Gelis 734 Postad 22 September 6 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Är nog lite benägen att hålla med @Janne_G angående borrning till öd kanske är onödigt och har du en bra motorverkstad så ser de direkt om det är helt onödigt eller om det behövs. Det är ju ganska stor prisskillnad på krysshening på verkstad och borrning till öd. Kan nog säga att det behövs ingen motorverkstad för att avgöra borrning eller hening, skadorna är så pass djupa så att få bort dessa med hening ser jag som omöjligt. och skulle det mot all förmodan gå så lär nog kolvspelet bli för stort (max kolvspel 0,069 mm), måste nog bort ca 0,5 mm på diametern (öka) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad 23 September En bild på skada i en cylinder. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad 1 Oktober Blocket tillbaka från maskinverkstaden, borrat 0,76 mm. Nu väntar jag bara på delar från USA . 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad fredag kl 09:04 Delar på väg från USA "Clegg Engine" en hel renoveringsats. Planerad leverans måndag 13/10 Fedex. Målar lite delar under tiden. 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 151 Postad fredag kl 09:07 (redigerade) Det där kommer bli sååå bra 😁 Snyggt jobbat !!! Redigerad fredag kl 09:07 av Janne_G 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 48 Postad fredag kl 10:40 Väldigt snyggt!! Tänk vilken känsla när den sitter i båten igen!! Att ha gjort en sån grundlig renovering själv!! Det är inspirerande att följa Gelis!! 👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 298 Postad fredag kl 14:10 5 timmar sedan skrev Gelis: Delar på väg från USA "Clegg Engine" en hel renoveringsats. Planerad leverans måndag 13/10 Fedex. Målar lite delar under tiden. Ja det är roligt om det är snyggt på utsidan också när allt väl är på plats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 365 Postad fredag kl 16:24 Ja det här är spännande att följa. Kanske lite tidigt men ett tips: https://www.youtube.com/watch?v=j0FvrPnGzTg Ett smart och enkelt sätt att få runt oljan innan uppstart av nyrenoverad motor. Googla på "gm v6 and v8 oil priming tool" så kommer det upp resultat. Tänk även på cirkulationsvattenpumpen, de brukar torka ut i tätningarna om de ligger torra. Lite taskigt om man glömmer vattenpumpen och startar upp motorn och det börjar droppa efter några minuter eller i bästa fall någon timme. Om du inte ska renovera pumpen så lägg den i en spann med 50% vatten och 50% glykol och se till att hela pumpen är dränkt eller plugga alla anslutningar och fyll upp den med samma glykolblandning. Lite nyfiken, hur är det med topparna, ska de få en översyn med ventilsslip osv.? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad fredag kl 17:47 Pumpen har varit vattenfylld men tömd just nu när jag målade den men kommer att fylla med glykolvatten nu när den kommer att ligga ett tag. Just på grund av det du påpekar Topparna var av för 2 år sedan, planade och ventilslip men jag ska kolla ventiltätheten igen nu när dom ändå är bortplockade. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad lördag kl 15:32 Rengöring och polering av lagerytor vevaxel. Snöre, microfiberduk och metallpolermedel, blev riktigt bra. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad måndag kl 15:44 Idag dök ett paket upp från Cleggs, 3 dagar Usa-Sverige med Fedex. Det klarar knappt Postnord internt i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 48 Postad måndag kl 20:52 Nej verkligen inte! spännande! Nu börjar det roliga på riktigt ju!! 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 69 Postad igår kl 05:42 Med den här takten hinner du provköra innan isen lägger sig! Kul med "ny" motor i din fina Coronet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad igår kl 10:37 Tyvärr har det kommit lite smolk i bägaren. När jag tittade lite mer noga och även mätte lite lyfthöjder på kamaxeln så ser jag att några nockar har gått ner sig lite. Synade av kammen lite snabbt när jag plockade ur den, missade tydligen detta då. Hur länge det varit så här har jag ingen aning om, kanske hela tiden båten/motorn varit i våran ägo. Har ju inte direkt märkt att den blivit så mycket slöare. Ny kamaxel kan man glömma att hitta. Dock så går det att renovera den, har pratat med en firma (Meksta) i Stockholm som kan fixa till den. men det är inte billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 151 Postad igår kl 13:04 Borde gå att få tag i kam till den motorn. Kolla Edelbrock EDL-2112. Både Jegs och Summit i USA har dem. Finns andra på närmare håll också, men jag vet inte vad som händer med priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad 18 timmar sedan 6 timmar sedan skrev Janne_G: Borde gå att få tag i kam till den motorn. Kolla Edelbrock EDL-2112. Den där har jag missat, men frågan är om det skiljer något mot marinversion eller om det är lika kam i både bil o marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 151 Postad 1 timme sedan Den kammen är för pickuper och är bättre vrid på låga och mellanvarv. Den funkar utmärkt i en 3,8 V6. Jag hade motsv i min 4,3 V6 ej Vortec också. Om du samtidigt byter insug och 4-port förknasare till Edelbrock (och portmatchar dem) kan du räkna med ca 35-45 hk extra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 734 Postad 44 minuter sedan 21 minuter sedan skrev Janne_G: Den kammen är för pickuper och är bättre vrid på låga och mellanvarv. Den funkar utmärkt i en 3,8 V6. Jag hade motsv i min 4,3 V6 ej Vortec också. Om du samtidigt byter insug och 4-port förknasare till Edelbrock (och portmatchar dem) kan du räkna med ca 35-45 hk extra. Förgasare o insug har jag redan sedan flera år tillbaka. Bara den uppgraderingen var ett lyft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 365 Postad 36 minuter sedan (redigerade) Edelbrock 2112 verkar vara en bra kamprofil, hittade någonstans att den drog jämnt över hela registret från låg tomgång upp till 5500 r/min. Hittade även ett GM originalnummer 951274 som Mercruiser använt på sina 170/185 hk versioner av denna motorn men kan inte hitta någon specifikation för duration och lyft på det numret. Kolla om det står något på din gamla kamaxel. Hittade ytterligare ett GM nummer: 471594 Redigerad 34 minuter sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser