anuba 485 Postad fredag kl 13:29 2025-08-20 vid 15:55 skrev ChristerN: (Jag har bla en 135W solpanel som jag mätt kapaciteten på på lite olika sätt och när den som mest ger ca 60 W in till batterierna inser jag att den borde få jobba lite effektivare.) Med så lite panel har jag svårt att tro att det skulle göra någon skillnad vilket batteriteknik du laddar. Om du kör den vanliga bulk/absoptions-cykeln bör väl blysyrabatterierna ta emot all ström som panelen ger ifrån sig under bulk-fasen. Såvida du inte kör någon egen laddcykel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 485 Postad fredag kl 13:32 1 timme sedan skrev ChristerN: Snygg lösning! Anar en BMS på sidan om batterierna. Fler på G? Misstänkte att du skulle upptäcka det. Min kompis var så ivrig så han lade ut bilden innan han var klar. 840 A genom en BMS känns rätt optimist. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad fredag kl 14:21 45 minuter sedan skrev anuba: Jag är kanske trög men hade du tänkt att sätta en MPPT-regulator mellan LFP och blysyra? Lite trög kanske. Jag skrev tidigare i tråden (tidig morgon innan jag var helt vaken) att jag inte hade lust/ork att bygga om elsystemet och att jag har en DC/DC- omvandlare och en gammal regulator liggande, så därav min lite sämre lösning. Frågan är hur dålig den blir? Nu när jag ritat upp hur det blir så verkar det ju inte bli så bra. Det blir nog svårt att få någon vidare laddning på blybatterierna från LFP. I början när blybatterierna är urladdade och och LFP-batteriet fulladdat blir det väl en del laddning, men ganska snart kräver blyet högre laddspänning samtidigt som LFP-spänningen sjunker vartefter det laddas ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad fredag kl 14:29 56 minuter sedan skrev anuba: Med så lite panel har jag svårt att tro att det skulle göra någon skillnad vilket batteriteknik du laddar. Om du kör den vanliga bulk/absoptions-cykeln bör väl blysyrabatterierna ta emot all ström som panelen ger ifrån sig under bulk-fasen. Såvida du inte kör någon egen laddcykel. Jag skrev bla. Har några på rufftaket också men då det är ”tunna” paneler blir de snabbt varma och tappar effekt. De har en sammanlagd effekt på 90W men ger ofta bara 1/3-del av 135-an. Att AGM tar emot allt under normal laddning är nog inte helt sant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad fredag kl 14:33 9 minuter sedan skrev Mackey: men ganska snart kräver blyet högre laddspänning samtidigt som LFP-spänningen sjunker vartefter det laddas ur LFP har ju ganska flack spänningskurva under urladdning och det är ju bla den egenskapen jag tänkte utnyttja. Kanske räcker det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser