Ch80 0 Postad 7 Augusti Går i tankar på att uppgradera till hydraulstyrning på båten till nästa säsong, har hittat ett fabrikat vars namn är Vevor och undrar om någon har erfarenhet av fabrikatet? Detta kitet kikar jag på; https://eur.vevor.com/boat-steering-kit-c_11482/vevor-hydraulic-outboard-steering-kit-150hp-marine-boat-hydraulic-steering-system-with-helm-pump-two-way-lock-cylinder-and-24-feet-hydraulic-steering-hose-for-single-station-single-engine-boats-p_010830312837 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 303 Postad 8 Augusti Hej Vevor är inget fabrikat på någon hydraulstyrning, det är namnet på en säljsida som säljer div. "Kina-kopior" av riktiga fabrikat och klistrar dit sitt eget namn, med andra ord bara skräp. Köp inte... Köp istället de riktiga fabrikaten som finns i fackhandeln. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 8 Augusti 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Vevor är inget fabrikat på någon hydraulstyrning, det är namnet på en säljsida som säljer div. "Kina-kopior" av riktiga fabrikat och klistrar dit sitt eget namn, med andra ord bara skräp. Köp inte... Köp istället de riktiga fabrikaten som finns i fackhandeln. Mvh Pär Ok, där ser man, då ska jag undvika det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 051 Postad 8 Augusti 7 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Vevor är inget fabrikat på någon hydraulstyrning, det är namnet på en säljsida som säljer div. "Kina-kopior" av riktiga fabrikat och klistrar dit sitt eget namn, med andra ord bara skräp. Köp inte... Köp istället de riktiga fabrikaten som finns i fackhandeln. Mvh Pär Då finns det väl egentligen bara två fabrikat att välja på: Vetus och Sleipner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 303 Postad 8 Augusti (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Då finns det väl egentligen bara två fabrikat att välja på: Vetus och Sleipner Är lite osäker på om Vetus har till utombordare, de har haft men om de har fortfarande får man kolla upp isf. Sleipner tror jag inte har till utombordare. Det viktiga är att man köper via fackhandeln och att man väljer kända fabrikat där det finns utförliga monteringsanvisningar samt support och reservdelar om det skulle behövas. Sedan finns det vissa fabrikat som är kopior och har liknande namn, ingen nämnd ingen glömd. Undvik billiga "Kina kopior" som ofta är en kopia av en kopia och har meterial som inte hör hemma på en båt. Mycket krånligt om man behöver garanti eller reservdelar som knappt existerar eller behöver vänta 5 månader på. Desstutom bör man välja en storlek större om det gäller de mindre hydraulstyrningarn. Man måste kolla upp noga hur mycket effekt och vikt styrningen klarar av innan man köper. Man måste ta i beaktning att en 4-takts utombordare är tyngre än en konventionell 2-taktsmotor. Skall man åka fort, gå upp en storlek eller ta reda på fakta om den man valt klarar motorn och farten. Saknas fullständig teknisk data, monteringsanvisningar mm. tillgängligt online så ska man välja annan butik eller annat fabrikat. Det gäller ju styrning på en båt som måste fungera felfritt i alla väder. //Pär Redigerad 8 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 051 Postad 8 Augusti Vid snabb sökning finns det en mängd fabrikat, flera ser på bild exakt likadana ut, men med olika företagsnamn, även hos Seasea, Hjertmans och Erlandssons. Det verkar inte som om dessa längre säljer Sleipner eller Vetus, kanske för dyrt, billigare med produkter från folkdiktaturen. En del av dessa något mindre dyra hydraulstyrningars kvalitetsbrister tycker jag att vi sett i diskussionstrådar här på forumet de senaste två-tre åren. Grejer som inte funkat, eller så har man fått fel hydraulcylinder som inte passar till vare sig motorn eller båten, eller båda delarna, det har inte varit direkt ”bolt-on”. Måhända, kanske, dom varit tillverkade av underbetalda och underåriga arbetare i Långtbortistan, i en fabrik där man även missat kvalitetskontrollen. Annars brukar vi ju rekommendera frågeställare som har gamla sletna kabelsyrningar med glapp både vid rattväxeln och ute vid motorn att köpa en hydraulisk styrning, som då i många fall kan vara en stor investering i en gammal båt med en lika gammal motor… Då kunde det varit bättre och billigare att köpa en kabelstyrning, som iofs också kanske är tillverkad i en av Långtbortistans mörka och dåligt ventilerade fabriker…. Men man får ju precis det man betalar för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad 13 Augusti Man kan ha tur oxå. Jag köpte en billig Kina på Seasea för 8 år sen, den funkar fint än. Största problemet var att hitta en passande ratt, Seasea hade ingen som passade på den axeln, men Biltema hade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 045 Postad 13 Augusti 9 timmar sedan skrev Isakare: Man kan ha tur oxå. Jag köpte en billig Kina på Seasea för 8 år sen, den funkar fint än. Största problemet var att hitta en passande ratt, Seasea hade ingen som passade på den axeln, men Biltema hade. Jag tycker du gör det lätt för dig om du tycker en grej är bra om den håller i 8 år Jag har satt min gräns vid 30 år innan jag börjar prata om en sak som bra.Problemet är att om man då vill köpa en till då har produkten UTGÅTT 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 184 Postad 14 Augusti För problemfri funktion i många år så kan jag rekommendera SeaStar, mycket bra kvalitet. Ring Comstedt om du är osäker på vilken rattpump och cylinder som passar din utombordare så plockar de ihop ett paket till dig 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad 17 Augusti 2025-08-13 vid 21:10 skrev Rascal: Jag tycker du gör det lätt för dig om du tycker en grej är bra om den håller i 8 år Jag har satt min gräns vid 30 år innan jag börjar prata om en sak som bra.Problemet är att om man då vill köpa en till då har produkten UTGÅTT Håller med dig fullständigt, men i dagens slit o slängsamhälle är 8 år bra. Med tanke på priset, 2.995:- hade jag hoppats på 3-4 år kanske, så 8 är ju hittills en positiv överraskning. Det var dessutom till en liten enkel båt likt den TS frågar om, man köper ju inte nått från Kina till en båt för hundratals kronor där det dessutom kanske är väldigt krävande att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 045 Postad 17 Augusti 6 timmar sedan skrev Isakare: Håller med dig fullständigt, men i dagens slit o slängsamhälle är 8 år bra. Med tanke på priset, 2.995:- hade jag hoppats på 3-4 år kanske, så 8 är ju hittills en positiv överraskning. Det var dessutom till en liten enkel båt likt den TS frågar om, man köper ju inte nått från Kina till en båt för hundratals kronor där det dessutom kanske är väldigt krävande att montera. Ja mycket är skräp nuförtiden.... Lustigt sammanträffande är att just idag gick min tvättmaskin sönder, den köptes av husets första ägare 1965 så den fyller 60 år i år. Har dock felsökt med en duktig kamrat och vi tror att en ny kondensator skall göra underverk. Tiden får utvisa om det går att återuppliva den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 29 Augusti Någon som har erfarenhet av Multiflex Multisteer 175 paketet?? Säljs till väldigt bra pris just nu… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 045 Postad 29 Augusti 2025-08-17 vid 20:31 skrev Rascal: Ja mycket är skräp nuförtiden.... Lustigt sammanträffande är att just idag gick min tvättmaskin sönder, den köptes av husets första ägare 1965 så den fyller 60 år i år. Har dock felsökt med en duktig kamrat och vi tror att en ny kondensator skall göra underverk. Tiden får utvisa om det går att återuppliva den. Återkoppling blir att en ny kondensator för 180:- inkl. porto gjorde underverk. Tvättar på som vanligt igen 🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 303 Postad 29 Augusti 51 minuter sedan skrev Ch80: Någon som har erfarenhet av Multiflex Multisteer 175 paketet?? Säljs till väldigt bra pris just nu… Klart godkänt👍 Finns reservdelar, support och tydlig installationsmanual. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 33 Postad 29 Augusti 2025-08-13 vid 21:10 skrev Rascal: Jag tycker du gör det lätt för dig om du tycker en grej är bra om den håller i 8 år Jag har satt min gräns vid 30 år innan jag börjar prata om en sak som bra.Problemet är att om man då vill köpa en till då har produkten UTGÅTT Jag brukar säga att överlever den garantitiden så är det bara plus sedan för varje år som går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser