johannordstrom 0 Postad måndag kl 13:13 Hej, Jag har en läcka på min RIB , Greatwhite 420 från 2019 längst akteröver där gummit möter plastkonan. ( de har tagit bort denna lösning idag ) . Problemet är att jag har haft svårt att få lagningen att fästa för det precis i skarven där duken slutar. Jag undrar om det finns något lämplig tätningsmassa som jag kan använda. Tänker att jag sedan limmar på duk för att det ska skydda samt se okej ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad måndag kl 20:24 Hej Vad har du använt att laga med tidigare? Kolla med en däckverkstad om deras vulkaniseringslim funkar på PVC, de brukar ha småtuber och kanske säljer en tub. Det är viktigt att det är riktigt rent och fritt från fett innan man lagar samt ruggar upp ytan med fint våtslippapper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 778 Postad måndag kl 23:56 10 timmar sedan skrev johannordstrom: ... Jag undrar om det finns något lämplig tätningsmassa som jag kan använda. Tänker att jag sedan limmar på duk för att det ska skydda samt se okej ut. Jag tror inte det är så lätt att få någon tätningsmassa som läggs på utsidan att bli tätt mot de tryck man har i en tub på en RIB. Jämför med att försöka täta en vattenslang genom att tejpa på utsidan. Det kan i bästa fall hålla ett tag tror jag, kanske en säsong. För att komma vidare tror jag denna fråga är viktigast att du svarar på. 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Vad har du använt att laga med tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 643 Postad tisdag kl 05:26 Min erfarenhet äf att det krävs 2-komponentslim. Jag har försökt laga liten gummibåt med 1-komponent över en skarv och det höll inte, med 2-komp så fungerade det. Som nämnts tidigare är det noga med rengöring. Sedan att man kan få bra press i vecket på skarven, lagningen måste pressas in noga i vecket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad tisdag kl 06:18 Jag har använt 2 komp lim innan men i och med att det är vinkel mot konan har det varit lite lurigt att få det riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser