är estetiskt...... Den färgen som använts av de flesta i klubben är Jotun Jotamastic 90. Hur lika egenskaperna är med den färgen du länkat till kan inte jag avgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 23 September I min båtklubb rekommenderades Hempel Hempaspeed för några år sedan. Vi köpte in tillsammans från Erlandssons brygga och fick lite extra rabatt då. Först lägger man ett tvåkomponents grundlager och sedan några ytterligare lager av själva färgen. Mer info på nätet, t ex här: https://www.seasea.se/hempaspeed-vit-2-5-l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 506 Postad 23 September Multi Marine är SeaSeas och Hjertmans egna märke. Dom har ingen egen färgfabrik så dom har någon annan leverantör för den. Kanske någon etablerad vars färg märks om, eller en nedbantad billigare version av något etablerat... Som ni märker är jag stor skeptiker till egna märken, man vet aldrig vad man får, men vet heller inte om det man får idag är samma som det man fick igår. Kan man pressa priset ett öre till per burk genom att ta en genväg någonstans så gör man det. Att egna märken skulle vara något bättre inträffar sällan om ens någonsin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 838 Postad 23 September 2 timmar sedan skrev Tristan_301: Den färgen som använts av de flesta i klubben är Jotun Jotamastic 90. Hur lika egenskaperna är med den färgen du länkat till kan inte jag avgöra. Jotun Jotamastic 90 sägs tyvärr bara vara för professionellt bruk och bryts/färgas efter önskemål vid beställning. Verkar inte på ett enkelt sätt gå att köpa för privatperson och "färdig" i t ex svart. Vet du möjligen var de köpt den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad 23 September Norrlandsfärg säljer den även till privatpersoner, gå till din lokala Jotunhandlare och se om de kan ta hem den. Verkar som den går att bryta i de flesta kulörer. https://norrlandsfarg.se/sv/products/epoxifarg-jotamastic-90-jotun-5lit/4138 // Janne 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser