Gå till innehåll
lördag 27 september 2025
Mambo

Trailertransport, pris?

Rekommendera Poster

Vad ungefär kan en landtransport kosta från västkusten till ostkusten (45 mil)?

Gäller motorbåt som är 9,5 x 3, 25 m och vägen ca 5 ton, tror det behövs en följebil för bred last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Räkna med omkring 30000 40000 kr (en Nimbus 27, Norrtälje-Tjörn kostade cirka 30000 förra sommaren)

Priserna är också beroende på om transportören kan få en returtransport så att hen slipper köra halva vägen i tomme.

Jag betalade en firma 22000 för en 5,5 ton tung och 9,5 x 3,1m motorbåt från Dalarö till Göteborg, detta var 2015, och det fanns en returtransport, ingenting har blivit billigare i den branschen sedan dess.

Jag vet inte när det behövs följebil, men det behövdes inte för min båt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte när det behövs följebil, men det behövdes inte för min båt.

Det bör ju åkaren veta om det behövs följebil eller inte samt ev. dispens.

Hittade denna vid snabb sökning:

https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/Transportdispens/infor-ansokan/Transport-av-odelbar-last-utan-dispens/

Finns ju hur många åkare som helst som utför båttransporter, det är bara att googla på t.ex.  "båttransport lastbil (startort samt slutdestination), kolla priser samt omdömen och referenser.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du körkort som behövs så kunde man i alla fall förr vara följe bil själv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp till 3,10m varningsskylt på fordonet och korrekt utmärkning.

Upp till 3,50m d:o + varningsbil. Förare av varningsbil ska ha behörighet för tung lastbil (C). Å så finns det krav på varningsbilen...

Över 3,5m d:o och dispens bör bred transport.

Behörighetskravet för förare av varningsbil beror nog på att föraren "ska tänka som en lastbilsförare" vad avser behov av utrymme mm i kurvor o vägkors. I vissa trafiksituationer ska varningsbilen kunna hindra annan trafik så bredlastbilen kommer fram.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiruna, kyrkan… endast Gud allena visste väl många dispenser som behövdes där.😇

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kiruna, kyrkan… endast Gud allena visste väl många dispenser som behövdes där.😇

Jag tror att de missade både varningsskyltar om bred last o följebilar där...  😇

Det gick väl på Guds försyn !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, då har jag fått en indikation på i vilket härad transporten kan kosta. Man får räkna med uppåt 50 ´. Sedan får vi se hur noga dom är med följebil, i vårt fall är båten lite för bred. Den kanske sticker ut 7 cm för mycket på sidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-09-19 vid 21:28 skrev Lintott:

Upp till 3,10m varningsskylt på fordonet och korrekt utmärkning.

Upp till 3,50m d:o + varningsbil. Förare av varningsbil ska ha behörighet för tung lastbil (C). Å så finns det krav på varningsbilen...

Över 3,5m d:o och dispens bör bred transport.

Behörighetskravet för förare av varningsbil beror nog på att föraren "ska tänka som en lastbilsförare" vad avser behov av utrymme mm i kurvor o vägkors. I vissa trafiksituationer ska varningsbilen kunna hindra annan trafik så bredlastbilen kommer fram.

Varningsbil får inte hindra annan trafik bara varna, hindra trafik får endast VTL eller polisman göra.

// Janne

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Elegancej:

Varningsbil får inte hindra annan trafik bara varna, hindra trafik får endast VTL eller polisman göra.

// Janne

Aha, så det finns olika behörigheter för förare av följebilar. Bilarna ser likadana ut, jag har bara noterat att de ibland blockerar så specialtransporter ska kunna ta sig fram. Då har jag lärt mig något nytt idag oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följebil kan vara vad som helst, bara den har en godkänd skylt på taket med "VARNING" och minst ett orange blinkande ljus. Sedan finns det följebil som är gul med vita och röda revärer bak och (kan finnas fram med tror jag inte 100%) dessa ska ha orange blinkande ljus och en skylt som det står "VARNING" på och en med "VÄGTRANSPORTLEDARE" den personalen har speciell klädsel och har polisens befogenheter att stänga vägar, hindra trafik m.m.

// Janne

Redigerad av Elegancej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...