Gå till innehåll
tisdag 19 augusti 2025
patrikflink

Ackumulatortank.

Rekommendera Poster

Fick lite problem med pumpen i helgen (småsten och kalk) till vårt trycksatta sötvattensystem.

Blev en ny pump och filter innan från vattentanken. Köpte även en ackumulatortank som ska sitta efter. Behöver jag göra något med ackumulatortanken (pumpa luft)?

Undrar även om tanken måste sitta med slanganslutningarna nedåt eller kan jag montera den hur som helst?

Köpte en sådan, men 1 liter.

ackumulatortank-seaflo-12-13-mm-npt-075-liter-moory-1.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Fick du ingen installationsbeskrivning med den?

Det står på dekalen på bilden att den är förladdad till 10 psi (0,7 bar) och det brukar räcka om det inte står något annat i installationsanvisningarna som har med dimensioner/längd att göra på rör/slangar.

Leta upp installationsanvisningarna eller gå in på säljarens hemsida alt. tillverkarens hemsida och kolla om det finns dokument för nedladdning.

Är antagligen skriven på Engelska och är det något som du inte förstår får du gärna fråga mig, jag är teknisk översättare. Fråga inte AI eller Chat nånting eller google translate🤣

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Fick du ingen installationsbeskrivning med den?

Det står på dekalen på bilden att den är förladdad till 10 psi (0,7 bar) och det brukar räcka om det inte står något annat i installationsanvisningarna som har med dimensioner/längd att göra på rör/slangar.

Leta upp installationsanvisningarna eller gå in på säljarens hemsida alt. tillverkarens hemsida och kolla om det finns dokument för nedladdning.

Är antagligen skriven på Engelska och är det något som du inte förstår får du gärna fråga mig, jag är teknisk översättare. Fråga inte AI eller Chat nånting eller google translate🤣

Mvh

Pär

Jodå, manual finns, dock står det ingenting om den kan monteras uppochner. Är även en beskrivning hur man fyller på den med luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har köpt en ackumulatortank med gummiblåsa kallas den hydropress. Frågar men google blir svaret,
"Ett hydropress ska ha ett förtryck som är 0,3 bar under pumpens tillslagstryck. Tillslagstrycket är det tryck där pumpen startar igen. Till exempel, om din pump startar vid 2,0 bar, bör lufttrycket i hydropressen vara 1,8 bar."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag gick in på Seaflos hemsida och letade upp manualen (som inte får toppbetyg) där står kortfattat:

Att ackumulatorn är förladdad till 10 psi (0,7 bar) och att man skall justera lufttrycket till 3 psi (0,3 bar) under vattenpumpens inkopplingstryck.

Så om pumpens inkopplingstryck är t.ex. 0,8 bar, skall man sänka lufttrycket i ackumulatorns luftdel till 0,5 bar.

Det står även att ackumulatorn kan monteras i vilken position som helst.

Det viktiga är att justera in till rätt förtryck och att man kan komma åt luftventilen när ackumulatorn väl är monterad på plats.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag gick in på Seaflos hemsida och letade upp manualen (som inte får toppbetyg) där står kortfattat:

Att ackumulatorn är förladdad till 10 psi (0,7 bar) och att man skall justera lufttrycket till 3 psi (0,3 bar) under vattenpumpens inkopplingstryck.

Så om pumpens inkopplingstryck är t.ex. 0,8 bar, skall man sänka lufttrycket i ackumulatorns luftdel till 0,5 bar.

Det står även att ackumulatorn kan monteras i vilken position som helst.

Det viktiga är att justera in till rätt förtryck och att man kan komma åt luftventilen när ackumulatorn väl är monterad på plats.

//Pär

Köpte ett "kit" från Seaflo (pump, filter och tanken). Känns som om det är att bara montera och köra då, tack Pär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Så om pumpens inkopplingstryck är t.ex. 0,8 bar, skall man sänka lufttrycket i ackumulatorns luftdel till 0,5 bar

Alternativt justerar man pumpen. Brukar vara en justerskruv tillgänglig för detta på tryckvakten.

För redan de 1,0 bars tillslagstryck som tanken är luftladdad för (0,7+0,3) är ett lågt vattentryck, men det går å andra sidan åt mindre vatten om systemtrycket inte är så högt 😉.

Men om du inte har någon manometer i systemet (kostar under en hundralapp på VVS-firma) så kolla vad pumpen har för tillslagstryck i dess manual. Ligger det i närheten av det rätta (någon tiondels bar hit eller dit spelar inte så stor roll) så behöver du inte röra någonting.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg detta nu när jag packade upp den. Justera lufttrycket i tanken 0,2 bar under pumpens avstängningstryck.

IMG_20250813_181415066.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja jag råkade slinta med fingarna på min iPad när jag inte hade sån där pekpinne och det blev fel värde, ber om ursäkt för det missödet men såg att ni hade redan läst rätt på pumpen👍

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så!

Hittade information om pumpen också.

Pumpens inkopplingstryck är 3.1 bar. Då ska ackumulatortanken ha 2.9 bar enligt manual.

Är alltså inte bara att koppla in dessa och tro att det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev patrikflink:

Pumpens inkopplingstryck är 3.1 bar. Då ska ackumulatortanken ha 2.9 bar enligt manual.

Är alltså inte bara att koppla in dessa och tro att det fungerar.

3,1 bar låter väldigt högt som inkopplingstryck. Därefter skall trycket alltså sedan öka ännu mer när pumpen går....

Låter istället mer som avstängnings/frånkopplingstryck/maxtryck - är du helt säker på att det inte är det trycket som avses ?  Man brukar nämligen sällan ha mer än 3,0-3,5 bar som högsta tryck ens i hemmavattensystemet...

Om det säljs som ett "kit" borde det vara anpassat till vartannat, kan man ju tycka.

(Tror min pump/system har 1,5 som inkoppling och 2,9 eller däromkring som frånkoppling)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev IngemarE:

3,1 bar låter väldigt högt som inkopplingstryck. Därefter skall trycket alltså öka när pumpen går....

Låter istället mer som avstängnings/frånkopplingstryck/maxtryck - är du helt säker på att det inte är det trycket som avses ?  Man brukar nämligen sällan ha mer än 3,0-3,5 bar som högsta tryck ens i hemmavattensystemet...

Om det säljs som ett "kit" borde det vara anpassat till vartannat, kan man ju tycka.

(Tror min pump/system har 1,5 som inkoppling och 2,9 eller däromkring som frånkoppling)

Håller med, men se bild. Känns som det står fel!

Screenshot_20250813-191338.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Googlade lite och hittade ungefär samma info. Men då stämmer ju inte tanken i satsen med pumpen....i samma sats. 

Sedan kan man visserligen ha både 4 och 5 bar som högstatryck i vattensystemet för att få riktigt ös i duschen eller om man snabbt vill fylla hinkar eller vattenkannan. Men dels ställer det större krav på alla tätningar och dels riskerar det ju åt väldigt mycket mer vatten. Så varför, i ett system där tillgången är begränsad ?

Kollade lite snabbt på Shurflo, en annan stor tillverkare av pumpar för "fritidsvatten" (har själv ett par i min båt). De har maxtryck/frånslagstryck på just kring 3 bar, inte tillslag. Och det räcker och blir över i tryck, tycker jag.

EDIT: Kollade även JABSCO, och deras pentrypumpar ligger oftast inom tryckspannet 1,4-2,9 eller så. Förutom speciella högtrycksmodeller, som ligger i just spannet 3-4 bar. Så även JABSCO anser nog att det inte är det vanliga att ha så högt tryck som vanlig pentrypump.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Googlade lite och hittade ungefär samma info. Men då stämmer ju inte tanken i satsen med pumpen....i samma sats. 

Sedan kan man visserligen ha både 4 och 5 bar som högstatryck i vattensystemet för att få riktigt ös i duschen eller om man snabbt vill fylla hinkar eller vattenkannan. Men dels ställer det större krav på alla tätningar och dels riskerar det ju åt väldigt mycket mer vatten. Så varför, i ett system där tillgången är begränsad ?

Kollade lite snabbt på Shurflo, en annan stor tillverkare av pumpar för "fritidsvatten" (har själv ett par i min båt). De har maxtryck/frånslagstryck på just kring 3 bar, inte tillslag. Och det räcker och blir över i tryck, tycker jag.

Hittade ytterligare och annan info för samma pump:

Slutningstryck 35 PSI (Min 20 PSI).

35 PSI är 2.4 bar och 20 PSI är 1.3 bar.

Tror jag får experimentera lite. 1.1 bar känns bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Hittade ytterligare och annan info för samma pump:

Slutningstryck 35 PSI (Min 20 PSI).

35 PSI är 2.4 bar och 20 PSI är 1.3 bar.

Tror jag får experimentera lite. 1.1 bar känns bättre. 

1 timme sedan skrev patrikflink:

Köpte ett "kit" från Seaflo (pump, filter och tanken). Känns som om det är att bara montera och köra då.

Nu blir det rörigt för ett gammalt huvud....

Pumpmanualen du lagt in skärmdumpen ifrån är ju en Biltemapump (nummer 25-999 kan skymtas), medan du säger att du köpt ett "kit" från Seaflo.....?  Är det ett Seaflo-kit eller ett eget ihopplock ?

För tänk på att tillsynes "samma" pump (även av samma fabrikat) kan finnas i olika utförande med just olika tryckinställningar/tryckvakter. Så det gäller att kolla exakt på den modellbeteckning man köpt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Nu blir det rörigt för ett gammalt huvud....

Pumpmanualen du lagt in skärmdumpen ifrån är ju en Biltemapump (nummer 25-999 kan skymtas), medan du säger att du köpt ett "kit" från Seaflo.....?  Är det ett Seaflo-kit eller ett eget ihopplock ?

För tänk på att tillsynes "samma" pump (även av samma fabrikat) kan finnas i olika utförande med just olika tryckinställningar/tryckvakter. Så det gäller att kolla exakt på den modellbeteckning man köpt.

Såg det nu också (BT Manual, missade det när jag sökte på Google, sorry).

Var idag hos Hjertmans och köpte ett paket (filter, pump och tanken).

Sa vad jag ville ha (en ny pump) och dom rekommenderade köpa till ackumulatortanken som blir billigare som ett kit.

Filtret låg i samma låda men tanken var separat.

1690 kr fick jag betala, bara tanken kostar över 600kr om man köper den löst.

Här är pumpen:

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/pentrypump-seaflo-15-liter

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissa OM JAG SKA ÅKA TILLBAKA IMORGON!!!

Läs saxat vad jag INTE behöver:

Tryckvattenpump med automatisk tryckavkänning för pentry, toalett, dusch m.m. Robust och kraftig konstruktion. Tål torrkörning. Behöver inte ackumulatortank. Klarar upp till fyra tappställen. Gummiupphängd montering gör den tyst. Fem kammare ger högre vattenflöde. Justerbart tryck. Kan användas till både färsk- och sjövatten.

Här försöker man gynna svenska affärer och blir lurad av inkompetenta säljare. Tror vi har haft denna diskussion tidigare och jag köper hädan efter online.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Att den klarar fyra tappställen betyder oftast att den har flöde nog att klara fyra tappställen samtidigt. Behöver du köra fyra samtidigt ? 

Sedan är 15l/min som sagt ett väldigt högt flöde för en pentrypump (tror inte ens min spolvattenpump är riktigt så kraftig), och som du ser skall den också säkras med....hela 40A (!). Tyckte de att det var den du skulle köpa ?  Jag hade nog tyckt att t ex denna vore mer "lagom".

Sedan har jag tappat förtroendet för många "fina" märken. De är inte alltid så "fina" längre. Fick t ex byta ut pentrypumpen i min nya båt (En fin JABSCO för många tusingar) efter bara två säsonger, då den började läcka tryck. Blev en Shurflo istället.

Här är annars t ex en riktig lågprisare från JULA som jag inte skulle dra mig för att installera,

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev patrikflink:

Gissa OM JAG SKA ÅKA TILLBAKA IMORGON!!!

Läs saxat vad jag INTE behöver:

Tryckvattenpump med automatisk tryckavkänning för pentry, toalett, dusch m.m. Robust och kraftig konstruktion. Tål torrkörning. Behöver inte ackumulatortank. Klarar upp till fyra tappställen. Gummiupphängd montering gör den tyst. Fem kammare ger högre vattenflöde. Justerbart tryck. Kan användas till både färsk- och sjövatten.

Här försöker man gynna svenska affärer och blir lurad av inkompetenta säljare. Tror vi har haft denna diskussion tidigare och jag köper hädan efter online.  

Även om det inte behövs så kan det ju ändå vara bra att ha 🙂

Är du säker på att de skrivit rätt på Hjertmans? Manualen (som finns att ladda ner på länken till Hjertmans som du bifogade) nämner inget om att man kan skippa accumulatortanken (eller hydropressen som jag tror är det korrekta namnet på burken). Den nämner visserligen inte heller att du bör ha en.

Tittar man på SEAFLOs egen hemsida säljs just den pump du köpt i färdigmonterat kit med accumulatortank:

https://www.seaflo.com/index.php?m=home&c=View&a=index&aid=510

Så SEAFLO själva verkar ju tycka det är bra med en accumulatortank till just den pumpen (vilket jag tror är det normala i alla trycksatta system).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Boanjohan:

Så SEAFLO själva verkar ju tycka det är bra med en accumulatortank till just den pumpen (vilket jag tror är det normala i alla trycksatta system)

Det är nog faktiskt vanligare med installation utan tank än med.

Hade inte tank i min förra båt, och med ett antal meter slang (inte hårda rör) som man ofta har i båt får man en liten flexibilitet som gör att det jämnar ut och fungerar bra ändå. Hade inget stort problem med pulserande flöde när man spolade bara lite, inget som störde.

På min nuvarande satt tank originalmonterad redan från varv. Men likväl startar och stoppar pumpen om man spolar lite "halvt" ungefär lika ofta som på min gamla utan tank (typ 1s till/1s från).

Däremot är flödet på den båten nya lite jämnare hela tiden. Om det dock är värt pengen tanken kostar - det vete katten....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Att den klarar fyra tappställen betyder oftast att den har flöde nog att klara fyra tappställen samtidigt. Behöver du köra fyra samtidigt ? 

Sedan är 15l/min som sagt ett väldigt högt flöde för en pentrypump (tror inte ens min spolvattenpump är riktigt så kraftig), och som du ser skall den också säkras med....hela 40A (!). Tyckte de att det var den du skulle köpa ?  Jag hade nog tyckt att t ex denna vore mer "lagom".

Sedan har jag tappat förtroendet för många "fina" märken. De är inte alltid så "fina" längre. Fick t ex byta ut pentrypumpen i min nya båt (En fin JABSCO för många tusingar) efter bara två säsonger, då den började läcka tryck. Blev en Shurflo istället.

Här är annars t ex en riktig lågprisare från JULA som jag inte skulle dra mig för att installera,

Har många tappar...

Toalett (ja, har valt sötvatten pga. mindre lukt och tillväxt).

Handfat x2

Dusch x2

Pentrykran x1

Självklart körs inte alla samtidigt, men satt en stor lusk till pump som hade 13L/min innan.

Samma pump på Amazon kostar ca 400kr mindre och 2 dagars lev. inkl. frakt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Boanjohan:

Även om det inte behövs så kan det ju ändå vara bra att ha 🙂

Är du säker på att de skrivit rätt på Hjertmans? Manualen (som finns att ladda ner på länken till Hjertmans som du bifogade) nämner inget om att man kan skippa accumulatortanken (eller hydropressen som jag tror är det korrekta namnet på burken). Den nämner visserligen inte heller att du bör ha en.

Tittar man på SEAFLOs egen hemsida säljs just den pump du köpt i färdigmonterat kit med accumulatortank:

https://www.seaflo.com/index.php?m=home&c=View&a=index&aid=510

Så SEAFLO själva verkar ju tycka det är bra med en accumulatortank till just den pumpen (vilket jag tror är det normala i alla trycksatta system).

Rörigt blir det när alla skriver olika.

Blir duktig irriterad när jag hittar samma pump ca 400kr billigare hos Amazon. Där framgår också att den inte behöver någon tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Som jag ser det är det onödigt att köpa en hydropress, men det är bra att ha en för att få färre pumpstarter och jämnare flöde.

Ett alternativ är att skaffa/bygga en hydrofor som är enklare än en hydropress.

Det är bara en tank, som en luftbubbla, där luften i tanken får sköta tryckhållningen. Nackdelen jämfört med en hydropress är att man måste fylla på luft ibland, eller tappa ur vatten. Det löser sig ju automatiskt på en båt eftersom man tömmer vattensystemet varje höst.

Just nu kommer jag inte på någon bra enkel lösning/"tank" som traditionell rördel, men ett T-rör där man kopplar på en lite "tank" enligt bilden är allt som behövs. Tanken skulle kunna vara en stor PET-flaska om man hittar någon lämplig anslutning till flaskan (PET-adapger) eller gör en själv.

Ofta verkar ju många jobba med slang i sina båtar, så borra ett hål i korken på en PET-flska och montera en slangnippel så har du en hydrofor.

image.png.345a58d0bb1055d3569ca3c257e07976.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffade ett expkärl som hydrofor fast med gummiblära. Nu har jag inte så många starter på min 12 år gamla Jabsco pump. Modifierade med ny säkerhetsventil 6 bar bl. a.

Har däremot en Seaflo spolpump ifrån Moory som inte alls lever upp till utlovade trycken, men den kom jag över billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se bara till att systemet inte är trycksatt när ni fyller på luft, stäng av pumpen, öppna en kran och sedan fyll på luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev NW355:

Skaffade ett expkärl som hydrofor fast med gummiblära.

Du skaffade en hydropress med andra ord 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Gripen72:
12 timmar sedan skrev NW355:

Skaffade ett expkärl som hydrofor fast med gummiblära.

Du skaffade en hydropress med andra ord 👍

Då är ju en hydropress att föredra för dricksvatten framför ett expansionskärl somär gjort för radiatorsystem. Samma funktion  men ev. inte samma livsmedelsanpassning.

Tilägg: Konstruktionerna skiljer sig ofta lite åt, så att i en hydropress har vattnet inte kontakt med själva kärlet utan det ligger i en gummiblåsa av livsmedelskvalitet medan ett mindre expansionskärl ofta har ett gummimembran (ej livsmedelskvalitet) monterat i kärlekts tvärsnitt så att vattnet kommer i kontakt med halva metallkärlet. 

Expansionskärlet kommer att börja rosta efter en tid om det ständigt fylls på med vatten som ju innehåller syre.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev Mackey:

Då är ju en hydropress att föredra för dricksvatten framför ett expansionskärl somär gjort för radiatorsystem. Samma funktion  men ev. inte samma livsmedelsanpassning.

Nu blandas nog begreppen ihop lite....

Ett expansionskärl används i allmänhet inte alls i dricksvattensystem, och det har väl ingen heller nämnt i tråden tidigare. Det används för att ta hand om volymvariationen som blir när t ex värme- eller kylsystemen värms upp eller kyls ner.

Diskussionen har ju handlat om hydropress (som har en ofta från tillverkningen permanent trycksatt gummiblåsa) och hydrofor (som är ett kärl med luftkudden fritt, i toppen). Fördelen med hydropressen är ju främst att luften inte har kontakt med vattnet och att den därmed är mer underhållsfri (ingen luft behöver fyllas på) och även lägesoberoende.

Men båda dessa är i allmänhet gjorda för dricksvatten och brukar vara i korrosionsbeständigt material.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan upplysa alla att nu sitter pumpen och filtret på plats.

Testade utan ackumulatortank och med.

Behöver inte ha någon ackumulatortank, vattnet rinner i kranen oförändrat med eller utan tank.

Kommer således att lämna tillbaka den, men behålla pumpen och filtret.

Tack samtliga för tips/råd. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev patrikflink:

Kan upplysa alla att nu sitter pumpen och filtret på plats.

Testade utan ackumulatortank och med.

Behöver inte ha någon ackumulatortank, vattnet rinner i kranen oförändrat med eller utan tank.

Kommer således att lämna tillbaka den, men behålla pumpen och filtret.

Tack samtliga för tips/råd. 

Är inte tanken med tanken (;)) att pumpen skall gå lite mer sällen. Går inte pumpen varje gång du öppnar kranen nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...