Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
Yopphedi

Kyrkfjärden från stora värtan, grynnor

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är en nybliven båtägare som funderar på att göra en utflykt till kyrkfjärden i österåker från stora värtan.

När jag tittar på sjökortet så ser jag att det ser ut som en hel del grynnor när man kommer igenom hällsund in till fjärden, finns det någon som har några tips/erfarenhet för att ta sig in genom sundet utan att braka in i någon sten?

Min båt är en bowrider på 5,5 m, så den behöver ju inte jättemycket vatten under skrovet för att gå fritt.

Hälsningar

Yoppheidi

hällsund.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Hydrographicas "Genvägar i Stockholms skärgård";

Kyrkfjärden.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd, jag vet. Men de två sjökortsbilderna ovan är ju olika. På den översta ligger ett grund på varje sida om pricken, det ena i vasskanten. På bilden ur boken saknas grundet i vass kanten. Min gps visar två grund, som översta bilden, men andra båtar verkar köra utefter vasskanten, längt från pricken. Där skulle inte jag våga köra iaf. Någon som vet hur det verkligen förhåller sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inget om det specifika området, men jag skulle lita på Hydrographica då de är basersde på nya sjömättningar (i egen regi med någon flygfotometod har jag för mig) medan Sjöfartsverkets sjökort på områden utanför de stora farlederna för kommersiell storsjöfart ofta baserar sig på mätningar från Hedenhös tid (inye ovanligt atg det är gjort på 1800-talet) och uppdaterade varteftersom med inrapporterade grynnor och annan erfarenhetsbaserad information i tillfälle sånt rapporterats in. Sjöfartsverkets kort är även begränsade till standarder där 0-3 meter är samlade under en djupkurva och färg och begränsade till 1:25000 skala. Hydgographica har ju fler djupkurvor för  0-3 meter och större skala och kan därför presentera fler detaljer.

Hydrographikas "Genvägar" har jag även för mig i tillägg är sjömätta/kontrollerade med typ mätstav/lod fysiskt på plats (är dock inte 100 på det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vilka sjökort är baserade på Hydrographikas mätningar? Alla gps sjökort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Abz:

Vad har du för plotter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Abz,

Jag har kört in där enligt Kanes svar och Hydrographicas "Genvägar i Stockholms skärgård" otaliga gånger sedan 2020.

Jag håller mig hyfsat nära vassen och det har gått prima varje gång. Har sett båtar stryka pricken och andra som tutar på i mitten, så tror faktiskt att Hydrographica har rätt i det här fallet. Att det faktiskt inte finns någon grynna söder om pricken alltså.

Annars är det ju rätt mycket trafik där, så ta rygg på någon annan om du är osäker. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Abz:

Vet inte vilka som har avtal med Hydrographica och inkluderar deras kort. Du får kolla med det märke du har.

Notera att hydrographica endast har kort för vissa områden i skärgården som de fått tillstånd från Sjöfartsverket för. På t.ex. Skippo (ex. Eniro) så betalar man extra för att inkludera Hydrographica och normalt ser man att detaljrikedomen (inkl.finare djupkurveindelning) ökar och då är det ett Hydrographica område. På andra sjökortsleverantörer vet jag inte hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Yopphedi said:

Hej Abz,

Jag har kört in där enligt Kanes svar och Hydrographicas "Genvägar i Stockholms skärgård" otaliga gånger sedan 2020.

Jag håller mig hyfsat nära vassen och det har gått prima varje gång. Har sett båtar stryka pricken och andra som tutar på i mitten, så tror faktiskt att Hydrographica har rätt i det här fallet. Att det faktiskt inte finns någon grynna söder om pricken alltså.

Annars är det ju rätt mycket trafik där, så ta rygg på någon annan om du är osäker. :)

Så hydrogrphikas kort saknar grund söder om pricken? Enl min gps är det ett grund där. Då har jag inte hydrographika alltså. Jag tänker fortsätta stryka precis bredvid pricken tills jag vet säker att det inte finns något grund nedanför. Tack ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippo (std-versionen) påstår att det är ett kardinalmärke där. Då skall det inte vara något grund söder om märket.

image.png.ccb50e4b8750ae7e238dfd7d5985b1d2.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske det inte "ska" enligt skippos sjökort. Men som du ser överst i tråden finns det sjökort som påstår annorlunda. Så frågan är vad som är rätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Abz:

Det kanske det inte "ska" enligt skippos sjökort. Men som du ser överst i tråden finns det sjökort som påstår annorlunda. Så frågan är vad som är rätt. 

Hydrographica är som regel det som är rätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Peter_K:
2 timmar sedan skrev Abz:

Hydrographica är som regel det som är rätt. 

Det är nog bara att acceptera att allt inte är riktigt korrekt dokumenterat under och i vattenytan.

Några vänner meddelade för några år sedan att det numera finns ett grund i närheten av deras sommarställe som vi ska akta oss för.

Många har under lång tid haft på känn att det fanns något ungefär där och till slut hade någon bestämt sig för att leta upp grundet och rapportera det till Sjöfartsverket.

För något tiotal år sedan hittade jag ett lite skär på sjökortet som inte fanns i verkligheten. Jag misstänker att skäret lagts dit för att "hindra" folk från att lägga till i ett område med mycket kablar av militär betydelse, kablar som nu inte längre var i bruk.

Jag anmälde till Sjöfartsverket att skäret inte fanns i verkligheten och efter en tid fick jag ett mail där de bekräftade att skäret inte fanns och att det nu var borttaget från sjökorten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...