PenttiVarg 1 Postad onsdag kl 09:24 Hej. Jag har en Maxi 680 med 5,7l V8 där ett par mätare beter sig lite märkligt. Dels varvmätare (original VP) som växlar ganska friskt i varvtal trots jämt gaspådrag och dels den gamla klassiska stora knopmätaren från Sumlog (har jag för mig) som visar på tok för låg fart, typ 17 knop när jag har 25 knop i GPS-fart. Det kanske är så att det är mätarna som är gamla men min fråga är dom om det räcker med att byta dessa eller om man måste byta givarna också? Vad säger expertisen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 134 Postad onsdag kl 10:05 Varvmästaren 😉 lider sannolikt av dålig kontakt. Ta av en kontakt, slipa rent och spraya på lite kontaktspray. Ta nästa kontakt osv. Kolla även anslutningarna på motorn. Tror den är kopplad till tändspolen på motorsidan. Sumlogmätaren ha en pitotgivare som via vaccum påverkar instrumentet. Byt pitotgivare och slangen som går mellan givare och instrument. Sen kan det vara rost i instumentet som bromsar utslag, men det är ovanligt. Snygg båt förresten, sålde min för några år sen efter 11 år ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad onsdag kl 10:55 (redigerade) Hej Vad är det för motor, exakt modellbeteckning, serienummer och tillverkningsår? Ta gärna ett foto av motorns typskylt så man kan läsa vad det står. Måste veta för att få fram kopplingsschema och var din varvräknare tar sin signal. Kan vara på tändspolen som Janne_G skrev men är det en nyare motor med EFI/TBI kan signalen komma från motorns styrenhet. Sumlogg har en liten propeller som driver en mekanisk hastighetsmätare via en vajer och på en sumlogg kan man även se distans. Brukar sällan gå till mer än 30 knop men finns vissa som går högre. Har du ett räkneverk som kilometermätaren i en bil så är det en sumlogg och då kan vajern vara sliten (slira) eller gå trögt i givaren/propellern eller mätaren eller så är det bottenfärg/beväxning på propellern. Har du en trycklogg så har du inget räkneverk för distans, mest troligt är skit i givaren eller en bit upp i slangen. Googla trycklogg givare så ser du hur den ser ut. Mvh Pär Redigerad onsdag kl 10:56 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PenttiVarg 1 Postad onsdag kl 12:00 1 timme sedan skrev Janne_G: Varvmästaren 😉 lider sannolikt av dålig kontakt. Ta av en kontakt, slipa rent och spraya på lite kontaktspray. Ta nästa kontakt osv. Kolla även anslutningarna på motorn. Tror den är kopplad till tändspolen på motorsidan. Sumlogmätaren ha en pitotgivare som via vaccum påverkar instrumentet. Byt pitotgivare och slangen som går mellan givare och instrument. Sen kan det vara rost i instumentet som bromsar utslag, men det är ovanligt. Snygg båt förresten, sålde min för några år sen efter 11 år ihop. Tack för fina tips! Ska kolla detta så fort jag komemr ner till båten ige. Och tack, jag tycker också att det är en superfint båt som är trevlig på alla sätt för oss som bara är ute på dagsturer. Väldigt nöjd. IMG_0225 (kopia).HEIC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PenttiVarg 1 Postad onsdag kl 12:01 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Vad är det för motor, exakt modellbeteckning, serienummer och tillverkningsår? Ta gärna ett foto av motorns typskylt så man kan läsa vad det står. Måste veta för att få fram kopplingsschema och var din varvräknare tar sin signal. Kan vara på tändspolen som Janne_G skrev men är det en nyare motor med EFI/TBI kan signalen komma från motorns styrenhet. Sumlogg har en liten propeller som driver en mekanisk hastighetsmätare via en vajer och på en sumlogg kan man även se distans. Brukar sällan gå till mer än 30 knop men finns vissa som går högre. Har du ett räkneverk som kilometermätaren i en bil så är det en sumlogg och då kan vajern vara sliten (slira) eller gå trögt i givaren/propellern eller mätaren eller så är det bottenfärg/beväxning på propellern. Har du en trycklogg så har du inget räkneverk för distans, mest troligt är skit i givaren eller en bit upp i slangen. Googla trycklogg givare så ser du hur den ser ut. Mvh Pär Tack även här får bra tips. Får be att återkomma när jag krupit ner i motorrummet. 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 272 Postad onsdag kl 15:12 (redigerade) Nålen på min mätare för oljetryck började plötsligt hoppa i takt med enstånkan. Trodde det var dåligt med motorolja. Det var brott på en kabel inne i en Abiko kontakthylsa. Redigerad onsdag kl 15:13 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad onsdag kl 17:48 Varvräknaren är kopplad till brytarspetsarna. En del varvräknare kan man ställa om så att det motsvarar motorns cylinderantal. Om du har en sumlogg kan det vara en trycklogg, om en spdan har du redan fått ett tips Men det kan även vara en som får signal från en paddelhjulgivare, så en bild på loggen hade ju varit bra. Den senare modellen brukar man kunna kalibrera, men då krävs det en manual, och den kanske finns på Internet… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad torsdag kl 14:03 (redigerade) 20 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om du har en sumlogg kan det vara en trycklogg, Har Sumlogg använt tryckgivare? Redigerad torsdag kl 14:04 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad torsdag kl 14:08 1 minut sedan skrev Mackey: Har Sumlogg använt tryckgivare? Tja, nu blir jag osäker… men vill minnas att det fanns en trycklogg jämte den med propellern, och senare den med paddelhjulsgivaren i sortimentet, nån gång… Det satt väl en sådan i den ht-båten jag hade lånat för att åka till en bröllop i Käringöns kyrka, slangen lossnade från instrumentet under panelen, och det sprutade en liten stråle med vatten på mina nypressade byxer, i skrevet, men det löste sig, det fanns ett par (torra) byxer att låna av en annan bröllopsgäst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 487 Postad torsdag kl 14:40 (redigerade) Om du har åtta knop medström (extrem) så visar loggen 17 och gps 25 (fart över grund) Fart genom vattnet 17. Redigerad torsdag kl 14:41 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad torsdag kl 14:57 16 minuter sedan skrev Jorgen01: Om du har åtta knop medström (extrem) så visar loggen 17 och gps 25 (fart över grund) Fart genom vattnet 17. Ja, det är ju något tjall på tryckloggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser