Gelis 712 Postad 26 Augusti Nu har jag kommit till vägs ände med båten. Motorn, VolvoPenta V6, måste ur båten och rivas totalt. Har varit strul dom senaste åren bla varmgång och drar i sig olja, ryker blått, som den värsta 2-taktare. I år har båten bara blivit utnyttjad med bryggsegling, i o för sig varit ganska ok. Byta motor är inte ekonomiskt försvarbart, båten är gammal, Coronet 21 Explorer II, men en renovering skulle kunna fungera, jag gör mesta jobbet själv. Borra blocket (måste lämnas bort), Nya ÖD kolvar o ringar, nya kam, vev o ramlager, oljepump, kamdrivning och packningsats. Skulle hamna på runt 12000kr Topparna är fixade sedan tidigare, avgasdelar bara några år gamla. Sedan så kan man ju hamna i situationen att det dyker upp skador när man river motorn som inte går att fixa. Då står man med en båt utan motor som då nästan inte är säljbar. Eller så säljer man eller skänker bort med defekt motor, kanske något lättare. Dock så ska man hitta motivationen att göra jobbet också, är ju inte 25 längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad 26 Augusti Visst är väl en Coronet Explorer II värd en om inte ny så kanske en bättre begagnad motor. Håll koll på annonser på Blocket mm. brukar finnas såväl short- som long block eller en komplett begagnad motor. Sen spelar det ju mindre roll om den är röd, mörkgrå eller svart, det är ju samma motor i grunden GM 4.3 V6 och allt runt i kring passar. Renovera? Ja visst men det är ju som du skriver att det saknas en viss motivation och inte 25 längre... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 26 Augusti 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Visst är väl en Coronet Explorer II värd en om inte ny så kanske en bättre begagnad motor. Håll koll på annonser på Blocket mm. brukar finnas såväl short- som long block eller en komplett begagnad motor. Sen spelar det ju mindre roll om den är röd, mörkgrå eller svart, det är ju samma motor i grunden GM 4.3 V6 och allt runt i kring passar. Renovera? Ja visst men det är ju som du skriver att det saknas en viss motivation och inte 25 längre... //Pär Tyvärr inte en 4.3 (262) utan föregångaren 3.8 (229) AQ175a på penta språk. Och där är det kört med longblock eller shortblock här i Sverige. Går inte att ersätta med en 4.3 då bla struten och svänghjulet är av annan sort. Och svänghjul saknas på tex longblock. Och tro mig jag har letat bättre beggat men finns i princip inget. Hade det varit en 4.3 så hade det funnits alternativ. Så det enda är att renovera bef maskin. annars drar det iväg på tok för mycket pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad 26 Augusti 1 timme sedan skrev Gelis: Tyvärr inte en 4.3 (262) utan föregångaren 3.8 (229) AQ175a på penta språk. Och där är det kört med longblock eller shortblock här i Sverige. Kan det inte vara värt att leta utanför Sverige? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 66 Postad 26 Augusti Går det inte att byta struten till en som passar på en 4,3? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 26 Augusti 49 minuter sedan skrev Mackey: Kan det inte vara värt att leta utanför Sverige? Jag har tittat på det, finns i USA men fraktkostnaden blir så pass dyr så det är inget alternativ, sedan så är det lite risky att handla utomlands om det skulle bli något strul med motorn, lite för mycket pengar om det skulle skita sig på ena eller andra sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 26 Augusti 54 minuter sedan skrev Tristan_301: Går det inte att byta struten till en som passar på en 4,3? Jo om man hittar någon. Problemet är att splinsen på drivaxeln i en strut från en 4.3 är till 290 drev jag har 280 så där passar det inte. Nu vet jag inte om det går att skifta axlar mellan strutarna rakt av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad 27 Augusti GM använder samma SAE standard infästning på motor och svänghjul så jag kollade i en reservdels-katalog som har "where used" funktion där man kan se vilka modeller som använder samma reservdel. Så söker man på reservdelsnumret för svänghjulskåpan (struten) så kommer en lista var den används, se länk nedan: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya/volvo-penta/flywheel-housing-841967?q=841967&selectItem=1 Skrollar man ner så ser man vilka motormodeller som använder denna och AQ175A står med bland dessa. Så samma svänghjulskåpa på en GM 229, 262, 305, 350 osv. Samma drivaxel mellan drivskiva och knutkors på drevet... Denna "Where used" funktion är helt suverän om man letar efter begagnade delar och då kan man enklare hitta delen när man kan se var den används. //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 27 Augusti Det där var lite ny information, har fått till mig att svänghjulskåpan från aq175 (3,8) inte passar på aq205 (4,3) pga kuggkransen-startmotor. Likaså att svänghjulet är balanserat mot enskild motor vilket då omöjliggör en "bara flytta över" manöver, men jag kanske är felunderrättad. Drivaxeln i struten har 26 splines till 290 drevet medans mitt 280 drev har färre (kommer inte ihåg antalet just nu) och grövre splines. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad 27 Augusti Råkade kanske kolla på en motor som hade 290 drev. Jag är inte riktigt kompis med de som gjort Volvo Pentas reservdelskataloger, röriga från början och tar man sedan en kopia som Megazip så blir det ännu värre. Jag är van vid att det finns ett index och sedan sitter ju de svarta i lilla kanelbullen hos mig😆 Axeln till 280 drevet heter 839425 (kollat på en AQ225 B och AQ225C) Axeln till 290 drevet heter 839425 (kollat på AQ205A) Alltså samma reservdelsnummer på axlarna och jag har dubbelkollat att det verkligen var 280 och 290. 280 drev: https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54146001?hintPhrase=&hintType=None Men sedan hittade jag att det finns en brytpunkt efter ett visst serienummer: 290 drev: https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54152226?hintPhrase=&hintType=None Därför är det viktigt att alltid ange serienummer gällande motorfrågor och drevfrågor😉 Tror att man kan byta axlar hur som det är väl bara knutkorsens anslutningsgaffel som skiljer. Drivskivan bör man nog byta ändå, den är ju gammal och får den 30–50 hk till att ta hand om så går den säkert sönder. Men svänghjulskåpan är samma: Svänghjulskåpan hette 835977 är nummerändrad till 841967 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 9 September Beslutet tagit, blir renovering. Motorn är "avklädd" dvs all kringutrustning är bortplockad. Vattenpump, cirkulationspump och remskivor bortplockade, topparna och insug avmonterade. Allt för att få ner vikten vid lyft. Trångt framåt har bara ca 20 cm till skottet framför motorn när allt är bortplockat. Klämringen i skölden verkar släppa, har bara känt på den lite. Alla skruvarna gick att få bort och den verkar röra sig utåt när man drar i skruvarna för demontering 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 47 Postad 10 September Försök få tag på en 4,3 med balansaxel istället för den där faktiskt väldigt trista 175'an. Du borde kunna behålla 4,3'ans svänghjul och bara byta svängdämparen för att få rätt splines. I värsta fall får du byta ingående axel till drevet, inte så billigt. Startmotor är inte så himla dyrt om det visar sig att din gamla inte passar, förhoppningsvis följer det med en med den nya så är inte det ngt problem. 175'orna är gamla nu och har den inte haft värmeväxlare så att den är färskvattenkyld så ska du nog inte ens fundera på att renovera den. En v8'a är ju inte helt fel heller, drar lite mer men går mkt trevligare än V6'orna, jag har provat! Både lilla V'6'an och den ngt större 4,3 + några V8'or. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad 10 September Håller med @Thomas-CC-Lancer, det är stor skillnad mellan dessa motorer. Begagnade delar finns det gott om man man tar sig tid att leta, de som har delar syns ofta inte på internet utan det är oftast djungeltelegrafen som gäller. Finns några som brukar annonsera på Blocket om både delar och motorer. Ska man lägga in en V8 får man nog bygga om lite och förlänga maskinrummet en bit men det kan vara värt besväret ibland, man får betydligt lägre varvtal vid marschfart och kan sparar lite bränsle på så sätt. Även en 4.3 TBI eller 4.3 MPI ger lägre varvtal vid marschfart och betydligt bättre gång samt något lägre förbrukning än befintlig motor. Volvo Penta AQ175A ger 170 hk på svänghjulet vid 4800 r/min och i drevet lär ju försvinna ca 10% i friktionsförluster, så runt 150–155 hk på propelleraxeln när motorn var ny. Efter 1984–1985 började alla tillverkare mäta effekt på propelleraxeln, så en motor efter 1985 ger den effekt som anges på propelleraxeln. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 10 September 3 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer: 175'orna är gamla nu och har den inte haft värmeväxlare så att den är färskvattenkyld så ska du nog inte ens fundera på att renovera den. Motorn har varit sötvattenkyld (värmeväxlare) under hela sin livstid, annars skulle jag inte ens fundera på att riva i skiten. Håller med om att den är ganska tråkig, men har fungerat ok till båten när den var i sin glans dagar. Bytte insug Edelbrock performance och gick från 2 port till 4 ports förgasare Edelbrock för många år sedan och det blev faktiskt ett rejält lyft. Har en 4.3 vortec 193hk i Cheva pickisen, tycker nog att den inte är så upplyftande heller. Men det är just svänghjulet som sätter käppar i hjulet vid varje fundering att byta till en 4,3. Och hitta en bättre beg. AQ205 eller 431 (balansaxel) är inte det lättaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad 10 September 54 minuter sedan skrev Gelis: Men det är just svänghjulet som sätter käppar i hjulet vid varje fundering att byta till en 4,3. Skulle du byta motor, följer svänghjulet med motorn. Så det behöver du inte fundera på. Drivskivan behövs nog bytas ändå, den du har är några år och säkert inte i toppskick, skulle man belasta den gamla med högre vridmoment och fler hk går den säkert sönder. Finns både begagnade drivskivor och axlar om nu axeln inte skulle passa men jag kollade väl upp det innan har jag för mig. Även om du köper en begagnad Mercruiser 4.3 så har svänghjulet samma bultmönster, så inga problem. Bilmotor vs. båtmotor är inte riktigt jämförbart och båtmotorn är inte en pick-up motor rakt av, det skiljer detaljer som t.ex. kamaxlar och insug. Bilmotorn är "söndersmogad" och oerhört tråkig och värre blir det med TH automatlåda, segt så det förslår. Dessutom helt olika effekt och momentkurvor... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 144 Postad 10 September Jag hade en Maxi 680 DC mellan 2012 och 2022. När jag köpte den nytta jag motor till en nyrenoverad GM 4,3 från 1992, dvs innan Vortec. Med en kam med mer vrid och 4-ports förknasare hade jag troligen 170-180 hk. Båten gick ok med den i. Men 8 år senare och strul till förbannelse så ruttnade jag och fick tag på en motor från en handlare i Motala. Det var en fabriksrenoverad med mestadels nya delar. Tror bara blocket va renoverat. Den motorn var specad som en -97, dvs Vortec. Satte på ett edelbroken insug + förknasare och jisses vilken underbar skillnad. Den fick nog 215-220 hk och det var precis vad båten behövde. Och den gick helt utan vibrationer. Kolla upp Bil o Marin i Motala och vad de ska ha för en 4,3. Jag blev i alla fall ruskigt förvånad.... Extremt positivt. Allt utom insug gick att flytta över. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 10 September 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Skulle du byta motor, följer svänghjulet med motorn. Så det behöver du inte fundera på. Ja om man hittar en komplett beggad 4.3 marin motor ja då är svänghjulet med., helt riktigt. Problemet är då att man inte har en aning om skicket. Dom få sötvattenkylda jag har sett har varit hutlöst prissatta. När jag pratar om svänghjulet är när jag kollat på longblock och shortblock, och där är hjulet inte med. För det skulle kunnat vara ett alternativ för några år sedan, dock hade ju dessa firmor lite taskigt rykte med sina USA renoverade block. 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Bilmotor vs. båtmotor är inte riktigt jämförbart och båtmotorn är inte en pick-up motor rakt av, det skiljer detaljer som t.ex. kamaxlar och insug. Bilmotorn är "söndersmogad" och oerhört tråkig och värre blir det med TH automatlåda, segt så det förslår. Dessutom helt olika effekt och momentkurvor... Jo jag vet, kunde inte låta bli att spy lite på den motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 10 September (redigerade) Här är lite mer info om svänghjul och strut passar eller inte. Det är lite havrörigt Min svänghjulskåpa passar på 4.3 blocket, så där har du rätt, @Mercury_44XS , men den kommer inte att rymma det stora svänghjulet med 168 kuggar. De tidiga (före 1987) 4.3 i Volvo Penta-version hade dock oftast det mindre svänghjulet med 153 kuggar. Den befintliga motorn har delad bakre vevaxeltätning så då behövs det hittas en tidig (före 1987) 4.3 för att svänghjulet överhuvudtaget ska gå att få dit - men balanseringen kommer inte att stämma, så för att få det att funka måste det befintliga hjulet balanseras om likadant som svänghjulet på den 4.3 som avses användas. De nyare motorerna (efter 1987) har dessutom en mindre hålbild för skruvarna, så på en sådan motor går det inte ens att skruva dit befintligt svänghjul. Redigerad 10 September av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 47 Postad 10 September Svänghjulskåpor är inte speciellt svåra att hitta dyker upp då och då på blocket. Tex Värmdö marinteknik har en hel del begagnat liggandes. Största problemet verkar ju vara svänghjulet självt, fast du ska väl ändå plocka isär och renovera så då är det ju bara att balansera om det. Se till att få fatt på en motor som har en hel vevaxeltätning så minskar risken för oljeläckage och så blir den ju lite yngre också, 40+ år är lite väl gammalt. Svänghjulskåporna är ju identiska med de till V8'orna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 13 September Motorn urlyft, gick väldigt smidigt. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad 15 September Svänghjulskåpan, motorkoppling och svänghjul bortmonterat. Kopplingen såg mot förmodan riktigt fräsch ut. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad fredag kl 19:50 Motorn sitter nu i stativet. Kamkedjan något sliten. Kan ju säga att svängningsdämparen satt satan. Avdragaren blev ganska illa åtgången men till slut så släppte det. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad söndag kl 15:03 Motorn rensad, ska bara rengöra den, sedan till maskinverkstan för borrning. Ett ramlager (axiallagret) och ett kamlager där började kopparn skönjas. Motorn har 1200 timmar så där någonstans verkar det vara vara dax för djupare underhåll. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 43 Postad igår kl 13:47 Kul att följa denna renovering o se effekt o totalkostnad.Det var inte billigt att byta till en några år gammal 4,3 mpi i min fjord.Tack för att du lägger upp här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 144 Postad igår kl 14:46 Du skriver att blocket ska till maskinverkstan för borrning. Är det vändkanter i loppen längst upp ? I annat fall räcker det med att hona loppen och återanvända kolvarna med nya ringa och alla lager. Bättre i så fall att lägga några kronor på topparna och kanske fått dem portade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad igår kl 14:56 23 timmar sedan skrev Gelis: Ett ramlager (axiallagret) och ett kamlager där började kopparn skönjas. Nu blir jag nyfiken i en strut🤔 Hur ser oljepumpen ut inuti? Vilket av kamaxellagren var mest slitet, det bakre? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad igår kl 16:00 1 timme sedan skrev Janne_G: Du skriver att blocket ska till maskinverkstan för borrning. Är det vändkanter i loppen längst upp ? I annat fall räcker det med att hona loppen och återanvända kolvarna med nya ringa och alla lager. Bättre i så fall att lägga några kronor på topparna och kanske fått dem portade. Nej inga vändkanter men det är några horisontella rostskador i 2 av cylindrarna, dessa känns med nageln. Det som är skyldig till dessa skador är ett läckage mellan knä o limpa pga dålig passform på packningen. Annars så ser cylindrarna ok ut, var ett tag inne på att hona och ringa om bef kolvar men vet i fa... om jag vill chansa när allt är isär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad igår kl 16:02 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Nu blir jag nyfiken i en strut🤔 Hur ser oljepumpen ut inuti? Vilket av kamaxellagren var mest slitet, det bakre? //Pär Oljepumpen ska bytas, så hur den bef ser ut inuti vet jag inte just nu. Det bakre kam lagret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 712 Postad igår kl 17:26 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Brawn: Kul att följa denna renovering o se effekt o totalkostnad.Det var inte billigt att byta till en några år gammal 4,3 mpi i min fjord.Tack för att du lägger upp här. Näe det är rena ockerpriser. Såg en snubbe som sålde 2 st VolvoPenta 4.3 (tror det var 4.3 GL) 89000 kr. Var en som frågade "för bägge"? Glöm det blev svaret det är styck. Nu var det visserligen med drev, men vansinniga priser för en 17 år gammal maskin. Men som säljare så vill man ut maximalt, frågan om någon är villig att betala. Redigerad igår kl 17:27 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 332 Postad igår kl 17:27 (redigerade) Är nog lite benägen att hålla med @Janne_G angående borrning till öd kanske är onödigt och har du en bra motorverkstad så ser de direkt om det är helt onödigt eller om det behövs. Det är ju ganska stor prisskillnad på krysshening på verkstad och borrning till öd. Nu "gubbgissar" jag för jag har inte kollat priser exakt: Krysshening ca 2000 kr Kolvringssats ca 800 kr Summa ca 2800 kr Borrning V6 ca 4500 kr Kolvsats öd. ca 3000 kr Summa. ca 7500 kr Det skiljer alltså i runda slängar 4750 kr som kan läggas på t.ex. topparna. Bara att matcha portarna mellan toppar, packning och insug ger ett rejält lyft och här finns både effekt men framförallt bränsleeffektivitet att vinna och vem tackar nej till lägre bränsleförbrukning. Ofta är original insugsportar både sneda, vinda och mindre än vad de är i insuget. Kanter som sticker ut och skapar turbulens gör ju ingen nytta, snarare tvärt om. Finns gott om filmer på Youtube angående detta, här ett exempel: Sen är det ju upp till var och en att avgöra... //Pär Redigerad igår kl 17:28 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser