NordstromAnders 0 Postad 22 timmar sedan Hur har vi det med erfarenhet av dieseltillsatser? Själv brukar jag slå i en skvätt Sta-bil men nu har jag drabbats av alger i bränslesystemet. Någon som testat Tri-pak? De finns massor med omdömen på deras hemsida men jag ser inget om hur den funkar i marinmiljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 783 Postad 19 timmar sedan Vi har använt Bio-Protect 2 och det verkar funka. Vi har under åren tankat lite vad som helst från land- och sjömackar, gärna med RME eller annat som minskar CO2-utsläppen, och inte fått några problem med växtlighet i tanken (som vi märkt). Ganska dyrt och priset varierar kraftigt, så det kan löna sig att leta om man behöver mycket. Ska man snåla så är det väl bäst att ha så lite bränsle i tanken som möjligt när man bekämpar angriparen. Jag hittade för några år sedan en 500 ml förpackning för runt 600:- kronor. Minns tyvärr inte var. Den räcker nog resten av livet för oss som seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 672 Postad 19 timmar sedan Ingen erfarenhet av Tri-pak men det viktigaste är att man tankar RME-fri diesel eller, om motorn klarar det, HVO100. Tankar man på landmack så råkar man alltid ut för dieselbakterier förr eller senare. Förr om åren fyllde jag Sta-bil på hösten enligt doseringsanvisningen på flaskan men de senaste åren har jag inte gjort det och har inte heller då haft några problem. På tal om bränsle så bör man inte tanka 95-oktanig bensin i bensinmotorernas tankar. Den innehåller lite för mycket etanol vilket brukar ge problem i förgasare och insprutningssystem. Bättre då med 98-oktanig bensin som inte innehåller lika mycket etanol. Ett alternativ för bensinmotorer är att köra motorn med alkylatbensin på hösten så att det inte står vanlig bensin i bränslesystemet under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 783 Postad 19 timmar sedan (redigerade) 7 minuter sedan skrev ChristerN: det viktigaste är att man tankar RME-fri diesel ... Tankar man på landmack så råkar man alltid ut för dieselbakterier förr eller senare 12 minuter sedan skrev Mackey: Vi har under åren tankat lite vad som helst från land- och sjömackar, gärna med RME eller annat som minskar CO2-utsläppen Vi använder som sagt Bio-Protect, så då funkar den nog. Redigerad 19 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 672 Postad 19 timmar sedan 12 minuter sedan skrev Mackey: Vi använder som sagt Bio-Protect, så då funkar den nog. Ja, en del verkar klara sig ett tag men jag vet en man som tankade land-diesel i 20 år innan det kläggade ihop sig, och det ordentligt! Sen spelar det såklart roll hur stor omsättning man har i tanken. Låg omsättning - högre risk. Jag har utvecklat en viss skepsis mot alla mirakelmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 327 Postad 18 timmar sedan 43 minuter sedan skrev Mackey: Vi har använt Bio-Protect 2 och det verkar funka. Ja detta är nog det mest effektiva på marknaden. 250 ml räcker till 1250 L vid förebyggande behandling. Dubbel dos vid bekämpning, alltså 250 ml till 625 L. Man bör suga upp bottenslammet som bildas om man vill undvika framtida problem. Man kan ju gå in med en oljesug genom givarhålet och se vad man får upp. Här finns bra info om produkten: https://kf-maritim.se/produkt/bio-protect-2-dieseltillsats-500-ml/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 186 Postad 18 timmar sedan Grotamar 82 är poppis hos yrkessjöfarten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 286 Postad 18 timmar sedan (redigerade) Tankar numer B0 till min Yanmar YSB12 och Eberspächer värmare. Funkar fint.. 17 kr litern. Går åt 70 - 100 liter per år. Tidigare hällde jag i Biltemas goja och ibland lite bensin. Tror det hjälpte. Redigerad 17 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 14 timmar sedan Inga tillsatser och inga problem. Tankar dock alltid helt RME-fritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser