buddy 2 Postad söndag kl 09:25 Hej vi har en rätt nyköpt Oxelö 30. I helgen märkte vi att något var fel med sjövattenpumpen/systemet. Dvs det sjövatten som används för t ex spolning av toalett. När man knäppte på sjövattnet på instrumentpanelen lät pumpen hela tiden vilket den inte gjort från början. Sen märkte vi att vatten började läcka fram i akterruffen. När vi lyfte på en av durkarna såg vi att utrymmet där batterierna finns var nästintill vattenfyllt. Vattnet hade sipprat ut ur luftventilerna som ju vetter in mot akterruffen. Såg också att den blåa plastcylindern/behållaren var delad itu och den har från början varit limmad men limmet hade väl släppt. Jag förstår inte riktigt den blåas funktion då den var helt tom. Är det någon form av behållare som ska samla sjövatten, undertryck eller liknande? Någon som känner igen inringad "sak"? Mest sannolikt är att den delat på sig pga att limmet var dåligt och sen pumpades sjövatten ut där och rann över färskvattentanken ner i batteriboxen. Kusligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad söndag kl 09:38 Hej Nu ser jag inte hela den blåa detaljen men det ser ut som en hydropress/ackumulator som lagrar vatten och jämnar ut trycket, precis som när man har egen brunn hemma. Vet inte om den behövs egentligen mer än att den ger fullt flöde från start då man öppnar en kran eller spolar i toaletten utan fördröjning av pumpstarten. mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 501 Postad söndag kl 09:57 Det är ett expansionskärl/expansiontank som jämnar ut trycket. Ser ut som om det är denna från SeaSea. Den ger ett jämnare flöde i kranarna men är inte nödvändig. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad söndag kl 10:00 1 minut sedan skrev ABC: Det är ett expansionskärl/expansiontank som jämnar ut trycket. Ser ut som om det är denna från SeaSea. Den ger ett jämnare flöde i kranarna men är inte nödvändig. Tack ja precis. De som installerade den har bara lagt den på färskvattentanken men den ska ju monteras stående. Vettetusan om det inte är bättre att ta bort. En sak mindre som kan gå sönder 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 628 Postad söndag kl 10:34 Kärt barn har många namn....Det inringade kallar jag hydropress eller hydrofor (det är det det heter på landbacken i alla fall och skillnaden mellan de två begreppen är konstruktionen), men säljs i båtbutiken under namn "Ackumulatortank/Expansionstank". En sådan brukar rekomenderas att ha i ett trycksatt system för att bl.a. spara på pumpen som då i rätt dimensionerat system inte behöver lika många start och stopp jämfört med system utan hydropress/hydrofor. De typer dom säljs i båtbutiken (den typ du har ringat in på fotot) är normalt hydropress konstruktion, d.v.s. det sitter ett gummimembran i den, typ som en ballong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad söndag kl 10:40 3 minuter sedan skrev Boanjohan: Kärt barn har många namn....Det inringade kallar jag hydropress eller hydrofor (det är det det heter på landbacken i alla fall och skillnaden mellan de två begreppen är konstruktionen), men säljs i båtbutiken under namn "Ackumulatortank/Expansionstank". En sådan brukar rekomenderas att ha i ett trycksatt system för att bl.a. spara på pumpen som då i rätt dimensionerat system inte behöver lika många start och stopp jämfört med system utan hydropress/hydrofor. De typer dom säljs i båtbutiken (den typ du har ringat in på fotot) är normalt hydropress konstruktion, d.v.s. det sitter ett gummimembran i den, typ som en ballong. Tack så mycket! Jag kan inte vvs men till och med jag tyckte det var konstigt att kärlet var tomt. Då ligger väl gummimembranet under durken någonstans. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 283 Postad söndag kl 13:33 Hydropresser precis som expansionskärl innehåller idag gummiblära. Hydrofortankar brukar vara utan gummiblära. Det blåa plastkärl som sitter på din båt innehåller inte någon gummiblära då plasten är korrosivt motståndskraftig. Har du ett sjövattensystem så behöver du inte en hydropress. Jag anar att ditt blå kärl varit till färskvattensystemet kanske. Jag kör med 8 liters hydropress som egentligen är ett expansionskärl. Pumpen startar efter 20-30 sekunder vid spolning i kranar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad söndag kl 13:39 2 minuter sedan skrev NW355: Hydropresser precis som expansionskärl innehåller idag gummiblära. Hydrofortankar brukar vara utan gummiblära. Det blåa plastkärl som sitter på din båt innehåller inte någon gummiblära då plasten är korrosivt motståndskraftig. Har du ett sjövattensystem så behöver du inte en hydropress. Jag anar att ditt blå kärl varit till färskvattensystemet kanske. Jag kör med 8 liters hydropress som egentligen är ett expansionskärl. Pumpen startar efter 20-30 sekunder vid spolning i kranar. Tack mycket att tänka på. Det kanske är så att kärlet hör till sötvattenspumpen men det är ju ett märkligt sammanträffande att det började läcka in precis när vi använde sjövatten? Sötvattnet har jag bara testa några gånger och det verkar funka. Men bra poäng och jag ska se till att lyfta på durken och kolla när de olika används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 176 Postad söndag kl 13:47 Ja, gemene man, men tyvärr också båttillbehörsnasarna har uppenbara problem med att skilja mellan expansionskärl, hydrofor och hydropress. Expansionskärl används i system där volymen ökar/minskar på grund av temperaturförändringar, exempelvis motorns kylsystem. Hydrofor och hydropress används i vattensystem för att jämna ut trycket och på så sätt få ett jämnare flöde, samt reducera till/frånslag av pumpen. Skillnaden mellan en hydrofor och hydropress är att den sistnämnda har en gummiblåsa i sig, vilket dels gör att komponentens storlek kan reduceras, samt att den går att montera i vilken position som helst. Den blåa inringade komponenten är en hydrofor, den har ingen gummiblåsa, så att ägna tid att leta efter den i kölen är meningslöst 😅 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad söndag kl 13:50 2 minuter sedan skrev Gripen72: Ja, gemene man, men tyvärr också båttillbehörsnasarna har uppenbara problem med att skilja mellan expansionskärl, hydrofor och hydropress. Expansionskärl används i system där volymen ökar/minskar på grund av temperaturförändringar, exempelvis motorns kylsystem. Hydrofor och hydropress används i vattensystem för att jämna ut trycket och på så sätt få ett jämnare flöde, samt reducera till/frånslag av pumpen. Skillnaden mellan en hydrofor och hydropress är att den sistnämnda har en gummiblåsa i sig, vilket dels gör att komponentens storlek kan reduceras, samt att den går att montera i vilken position som helst. Den blåa inringade komponenten är en hydrofor, den har ingen gummiblåsa, så att ägna tid att leta efter den i kölen är meningslöst 😅 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser