Mambo 76 Postad 19 September Vad ungefär kan en landtransport kosta från västkusten till ostkusten (45 mil)? Gäller motorbåt som är 9,5 x 3, 25 m och vägen ca 5 ton, tror det behövs en följebil för bred last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 337 Postad 19 September Hör med dessa om pris: https://battransport-goteborg.se //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 074 Postad 19 September (redigerade) Räkna med omkring 30000 40000 kr (en Nimbus 27, Norrtälje-Tjörn kostade cirka 30000 förra sommaren) Priserna är också beroende på om transportören kan få en returtransport så att hen slipper köra halva vägen i tomme. Jag betalade en firma 22000 för en 5,5 ton tung och 9,5 x 3,1m motorbåt från Dalarö till Göteborg, detta var 2015, och det fanns en returtransport, ingenting har blivit billigare i den branschen sedan dess. Jag vet inte när det behövs följebil, men det behövdes inte för min båt. Redigerad 19 September av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 337 Postad 19 September 22 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag vet inte när det behövs följebil, men det behövdes inte för min båt. Det bör ju åkaren veta om det behövs följebil eller inte samt ev. dispens. Hittade denna vid snabb sökning: https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/Transportdispens/infor-ansokan/Transport-av-odelbar-last-utan-dispens/ Finns ju hur många åkare som helst som utför båttransporter, det är bara att googla på t.ex. "båttransport lastbil (startort samt slutdestination), kolla priser samt omdömen och referenser. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 44 Postad 19 September Har du körkort som behövs så kunde man i alla fall förr vara följe bil själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 063 Postad 19 September Upp till 3,10m varningsskylt på fordonet och korrekt utmärkning. Upp till 3,50m d:o + varningsbil. Förare av varningsbil ska ha behörighet för tung lastbil (C). Å så finns det krav på varningsbilen... Över 3,5m d:o och dispens bör bred transport. Behörighetskravet för förare av varningsbil beror nog på att föraren "ska tänka som en lastbilsförare" vad avser behov av utrymme mm i kurvor o vägkors. I vissa trafiksituationer ska varningsbilen kunna hindra annan trafik så bredlastbilen kommer fram. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 074 Postad 20 September Kiruna, kyrkan… endast Gud allena visste väl många dispenser som behövdes där.😇 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 063 Postad 20 September 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Kiruna, kyrkan… endast Gud allena visste väl många dispenser som behövdes där.😇 Jag tror att de missade både varningsskyltar om bred last o följebilar där... 😇 Det gick väl på Guds försyn ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 21 September Tack för era svar, då har jag fått en indikation på i vilket härad transporten kan kosta. Man får räkna med uppåt 50 ´. Sedan får vi se hur noga dom är med följebil, i vårt fall är båten lite för bred. Den kanske sticker ut 7 cm för mycket på sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad söndag kl 13:59 2025-09-19 vid 21:28 skrev Lintott: Upp till 3,10m varningsskylt på fordonet och korrekt utmärkning. Upp till 3,50m d:o + varningsbil. Förare av varningsbil ska ha behörighet för tung lastbil (C). Å så finns det krav på varningsbilen... Över 3,5m d:o och dispens bör bred transport. Behörighetskravet för förare av varningsbil beror nog på att föraren "ska tänka som en lastbilsförare" vad avser behov av utrymme mm i kurvor o vägkors. I vissa trafiksituationer ska varningsbilen kunna hindra annan trafik så bredlastbilen kommer fram. Varningsbil får inte hindra annan trafik bara varna, hindra trafik får endast VTL eller polisman göra. // Janne 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 063 Postad söndag kl 17:31 3 timmar sedan skrev Elegancej: Varningsbil får inte hindra annan trafik bara varna, hindra trafik får endast VTL eller polisman göra. // Janne Aha, så det finns olika behörigheter för förare av följebilar. Bilarna ser likadana ut, jag har bara noterat att de ibland blockerar så specialtransporter ska kunna ta sig fram. Då har jag lärt mig något nytt idag oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad söndag kl 22:32 (redigerade) Följebil kan vara vad som helst, bara den har en godkänd skylt på taket med "VARNING" och minst ett orange blinkande ljus. Sedan finns det följebil som är gul med vita och röda revärer bak och (kan finnas fram med tror jag inte 100%) dessa ska ha orange blinkande ljus och en skylt som det står "VARNING" på och en med "VÄGTRANSPORTLEDARE" den personalen har speciell klädsel och har polisens befogenheter att stänga vägar, hindra trafik m.m. // Janne Redigerad söndag kl 22:32 av Elegancej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser