Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
SCGB

Motorstopp - bränsle, kylning mm.

Rekommendera Poster

Var ute och seglade i söndags och fick motorstopp, fick be sjöräddningen om hjälp som bogserade hem mig. Nu försöker jag förstå vad orsaken var och har börjat kolla några olika spår. Ny båt och oerfaren mekaniker. Motorn är en Volvo Penta D1-20 omkring 15 år gammal.

Motorn gick bra på vägen ut tyckte jag. När jag sen skulle starta för att ta ner segel och gå hem tyckte jag att den gick dåligt efter någon minut, vibrerade mer och pendlade i varvtal. Sedan började den gå på väldigt låga varv (upplevde jag) med mycket vibrationer och då stängde jag av. Gjorde ett nytt startförsök och den startade lätt men gick dåligt, typ hackade på låga varv och gick inte att varva upp. Jag fick en felsignal i panelen, hann inte se vilken men kanske var det överhettning.

Jag har försökt läsa på så gott jag kan. Jag har tänkt på bränsletillförsel, kylvatten och smörjning. Remmen är OK såvitt jag kan se, har rätt spel och slirar inte.

Idag började jag kolla status på de olika systemen och det dyker upp många frågor - första gången jag mekar men en dieselmotor.

Jag tömde och tog isär första bränslefiltret. Det var inte extremt mycket jox inuti men troligtvis lite vatten, se bild på kastrullen jag använde som tråg (kastrullen är helt blank/ren). IMG_9837.thumb.jpg.f7b39ebd6de818c984af8a9fc0e28d61.jpg

Efter detta skulle jag lufta bränslesystemet. Denna motor har en manuell pump typ som en stor tryckknapp att pumpa på. Från början gick det fint och jag pumpade ur en massa diesel som jag antar låg kvar i slangen mellan filter och motor. Slangen är nog ca 2 meter lång (filtret sitter vid tanken i aktern). Men sen blev det problem med att pumpa. Pumpknappen går liksom inte tillbaka bra. Jag fick manuellt dra ut den och sen trycka in. Det bubblade en del vid luftskruven och filtret fylldes, men jag fick adrig fram soppan till pumpen. Jag försökte dra runt motorn lite för att jag läste att det kunde påverka, men ingen skillnad. Det finns ingen ventil mellan tank och motor någonstans. Varför beter sig den manuella pumpen så?

Jag upptäckte att ventilen för sjövattenintaget till kylningen är misshandlad. Klackarna som sitter på ventilens handtag har slagits loss (?) och därför går ventilen att manövrera typ 320 grader. Jag tror inte att den stod i öppet läge nu, åtminstone är jag osäker. Antar att det kan förklara överhettning? Hur detta kan hända är en gåta för mig. Är det bara att byta hela ventilen?

IMG_9835.thumb.jpg.af8fd57205c4400cd7a9660a1ae61acc.jpgIMG_9834.thumb.jpg.5468d098a3cb481aaad786802010a349.jpg

Återstår också att kolla impellern. Den ser ut att vara tätad med nån blå gucka nu, silikon kanske? Ska jag köra på det eller vanlig packning?

Som sagt, frågorna hopar sig i denna första kontroll. Jag är väldigt tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bilder till pga storleksbegränsningen.

Jag noterade att det finns en del svart smuts (sot?) på generatorn och runtomkring, se bild. Är det från remmen eller något annat?

IMG_9831.thumb.jpg.0a2e1c85e10cb248dd608af9d20b8974.jpg

Jag kollade oljenivån, se bild. Är det för mycket? Ser oljan förskräcklig ut?

IMG_9836.thumb.jpg.4e639805a213c6e52ced351ea2cbd2ff.jpg

Och så en sista grej - kylvätskan i expansionskärlet ser liksom skiktad ut, som ett lager ljusare jox längst ned och mörkare längst upp. Tog tyvärr ingen bra bild på detta. Är det normalt? Kanske borde spola ut det systemet också, men det blir nog ett inlägg för sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev SCGB:

Jag upptäckte att ventilen för sjövattenintaget till kylningen är misshandlad. Klackarna som sitter på ventilens handtag har slagits loss (?) och därför går ventilen att manövrera typ 320 grader. Jag tror inte att den stod i öppet läge nu, åtminstone är jag osäker. Antar att det kan förklara överhettning? Hur detta kan hända är en gåta för mig. Är det bara att byta hela ventilen?

Ja det är bara att byta när du lyft upp båten. Lägg några kronor extra på kulventilen isf att köpa billigt, så håller det längre. Undvik såna med handtag i pressad plåt.

Skall du segla mer så lossa kylvattenslangen där den den är ansluten på motorn (vattenpump eller sjövattenfilter) vrid sedan kulventilen så att du får fullt flöde i slangen och återanslut sedan kylvatten-slangen där den satt. Demontera spaken från kulventilen eller säkra den så den inte kan flytta sig.

10 minuter sedan skrev SCGB:

Återstår också att kolla impellern. Den ser ut att vara tätad med nån blå gucka nu, silikon kanske? Ska jag köra på det eller vanlig packning?

Original packning utan att tveka, undvik packningssilikon om det inte är i absolut nödfall, annars är det packning som gäller.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev SCGB:

Jag noterade att det finns en del svart smuts (sot?) på generatorn och runtomkring, se bild. Är det från remmen eller något annat?

Kan vara så att remmen inte är 100% linjerad med remskivan på generatorn eller att den slirar där av någon anledning.

Lyft a remmen, kolla linjeringen med en rak linjal.

Kolla även att alla remskivor snurrar lätt utan att gnissla eller annat missljud.

12 minuter sedan skrev SCGB:

Och så en sista grej - kylvätskan i expansionskärlet ser liksom skiktad ut, som ett lager ljusare jox längst ned och mörkare längst upp. Tog tyvärr ingen bra bild på detta. Är det normalt? Kanske borde spola ut det systemet också, men det blir nog ett inlägg för sig.

Har du fått olja i kylvätskan eller hur ser det ut?

Kan du ta en bild eller försöka suga upp lite av "joxet" och hälla ut i en vit glassförpackning (vit plast) för då ser man bra.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad snabbt svar, tack! Med kylvattnet, är proceduren med koppla loss för att det ska finnas vatten framme vid motorn när jag åtetstartar? Eller för att kolla funktionen? Jag sätter ett buntband på spaken sen i öppet läge. 👍

Originalpackning till impellerhuset ska införskaffas och impellern kollas.

jag drog runt skivorna för att se om det påverkade den manuella pumpen, märkte inget gnissel då i alla fall! Ska försöka kolla linjeringen.

Bild på expansionskärlet kommer inom kort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev SCGB:

Oj vad snabbt svar, tack! Med kylvattnet, är proceduren med koppla loss för att det ska finnas vatten framme vid motorn när jag åtetstartar? Eller för att kolla funktionen? Jag sätter ett buntband på spaken sen i öppet läge.

Ja jag menade att du skulle säkerställa att kulventilen verkligen är öppen innan du startar motorn och sedan ta bort spaken eller säkra den med buntband så den inte kan flytta sig.

Går det lätt att vrida spaken på kulventilen?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ventilspaken går lätt att vrida. Jag ska kolla upp grejerna så fort jag kan, återkommer!

apropå vad som orsakade konstig gång och motorstopp, kan det bero på kylningen? Jag är lite skraj för att göra nytt startförsök, vill inte förstöra nåt viktigt och dyrt. Men när jag fått ordning på luftningen och kylvatten får jag väl testa igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev SCGB:

apropå vad som orsakade konstig gång och motorstopp, kan det bero på kylningen? Jag är lite skraj för att göra nytt startförsök, vill inte förstöra nåt viktigt och dyrt. Men när jag fått ordning på luftningen och kylvatten får jag väl testa igen.

Är lite oroande med "joxet" i expansionskärlet, om det är olja i kylvätskan är det kanske bäst att kontakta en verkstad för felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska suga upp lite och ta bild. Såvitt jag kan se har inte mängden vätska i expansionskärlet förändrats dock. Om det är olja i, borde det inte då också finnas vatten i oljan typ "majonnäs"? Ska införskaffa nån liten pump/spruta och sampla lite. Tänkte att jag kanske kan använda en spruta för att få fart på luftningen också, har läst om folk som pumpar lite (!) övertryck i tanken och får fart på det sättet.

Tyvärr vet jag inte om jag hinner ut till båten ikväll, men återkommer annars imorgon med fler bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta gärna en bild ner i expansionskärlet innan du suger upp vätskan.

Gällande luftning av bränslesystemet går det inte att "trycksätta" bränsletanken då luften åker ut direkt genom tankens avluftning och det känns onödigt att demontera avluftningen och försöka trycksätta tanken.

Det går utmärkt att använda den vanliga handpumpen även om det är jobbigt.

Lufta ur enligt anvisningarna i instruktionsboken, har du ingen kan du ladda ner en här:

https://www.volvopenta.com/en-us/your-engine/manuals-and-handbooks/

Men här krävs serienummer och/eller produktnummer.

Annars en länk till en Engelskspråkig version:

https://j109.org/docs/volvo_d1-30_operators_manual.pdf

Skulle motorn vara svårtstartad trots att man luftat ur enligt anvisningar, kan man lossa ett eller flera av spridarrörsmuttrarna uppe vid spridarna. Lossa bara lite grann, demontera inte helt.

Sedan ber man någon köra runt med startmotorn medan man drar åt och spänner muttern/muttrarna.

Detta måste utföras medan motorn körs runt på startmotorn och på sätt får man ut ev. luft i spridarrören. Kör aldrig längre perioder med startmotorn (< 1 min) sedan måste startmotorn vila och svalna av i ett par minuter.

Startar motorn men går ojämnt, kan man lossa en spridarörsmutter i taget några sekunder och se om den återgår till normal gång. Man kan även kontrollera att motorn går på alla cylindrar genom att göra denna procedur då motorns varvtal reduceras något när man lossar muttern.

Tror det är 17 mm U-ring nyckel till spridarrörsmuttrarna och de kan sitta hårt åtdragna om de inte varit lossade tidigare. Skall dras åt hårt när man är klar.

Finns även ringnycklar med en öppning för röret som ger bättre grepp om muttern.

Googla "Öppen ringnyckel"

Nedan ett exempel:

https://www.swedol.se/oppen-ringnyckel-ampro-pg-1000538.html

Skulle inte motorn starta eller fortfarande går ojämnt, kontakta auktoriserad Volvo Penta verkstad.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev SCGB:

Jag tömde och tog isär första bränslefiltret. Det var inte extremt mycket jox inuti men troligtvis lite vatten, se bild på kastrullen jag använde som tråg (kastrullen är helt blank/ren). IMG_9837.thumb.jpg.f7b39ebd6de818c984af8a9fc0e28d61.jpg

Ja, det ser ut som vatten i botten på kastrullen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev SCGB:

Var ute och seglade i söndags och fick motorstopp, fick be sjöräddningen om hjälp som bogserade hem mig. Nu försöker jag förstå vad orsaken var och har börjat kolla några olika spår. Ny båt och oerfaren mekaniker. Motorn är en Volvo Penta D1-20 omkring 15 år gammal.

Motorn gick bra på vägen ut tyckte jag. När jag sen skulle starta för att ta ner segel och gå hem tyckte jag att den gick dåligt efter någon minut, vibrerade mer och pendlade i varvtal. Sedan började den gå på väldigt låga varv (upplevde jag) med mycket vibrationer och då stängde jag av. Gjorde ett nytt startförsök och den startade lätt men gick dåligt, typ hackade på låga varv och gick inte att varva upp. Jag fick en felsignal i panelen, hann inte se vilken men kanske var det överhettning.

Jag har försökt läsa på så gott jag kan. Jag har tänkt på bränsletillförsel, kylvatten och smörjning. Remmen är OK såvitt jag kan se, har rätt spel och slirar inte.

Idag började jag kolla status på de olika systemen och det dyker upp många frågor - första gången jag mekar men en dieselmotor.

Efter detta skulle jag lufta bränslesystemet. Denna motor har en manuell pump typ som en stor tryckknapp att pumpa på. Från början gick det fint och jag pumpade ur en massa diesel som jag antar låg kvar i slangen mellan filter och motor. Slangen är nog ca 2 meter lång (filtret sitter vid tanken i aktern). Men sen blev det problem med att pumpa. Pumpknappen går liksom inte tillbaka bra. Jag fick manuellt dra ut den och sen trycka in. Det bubblade en del vid luftskruven och filtret fylldes, men jag fick adrig fram soppan till pumpen. Jag försökte dra runt motorn lite för att jag läste att det kunde påverka, men ingen skillnad. Det finns ingen ventil mellan tank och motor någonstans. Varför beter sig den manuella pumpen så?

IMG_9835.thumb.jpg.af8fd57205c4400cd7a9660a1ae61acc.jpgIMG_9834.thumb.jpg.5468d098a3cb481aaad786802010a349.jpg

Som sagt, frågorna hopar sig i denna första kontroll. Jag är väldigt tacksam för alla tips!

Byt kulventilen till en skjuvventil.. 

Den fryser inte sönder. En kulventil fryser sönder om du inte öppnar den nör båten ligger på land. De. Innehåller ca en cm³ vatten i kulan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja jag trodde att det var lite vatten i, inga mängder men ändock. Tack för tipset om ventilval, antecknar till höstens åtgärder!

Får nog lägga till en fråga för min googling på skjuvventil gav inte mycket 😄 vad är det?

Redigerad av SCGB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev SCGB:

Ja jag trodde att det var lite vatten i, inga mängder men ändock. Tack för tipset om ventilval, antecknar till höstens åtgärder!

Får nog lägga till en fråga för min googling på skjuvventil gav inte mycket 😄 vad är det?

Googla på skjutventil istället. Min erfarenhet är att en skjutventil är en ventil som kärvar mer och mer vad åren lider. Jag föredrar kulventiler. Angående frysrisken så ska, det finns delade meningar om det och det har diskuterats här på forumet tidigare, ventilen stå halvöppen på vintern för då kan möjligt kvarvarande vatten expandera, empirisk erfarenhet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör på det! Rostfria verkar ju bra efter lite googling, till och med Biltemas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten uppdatering, man hinner inte allt som man planerar...

Idag gick jag igenom bränslesystemet. Jag använde en sugpump från Biltema för att försöka dra fram bränsle på olika ställen mellan tank och motor, men det var helt stumt var jag än testade. Till sist öppnade jag tanken, och när jag blåste lite i bränsleröret som går ner i tanken var det också stopp. När jag tryckte på lite med pumpen flög denna alien ut, och sen var det fritt!

IMG_9845.thumb.jpg.b773a01c8137cebfa8226039b7d9ed5e.jpg

Jag spolade igenom röret ordentligt med diesel. Efter detta gick det kalas att pumpa fram bränsle till motorn och lufta, och även den inbyggda handpumpen på motorn funkade som den ska. Tanken såg inte hemsk ut i botten, bara några små ansamlingar av jox och typ inget vatten. Inte grovsnuset som satt i röret.

En märklig detalj var att det stod vatten i tankens luftningsslag, hur det har hittat in förstår jag inte. Den blåste jag rent.

Nästa gång blir det byte av impeller och så ska jag kolla närmare på kylvätskan. Jag tog några bilder ner genom hålet på behållen men de säger nog inte mycket, mest reflektioner. Obs det är inte svart olja på ytan, vätskan är blå.

När man skruvar upp locket för impellern, kommer det forsa vatten då? Kvarvarande i slangar alltså, jag stänger förstås bottenventilen.

Jag har också beställt ett servicekit med filter och impeller. När man byter finfiltret för bränslet, forsar det då diesel om man inte stänger av nånstans? Dumt nog finns det ingen bränslekran.

Så kanske var det på bränslesidan problemet fanns ändå? Hoppet lever!

IMG_9849.jpg

IMG_9846.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev SCGB:

-- - -

När man skruvar upp locket för impellern, kommer det forsa vatten då? Kvarvarande i slangar alltså, jag stänger förstås bottenventilen.

Jag har också beställt ett servicekit med filter och impeller. När man byter finfiltret för bränslet, forsar det då diesel om man inte stänger av nånstans? Dumt nog finns det ingen bränslekran.

- - -

Ja, det kommer att rinna ur en skvätt vatten. Dels det som står i impellerhuset dels det som står i slangarna. Vanligtvis handlar det inte om några större volymer. Du kan ju ställa en glassburk eller liknande under pumpen innan du lossar locket.

Om inte dieseltanken sitter så högt att det blir självtryck så kommer det inga stora mängder när du lossar finfiltret. Det brukar bli större volymer när förfiltret lossas då det normalt sitter lägre i motorrummet.

Även vid byte av finfiltret (gäller även förfiltret) så kan rätt mycket av dieselspillet samlas upp med en glassburk under filterhållaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser inte ut som du har olja i kylvätskan iaf. (pust).

Byt alla bränslefilter och lufta enligt instruktioner, skulle motorn vara svårstartad eller går ojämnt så lossar du spridarrörsmuttrarna enligt tidigare beskrivning.

Ha helst bränslefilter i reserv i båten och glass-/yoghurtburkar är alltid bra att ha till hands samt en tom 4–litersdunk (t.ex. spolarvätska) och en tratt samt verktyg så man kan byta filter och lufta ute på sjön.

Var har du (eller förre ägare) bunkrat?

Blankdiesel eller vad?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes jag ska byta allt när mitt servicekit anländer, och kanske gör oljebyte också bara för att veta säkert när det är gjort. Jag har bara tankat en gång hittills och då var det HVO100 från landmack via dunk. Många säger ju att det ska funka bra, men det kanske ändå är större risk för bakterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev SCGB:

Många säger ju att det ska funka bra, men det kanske ändå är större risk för bakterier?

Nej borde inte vara det men man vet aldrig och mycket hänger ju på vad som fanns eller har funnits i tanken tidigare och det är ju svårt att veta vad förre ägare bunkrat för diesel.

Blandar man olika dieselbränslen kan det ju bli problem och det kan ju vara skit i cisternerna på macken eller kan komma skitig diesel med bunkerbilen. På 1980-talet var det flera av mina kunder som bunkrat på ett och samma ställe där det var vatten i både bensinen och dieseln som visade sig komma från bergrummen där bränslet förvarades.

Finns trattar som är vattenavskiljande och har ett finmaskigt filter som extra säkerhet som tar ner till 80–100 micron.

Men tycker du ska investera i extra bränslefilter att ha med som reserv i båten fall i fall.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut bra poäng, jag borde köpt två servicekit direkt… ska göras.

Återkommer när jag hunnit kolla på kylvatten-sidan och oljebyte. Blev också lite fundersam när jag tittade på mina motortassar/kuddar eller vad det kallas, bild kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är det propelleraxel mellan backslag och propeller?

Hur är i s f axeln kopplad till backslaget?

En bild kan vara bra... Även på axeltätningen axeltrumman.

i s f.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ta bilder på rubbet 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hunnit fortsätta med nåt mekande, det blir till helgen. Men jag knäppte några bilder på motorfästena. De är helt slut va?

Jag glömde ta bild på axeln, ska göras.

IMG_9857.thumb.jpg.ecd996442c973f3e092c91ae4c179527.jpgIMG_9859.thumb.jpg.c429337d0ae49d65a70cd024fcf1916a.jpgIMG_9856.thumb.jpg.1a68f7596dfbe85aae21a372c88f7475.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja dom verkar ha sett sin bästa dagar.

Kan bli så om det är helt stelt mellan motor/backslag och propelleraxel, 3-cylindriga motorer vibrerar extremt mycket på vissa varvtal.

Kan även hända om man får tågvirke runt propellern.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...