Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
gubbegubbo

Storsegel Maxi 77 -80, sitter det rätt?

Rekommendera Poster

Nybörjare här. Har varit ute och testseglat själv för första gången, enbart storsegel. Det som gör mig lite fundersam är, sitter det verkligen rätt i bommen? Och jag har läst lite angående revning, men förstår inte alls hur det ska sitta.. det känns lite konstigt detta.

En annan fråga, när jag hissar storseglet har det en tendens att fasta med lattorna i spridarna, så man får hålla på lite för att de inte ska fasta. Bästa sätt att undvika detta? Och är detta vanligt?

Är som sagt helt grön på detta. Tacksam för svar!

Screenshot_20250815-114349~2.png

Screenshot_20250815-114408~2.png

Screenshot_20250815-114417~2.png

Screenshot_20250815-114440~2.png

Screenshot_20250815-114503~2.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev gubbegubbo:

Det som gör mig lite fundersam är, sitter det verkligen rätt i bommen?

Det ser ut som det sitter rätt, men en bild när du seglar hade gett bättre svar. 

25 minuter sedan skrev gubbegubbo:

Och jag har läst lite angående revning, men förstår inte alls hur det ska sitta.. det känns lite konstigt detta.

Det finns lite olika varianter hur man gör, men det går inte att svara på vilket system du har (bindrev, revkrokar, snabbrev, singelrev…) utan en bild på hissat segel och bilder på bommens båda ändar. 

26 minuter sedan skrev gubbegubbo:

En annan fråga, när jag hissar storseglet har det en tendens att fasta med lattorna i spridarna, så man får hålla på lite för att de inte ska fasta. Bästa sätt att undvika detta?

Du skall köra mot vinden då du hissar eller tar ner storseglet. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Googla:

.    Reva storsegel på Maxi 77

Och

.    Få fast storseglet ordentligt?

Där hittar du...

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Det finns lite olika varianter hur man gör

Såg nu att det är revkrokar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pass på att byta ut rostiga schackel till rostfritt. Du behöver bara ett vid skotfästet. 

Passa på att hissa och testa en lugn dag vid bryggan. Revning är bra att ha koll på när det väl behövs.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lite OT

Jo, det är ibland nödvändigt att vara bekväm med revning.

En viss Reinhart med 60 år på sjö o hav, gav mig råd då och då.

Han sa vid ett tillfälle, du ska ha koll på horisonten!

Är det så att det vid hela horisonten syns en mörk, typ svart rand, så är det ett tecken att ta noga faste på.

Om randen ändrar storlek och blir större / högre är det oväder på gång...  Jo så var det.

- SMHI hade lovat 8 m/s från SV på Dalbosjön / Vänern.

Och än så länge var det lugnt, skulle till Säffle.

- En halvtimme senare nådde randen 30 grader över horisonten.

Band upp storseglet och rullade in förseglat så att bara 1/4 återstod. Att köra med inombordare n var inte att tänka på.

Ja, jösses. Strax var det full storm. 32 m/s enligt Fogdens fyr utanför Åmål. Och nu tre meter höga vågor. Bara att länsa. Tur att jag låg ute på fritt vatten.

Strax var jollen borta. Hittades senare på en ö i Ekenäs skärgård.

Jodå, kom in bakom en ö.... Slängde i ett ankare med typ 50 meter lina och fick fäste. Väntade ut stormen.

- Efter Säffle ned till Läckö. På väg norrut efter några dagar, gick jag för motor in till Ekenäs.

Då kom nåt som jag råkat ut för några gånger. En tromb rakt över sjön på kanten av Ekenäs östsida. Den kom verkligen plötsligt och tog gummijollen. Upp i luften med ett surrande ljud. Landade upp och ned, rev av akterspegeln på den. Skrot.

Hade jag gått för segel, så hade det blivit brottom att reva.

- Så det gäller att kunna reva snabbt, är lärdomen. Och bind alltid upp, beslå seglen när de inte används.

- Ursäkta ett långt  OT-inlägg. Men kanske lite nyttigt.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska du få ett viktigt tios för den här båtmodellen. Det är vanligt att man upplever att storen inte går att hissa i topp, eller att det är väldigt trögt. Det kan då bero på att bommen, när den ”parkeras” med dirken i akterstagets, skotas för att inte fladdra i vinden. Men när seglet ska hissas (och dirken lossats) så är skoteet för kort för att storen ska kunna hissas i topp! Bommen hålls nere av skotet. Man måste alltså: lossa dirken, sen skotet, för att kunna hissa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den fjärde bilden ser du en skjutbar "grej" - på min båt jag har satt den längre in på bommen (dvs närmare masten) och av bild 1 att döma verkar det som grejen på din båt då borde sättas i höjd med storskotet på bommen. När jag revar binder jag den tamp som jag har vid första revet i seglets akterlik (dvs seglets ytterkant bakåt) genom "grejen" och runt bommen och knyter ihop med tampen igen. Då kan inte seglet glida fram på bommen vid revning och förstås att seglet bundits ned och blivit mindre men således också kan spännas upp med storfallet. Innan seglet spänns upp fästs förstås mastliket i revkroken (vid bomfästet). 

"Grejen" på bommen blir skjutbar om du lossar lite på skruven som också syns på bild 4.

Det finns snyggare och enklare sätt att reva men då måste jag installera lite fler och längre tampar, och det har inte blivit gjort (än). Men lösningen funkar men blåser det mycket, som det ju brukar när man vill reva, så är det bra att vara två i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...