Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
Stormfocken

Smörja upp vinschar

Rekommendera Poster

Har tre vinschar (av känt välrenommerat märke som jag glömt namnet på) på min båt som funkat fint i de fem år jag haft den utan någon service. En av dem börjar nu kärva lite grann ibland. Tänker att vinschar kan behöva smörjas ibland. Men med vad? Och helst utan att plocka isär dem. Har silikonspray, 5-56 och PTFE-smörjmedelsspray hemma. Vilken av dem är att föredra? Eller spelar det inte så stor roll? Eller någon annan sort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av ovanstående. 
Plocka isär, gör rent, smörj med vattenfast fett, t ex lithiumfett, på kuggar och en fin olja, t ex symaskinsolja, på klacken med fjäder. Sätt ihop. 
Jag brukar serva de när båten är på land så slipper man tappa en del i vattnet. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter K - får göra det ordentligt istället i vinter. Kan man tänka sig att propelleraxelfett (Biltema) funkar bra i vinscharna? 

Men hur öppnar man dem?

Märket är Lewmar och storleken(?) är 16. Se bild.

Vinsch 2025.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det brukar sitta en fjäderbricka runt hylsan man sätter vinschhandaget i. Den kan man bända bort med en liten flat skruvmejsel.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Eld! Jag hittade den här filmen - ser ut att vara en nyare Lewmar men kanske ser ungefär likadant ut inuti. Den öppnade man genom att för hand vrida runt av en del av "locket".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men hur öppnar man dem?

Jag är ganska säker på att du ska vrida hela den övre delen. Det ska gå att göra för hand, men om ingen gjort service på länge så kan du behöva knacka med en gummiklubba på klacken som leder linan rätt.

Screenshot_20250806-065150_Chrome.thumb.jpg.ca0fb4ea9dbbf8f7ed5ed365cd370aa0.jpg

PS

När du ändå servar vinscharna så fundera på om de sitter optimalt monterade eller om de bör vridas något. Man vill ju oftast att skotlinan ska hamna i sittbrunnen när man skotar, inte ut på däcket. Det behöver inte alls vara ett problem, så upp till dig att bedöma.

Så här föreslår Andersen att linledaren ska placeras.

Screenshot_20250806-071052_Chrome.thumb.jpg.4903cdea121e838ba4cf03ab44c0c09a.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Peter_K:
10 timmar sedan skrev Stormfocken:

Kan man tänka sig att propelleraxelfett (Biltema) funkar bra i vinscharna? 

Kanske, vet inte.

Jag kör som sagt litiumfett

Troligen inte det bästa valet eftersom det inte är tänkt som ett fett som gör att lager snurrar lätt eller att kuggar inte slits när de är hårt belastade. Litiumfett är et bra val vill jag påstå.

Jag använder vinschfett mycket sparsamt på kugghjul och lager (lite på yttersta spetsen på en pensel till varje del) och en tunn olja (symaskinsolja tror jag) på låsklackarna som ju ska röra sig snabbt.

Av någon (båtrelaterad) anledning är vinschfett löjligt dyrt, men 200 g räcker nog nästan en livstid. Vilket fett som helst anpassar för att smörja lager bör funka.

Jag kan tänka mig att ett specialfett för vinschar har vissa fördelar som tex. att det har lång livslängd (inte bryts ned och/eller stelnar) och att det kanske tål saltvatten extra bra.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket smörjfett som helst fungerar säkert bra utom på spärrmekanismen. Där måste det vara sparsamt med tunnt fett eller någon olja. Stora mängder tjockt fett kan få spärrhakarna att fastna i intryckt läge så att vinschen slutar fungera. 

Jag skulle använt något kullagerfett eller tex något annat tunt fett. Tex sådant man använder till lager på cyklar där man vill ha lågt motstånd och hög korrosionsbeständighet. 

Det finns många som byter namn på sitt fett och dubblar priset för att öka vinstmarginalen. Vare sig det gäller vinschar, cyklar, skate board eller något annat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mackey, Peter K och Eld! Jag sparar tråden och tar tag i det när båten är på land! Och känner jag mig själv kommer jag inte göra detta varje år och då är det ju lika bra att skaffa rätt fett och olja istället för hemmapulat jox.

Kan ju tilläggas att vinscharna använts sparsamt fram till denna säsong (barnen har blivit större = lite tuffare segling :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 timme sedan skrev Stormfocken:

Och känner jag mig själv kommer jag inte göra detta varje år

Varje år är ju inte aktuellt för mig heller. Det blir nog mera vart femte år eller så.

Ett tips jag själv inte använt är att ta en köpe-kakburk eller liknande i plast och göra hål i den som precis går att trä över vinschtrumman. När man sedan plockar isär vinschen så trillar inte delarna så långt bort, fast jag tycker inte det brukar trilla bort några delar så länge man inte själv vill att de ska trilla bort. Kan iaf. vara bra första gången innan man riktigt vet vad och hur man gör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...